So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:30

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 10. feb 2011, 20:53

Er det ikke omvendt? Man skal vel slå hw op og verificere at Ubuntu virker for at undgå problemer. Sådan har jeg da købt flere af mine pc'ere. Hvis man modsat - som jeg også har gjort - kommer hjem fra Elgiganten med en vilkårlig ny PC, så ved man godt inderst inde, at man har taget en chance og at det muligvis bliver op ad bakke :)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf tjampman » 11. feb 2011, 02:25

Jeg synes stadig Sonne var helt fair, det virkede også som om han var imponerede over hvor let det var, idet han 2 gange nævner at alt bare virkede ud a boxen, på en hel tilfældig billig maskine. De 2 gange han nævner tingene bare funker, er efter installationen og mht. 3g donglen.
Hvis der er noget i anmeldelsen der kan peges fingre ad, er det at det ikke blev fremhævet ordentligt at alle nødvendige programmer var installeret fra start, sat i forhold til hvordan det er til Windows (jeg kender ikke MacOS).

Ubuntu/Linux siges at virke til alle pc'er, at der så er en liste med ca 70 bærbare der er certificerede til at virke med ubuntu er lidt tamt, hvor mange af dem kan købes i danmark? Desuden virkede alt jo i 10.10, Det virker ulogisk at installationen skal gå i udu, fordi man opdatere, det skulle den jo blive bedre af? Men det sker jo ofte at noget går galt efter en simpel opdatering (set relativt til andre styresystemer).

Desuden tror jeg ikke der findes nogen der aldrig har brugt Linux, som går ud at køber en ny PC for udelukkende at køre Ubuntu. Folk prøver jo om de kan finde ud af det med deres nuværende PC, som jo er købt efter andre præmisser. Hvilket Sonne model valg kan siges at være, det er jo ikke PC'en med Ubuntu der skal anmeldes, det er Ubuntu enkeltstående.

Faktum er at hvis du har en PC med Ubuntu, skal du være mere end heldig, for aldrig at komme ud i mærkelige fejl, oftest skyldes det måske lukkede drivere m.m. men det er jo kun en god undskyldning, fra Linux' side, det hjælper jo ikke brugeren.

Jeg kan godt forstå at du vil forsvare Ubuntu, men vi må jo også kunne indrømme de mangler den har.
Alle nye bruger vil havne i problemløsningstilfælde (selv folk der har købt pc med Ubuntu præinstalleret), og så skal man enten kunne søge sig frem til en løsning eller bede om hjælp på et forum e.l. for i modsætning til windows er det altså færre man kan spørge om hjælp (familie, venner)

Og hvis Sonne ikke havde haft nogen problemer overhovedet, havde han ikke testet det ordentligt!
Det er jo en anmeldelse, ikke en Canonical reklame.


Ps. undskyld, det blev lidt en rant, men sådan kan det gå når man har forskellige synspunkter, så er der jo meget man gerne vil diskutere :-)

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 11. feb 2011, 08:34

tjampman skrev:Desuden tror jeg ikke der findes nogen der aldrig har brugt Linux, som går ud at køber en ny PC for udelukkende at køre Ubuntu.

Det var altså det han gjorde, og nu vil han have pengene igen for Windows (respekt for det iøvrigt).
tjampman skrev:Faktum er at hvis du har en PC med Ubuntu, skal du være mere end heldig, for aldrig at komme ud i mærkelige fejl,

Ok - så er jeg heldig - eller omhyggelig.

tjampman skrev:Og hvis Sonne ikke havde haft nogen problemer overhovedet, havde han ikke testet det ordentligt!

På mine sidste 4 køb var successraten 4 ud af 4 pc'ere.

tjampman skrev:Ps. undskyld, det blev lidt en rant, men sådan kan det gå når man har forskellige synspunkter, så er der jo meget man gerne vil diskutere :-)

Fint nok - jeg kunne godt være enig med dig, hvis Sonne havde sagt mere tydeligt at han kastede sig ud i expert nørderi fra starten af og man derfor kunne forvente terminalen. Men han har et gadget program, hvor ting bare skal virke ud af boxen. Så skal han vel også behandle Ubuntu som de andre? MacOS og Windows kommer jo også med certificeret hardware og endda preinstalleret!

Til nybegyndere: Jeg kan anbefale mine sidst-købte 4 pc'ere Samsung NC10, Lenovo T400, ASUS UL80vt og DELL studio 16. Men hvis du vil være hel sikker kan du bede Linuxshoppen om en anbefaling. De giver måske pengene igen, hvis Linux ikke installerer til tilfredshed ;-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2011, 08:54

tjampman skrev:Hvis der er noget i anmeldelsen der kan peges fingre ad, er det at det ikke blev fremhævet ordentligt at alle nødvendige programmer var installeret fra start, sat i forhold til hvordan det er til Windows (jeg kender ikke MacOS).

Det er ca. det samme som Windows du får ofte en iLife pakke med som du skal installere bagefter det her musikredigering, videoredigering, billedhåndtering, dvd authoring.
Microsoft Office skal du ud og købe seperat på samme måde som i Windows.
ubuntuuser42 skrev:
tjampman skrev:Ps. undskyld, det blev lidt en rant, men sådan kan det gå når man har forskellige synspunkter, så er der jo meget man gerne vil diskutere :-)

Fint nok - jeg kunne godt være enig med dig, hvis Sonne havde sagt mere tydeligt at han kastede sig ud i expert nørderi fra starten af og man derfor kunne forvente terminalen. Men han har et gadget program, hvor ting bare skal virke ud af boxen. Så skal han vel også behandle Ubuntu som de andre? MacOS og Windows kommer jo også med certificeret hardware og endda preinstalleret!

Han fik faktisk sagt at Windows hade en unfari fordel ved at være præinstalleret.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 11. feb 2011, 11:13

AJenbo skrev:
tjampman skrev:Han fik faktisk sagt at Windows hade en unfari fordel ved at være præinstalleret.

- men ikke at han kunne have undgået debugging af PC'en ved at købe certificeret hw, som er et krav for nybegyndere ;-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf eitreach » 11. feb 2011, 12:48

1: Jeg var egentligt ikke klar over at vi stillede krav til folk udover CoC, hvis de ønsker at være en del af foreningen.

2: Hvis vi rent faktisk stillede krav, hvordan ville du så oplyse samtlige danskere som vil prøve Ubuntu? Det er et fåtal der kender til Ubuntu Danmark, så det ville kræve en del flyers og rudekuverter - og dertil frimærker at sende rundt til folk.

Og jeg tror ikke folk vil være tilfredse med at blive stillet krav, uden at vide hvad Ubuntu er, i det hele taget.

Der ville ret hurtigt blive udstedt et "Ingen Krav Om Ting Jeg Ikke Er Interesseret I, Tak!"-klistermærke til folks postkasser, og så har du et rygte at slippe af med, oven i hatten.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 11. feb 2011, 15:49

eitreach skrev:1: Jeg var egentligt ikke klar over at vi stillede krav til folk udover CoC, hvis de ønsker at være en del af foreningen.

2: Hvis vi rent faktisk stillede krav, hvordan ville du så oplyse samtlige danskere som vil prøve Ubuntu? Det er et fåtal der kender til Ubuntu Danmark, så det ville kræve en del flyers og rudekuverter - og dertil frimærker at sende rundt til folk.

Og jeg tror ikke folk vil være tilfredse med at blive stillet krav, uden at vide hvad Ubuntu er, i det hele taget.

Der ville ret hurtigt blive udstedt et "Ingen Krav Om Ting Jeg Ikke Er Interesseret I, Tak!"-klistermærke til folks postkasser, og så har du et rygte at slippe af med, oven i hatten.


Enig. Om igen mht det med 'krav': Det jeg mener er, at en nybegynder selvfølgelig vil have den bedste oplevelse med certificeret hardware, hvis vedkommende har tid, penge, mulighed og lyst til at skaffe den. Alternativt at have en hotline til en superbruger, der kan 'fixe' det for ham i begyndelsen.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Kurt Christensen » 12. feb 2011, 13:50

nikolej sonne har helt ret, ubunto er ikke for begyndere eller nysgerige, det kræver virkelig interesse fra den almindelig at fortsætte med at bruge linus når det først er prøvet, det kræver stadig meget at sætte sig ind i hvordan det fungerer og jeg savner især forslag til løsning når man klikker ind på noget, jeg har nu ubuntu på en partion men ville helst have prøvet det på en usb-stik, men det kunne jeg ikke finde ud af, jeg tror ikke ubuntu kommer videre før man som med Windows bare skal instalere og sige ja og eller nej til nogen tilvalg
i øvrigt hvordan får man pænere billeder på dating og andre steder, de er meget grumsede i forhold til windows

jeres hjælpeside er også lidt rodet, det er svært at finde den nemmeste løsning på et problem
i kunne måske have en "top20 liste med problemer og den nærmeste løsning øverst og ikke nede i en tråd oprettet af en spørger
det er nu anden gang jeg prøver ubuntu og jeg må sig wauw, i er tæt på at have et produkt som fru larsen kan instalere
Når lejligheden byder sig.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf soundpartner » 12. feb 2011, 14:02

How to be me skrev:nikolej sonne har helt ret, ubunto er ikke for begyndere eller nysgerige, det kræver virkelig interesse fra den almindelig at fortsætte med at bruge linus når det først er prøvet, det kræver stadig meget at sætte sig ind i hvordan det fungerer og jeg savner især forslag til løsning når man klikker ind på noget, jeg har nu ubuntu på en partion men ville helst have prøvet det på en usb-stik, men det kunne jeg ikke finde ud af, jeg tror ikke ubuntu kommer videre før man som med Windows bare skal instalere og sige ja og eller nej til nogen tilvalg
i øvrigt hvordan får man pænere billeder på dating og andre steder, de er meget grumsede i forhold til windows

jeres hjælpeside er også lidt rodet, det er svært at finde den nemmeste løsning på et problem
i kunne måske have en "top20 liste med problemer og den nærmeste løsning øverst og ikke nede i en tråd oprettet af en spørger
det er nu anden gang jeg prøver ubuntu og jeg må sig wauw, i er tæt på at have et produkt som fru larsen kan instalere


jeg er ikke enig med dig.
jeg syntes at det er absolut lige så nemt at installere som windows. husk at den store forskel er at når du installerer wiundows så går windows ud fra at den bare skal slette alt andet og ligge sig som den eneste, du KAN godt installere flere os og ligge windows ind uden at den bliver exklusiv, men så er vi ude i noget der er besværligt.
med ubuntu der skal du igennem 7 sider med ting du skal gøre, og langt hen af vejen der skal man bare klikke næste. men ubuntu foreslår som standart at ligge sig ved siden af allerede installerede os (det der er besværligt i windows)

når så der er installeret windows så skal du til at installere antivirus, firewall, sætte dette op, installere drivers til hardware (som du skal finde på nettet) osv

i ubuntu vil maskinen have driver til det meste hardware selv, og ellers vil du under system>administration>ydderliger hardwaredrivers kunne gå ind og aktivere de drivers der er nødvendige og som ikke selv er installeret.

hvad angår support, så er der rigtig mange der har forskellig tilgang til tingene, og derfor er det ikke sikkert at en løsning er den samme for en som den er for en anden.
Der er selvfølgelig ting der kan drille (det er der i alle os) men det er ofte nemmere at gå ind på forum og stille sit spørgsmål og så få svar i den konkrete situation frem for at finde hjælp selv.
Dette er blandt andet fordi der kommer en ny version af ubuntu hvert halve år, og løsningen kan være forskellig fra version til version.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2011, 14:13

Hej How to be me og velkommen til forummet

Løsninger problemer som vi syndes har generel gavn skriver vi over i enten Artikler på hoved siden eller Guides på forummet.
Min er faring med Windows har ofte været at man skal jage drivere til ens hardware samt ekstra software før man er klar til at køre, jeg ser ikke at det er så forskelligt fra det der kræves for at få Ubuntu op at køre, den store forskel ligger nok i om man er vand til at gøre det på den en eller anden måde. Der hvor Windows er nemmest er når man køber det på en maskine hvor det allerede er installeret og sat op.

Jeg for står ikke dit spørgsmål om billeder på dating sider, der burde som sådan ikke være nogen forskel på hvordan billeder bliver vist. Prøv at oprette et emne om det under opsætning og kom med et eksempel eller billed fra det.

Prøvede du at følge guiden på ubuntu.com til at oprette en usb via Universal USB Installer? Du skulle også gerne have fået en mulighed for at prøve ubuntu fra cd'en i stedet for at installere, eller du kunne have brugt Wubi installationen til at teste uden at ændre på dine partitioner.

Tak for ros.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Kurt Christensen » 12. feb 2011, 14:17

soundpartner
måske du har ret, det føles bare som om at det er nemmere at finde ud af hvad windows forlanger for at komme videre
måske når jeg får ubuntu ind under huden jeg vil føle det lige så logisk

i øvrigt ved jeg ikke om jeg oprettede ubuntu på den bedste måde, jeg kørte det bare fra en download på en cd og den lagde sig selv på hartdisken med den størrelse den selv foreslog
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Kurt Christensen » 12. feb 2011, 14:22

ajenbo
det er min helt umiddelbare opfattelse som kun lidt nørd at valgmulighederne er lidt svære at gennemskue
w7 har da fundet de drivere jeg skulle bruge automatisk eller spurt med et link om jeg vil søge på nettet?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2011, 14:39

How to be me skrev:i øvrigt ved jeg ikke om jeg oprettede ubuntu på den bedste måde, jeg kørte det bare fra en download på en cd og den lagde sig selv på hartdisken med den størrelse den selv foreslog

Det er en fin måde at gøre det på, det eneste du kunne gøre bedere var at lave en seperat partition til din hjemme mappe så du kunne formatere på et senere tidspunkt uden at skulle genskabe dine filer fra et backup, men det er småting og kræver lidt mere indsigt i partitionering.

How to be me skrev:w7 har da fundet de drivere jeg skulle bruge automatisk eller spurt med et link om jeg vil søge på nettet?

Ubuntu kommer også med stortset alle drivere fra start. Hvis du har hardware med proprietær driver spørg den om de skal aktiveres. Hvad hardware var du selv nød til at installere driver til manuelt under Ubuntu?
Ubuntu kan enda selv finde ud af at skifte driver for disk controlleren hvis du flytter harddisken til en anden computer, gør du det med Windows vil den ikke kunne starte for de den bruger den forkerte driver.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf soundpartner » 12. feb 2011, 14:43

How to be me skrev:soundpartner
måske du har ret, det føles bare som om at det er nemmere at finde ud af hvad windows forlanger for at komme videre
måske når jeg får ubuntu ind under huden jeg vil føle det lige så logisk

i øvrigt ved jeg ikke om jeg oprettede ubuntu på den bedste måde, jeg kørte det bare fra en download på en cd og den lagde sig selv på hartdisken med den størrelse den selv foreslog

du skal huske på at du har arbejdet med windows i mange år, og derfor er vand til den måde som windows arbejder på, hvorimod det er dit første møde med ubuntu.
Normalt tager det også lige nogle uger at vende sig til f.eks windows 7 hvis man før har brugt xp osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Christian.Arvai » 12. feb 2011, 20:25

How to be me skrev:jeres hjælpeside er også lidt rodet, det er svært at finde den nemmeste løsning på et problem
i kunne måske have en "top20 liste med problemer og den nærmeste løsning øverst og ikke nede i en tråd oprettet af en spørger

Det kan jeg sådan set godt give dig ret i, og af samme grund har jeg (med en stor hjælp her fra forum) lavet Ubuntu FAQ (Ofte stillede spørgsmål) , hvor de oftes stillede spørgsmål fra forum bliver gennemgået.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster