Mint 12 Release Candidate ude

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf thj01 » 14. nov 2011, 21:14

@eyvind

Jeg bruger selv 10.4 men må nu erkende at det ikke holder - med mindre jeg vil til at kompilere de nyeste udgaver af forskellige programmer selv - f.eks. libreoffice 3.4.3.

Der skal indsættes en del ppa'er for at man har de nyeste udgaver af programmerne og nogle enkle programmer er slet ikke kompileret til 10.4 mere. jo det er drønstabilt, men desværre også ved at være uddateret, hvis man vil være lidt med på beatet. Og da jeg er tvunget til at skulle bruge docx filer konstant, har jeg problemer med lige netop dette.

Ang. Mint

Mint er ikke en del af Ubuntu universet - bl.a. fordi det ikke er under CoC, men også fordi der følger programmer og drivers med, som ikke overholdet de licensforudsætninger Ubuntu køres under. Man kan måske ligefrem sige, at Mint-folkene har valgt at bryde ud af Ubuntu communitiet - netop for at kunne strømline deres egen distro. Og det er fedt at de har gjort det. Det er fedt at de har brugt den frihed der ligger i Ubuntu styresystemet - men det er ærgerligt at de ikke kunne finde en "Ubuntu"-way. Og det samme kan man sige om f.eks. turnkey-linux ( http://www.turnkeylinux.org/ )

Der er intet galt med Mint - og jeg ved at mange gamere og dem der foretrækker let bloating fortrækker den distro - og så selvfølgelig også seriøse brugere. Og netop fordi det bygger på Ubuntu kan man også søge støtte i Ubuntu communitiet - men man er som almen bruger ikke indviet i hvad det er de har ændret. Og om Ubuntupakkerne også virker helt efter hensigterne med filer/placering/indstillingsfiler osv.
Og det kommer til at blive værre nu hvor Ubuntu har forladt GNOME som shell. Ubuntu vil compilere til Ubuntu og de distro's der er under paraplyen - ikke Mint.

Det er communitiet der kunne facilitere min overgang til at blive fuldstids Linux/opensource-bruger - og det er communitiet der fik mig til at oprettet Freedomnotbeer.dk, hvor Arvai også gør en stor indsats. Communitiet drejer sig om samarbejde, opsamling af viden og deling af viden .... og at gøre det muligt for alle der vil at bruge Linux. Ubuntu er mere end bare at bruge en computer - det er at være en del af et fællesskab.

ubuntu |oǒ'boǒntoō|
Ubuntu is an ancient African word meaning 'humanity to others'. It also means 'I am what I am because of who we all are'. The Ubuntu operating system brings the spirit of Ubuntu to the world of computers
.

Tag det som noget filosofisk pladder, men den ide at gjorde en latterlig lille ubetydelig Linuxdistro til en af de mest udbredt på verdensplan. At ændre den fesen varm orange farve til at blive et brand, som du og jeg har fuld og fri adgang til.

Og lige nu er de med Unity interfacet ved at give både Microsoft og Apple baghjul, da det kan overføres direkte til touch. Det ville ingen have troet for bare 2 år siden.

Så det drejer sig ikke om at trække linierne skarpt op, men at der er forskel på at være inde i og uden for communitiet.


Jeg ser unity som en udfordring - en udfordring for mig som poweruser til at gå igang med et nyt system - om det så bliver Lubuntu eller Xubuntu ved jeg ikke endnu. Så der er Linus og mig enige ;).

Så egentlig er jeg taknemmelig for at det nu bliver sjovt og udfordrende at bruge Ubuntu igen - for det har været lidt kedeligt siden 10.04 -for skidtet har jo bare virket.


Jeg tror mere på tanken bag Ubuntu end jeg tror på selve systemet - men det er en bonus jeg gerne tager med.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf eyvind » 14. nov 2011, 21:43

Det kunne være man lige skulle prøve disse udgaver Lubuntu eller Xubuntu af den nyere slags, for jeg har et par gamle udgaver.
Du har ret i at det er mest idéen og tanken bag ubuntu og Linux i det hele taget som er god.
Rigtige mænd tager ikke backup.

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf bimsebasse » 15. nov 2011, 00:49

Jeg synes det er en ærgerlig afsporing det her - jeg har ingen interesse i at få folk til at skifte fra Ubuntu til Mint, og en Ubuntu vs. Mint diskussion er ikke noget jeg går op i - folk kan lide det de kan lide og bruger det de kan lide at bruge, jeg bliver heller ikke mopset når folk bruger Zorin eller noget andet, det har ikke noget med mig at gøre. Forstår ikke denne tilgang til et OS som om det var et fodboldhold man skal holde med ligemeget hvad og så være imod de andre. Hvis jeg om et halvt år finder et bedre OS end Mint, så skifter jeg til det. Troskab er noget man sværger til sin kvinde, ikke et styresystem.

thj01 skrev:Mint er ikke en del af Ubuntu universet - bl.a. fordi det ikke er under CoC, men også fordi der følger programmer og drivers med, som ikke overholdet de licensforudsætninger Ubuntu køres under. Man kan måske ligefrem sige, at Mint-folkene har valgt at bryde ud af Ubuntu communitiet - netop for at kunne strømline deres egen distro.


Altså hvis du ikke med det samme efter endt Ubuntu-installation installerer flash, mp3 og video codecs og proprietary drivers osv., så repræsenterer du, gætter jeg på, 1-2% af Ubuntu-brugerne. Mint har bare de fleste af disse ting som for de fleste mennesker er absolut nødvendige og lidt en gene at skulle sætte op selv installeret som standard. Det er ikke udtryk for en underliggende ideologi, det er for at gøre det nemmere at bruge.

Det er communitiet der kunne facilitere min overgang til at blive fuldstids Linux/opensource-bruger - og det er communitiet der fik mig til at oprettet Freedomnotbeer.dk, hvor Arvai også gør en stor indsats. Communitiet drejer sig om samarbejde, opsamling af viden og deling af viden .... og at gøre det muligt for alle der vil at bruge Linux. Ubuntu er mere end bare at bruge en computer - det er at være en del af et fællesskab.


thj01, det her gælder for stort set alle linux-distroer, jo. Tror du et linux OS udviklet af og for brugerne er noget Ubuntu har opfundet? Selv har jeg egentlig ikke noget imod at Ubuntu er ejet af et firma og til dels styret af en godgørende millionær, men det er jo i kraft heraf netop ikke en distro der i udpræget grad udmærker sig ved at være community-drevet. Det lyder altså som om f.eks. Debian er meget mere din boldgade, for der har communitiet i høj grad det sidste ord, modsat Ubuntu, hvor Canonical har det sidste ord.

Og lige nu er de med Unity interfacet ved at give både Microsoft og Apple baghjul, da det kan overføres direkte til touch. Det ville ingen have troet for bare 2 år siden.


? Prøv at spørge 200 tilfældige mennesker på gaden om de ved hvad Unity skrivebordsmiljøet er for noget, hvis du er heldig er der måske 1 der har hørt om det. Prøv at spørge de samme mennesker om de har hørt om en iPad eller en iPhone, hvis du er heldig er der 1 der ikke har. Apple er helt afsindigt langt foran Ubuntu på de områder. Indtil Ubuntu rent faktisk har et mobil OS på gaden og det rent faktisk har succes, så kan man da overhovedet ikke snakke om at Apple er ved at få baghjul, hvor glædeligt det end ville være, og da slet ikke grundet en brugerflade som har forårsaget stor brugerflugt til f.eks. Mint. Så vidt jeg kan se på Windows 8 er det lige så hvis ikke mere mobil/tablet-venligt som Unity, så der er heller ikke meget at komme efter der. Bare fordi Shuttleworth har udtalt at han drømmer om at Ubuntu om nogle år bliver en faktor på tablet- og mobilmarkedet betyder det altså ikke at han har overhalet eller er ved at overhale Apple ...

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Kappa » 15. nov 2011, 06:26

Jeg havde efter skiftet til Mint, egentlig besluttet mig for, bare at følge dette fora ikke skrive her, men jeg havde inden skiftet, en tråd om Linux og religion, og jeg må give Bimsebasse ret i, hvorfor jeg også skrev det indlæg om religion, der kommer ind imellem kommentarer om Ubuntu og dens forcer der har et religiøst præg, her var så et mere, jeg gør som Bimsebasse, vælger et OS, ud fra hvad vi skal bruge det til, og det valg jeg tog til Mint, blev foranlediget af min kone, hun bruger 90& af hendes computertid med et eller andet Facebook spil, og forleden sagde hun så, at nu gad hun det ikke mere, det tog uhyggelig lang tid, så prøvede jeg så med Mint, og siden er det så blevet OS på de 5 computere jeg passer, årsagen er vel til at gætte, personlig er jeg glad for skiftet på min, den har aldrig før fungeret så godt, 10.04 incl.
Men det mest bemærkelsværdige under installationen på hendes ( hun har en eller anden Aldi laptop ) hvor jeg hver gang har haft et mega besvær med, at få netkortet til at fungere, det er næsten umuligt, at finde drivere til det, men med Mint fungerede det allerede under installationen, det er første gang og der er prøvet med 10.04 -10.10 - 11.04 og 11.10, for der altå det faktum, at vi er nogle brugere hvis hovedinteresse er, at kunne bruge vores PC, til vores daglige brug og ikke om vi sværger til en religion eller en ideologi, og det er ikke skrevet for at få nogen til, at skifte OS.
PS. Der var nogen der spugte mig om Dvdstyler kunne køre under Mint, for det kunne det ikke under Ubuntu, og ja det kan det.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf thj01 » 15. nov 2011, 09:25

Overskriften på denne tråd er

Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Mit svar er Nej

(PS træk vejret - tæl til 10 og læs videre før harmen tager overhånd)

Mint har intet med Ubuntu at gøre - ud over at den bruger de samme bits and bytes som grundlag. Det er at sammenligne pærer og bananer. Ubuntu er ikke bare styresystemet og jeg har forsøgt at lægge henvisninger op, hvor jeg henviser til hele mindsettet bag Ubuntu - hele grundlaget. Og jeg tvivler på at det er blevet læst igennem og at man har forholdt sig til det.

Ubuntu er communitiet. ( http://waterwiki.net/images/9/97/Technology_for_communities_-_book_chapter.pdf ) . Det er som hevet ud af Etienne Wengers forsking ( http://technologyforcommunities.com/ ).


Linux og også Ubuntu var et helvede at få op at køre før 10.04. Der var bøvl med netværksdrivere, knapperne på bærbare, sleepmode osv osv osv. Det er blevet ændret pga det samarbejde ( community ) som har været mellem canonical og brugerne. Fjern communitiet og du har en fedora/Opensuse/Debian whatever.

Min pointe er ikke hvad jeg installerer, men hvor jeg vælger at jeg lægger mine kræfter. Jeg lægger det et sted, hvor jeg ved jeg er en del af et globalt netværk, hvor man arbejder på at gøre Et frit styresystem tilgængelig for alle

Our work is driven by a belief that software should be free and accessible to all.

We believe that every computer user:
Should have the freedom to download, run, copy, distribute, study, share, change and improve their software for any purpose, without paying licensing fees.
Should be able to use their software in the language of their choice.
Should be able to use all software regardless of disability.
Our philosophy is reflected in the software we produce, the way we distribute it and our licensing terms, too - Ubuntu Licence Policy.
Install Ubuntu and you can rest assured that all our software meets these ideals. Plus, we are continually working to ensure that every piece of software you could possibly need is available under a licence that gives you those freedoms.


http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/our-philosophy


Hvad er Mints filosofi?

About Us
The purpose of Linux Mint is to produce a modern, elegant and comfortable operating system which is both powerful and easy to use.

Started in 2006, Linux Mint is now the 4th most widely used home operating system behind Microsoft Windows, Apple Mac OS and Canonical's Ubuntu.

Some of the reasons for the success of Linux Mint are:

It works out of the box, with full multimedia support and is extremely easy to use.
It's both free of cost and open source.
It's community-driven. Users are encouraged to send feedback to the project so that their ideas can be used to improve Linux Mint.
Based on Debian and Ubuntu, it provides about 30,000 packages and one of the best software managers.
It's safe and reliable. Thanks to a conservative approach to software updates, a unique Update Manager and the robustness of its Linux architecture, Linux Mint requires very little maintenance (no regressions, no antivirus, no anti-spyware...etc).


http://www.linuxmint.com/about.php

Det er selve forskellen på Ubuntu og Mint - ikke brugerflade eller programudvalg, for det er stort set ens.

Det et fokus brugeren (Ubuntu) og teknologien (Mint)

Dette her INTET med religion at gøre - men hvad jeg bruger min tid på. De timer jeg har brugt herinde, http://ubuntuforums.org/ og på http://www.freedomnotbeer.dk er givet til et community, hvis mål er et give frihed videre til andre. Og det er derfor andre er involveret i Ubuntudanmark.dk - eller andre Opensource projekter. Det er tid man vil have valuta for.

Hvis det at vælge frihed er en ideologi, så er jeg skyldig. Jeg tror virkeligt på: “Free software” is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer.” ( http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html ). Og jeg vil virkelig gerne være en del af Ubuntu's vision.

Der er altså ikke dens store forskel på Mints udgangspunkt og så Apples, hvis man ser bort fra "free of cost og Opensource.

Dette er ikke religion - men community, at være del af en større plan. Mint er måske

Mint 12 Release Candidate ude - GNOME done right?

Men det er ikke "Ubuntu done right"

PS. Jeg vil anbefale at man faktisk læser den henvisninger jeg lægger op i dette indlæg og de andre. Det tager noget tid, men så er det også at det går op for en hvordan Ubuntu har bevæget sig ind på den fører position de har i dag og hvorfor projekter som Mint, ZorinOS og turnkeylinux kan lade sig gøre.

Redhat og Novell/Suse har haft enorm betydning på serverfronten - men ikke hos slutbrugeren. Ubuntu er ved at gå efter tablet markedet og vinder de der, så er desktoppen det næste skridt. Og min påstand er at communitiet er forskellen. For Canonical er bare et firma på samme kår som Redhat og Novell/Suse - with a community twist.

Og lad være med at trække "religionskortet". Der er hverken en frelser, synd, himmel eller helvede i det her. Men der er et mindset - og en vision.

And it all comes down to this.... When the shit hits the fan... Does it work?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf eyvind » 15. nov 2011, 09:49

Det med at "dyret" virker rimeligt med det samme, er da også noget jeg kan li'.
Se det kan den fordanskede udgave af ubuntu 10.4 - nemlig Dabuntu 10.4

Det er da lækkert når man kan sige til en kammerat som bor langt væk: " hey man - prøv denne ubuntu (Dabuntu)" og det så rimeligt bare kører. Danskebank virker med det samme.

I øvrigt kører jeg selv med EEEbuntu på en lille pendrive når jeg skal i banken, og den bruges ikke til andet.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Kappa » 15. nov 2011, 13:04

Jeg skrev mit indlæg til dette, fordi jeg kan konstatere, at Mint er virkelig brugbart, for mennesker der ikke har IT som en stor interesse, men som bruger den til internettet, eks. for at komme på Facebook, netbank og offentlige beskeder der kommer den vej, til at kunne afspille en cd i ny og næ, og der må jeg så konstatere, at til den slags brugere, er Mint nemmere at gå til, installationen på min kones laptop tog 20 min, så kunne hun komme på Facebook, netbank og høre hendes cd`er, og den installation kunne hun sagtens selv have klaret på 20 min. Hvis hun skulle gøre det samme med Ubuntu, havde hun ikke haft større chancer end en snebold i helvede.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

ActionpackedPIVII
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. apr 2009, 13:18
IRC nickname: steffen

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf ActionpackedPIVII » 15. nov 2011, 14:28

Kappa skrev:Hvis hun skulle gøre det samme med Ubuntu, havde hun ikke haft større chancer end en snebold i helvede.


Måske er der koldt helvede?

Så vidt jeg har kunnet se ligner mint's installations process uhyggeligt meget ubuntus. Så at det ligefrem skulle være night'n'day lignende forskelle i at installere mint fremfor Ubuntu er da vist noget pladder.

Hvis du snakker om at hun efter installationen også vil være i stand til at gå op facebook, netbank og høre en cd. Så er det da vist også en ordentligt overdrivelse som kommer til syne her.

Facebook vil da altid virke ud af kassen med ubuntu?
Og det vil Netbank og en cd (kommer jo altid an på hvilken cd der er snak om, og det gælder samtlige systemer) Sådan set også.
Det kræver jo blot at man sætte et enkelt kryds i boksen om at installere tredjeparts programmer.

Jeg har forfærdentligt svært ved at se hvor mint's så omtalte "Alt virker ud af boksen" funktion kommer frem henne.
Efter jeg har kørt en ubuntu installation, så er jeg da istand til at se youtube, gå på netbank, spille musik, film, jeg bliver spurgt om jeg vil installere opensource eller propritære drivere efter eget ønske.
Hvad kan virke mere ud af boksen? Kan ihvertfald ikke se hvad det er der ikke virker.

Mint laver smarte ting. Især deres menu (Som man ser den i mint 11) er smart, og kommer selv med forslag til at installere programmer, hvis man søger efter et ikke installeret program. Samt andre ting.

Så for mig at se så må valget om at bruge mint være et ønske om at bruge den brugerflade de pålægger den.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Kappa » 15. nov 2011, 15:24

Hvis jeg installerer Ubuntu, skal jeg efterfølgende installere, Java - Flash + lede efter Linuxdrivere på nettet til hendes Ralink netkort, i Mint bliver alle de drivere installeret automatisk, det kan godt være, at det er nemt nok for dig og mig, men jeg skal garantere for, at hvis du går ud og spørger 100 mennesker på gaden, om de synes det er nemt, er du heldig hvis du finder 10.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Kappa » 15. nov 2011, 16:44

Efter at have skrevet det sidste indlæg, kom jeg til at tænke over, hvad det var jeg selv var i gang med, nemlig at sidde og fremhæve det ene frem for det andet, og det er jo en tåbelig debat, der ikke tjener noget formål, andet uenighed om man foretrækker det ene frem for det andet, og diskussionen om Mint kontra Ubuntu, specielt når man foretrækker det første hører reelt ikke hjemme i dette forum, og i den tid jeg har anvendt Ubuntu, har jeg været utrolig tilfreds både med sytemet og med dette forum, så jeg synes det er bedst jeg stopper her.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf bimsebasse » 15. nov 2011, 18:05

Jeg kan som sædvanligt ikke forstå hvor thj01 kommer fra, vil hen, eller hvilken relevans det har for emnet, men jeg har fjernet "Ubuntu Done Right?" fra titlen i tilfælde af at andre har fundet det enormt provokerende og har følt sig ansporet til forsimplede, tågede fremstillinger om de forskellige styresystemers ideologi og Ubuntus helt unikke rolle som community-drevet helt modsat alle andre linux distroer der er drevet af den russiske mafia, paven, teletubbies eller storkapitalen. Håber det er i orden.

Tråden var ment til folk der interesser sig for hvad der sker med den største Ubuntu-baserede distro og blev af samme grund placeret i det ydmyge subforum "Linux: Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere". En pissekonkurrence mellem to dsitroer eller min-distro-er-bedre-end-din overlader jeg gerne til teenagere og barnlige sjæle.

Ville gerne have skrevet lidt om den nye Pinguy Beta også som ligeledes har en interessant og anderledes konfiguration ovenpå en Ubuntu-base, men så starter balladen vel bare igen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2011, 18:37

Kappa skrev:efterfølgende installere, Java - Flash.

Jeg tror nettop ActionpackedPIVII pointe var at dette ikke er nødvendigt så længe man husker at vælge tredjepart til under installationen af Ubuntu.
Det kunne være interessant at vide hvor for den pågældende driver ikke er i Ubuntu men i Mint. Kan du eventuelt skrive hvilket pci id der er tale om og hvilken driver det er der bliver brugt i mint.

ActionpackedPIVII
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. apr 2009, 13:18
IRC nickname: steffen

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf ActionpackedPIVII » 15. nov 2011, 20:09

Jeg ønsker skam ikke krig og kaos, men jeg synes bestemt det er spændende at debatere hvorfor folk vælger mint fremfor ubuntu, og især i denne sammenhæng som sjovt nok ikke omtaler (så meget) unity vs. mints udgave af gnome-shell.

Jeg er skam ikke ubuntu fanatiker. Blot en glad bruger af systemet. Jeg har i flere år været en meget aktiv distrohopper, og har prøvet en masse forskelligt af. Men ubuntu har bare været den mest passende til mig, og jeg er så småt ved at slå rødder i ubuntu, da jeg på nuværende tidspunkt ikke ønsker at skifte pga en masse forskellige faktorer.

Så derfor er det altid sjovt at høre andres holdninger og erfaringer, som ikke bunder i en grænseflade, da man der altid vil være meget subjektiv, og det er derfor meget svært at argumenter for eller imod andres meninger.

Men som det (måske) sidste, vil jeg dog have lov til at svare på kappa's udsagn om at ubuntu skulle være svær at installere.
Jeg har personligt haft kontakt med forholdsvis mange mennesker, som ville prøve ubuntu, og der har jeg kun erfaret at min hjælp kun har været nødvendig omkring partitionerings processen. De vidste simpelthen ikke hvad det ville sige at partitionere. Derudover har installationerne altid gået ganske glimrende, og spørgsmålene har oftest været generelt linux relaterede såsom repository, programmer osv. osv.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf thj01 » 15. nov 2011, 21:23

@bimsebasse

Jeg har fremhævet den ultimative forskel mellem Ubuntu og Mint - og forsøgt at redegøre for at Ubuntu er mere end bare bits og bytes. Det må jeg jo så erkende at jeg har fejlet i. Jeg må så gætte på om du har sat dig ind i historien, filosofien og tankegangen bag Ubuntu.

Og du må da give mig ret i at det ikke er Ubuntu der er rigtig i Mint - da det kun er brugerfladen vi taler om. Og der ville en "point taken" give respekt fremfor en fornærmet nedgørelse.

...fundet det enormt provokerende og har følt sig ansporet til forsimplede, tågede fremstillinger om de forskellige styresystemers ideologi og Ubuntus helt unikke rolle som community-drevet helt modsat alle andre linux distroer der er drevet af den russiske mafia, paven, teletubbies eller storkapitalen.


Tror bare jeg lader det stå......



@Kappa

Der skal langt mere arbejde til, hvis man ønsker at installere en Windowspc eller mac. Så lige netop der står Ubuntu ikke tilbage for de andre.

Og Mints forvalg af drivers/addons/codecs, gør faktisk at det kan være ulovligt at installere den i visse lande. Jeg tror bl.a. at man kunne komme i problemer hvis man gør det i USA, som har en hel anden tilgang til lovgivning end her i europa.


MVH

thj01
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf thj01 » 15. nov 2011, 23:24

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/linux-mint-12-rc-the-greatest-hits/

Måske en læsning værd, når vi nu er ved at forholde os til Mint/Ubuntu
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster