Mint overtager førerpositionen

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Mint overtager førerpositionen

Indlægaf thj01 » 10. nov 2011, 08:59

Hvor Ubuntu i lang tid har ligget øverst i statistikken, mister det nu pusten. Mint har taget førstepladsen

http://distrowatch.com/stats.php?section=popularity

Lubuntu er den mest fremadstormene ubuntuvariant. I de sidste 3 måneder er lubuntu downloads steget fra 722 til 1134 downloads om dagen i snit. Det er en stigning på over 50%.

Om man vil det eller ej, så er Unity ihvertfald kontroversiel og flytter fokus over til varianterne.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Allan_DK
Indlæg: 39
Tilmeldt: 6. sep 2011, 19:41
Geografisk sted: Solbjerg / Århus

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf Allan_DK » 10. nov 2011, 09:57

Jeg har p.t. Mint 11 liggende som "prospect", og kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg synes om det Windowslignende miljø :roll: Mangler dog lige at installere nogle forskellige programmer til endelig afprøvning.

Har prøvet 11.10 via LiveCD og syntes umiddelbart at Unity tiltaler mig og ser frem til at 12.04 udkommer. Men det kan selvfølgelig være jeg er hoppet på Mint inden da ;)
Mange hilsner
Allan
Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx

If You always do what You always have done - You always get what You always have got

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf bimsebasse » 10. nov 2011, 15:45

Den nuværende Mint har superfesent grønt XP look men den kommende ser ud til at blive meget bedre på den front. Udover at Unity har skræmt mange Ubuntuere over til alternativer, så har Mint et virkeligt godt community og er mere et produkt af brugernes ønsker og krav end Ubuntu, hvor det af og til virker som om Canonical kører deres eget show og så må gamle brugere omstille sig eller smutte. Skal helt klart prøve Linux Mint 12 af når den kommer, og regner med at skifte hvis den fungerer lige så godt med min hardware som Oneiric.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf Kappa » 10. nov 2011, 20:37

Gad vidst, hvor mange Ubuntubrugere der skifter til Mint pga. af Unity, jeg har jo selv haft tanken, og mon ikke der er andre der har haft og har samme tanke, det her var måske noget Canonical, skulle tage lidt mere alvorligt end som så.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf kent a » 10. nov 2011, 20:42

Jeg har skiftet til Zorin-os.
Lubuntu 18.04 LTS

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf nymark1 » 13. nov 2011, 10:15

Jeg er selv skiftet til Lubuntu.
Egentlig kan jeg godt lide den måde Unity ser ud og fungerer på.
Men jeg har et par "problemer" med den:

1. Det er for besværligt at navigere imellem åbne vinduer/programmer. Det er langt lettere på f.eks. Lubuntu, hvor de kan ses på panelet i bunden. Det samme kan man også på den nye Mint 12. Hvis bare man kunne se åbne programmer på panelet i toppen på Unity desktoppen. (Er det Global Menu den hedder?)
2. I Ubuntu 11.04 kunne Launcheren indstilles til kun at komme frem når man kører markøren helt op i venstre hjørne. Det gjorde at den ikke ved en fejl hoppede frem i tide og utide. I 11.10 (og indtil videre i daily builds af 12.04) kan jeg ikke få den indstilling til af virke, selvom jeg har rodet en del med Compiz Config Settings Manager. I 11.04 behøvede man i øvrigt ikke at installere ccsm. Indstillings muligheden var der som default under "Systemindstillinger".
3. Og så måtte Unity desktoppen godt være knapt så krævende i fht. hardware ressourcer. Det arbejder de vist på at forbedre med wayland?

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf Nordsig » 13. nov 2011, 11:38

Jeg tror desværre også at jeg kommer til at sige farvel til Ubuntu og det er virkelig med sorg at måtte gøre det ! Ubuntu var den distribution der fik mig væk fra Microsoft og piratkopier af alverdens programmer. Jeg havde tidligere forsøgt med RedHat og Suse (endda betalt version) men uden held. Så efter at have været på ubuntu siden version 6. et eller andet, bliver det nok farvel. Unity er simpelt hen ikke mig. Jeg kan ikke se forbedringen i Unity i forhold til mit forbrug som endda er forholdsvis begrænset (internet, mail, musikafspil, skype, små spil, rip af musik og lign.)
Jeg har været nød til at installere Cairo-dockfor at finde mine programmer og så irriterer Unity mig hver gang jeg skla en side tilbage i min browser at jeg kommer til at røre venstre kant og docken så kommer frem og jeg skal vente på at den forsvinder igen (gid dan da bare forsvandt helt !)

Det jeg blot ønsker er et system der passer til mig "out of the box". Ikke et hvor jeg er nød til at installere basale ting for at kunne finde rundt.
At det måske ligner Windows 95 er jeg flintrende ligeglad med, det er jo hvad der er under hjelmen jeg kan lide. Altså det stabile og virus frie miljø.

Men inden et muligt skift, så farer mine tanker rundt. Er ting som Ubuntu One integreret på samme måde som i Ubuntu ?
Alternativt skal man jo på "dropbox". Jeg er dog begyndt ikke at sætte min lid for meget til Ubuntu One i forbindelse med Ubuntu, da de jo skiftede mail program i sidste version og jeg ikke fandt ud af at importere meddelelser og adr. kartotek via Ubuntu One. Surt når de jo burde sørge for at tingene blot virker, mht backup ved overgang til nye udgaver, ellers skyder de vel foden af sig selv hvis de ikke er bagud kampatible (min mening)

Men alt i alt, så tiltaler skiftet til en anden distro mig mere og mere. Men om det bliver Zorin, Mint eller en anden ved jeg dog endnu ikke, men følger interesseret med herinde.

Rigtig god dag til Jer alle.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf Rattus Norvegicus » 13. nov 2011, 11:59

Ja Ubuntu's kvalitet synes jeg også har taget et dyk med den seneste release, og det synes jeg er enormt ærgeligt, for lige siden jeg forlod Windows til fordel for Ubuntu har jeg næsten kun været tilfreds, men med 11.10 synes jeg ikke at min tilfredshed er stor nok, så jeg overvejer desværre også rigtigt meget at forlade Ubuntu :(

Jeg vil helt klart prøve Mint 12, når den er helt færdig, og ellers har jeg også et lille øje til Fedora 16, som også har overhalet Ubuntu inden om, og begge vil blive afprøvet i VirtualBox inden jeg tager en beslutning om et endeligt skifte.

Og ender jeg med at skifte til Mint 12 eller Fedora 16, så kan jeg dog ikke afvise at jeg ikke vender tilbage til Ubuntu, hvis de ting der er problemet for mig bliver rettet i fremtiden.

For mig er det ikke vigtigt om det er Gnome 2, Unity eller Gnome Shell eller noget helt fjerde der er standard desktopmiljø, for man kan (næsten) altid installere noget andet, hvis man ikke kan lide standarden, men når ting som videoredigering og dvd-brænding ikke fungerer optimalt, så må man jo kigge på andre distrobutioner. som ikke lider af disse sygdomme.
Hilsen Kenny

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf eyvind » 13. nov 2011, 17:20

Eller bare blive siddende på 10.4 som for mig nok er den bedste udgave. :)
Jeg installerer den på forskellige medier og bruger Dabuntu som har alt det jeg skal bruge. :D
Rigtige mænd tager ikke backup.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf thj01 » 13. nov 2011, 19:58

@nordsig

ZorinOS er en meget skummel blanding af en Fri og en betalingsdel. Den koncept skæmmer IMHO den distro.

@eyvind

Jeg bruger selv 10.04, men den giver begrænsinger på en del af programmerne bl.a. libreoffice

10.04 er måske klippestabilt, men også ved at være uddateret og bøvlet at få alle programmerne helt up to date i.

Det eneste jeg ved er, at jeg bliver ved med at bruge en debian pakket distro. For det er jeg begejstret for.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf Toddvarg » 13. nov 2011, 21:32

nymark1 skrev:Jeg er selv skiftet til Lubuntu.
Egentlig kan jeg godt lide den måde Unity ser ud og fungerer på.
Men jeg har et par "problemer" med den:

1. Det er for besværligt at navigere imellem åbne vinduer/programmer. Det er langt lettere på f.eks. Lubuntu, hvor de kan ses på panelet i bunden. Det samme kan man også på den nye Mint 12. Hvis bare man kunne se åbne programmer på panelet i toppen på Unity desktoppen. (Er det Global Menu den hedder?)
2. I Ubuntu 11.04 kunne Launcheren indstilles til kun at komme frem når man kører markøren helt op i venstre hjørne. Det gjorde at den ikke ved en fejl hoppede frem i tide og utide. I 11.10 (og indtil videre i daily builds af 12.04) kan jeg ikke få den indstilling til af virke, selvom jeg har rodet en del med Compiz Config Settings Manager. I 11.04 behøvede man i øvrigt ikke at installere ccsm. Indstillings muligheden var der som default under "Systemindstillinger".
3. Og så måtte Unity desktoppen godt være knapt så krævende i fht. hardware ressourcer. Det arbejder de vist på at forbedre med wayland?

Hvis du bruger gnome-shell, vil du få flere af de mulighederne du lister her. Bl.a. panelet i bund. Det kan man gøre ved at tilpasse og forbedre Gnome Shell med udvidelser (extensions). Bimsebasse har lavet en super guide for at få det til at fungere. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=15055
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf bimsebasse » 13. nov 2011, 23:07

Nordsig skrev:Men inden et muligt skift, så farer mine tanker rundt. Er ting som Ubuntu One integreret på samme måde som i Ubuntu ?
Alternativt skal man jo på "dropbox". Jeg er dog begyndt ikke at sætte min lid for meget til Ubuntu One i forbindelse med Ubuntu, da de jo skiftede mail program i sidste version og jeg ikke fandt ud af at importere meddelelser og adr. kartotek via Ubuntu One. Surt når de jo burde sørge for at tingene blot virker, mht backup ved overgang til nye udgaver, ellers skyder de vel foden af sig selv hvis de ikke er bagud kampatible (min mening)


Min Ubuntu One-konto i Linux Mint 12:
Billede

Jeg er rimelig sikker på det også kan installeres i Zorin og Pinguy og andre Ubuntu-derivativer. Vil gerne hjælpe dig når du kommer dertil. Gentager lidt mig selv i dag men alle de her Ubuntu-baserede distroer er næsten identiske med Ubuntu under karrosseriet, man behøver ikke være urolig for at man skal smide alt man har lært og bruger i Ubuntu overbord,

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf kfj1972 » 30. dec 2011, 15:08

Faldt lige over én af dagens nyheder som har lidt med Ubuntu at gøre:

Ubuntu mister pusten til Linux-opkomling
Linux-distributionen Mint topper i øjeblikket listen på DistroWatch foran Ubuntu.

DistroWatch rangerer de forskellige Linux-distributioner ved at tælle antallet af besøgende sammen på de respektive distributioners specialsider, som DistroWatch driver.

Hver IP-adresse tæller som et hit, hvilket betyder at en enkelt maskine, der besøger en side, kun tæller en gang i statistikken.

Der er naturligvis ingen sikkerhed for at denne metode måler helt korrekt, men den giver en solid indikation om de strømninger, der findes i Linux-miljøet.

Og det er i øjeblikket Linux Mint, som trækker interessen.

Læs selv nærmere på: epn.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf thj01 » 30. dec 2011, 17:09

Jeg synes da også at Mint skal klappe sig selv på ryggen fordi der er flere der kigger på deres distrowatch side end på Ubuntu's.

Men at Jyllandsposten forfalder til at læse og bruge talmateriale på den måde, det er kritisk. Troværdigt er det ihvertfald ikke.

Ved at bruge den slags talforståelse er Lars Løkke jo stadig statsminister i DK

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46993252:danskerne-l%C3%B8kke-som-statsminister.html

PS. Det var den slags ukritisk talforståelse jeg luegede ud da jeg var folkeskolelærer. Og jeg brugte ofte medierne som eksempel - det er sjældent at en journalist ved noget om statistik og endnu sjældnere at de sætter sig ind i hvordan talmaterialet er fundet frem til.

F.eks. undervisere lærer i DK mindre end 16 timer i gennemsnit om ugen - ifølge statistikken. Hvordan f... jeg aldrig i mine tolv år har præsteret at komme under 19timer - og det var inkl. EDB tilsyn, ansvarlig for fysiklokale og lejrskoler, det må jeg jo så undre mig over.....


hmmmm

Forunderligt det er at fatte, at
to trediedele af trekvarte er det halve
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Mint overtager førerpositionen

Indlægaf zob » 30. dec 2011, 18:34

Nu vi taler om tal, journalister og politikere. Lad mig komme med en anbefaling, helt uden for emnet: DR P1/DR2 programmet, på både radio og TV, detektor:
http://www.dr.dk/P1/Detektor/

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster