Linux skal være som windows?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Rattus Norvegicus » 24. maj 2010, 21:33

Pro skrev:-Arbejdsprogrammer
Kræver tid at installere erstatningsprogrammer på Linuxsiden

Det er jeg så langt fra enig i... hvis man bruger Ubuntu Software Center eller Synaptic Pakkehåndtering, så synes jeg det er langt hurtigere og lettere at installere programmer end i Windåsen.

Eneste ulempe er at for at kunne installere programmer skal man også have adgang til nettet, men det er efter min mening en meget meget lille ulempe i dagens Danmark, hvor de fleste efterhånden har internet med relativt god downloadhastighed ;)
Hilsen Kenny

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Jimmyfj » 25. maj 2010, 04:01

john0336 skrev:Hej,

jeg ved ikke om det er det rigtige sted at komme med sin mening, men jeg prøver.......

Jeg er mangeårig windowsbruger. Jeg vil betragte mig som en slags udvidet "mor"-bruger som er nævnt i et tidligere indlæg. Jeg har før været ved at skifte til Linux, men har opgivet nogle gange. Med Ubuntu 10.04 vil jeg igen prøve.....

Jeg ser to væsentlige årsager til, at Linux ikke rigtig slår igennem:

1. Distributionen af nye pc'ere. Langt de fleste "almindelige" mennesker køber deres pc i Bilka, TDC, El-giganten eller lignende steder. Her bliver pc'erne distribueret med Windows.

2. Små nyttige hverdagsprogrammer virker ikke som udgangspunkt på Linux (eller gør de?). Et eksempel kunne være Netbank. Glem alt om Photoshop, avancerede musikprogrammer, autocad osv. Det er IKKE disse programmer den almene dansker bruger. Spil er iøvrigt også for den almene dansker ved at forsvinde helt over på spillemaskiner.

Grunden til at jeg har droppet Linux indtil nu er, dels at installationen har været besværlig og at netbank ikke har virket. De to ting havde jeg forstået skulle være løst nu. Jeg har så nu installeret Ubuntu 10.04 og hvad sker der: Jeg kan ikke gå på Nettet!! Når jeg installerer windows, så virker det altså bare!!! Men bare rolig. Denne gang giver jeg ikke op. Jeg har søgt hjælp i forum, og denne gang SKAL det lykkes.

Det vi almene danskere i virkeligheden vil have er ting der virker efter KISS-princippet. Keep It Simpel Stupid og så vil vi have hurtige opstartstider!!!!


Tro mig - Jeg kan også, som det ofte er tilfældet med "almindelige brugere", som er vant til Windows få selv Ubuntu 10.04 til at give op og nægte at fungere efter hensigten. Jeg har en meget bedaget Dell bærbar Pc, som jeg, næsten uanset forbrug af tid aldrig vil kunne få til at fungere optimalt, endsige blot nogenlunde tåleligt.

Linux og Netbank har fået nogle hug her i tråden. Lige som spil og billedredigering. Og her kan jeg godt blive en smule irriteret. Netbank-problemer skyldes IKKE Linux. De skyldes i reglen Java. Java har ikke altid været opensource, som alle ved. DirectX ejes af Microsoft og Photoshop af Adobe. Tal med DEM om de mange problemer "almindelige brugere" har med Netbank, spil og billedbehandling.

Det er sjovt at flertallet af Windows brugere skulle være professionelle brugere af så avanceret et program som Adobe Photoshop. Et program til en pris på den forkerte side af 10.000,- Kr. hvis det skal kunne det helt store. Photoshop er IKKE det mest udbredte stykke software til billedbehandling på Windows-platformen. Der findes et utal af programmer til behandling af fotos til Windows, og hvor mange har i realiteten licens til Adobe Photoshop eller CS, når det kommer til stykket.

Er sandheden ikke nærmere i retning af, at alt for mange Windows brugere håber, at de kan afvikle deres piratkopier under GNU/Linux, uden at risikere at blive afsløret? Denne fornemmelse bygger på mine egne erfaringer med indtil flere debatter, jeg har deltaget i her på forum om det moralsk forsvarlige ved at yde hjælp i skærpede situationer, hvor den hjælp man giver kan misbruges til kriminelle forhold, og man dermed har gjort sig selv sårbar overfor strafansvar.

Personligt er jeg virkelig glad for at Linux IKKE ligner Windows. Havde Linux lignet Windows var jeg med garanti ikke bruger af systemet, men havde nok været en glad bruger af FreeBSD i stedet.

MS ynder at slå kraftigt på, at de har "tænkt" for brugerne, så disse ikke behøver den store havefræser-eksamen for at køre med systemet. Her, i vores verden foretrækker vi at tænke selv. Vi behøver ikke nogen til at gøre det for os. Det er jo netop DET, der er hele ideen med Free Open Source Software, Free Software (FSF) og de forskellige GPL og OSS-licenser.

Også jég er ved at være træt af alle de mange brugere, som dukker op her, som et led i en art "forsøg" på at hoppe over på GNU/Linux og som må give fortabt, fordi deres "ynglings-program" eller deres foretrukne spil ikke vil køre med samme lethed på Linux som på Windows. Dem, og deres EVINDELIGE "forklaringer" på, hvorfor Linux aldrig vil blive lige så udbredt som Windows og deres generelle hakken ned på interfaces og funktionalitet.

Hvorfor kan folk ikke bare vente til de enten er "klar" til at skifte 100% over til Linux? Og så ellers stille sig tilfreds med, at vi er RIGTIG mange, som synes Linux er, som et OS skal være: Frihedselskende.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf laoshi » 25. maj 2010, 08:26

jimmyfj skrev:Også jég er ved at være træt af alle de mange brugere, som dukker op her, som et led i en art "forsøg" på at hoppe over på GNU/Linux og som må give fortabt, fordi deres "ynglings-program" eller deres foretrukne spil ikke vil køre med samme lethed på Linux som på Windows. Dem, og deres EVINDELIGE "forklaringer" på, hvorfor Linux aldrig vil blive lige så udbredt som Windows og deres generelle hakken ned på interfaces og funktionalitet.
Hvorfor kan folk ikke bare vente til de enten er "klar" til at skifte 100% over til Linux?


Det er forhåbentlig ikke en træthed som vil brede sig til andre af de mange og gode supportere i forum.

Det er fuldstændig legitimt at forsøge sig. Hvis alle skulle vente til de var fuldstændig klar, ville der nok ikke komme så mange tilfredse Ubuntubrugere her i verden. Jo flere der forsøger sig, jo flere vil opdage hvor godt tingene fungerer, og så er der også mange som skifter 100%.

Det kan da være bøvlet med dualboot eller wubi, og lidt mindre med virtualbox og/eller wine, som er løsninger for dem der vil forsøge at finde ud af, hvad Ubuntu kan, uden at de tør - eller ønsker - at give slip på windows. Men det må vi leve med. Jeg hilser det i hvert fald velkommen at folk forsøger sig, og og også søger hjælp til deres problemer. Det giver en mulighed for at vi kan få dem til at forstå, hvordan tingene hænger sammen, og forhåbentlig også få deres Ubuntu til at fungere efter ønske.

Det, der derimod kan give lidt træthedsfornemmelse er, når man i andre sammenhænge på nettet oplever linux-bashere som tydeligvis aldrig har forsøgt sig, eller som muligvis har nogle oplevelser som ligger 10 år tilbage, og som ikke har opdaget den enorme udvikling der er faret forbi dem i mellemtiden. Det er dog nok ikke lige dem der melder sig til forum for at få hjælp, men det gør de, der faktisk vil forsøge sig og som er så præget af windows-vaner at de tror tingene er mere indviklede end de faktisk er.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf OldFart » 25. maj 2010, 08:45

john0336 skrev:
Linux og Netbank har fået nogle hug her i tråden. Lige som spil og billedredigering. Og her kan jeg godt blive en smule irriteret. Netbank-problemer skyldes IKKE Linux. De skyldes i reglen Java. Java har ikke altid været opensource, som alle ved. DirectX ejes af Microsoft og Photoshop af Adobe. Tal med DEM om de mange problemer "almindelige brugere" har med Netbank, spil og billedbehandling.



Jamen er det ikke fuldkommen lige gyldigt for den "almindelige bruger" - Hvis skidtet ikke spiller, så spiller skidtet ikke, og hvem der fabrikere skidtet er fuldkommen ligegyldigt (set med en teknisk ukyndig brugers øjne)!

Derfor opgiver mange projektet og går tilbage til - surprise - windows
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf laoshi » 25. maj 2010, 08:50

OldFart skrev:Jamen er det ikke fuldkommen lige gyldigt for den "almindelige bruger" - Hvis skidtet ikke spiller, så spiller skidtet ikke, og hvem der fabrikere skidtet er fuldkommen ligegyldigt (set med en teknisk ukyndig brugers øjne)!

Det kan du have ret i. Men det er ærgerligt hvis det er grunden til at folk giver op, når nu løsningen er så enkel som den er. Det er så også derfor vi her i forum prøver at få nye brugere til så hurtigt som muligt at køre ubuntu-trin-for-trin-guiden eller - ved 10.04 - soundpartners script - for så spiller tingene, så der ikke er grund til frustration.
Så det er ikke uden grund at jeg har skrevet https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945 og at vi er flere som skynder os at henvise folk til at læse indlægget.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Pihl » 25. maj 2010, 09:38

OldFart skrev:
john0336 skrev:
Linux og Netbank har fået nogle hug her i tråden. Lige som spil og billedredigering. Og her kan jeg godt blive en smule irriteret. Netbank-problemer skyldes IKKE Linux. De skyldes i reglen Java. Java har ikke altid været opensource, som alle ved. DirectX ejes af Microsoft og Photoshop af Adobe. Tal med DEM om de mange problemer "almindelige brugere" har med Netbank, spil og billedbehandling.



Jamen er det ikke fuldkommen lige gyldigt for den "almindelige bruger" - Hvis skidtet ikke spiller, så spiller skidtet ikke, og hvem der fabrikere skidtet er fuldkommen ligegyldigt (set med en teknisk ukyndig brugers øjne)!

Derfor opgiver mange projektet og går tilbage til - surprise - windows


Jo, du har absolut ret. Det er jo fuldstændigt græsk-katolsk for en 'almindelig bruger' om problemet skyldes Ubuntu, Sun, banken eller Osama bin Laden. De vil jo bare have det skal virke.

Det er selvfølgelig ikke lige meget, når det kommer til at løse problemet, men set fra et usability-synspunkt skal vi (Ubuntu) jo gerne komme der til, hvor det ikke bare er lige så let som i Windows, men også gerne endnu lettere.

At Ubuntu-stifter Mark Shuttleworth er trådt ned som direktør og ind i Usability-teamet, er en klar indikation af, at dette er det noget af det højest prioriteret. Noget vil automatisk blive løst af producenterne (Oracle, bankerne osv) ved større udbredelse Linux, og noget skal VI lægge os i selen for at forbedre.

Ubuntu er 'Linux for Human Beings', og dét indebærer også et ansvar for at gøre let og bekvemt for almindelige brugere - human beings. Et ansvar som jeg synes forumsupporterne her gør det godt for ;-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Jimmyfj » 25. maj 2010, 13:42

Jeg ved ikke om jeg fik udtrykt mig forkert, eller mangelfuldt. Det får så være, som det er.

Jeg er, selvsagt, altid glad for nye brugere til Ubuntu, og GNU/Linux generelt. Det skal der ikke herske tvivl om. Men det bliver trættende i længden at få skudt i skoene, at "Linux kan ikke sådan og sådan!" Hvilket i grunden er vores egen fejl, os, som holder af systemet, og med glæde yder support. Vi har, åbenbart, ikke været gode nok til at "sælge" systemet på dets virkelige kvaliteter. Disse kvaliteter er ligeledes blevet nævnt her i tråden: Filmen "Avatar", som er renderet af en 35.000 CPU-kerners Ubuntu med 2 Peta-byte diskplads. Sort snak for den "almindelige" bruger, indrømmet. Men ikke så meget som det tjener som et bevis på, hvor skalerbar Linux, og Ubuntu Linux, i virkeligheden er.

Thj01 rejser en analogi, som man kan forholde sig til, eller lade være. Spørger man Linus Thorvalds om hvorvidt Linux skal være som Windows er jeg overbevist om, at man ryger ud af hans aftenbøn på en sådan bemærkning. Og alt jeg påpeger i mit seneste indlæg er, at det er muligt, at Linux ikke har en billedbehandler a'la Photoshop fra Adobe. GIMP'en gør det udmærket for den almindelige bruger, med lidt hjælp fra mere øvede bruger af netop det program.

Spil? Køb dig en konsol. En Pc har aldrig været tiltænkt den funktion. PS3, X-Box360, Wii og hvad de ellers hedder er dedikerede spil-bokse, selv om Pc'en også klare jobbet okay.

Da jeg brugte Windows var det ikke Adobe Photoshop, jeg brugte, men Photopaint fra Corel. CorelDRAW er stadig programmet til DTP, men inkscape og scribus er udmærkede alternativer.

For de brugere af Windows, som ynder at teste Linux, med henblik på evt. dual-boot, VM eller andet synes jeg ikke, vi oplyser specielt godt. Der FINDES en udgave af Ubuntu GNU/Linux, som vi på forum burde lægge os mere i selen for at få udbredt til nye brugere: DABUNTU.

Dabuntu er et remix af Ubuntu, hvor alt virker fra første øjeblik: Java, flash, MSN, Facebook, Gmail, Yahoo. Gimp'en er med, lige som et hav af andre gode programmer. ISO-filen fylder godt nok 1.6 GB, men i disse tider betyder det ikke noget. Installér Dabuntu, genstart maskinen efter installation, opdatér systemet, genstart, installer den proprietære driver til grafikken, genstart maskinen og ALT virker: Java, Flash, Wi-Fi, netværk, Wine, ALT virker, som det skal.

Dabuntu er Ubuntu gjort endnu mere menneskelig end Windows nogen sinde kan blive.
Desværre findes Dabuntu i øjeblikket kun som 32 bit installation, men jeg arbejder på at få lavet en 64 bit udgave af systemet til dem, som ønsker en sådan. Hvornår den bliver klar, er svært at sige. Men det kommer ikke til at vare længe.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf OldFart » 25. maj 2010, 14:21

Jimmyfj skrev:Dabuntu er Ubuntu gjort endnu mere menneskelig end Windows nogen sinde kan blive.
.........................


Kære Jimmy

Det afhænger helt af øjenene der ser........
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

john0336
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. maj 2010, 20:18
IRC nickname: john0336
Geografisk sted: Kolding

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf john0336 » 25. maj 2010, 23:42

Hej igen

Fantastisk diskussion :-) Jeg synes der er kommet mange forskellige gode kommentarer - også på mit indlæg. Jeg vil forsøge at kommentere på dem:

stra skrev

"Nej, men det er gjort for dig jvf. det du skrev under 1. og den windows, du har til din egen PC, passer til dit hardware. Skulle du installere på en tilfældig maskine vil du rende ind i driverproblemer og du vil også skulle installere java før netbank virker."


Ja, men det er jo lige præcis derfor windows er så meget lettere at gå til end Linux. Driverne til windows følger med den pc du køber i Bilka (eller er pre-installeret). Med Linux skal du ud på nettet og lede efter drivere. Og så er det ikke en gang sikkert at pc-producenten understøtter Linux. Og det kan man sige om, hvad man vil. Men det er altså en forhindring for en almindelig pc-bruger. Så ved jeg godt windows giver bøvl senere, men det er en anden diskussion.

Tuxx skriver:

"Ubuntu? Problemfuld installation? Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Jeg har efterhånden installeret Ubuntu på et hav af forskellige maskiner og Windows på endnu flere og hvis der tegner sig en rød tråd, så er det tydeligt som skåret med laser, at Ubuntu er den klart nemmeste at få op og spille hurtigt.

Jeg forstår ikke folk bøvler sådan...hvis instrukserne til installation af java FØLGES 100% så virker det altså... 100% .... Jeg tror, uden at svine nogen, at det er mere fejl 40 end problem med systemet."


Ja, men I går alle ud fra at den almindelige bruger har samme evne til at gå på nettet og finde drivere, hvis der opstår problemer. Og det har den almindelige bruger ikke evnen til!! Så kan man kalde det en fejl 40. Men så er der saftsuse mig mange der har en fejl 40.

Jimmyfj skriver:

"Linux og Netbank har fået nogle hug her i tråden. Lige som spil og billedredigering. Og her kan jeg godt blive en smule irriteret. Netbank-problemer skyldes IKKE Linux. De skyldes i reglen Java. Java har ikke altid været opensource, som alle ved. DirectX ejes af Microsoft og Photoshop af Adobe. Tal med DEM om de mange problemer "almindelige brugere" har med Netbank, spil og billedbehandling."


Igen: Fakta er, at med Windows kører netbank bare. Med Linux er (var??) der problemer. Ja, så kan man skælde bankerne ud for ikke at understøtte Linux, men fakta er stadig, at det fungerer under windows (håber også det nu virker under Linux, men det finder jeg ud af, når jeg en gang får mit trådløse net til at virke i min Ubuntu-installation!!!!!)

OldFart skriver:

"Jamen er det ikke fuldkommen lige gyldigt for den "almindelige bruger" - Hvis skidtet ikke spiller, så spiller skidtet ikke, og hvem der fabrikere skidtet er fuldkommen ligegyldigt (set med en teknisk ukyndig brugers øjne)!

Derfor opgiver mange projektet og går tilbage til - surprise - windows"


og

Pihl skriver:

"Jo, du har absolut ret. Det er jo fuldstændigt græsk-katolsk for en 'almindelig bruger' om problemet skyldes Ubuntu, Sun, banken eller Osama bin Laden. De vil jo bare have det skal virke.

Det er selvfølgelig ikke lige meget, når det kommer til at løse problemet, men set fra et usability-synspunkt skal vi (Ubuntu) jo gerne komme der til, hvor det ikke bare er lige så let som i Windows, men også gerne endnu lettere."


LIGE PRÆCIS!!!!!


Og så til dét det hele startede med: Skal Linux være som Windows. NEJ. Grunden til jeg søger Ubuntu er:

1. Hurtigere opstartstider og lukketider.
2. Større sikkerhed
3. Mindre tid på opdatering
4. Simpel system. Jeg bruger meget gmail, google dokumenter. Altså kort sagt Cloud Computing. Jeg har ikke brug for en masse forskellige programmer. Og når jeg har, vil jeg have muligheden for at "finde" dem på en simpel måde.

Disse krav virker det som om, jeg har mulighed for i Ubuntu 10.04. Jeg glæder mig til, at komme over forhindringen at få Ubuntu installeret. Denne gang giver jeg IKKE op.
MSI Wind - Ubuntu 10.04 LTS netbook

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf tuxx » 25. maj 2010, 23:52

john0336 skrev:Ja, men I går alle ud fra at den almindelige bruger har samme evne til at gå på nettet og finde drivere, hvis der opstår problemer. Og det har den almindelige bruger ikke evnen til!! Så kan man kalde det en fejl 40. Men så er der saftsuse mig mange der har en fejl 40.


Det jeg mente med fejl40 var i de tilfælde hvor brugeren var kommet herind og fået serveret løsningen på et sølvfad. Og stadig fejler.

Men det er netop også derfor jeg mener det er en fejl at det ikke er Sun's der bundles. Hell så skal de helt lade være med at bundle nogen af dem. Det forvirrer "Jamen java er jo installeret..."

Men svar mig lige: Den almindelige bruger har, som jeg kan forstå dig, evner til at downloade java fra Suns side, men ikke at køre en simpel kommando i terminalen?

Du skriver at fakta er, at med Windows funker netbank - jamen det gør det altså også på Linux ;)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf zob » 26. maj 2010, 00:04

He he. Jeg tror næsten det lykkedes dig at misforstå næsten alle de kommentarer du kommenterede på.
Ja, men det er jo lige præcis derfor windows er så meget lettere at gå til end Linux. Driverne til windows følger med den pc du køber i Bilka (eller er pre-installeret). Med Linux skal du ud på nettet og lede efter drivere. Og så er det ikke en gang sikkert at pc-producenten understøtter Linux. Og det kan man sige om, hvad man vil. Men det er altså en forhindring for en almindelig pc-bruger. Så ved jeg godt windows giver bøvl senere, men det er en anden diskussion.
Det er jo et spørgsmål om hvordan det bliver udleveret til dig ikke et spørgsmål om linux kontra windows. Du skal sammenligne en installation på en tom computer uden driver CD (som jo ikke har noget med windows at gøre). Her er det, for mig, lettere at installere ubuntu. Men det er vel en vanesag. Eller du kan forestille dig en computer der bliver solgt med ubuntu med pre-installerede drivers og sammenligne det med windows med pre-installerede drivers. Ellers bliver sammenligningen jo ikke mellem windows og ubuntu men mellem hvordan butikkerne forhandler.

Kode: Vælg alt

Ja, men I går alle ud fra at den almindelige bruger har samme evne til at gå på nettet og finde drivere, hvis der opstår problemer. Og det har den almindelige bruger ikke evnen til!! Så kan man kalde det en fejl 40. Men så er der saftsuse mig mange der har en fejl 40.
Det er der da saftsusemig også. Jeg laver i hvert fald ofte en fejl 40 uanset om jeg kører ubuntu eller windows eller laver mad eller noget helt fjerde. Så det er der vel ikke noget galt i. Det er derfor vi er her, for at hjælpe.
Det vil normalt ikke være nødvendigt at gå på nettet og finde drivers hvis du kører ubuntu. Det gælder for windows, men normalt ikke for ubuntu. Jeg har i hvert fald ikke haft brug for noget der ikke lå i repos (fair nok - det er også nettet - men alt andet lige noget enklere). Hvis jeg skal lave en clean windows installation skal jeg finde driver til: Bundkort, grafikkort, printer, webcam, usb-keyboard og mus, bluetoot-dims, mit klaver (via usb). Og hey, det er ikke løgn. Alle disse drivere er forudinstalleret i ubuntu. Jeg er ikke være på nettet og hente en eneste af dem. Så det... Men det betyder jo ikke at man ikke kan komme i problemer. Men det er vist ikke så sort/hvidt som du gerne vil gøre det til. Men selvfølgelig er der altid plads til forbedringer.
Igen: Fakta er, at med Windows kører netbank bare. Med Linux er (var??) der problemer. Ja, så kan man skælde bankerne ud for ikke at understøtte Linux, men fakta er stadig, at det fungerer under windows (håber også det nu virker under Linux, men det finder jeg ud af, når jeg en gang får mit trådløse net til at virke i min Ubuntu-installation!!!!!)

Igen. I en clean-install af windows skal du også installere java for at netbank virker. Præcis som i ubuntu.

Men jeg kan som jeg sagde i mit allerførste indlæg i tråden her (så vidt jeg husker) udmærket forstå hvis nogen dualbooter mellem windows og ubuntu. Og jeg kan da også godt forstå hvis nogen dropper ubuntu helt. Det er jo meget anderledes, og der er mange der har andet at bruge deres tid til end at lære et nyt styresystem at kende. Min personlige holdning er at de går glip af noget. Men det har jeg sandsynligvis også selv gjort så tit. Var det ikke i dag at Bonnie Prince Billy spillede i Vega?

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf OldFart » 26. maj 2010, 07:12

zob skrev:Men jeg kan som jeg sagde i mit allerførste indlæg i tråden her (så vidt jeg husker) udmærket forstå hvis nogen dualbooter mellem windows og ubuntu. Og jeg kan da også godt forstå hvis nogen dropper ubuntu helt. Det er jo meget anderledes, og der er mange der har andet at bruge deres tid til end at lære et nyt styresystem at kende. Min personlige holdning er at de går glip af noget. Men det har jeg sandsynligvis også selv gjort så tit. Var det ikke i dag at Bonnie Prince Billy spillede i Vega?


He he....... :lol: You evil m..... f...er

Nu var alle fantasterne ellers ved at komme på banen!!! men hvor er det befriende du trækker debatten ned på et leje hvor det hører hjemme!

Hvad skal vi nu snakke om: Jo Biler hvilken er bedst Ford eller WV?

(Inden "DU" hidser dig op, så mener jeg at folk uden humor burde tildeles højeste invalidepension)
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Don S » 8. jun 2010, 01:39

OldFart skrev:[...] så mener jeg at folk uden humor burde tildeles højeste invalidepension.

Jeg øjner en potentielt sikret fremtid her...

Når jeg engang imellem booter op i Ubuntu for at spille spil, så er jeg overrasket over hvor stabilt systemet kører. Dog langt fra ligeså stabilt som gNewSense, hvor jeg ikke behøver bekymre mig om Java og Flash og alle de andre ting, som folk har problemer med -- de virker slet ikke, og man kan ikke få dem til det. Det interessante jeg har oplevet er, at når jeg endelig booter Ubuntu, og jeg støder ind i et problem (jeg bruger kun Ubuntu til at køre spil under Wine, eller hvis jeg er påtvunget at bruge proprietær software som Flash til at tilgå nødvendig information, etc. (eller Sun's Java til Digital Signatur)) så bliver jeg altid lidt frustreret og ender sjældent med at løse det fuldkommen, bl. a. fordi problemet altid bunder i en grad af proprietær software (har f. eks. haft driverproblemer med mit Nvidia kort). Frustrationen ender ofte med, at jeg går tilbage ind i min gNewSense installation, hvor intet virker, men alt virker som det plejer og jeg føler mig sikker og tryg og godt tilpas -- ikke kun fordi jeg ved at systemet er 100% frit, men også fordi jeg har tweaket det til mine behov -- og nok mest derfor.

Så min konklusion på ovenstånde må være, at selv ikke de rationelle, pragmatiske argumenter om, at Ubuntu er sikrere, hurtigere, mere stabilt og "bare virker" nødvendigvis er nok til at overbevise folk om at skifte.

Analyserer jeg min egen situation lige nu, så er der tre "kræfter", der alle hiver mig i retning af et hvilket system jeg bruger: Frihed, vanlighed og funktion. Frihed og vanlighed trækker mod gNewSense og funktion trækker mod Ubuntu. I mit tilfælde er de to førstnævnte kræfter næsten altid så store, at der skal opstå meget store funktionelle behov for mit vedkommende, før jeg bevæger mig hen til Ubuntu -- og det er kun en kort stund. Kræfterne kan ses som nogle meget komplekse funktioner, der varierer med situationen.

Hos de personer, der ønsker at GNU/Linux skal være ligesom Windows, må man igen dekompositionere de forskellige kræfter, der trækker i de forskellige retninger, hvis man skal overbevise folk om, at systemet ikke behøver være som de er vant til (vanlighedskræften). Med andre ord, må man gøre de andre kræfter så store, i en stund, at de trækker hen mod GNU/Linux i så lang tid, at vanlighedskræften vender retning. Man skal, på sin vis, finde de kræfter, der trækker i retning af GNU/Linux, og forsøge at ramme en frekvens, hvorved deres styrke bliver forstærket -- men man skal samtidig heller ikke strække dem for meget, da man kan risikere, at det der forårsager kræfterne kan knække over.

Jeg er personligt en elendig person til at overtale andre til at bruge GNU/Linux, men her i min læseferie har jeg hygget mig med nogle (særdeles fremragende) forlæsninger om klassisk mekanik fra MIT (deres OpenCourseWare), og så kom jeg lige på denne lille analogi, da jeg skrev mit indlæg, som jeg syntes var meget skæg omend ikke nødvendigvis specielt nyttig. Undskyld hvis det er lidt rodet, men mon ikke I overlever, taget standarden i betragtning ( :wink: ).
Billede

Billede Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf thj01 » 14. jun 2010, 11:48

Jimmyfj skrev:Også jég er ved at være træt af alle de mange brugere, som dukker op her, som et led i en art "forsøg" på at hoppe over på GNU/Linux og som må give fortabt, fordi deres "ynglings-program" eller deres foretrukne spil ikke vil køre med samme lethed på Linux som på Windows. Dem, og deres EVINDELIGE "forklaringer" på, hvorfor Linux aldrig vil blive lige så udbredt som Windows og deres generelle hakken ned på interfaces og funktionalitet.



ØJJJJ hvor det lettede. Det var liget netop det jeg forsøgte at skrive. Jeg er ikke bare enig med ham jeg er ...... (hvad hedder det når man nærmest får en kosmisk orgasme af forståelse???)

Jeg er kørt træt i holdningstråde der ender som "os og de andre" tråde, "A er bedre end B" tråde. Jeg kørte træt i at supporte på dette forum af flere årsager.

Men af alle årsagerne er netop denne tråds første indlæg (mit) og Jimmyfj's korte meget beskrivelse ovenfor det som negler det. mit korte budskab er : Lad dette være et ubuntuforum, Fjern alle dobbelttrådende. Fjern alt ÆVLET.

Og drop alle de "smart ass" analyser af hvad i mener er "årsagen" til at Linux ikke sejrer. I udtaler jeg (gætter) ud fra jeres subjektive verden og regeloverfører det. Det var samme lommefilosofiske overvejelser, der gjorde at verden var flad i århundreder.

Jeg er træt af lommefilosofiske diskussioner der kun beskæftiger sig med lommeuld af absolut variende kvalitet.


En forstået men også lettere kranky thj01

:)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf eitreach » 14. jun 2010, 12:40

thj01, er dette ikke blot den seneste holdningstråd, omhandlede jer, og dem i ikke kan lide?

Hvorfor må man ikke have kritikpunkter, bare fordi du, og andre ikke er enige i dem? Jeg kan sagtens forstå de mennesker som gerne vil bruge AutoCAD, Photoshop og andre Windows-programmer på Ubuntu - det ville du måske også, hvis du havde stor erfaring med et program, et program som muligvis også var en stor del af din indtægtskilde, som betød at du ikke bare lige skiftede til Gimp.

Hvorfor skal man acceptere -alt-, der følger med Ubuntu, hvis man nu bare godt kan lide konceptet og filosofien? Hvorfor må man ikke føle at der er brug for forbedringer, flere komercielle applikationer, og et større gamingmiljø?

Jeg savner Photoshop nativt på Ubuntu - jeg savner også et større spilmiljø. Må jeg så ikke længere deltage i vores community og forum?'

Hvis man endvidere ikke engang må have sine idéer og tanker om hvordan Ubuntu kan blive bedre, og hvorfor systemet ikke har en større markedsandel end det har på nuværende tidspunkt, har vi allerede tabt i vores udbredelse.. Skyklapper har aldrig gavnet nogen.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster