Linux skal være som windows?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf zob » 18. maj 2010, 14:05

den dag det går opensource så skal det ind på en af mine maskiner, om så jeg skal ud og købe en ny windowslicens for at kunne køre det.


Soundpartner. Jeg tror godt du kan woooote igen. Det kommer til at køre på linux. Så spar pengene til windowslicenser. I øvrigt bliver det jo et andet og sandsynligvis meget bedre program end da du rørte det sidst pga af muligheden for 3. parts add-ons, mere fleksibilitet og hurtigere bugfixing da det jo er open source (bare lige for at slå min pointe fra før fast).

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf soundpartner » 18. maj 2010, 16:42

zob skrev:
den dag det går opensource så skal det ind på en af mine maskiner, om så jeg skal ud og købe en ny windowslicens for at kunne køre det.


Soundpartner. Jeg tror godt du kan woooote igen. Det kommer til at køre på linux. Så spar pengene til windowslicenser. I øvrigt bliver det jo et andet og sandsynligvis meget bedre program end da du rørte det sidst pga af muligheden for 3. parts add-ons, mere fleksibilitet og hurtigere bugfixing da det jo er open source (bare lige for at slå min pointe fra før fast).

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO...OOOOOOT
det er allerede et super fedtt system. det er nok 5-7 år siden jeg brugte det sidst (det er ikke, eller rettere var ikke just billigt) så det er allerede så meget federe end den gang.

hmmm det kunne være jeg skulle til at overveje at få bygget mig en lille renderfarm så.
bare sådan en 3-4 dualcore processore med en 6-8 gb ram hver.
hvem kan sige "rendere dvd hurtigere end realtime"
WOOOOOOT
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf zob » 18. maj 2010, 17:30

Jo jo. Men du har stadig et stykke vej op til det UBUNTU maskinel der renderede Avatar :wink:
2 Petabyte (2.000.000 GB) diskplads, 35.000 cores...: http://blog.dustinkirkland.com/2010/01/ ... nders.html
:shock:

Og nå ja. Til debatten om at open source bare ikke kan blive godt nok, så er her 50 linux brugere som så tilsyneladende ikke har store krav til deres maskiner: http://www.focus.com/fyi/information-te ... ot-expect/

Og fra "Det Hvide Hus" blog kan vi se at de også deltager aktivt i at producere open source kode: http://www.whitehouse.gov/tech

Jeg føler mig overbevist (måske er jeg naiv) om at det i den nære fremtid bliver dem, der vælger ikke at åbne deres kildekoder, der kommer til at stå tilbage som de teknologiske tabere.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf soundpartner » 18. maj 2010, 20:17

zob skrev:Jo jo. Men du har stadig et stykke vej op til det UBUNTU maskinel der renderede Avatar :wink:
2 Petabyte (2.000.000 GB) diskplads, 35.000 cores...: http://blog.dustinkirkland.com/2010/01/ ... nders.html
:shock:

Og nå ja. Til debatten om at open source bare ikke kan blive godt nok, så er her 50 linux brugere som så tilsyneladende ikke har store krav til deres maskiner: http://www.focus.com/fyi/information-te ... ot-expect/

Og fra "Det Hvide Hus" blog kan vi se at de også deltager aktivt i at producere open source kode: http://www.whitehouse.gov/tech

Jeg føler mig overbevist (måske er jeg naiv) om at det i den nære fremtid bliver dem, der vælger ikke at åbne deres kildekoder, der kommer til at stå tilbage som de teknologiske tabere.

nu er avatar så så vidt jeg har læst mig til renderet til en 70mm film. og fra denne kreeres der så 35 mm kopier til distribution. det er lidt vildere opløsning end der er på en dvd jeg keender ikke opløsningen for 70 mm, men jeg ved at på 35 mm er der ca 4000x3200, dette er 12,8 megapixels. mit bud er at avatar er renderet i noget der ligner ca 50 megapixels, og til sammenligning så er der på en dvd en opløsning på ca 4 megapixels.
der ud over så er avatar renderet i 3d, hvilket betyder 59,2 frames i sekundet, eller 118,4 billeder i sekundet.
den dvd jeg har den varer 2 timer 36 min og 57 sekunder, eller 9417 sekunder. det er med andre ord 1114973 billeder af ca 50 megapixels eller 55.748.650.000 pixels jep det er 55,7 miliarder pixels der lige skal beregnes der.
tager man så med at det er vektorfrafik med diverse plugins og diverse anden matematik så er det lidt vildt at tænke på.
ja og så har jeg ikke en gang taget lyden med som jo bliver lavet på en helt anden maskine.

alt i alt tror jeg fint jeg kan klare mine dvd opgaver i 2d med lidt mindre end de havde til avatar...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf thj01 » 18. maj 2010, 23:05

Hvor det ærgrer mig at denne tråd er blevet flyttet - for den var NETOP ment i program tråden. At så mange af dem der har svaret på tråden har lavet den om til deres personlige "protestmarch" mod window ærgrer mig voldsomt.


grontoft skrev:Det er nok det der stadig gør forskellen imellem linux distributioner og Microsoft. User interfacet er bare lidt mere skrabet på linux software. Og det er også derfor at linux ikke bliver så udbredt som Windows. Tag nu for eksempel de små netbooks der kom med linux på. Det døde hurtigt igen. Fordi man ikke fik de samme valgmuligheder som Windows.



Jeg synes det er noget ÆVL

Ubuntu eller rettere GNOME og KDE er fuldt ud lige så funktionelle og "pædagogiske" som et hvilket som helst windows GUI.

Notebooks'ne døde ikke pga Linux's fejlbarligheder, men fordi at dem som bruger Linux og som er villige til at droppe windows aldrig vil nøjes med en skodmaskine (Atom processoren er cool - men den kan altså ikke særligt meget), en minimal skærm og endnu mere kritisk minitastetur.

Igen - ØV FOR DEN DA, at min lille protest mod alle de tråde der starter med "jeg vil finde en erstatning for Photoshop, som er nøjagtigt ligesom det - og hvis det ikke findes er jeg ikke interesseret" tråde, blev fjernet fra lige netop det forum jeg gerne ville have det i . Programmer til (K)ubuntu.


Jeg er F::::ING ligeglad med om folk bruger windows - Apple eller SUN workstation. Men hvis man vil have diverse "kongeprogrammer"som et ultimativt krav - så bliv væk fra Linux platformen.

Linux er ikke windows - GIMP'en ER ikke photoshop. OpenOffice ER ikke Word. Personligt siger jeg gud ske lov for disse tre udsagn, men er det vandalisme i dine øregange - jamen så bliv på windows/Mac - whatever. Vær glad for dine programmer - og betal det som det koster - så vil de servicere dig som de mener du skal serviceres.

Accepter de "begrænsninger" som Linux giver dig - eller forbliv en småfrustreret windows bruger.


thj01
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf zob » 18. maj 2010, 23:14

Jeg synes da ikke tråden er gledet så langt fra dit oprindelige formål.
Vi har blot udvidet lidt med at tale om programmer (jeg har bl.a. talt om DAW's og Video Editors) og konsekvenserne af at de er properitære kontra open source, og perspektiveret fremtidsmuligheder for de to distributionsformer. Om det er det du kalder en protestmarch mod windows, ved jeg ikke (det var i hvert fald ikke ment sådan), men du holder dig da heller ikke selv tilbage :wink:

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf John Doe » 19. maj 2010, 05:39

thj01 skrev:Hvor det ærgrer mig at denne tråd er blevet flyttet - for den var NETOP ment i program tråden. At så mange af dem der har svaret på tråden har lavet den om til deres personlige "protestmarch" mod window ærgrer mig voldsomt.


grontoft skrev:Det er nok det der stadig gør forskellen imellem linux distributioner og Microsoft. User interfacet er bare lidt mere skrabet på linux software. Og det er også derfor at linux ikke bliver så udbredt som Windows. Tag nu for eksempel de små netbooks der kom med linux på. Det døde hurtigt igen. Fordi man ikke fik de samme valgmuligheder som Windows.



Jeg synes det er noget ÆVL

Ubuntu eller rettere GNOME og KDE er fuldt ud lige så funktionelle og "pædagogiske" som et hvilket som helst windows GUI.

Notebooks'ne døde ikke pga Linux's fejlbarligheder, men fordi at dem som bruger Linux og som er villige til at droppe windows aldrig vil nøjes med en skodmaskine (Atom processoren er cool - men den kan altså ikke særligt meget), en minimal skærm og endnu mere kritisk minitastetur.

Igen - ØV FOR DEN DA, at min lille protest mod alle de tråde der starter med "jeg vil finde en erstatning for Photoshop, som er nøjagtigt ligesom det - og hvis det ikke findes er jeg ikke interesseret" tråde, blev fjernet fra lige netop det forum jeg gerne ville have det i . Programmer til (K)ubuntu.


Jeg er F::::ING ligeglad med om folk bruger windows - Apple eller SUN workstation. Men hvis man vil have diverse "kongeprogrammer"som et ultimativt krav - så bliv væk fra Linux platformen.

Linux er ikke windows - GIMP'en ER ikke photoshop. OpenOffice ER ikke Word. Personligt siger jeg gud ske lov for disse tre udsagn, men er det vandalisme i dine øregange - jamen så bliv på windows/Mac - whatever. Vær glad for dine programmer - og betal det som det koster - så vil de servicere dig som de mener du skal serviceres.

Accepter de "begrænsninger" som Linux giver dig - eller forbliv en småfrustreret windows bruger.


thj01


Jeg tror, at vi er enige, det jeg mener med skrabet er det som du kalder funktionel og 'pædagogisk'. Der er ikke mere end det et sådant program skal kunne udføre. "Kongeprogrammer" er jo netop det de er - Kongeprogrammer. Der er lagt et meget stort stykke arbejde i dem hvilket resulterer i, at de er så meget bedre end andre lignende programmer. Om sådanne programmer kommer til linux platformen, skal jeg lade være usagt.

Jeg er også enig i, at man ikke skal gå hen og blive religiøs omkring valget af styresystem. Se det som værktøjer, der kan gøre dit liv lettere. Hvis ubuntu kører bedst for dig i det daglige, jamen så brug da det. Har du brug for Windows til at afvikle et program - så brug det. Bare fordi jeg mest drikker Coca Cola, er det da ikke sådan, at jeg ikke tager en Pepsi hvis de ikke har flere Coca Cola'er i butikken ;)
- nu også uden signatur

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf laoshi » 19. maj 2010, 08:08

thj01 skrev:Hvor det ærgrer mig at denne tråd er blevet flyttet - for den var NETOP ment i program tråden. At så mange af dem der har svaret på tråden har lavet den om til deres personlige "protestmarch" mod window ærgrer mig voldsomt.


Det var bestemt ikke for at ærgre dig at jeg flyttede tråden - det skete efter et pænt stykke tids overvejelse om, hvor den egentlig hørte hjemme. Og den beslutning vil jeg da gerne forsvare og begrunde.

Alt i alt er det en god og nødvendig diskussion du har rejst - ikke blot for de mange nytilkomne Ubuntu-brugere, men så sandelig også for os, som har brugt Ubuntu i flere år og som ikke kunne drømme om at gå tilbage til 'anderledes' OS'er.

[*] Men tråden hørte ikke hjemme i Programmer-boardet - for dit indlæg handlede ikke om hjælp til et konkret program.
[*] Ikke i Guides og How'tos - for det gav ikke vejledning eller tips til hvordan man bruger et program, eller hvad man kan bruge, hvis man er vant til et bestemt windows-program.
[*] MEN klart nok i Linux - fordi det rejser netop det spørgsmål som det rejser: "Skal Linux være som windows?"

Og der er da også kommet gode meningsudvekslinger ud af det - flere spørgsmål er blevet afklaret - konkrete programmer er blevet diskuteret. Og selv om det står klart at flere af indlægs-skriverne ikke har noget at bruge windows til, så giver folk jo også udtryk for, at hvis man mener at have brug for windows (eller mac), så skal man da bestemt også bruge det. Så det er vist en meget afdæmpet 'personlig protestmarsch' der er i gang. Og mon ikke diskussionen kan fortsætte i samme konstruktive ånd, selv fra den placering som tråden nu har fået?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf thj01 » 20. maj 2010, 11:49

NOTE :

Jeg vælger at svare, da jeg mener at det er en væsentlig pointe jeg kommer med. Svaret er ikke for at provokere eller dømme nogen.


Det jeg er mest irriteret over er ikke at den er blevet flyttet, men at en tråd der handlede om styresystem og at acceptere de muligheder og begrænsninger de indeholder.

Det hele ender så ud i en annoncering af et videoredigeringsprogram hvilket om noget må siges at være MEGET langt væk fra trådens oprindelige mening. 4. indlæg har en lille omvej omkring virus men ender samme sted som tråden er startet, men med 5. indlæg bliver det mudret og tråden bliver reelt set drejet væk fra det oprindelige indhold.

Så ja - tråden er ENDT som en "linux" tråd - men var startet som en - "accepter de muligheder og begrænsninger der er i ubuntu"

igen øv - man bør som minimum have nok selvjustits til at holde sig inde for trådens emne eller starte sin egen tråd.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf zob » 20. maj 2010, 12:14

Den tråd skulle da vist have været låst fra starten så. Det er jo det der sker i debatter, men associerer, perspektivere, analyserer, konkluderer, og til sidst er man måske endt et nyt sted. Angående videoredigeringsprogrammet, var det oprindelig en sidebemærkning i #13 - et eksempel på hvad jeg tror vil ske med flere af de properitære, windowsbaserede "kongeprogrammer" i fremtiden, hvis de vil følge med rent teknologisk. Ikke det SAMME som du skrev (det ville jo heller ikke give mening), men i min optik heller ikke milevidt fra emnet (en perspektivering, byggende på en hypotese).

Nå ligemeget. Jeg har ikke noget at tilføje til dit oprindelige indlæg. Jeg er enig.

Det kan være svært altid at føre selvjustits - det er vel derfor at der er administratorer på forum.

Og nu var det da først at vi kom væk fra trådens indhold.

john0336
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. maj 2010, 20:18
IRC nickname: john0336
Geografisk sted: Kolding

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf john0336 » 24. maj 2010, 13:53

Hej,

jeg ved ikke om det er det rigtige sted at komme med sin mening, men jeg prøver.......

Jeg er mangeårig windowsbruger. Jeg vil betragte mig som en slags udvidet "mor"-bruger som er nævnt i et tidligere indlæg. Jeg har før været ved at skifte til Linux, men har opgivet nogle gange. Med Ubuntu 10.04 vil jeg igen prøve.....

Jeg ser to væsentlige årsager til, at Linux ikke rigtig slår igennem:

1. Distributionen af nye pc'ere. Langt de fleste "almindelige" mennesker køber deres pc i Bilka, TDC, El-giganten eller lignende steder. Her bliver pc'erne distribueret med Windows.

2. Små nyttige hverdagsprogrammer virker ikke som udgangspunkt på Linux (eller gør de?). Et eksempel kunne være Netbank. Glem alt om Photoshop, avancerede musikprogrammer, autocad osv. Det er IKKE disse programmer den almene dansker bruger. Spil er iøvrigt også for den almene dansker ved at forsvinde helt over på spillemaskiner.

Grunden til at jeg har droppet Linux indtil nu er, dels at installationen har været besværlig og at netbank ikke har virket. De to ting havde jeg forstået skulle være løst nu. Jeg har så nu installeret Ubuntu 10.04 og hvad sker der: Jeg kan ikke gå på Nettet!! Når jeg installerer windows, så virker det altså bare!!! Men bare rolig. Denne gang giver jeg ikke op. Jeg har søgt hjælp i forum, og denne gang SKAL det lykkes.

Det vi almene danskere i virkeligheden vil have er ting der virker efter KISS-princippet. Keep It Simpel Stupid og så vil vi have hurtige opstartstider!!!!
MSI Wind - Ubuntu 10.04 LTS netbook

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Stra » 24. maj 2010, 14:28

john0336 skrev:Grunden til at jeg har droppet Linux indtil nu er, dels at installationen har været besværlig og at netbank ikke har virket. De to ting havde jeg forstået skulle være løst nu. Jeg har så nu installeret Ubuntu 10.04 og hvad sker der: Jeg kan ikke gå på Nettet!! Når jeg installerer windows, så virker det altså bare!!!
Nej, men det er gjort for dig jvf. det du skrev under 1. og den windows, du har til din egen PC, passer til dit hardware. Skulle du installere på en tilfældig maskine vil du rende ind i driverproblemer og du vil også skulle installere java før netbank virker.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf tuxx » 24. maj 2010, 17:44

Ubuntu? Problemfuld installation? Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Jeg har efterhånden installeret Ubuntu på et hav af forskellige maskiner og Windows på endnu flere og hvis der tegner sig en rød tråd, så er det tydeligt som skåret med laser, at Ubuntu er den klart nemmeste at få op og spille hurtigt.

Jeg forstår ikke folk bøvler sådan...hvis instrukserne til installation af java FØLGES 100% så virker det altså... 100% .... Jeg tror, uden at svine nogen, at det er mere fejl 40 end problem med systemet.

Så kan der selvfølgelig være systemet hvor Windows kører bedre end med Ubuntu. Men det omvendte er IMHO oftere tilfældet.

IMHO er det en stor fejl at 10.04 shippes med OpenJDK, men fjernelsen af denne og installation af Sun Java er så tudenemt* at det ikke bør få nogen til at droppe systemet. Hvis man ejer en computer og tror alt til evig tid vil være plug'n'play så vil man gang på gang blive "snydt". Uanset system. Men det er klart at hvis holdningen er at Linux = Windows så vil man få problemer... det er som at tro at en bil = motorcykel.. ja held og lykke med at nå sikkert gennem trafikken Mester :mrgreen:

Men for at komme tilbage til starten.. installationen af Ubuntu 10.04 er noget af det nemmeste på markedet - nemmere end Windows og blandt de nemmeste distros.

* Fjenelse af OpenJDK og installation af Sun Java:
sudo add-apt-repository "deb http://archive.canonical.com/ubuntu lucid partner" && sudo apt-get -y purge openjdk* icedtea* && sudo apt-get -y install sun-java6-plugin

It's that simple!
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf soundpartner » 24. maj 2010, 18:39

kære venner i ser ikke problemet med java fra den rigtige vinkel...

windows må ikke shippes worldwide med java (lavet af sun) installeret da dette er imod copyright og softwarelicenser i nogle lande.

ubuntu må ikke shippes med sun java installeret fra start grundet softwarelicenser og copyright i nogle lande. altså er de ligestillet her.

køber du en almindelig windows i en forretning i dk så får du en alm windows, og i denne er der grundet ovenstående, samt grundet det jo ikke vides hvilken maskine du vil installere på, ikke lagt specielt mange drivers ind, eller noget sun java eller lignende

og her er ubuntu næsten på lige vilkår for i teorien så kunne microsoft-danmark som dansk momsregistreret virksomhed godt lave en "danish edition" som ikke behøver at opfylde international lov, men bare skal følge dansk lov, og derfor kunne de rent faktisk godt vælge at inkludere suns java, canonical som sydafrikansk firma skal dog følge et andet regelsæt da de ikke som sådan har nogen officiel forretning i dk

køber du en maskine i danmark er den for det meste udstyret med en oem version af windows, og da den er solgt i danmark kan suns java, diverse drivers osv sagtens være preinstalleret i denne oem version af windows.
Denne version er dog ikke suporteret af microsoft da det jo er en ccustom oem version.

hvis nogen gad (og det er der også nogen der gør) så kunne man sagtens lave en dansk ubuntu som kommer med sun java osv preinstalleret.
et eksempel herpå er dabuntu. og jeg må da indrømme at vi på det kraftigeste overvejer at fra 10.10 der vil vi på scripts.linux.dk lave en sådan dansk lokaliseret version af ubuntu hvor vores script allerede er indkorpereret, hvor danske sprogpakker er installeret som default, hvor sun java og de rigtige flash osv er installeret.
vi skal bare lige finde tiden til at få det lavet. Det kunne evt ske i sammenarbejde med ubuntudanmark.dk, det kunne ske i sammenarbejde med o-bis, linuxpusher, eller en helt tredie, men det mest interessante ville være at lave den i sammenarbejde med canonical, således at hvis man fra en dansk ip-adresse poppede ind på den almindelige ubuntu downloadside så fik man denne lokaliserede ubuntu.

problemet er jo at folk selv finder ubuntu på nettet og downloader, og derved får de en ubuntu der opfylder alle landes regler så at sige.

i windows hvis du mangler java så søger du på java og downloader en eller anden opskur pakke der indeholder java (og måske en masse mallware) du klikker på denne og det virker (incl alle muligt andre uønskede effekter)

i ubuntu der er en åben java allerede installeret. denne åbne java den kan 90 % af alt det som suns java kan, og derfor så vil du i mange tilfælde slet ikke behøve at hente en eller anden opskur java. men som sagt så kan den åbne java altså ikke helt de samme ting som suns java, og blandtandet netbankerne de bruger meget specifikke funktioner i java for at få den bedste sikkerhed. de ville fint kunne gribe problemet anderledes an og så få en løsning med den åbne java, men hvorfor skulle de det når nu de fleste jo alligevel netop bruger sun java

jeg tror at det største problem er at linux som sådan ses som en helhed, og kommer du ind på en side der validerer mod sun java så henvises du til suns side og download java. dette er fint nok, men linux er vel linux og derfor er der en linux-version af java.

MEN... linux er ikke bare linux. der er stor forskel på om man bruger den ene eller den anden linux. bruger du fedora så skal du installere på en måde og bruger du ubuntu skal du på en anden måde. bruger du en tredie linux så skal du installere på en helt tredie måde. dernæst så er der forskel på om du bruger ubuntu 8.04 eller om du bruger ubuntu 10.04 og det er netop derfor at det er en kæmpe jungle.
folk er måske trætte af windows, og skifter derfor til ubuntu, det er jo fint nok, men folk har ikke aflagt sig sine windowsvaner, og det er så der det bliver besværligt. Spørger de først her inde eller på andre lignende fora så vil de få en masse hjælp og blive guidet igennem det hele, men vi kan jo ikke forvente at alle der henter ubuntu de også spørger om hjælp her inde, eller overhovedet kommer her ind...

selv har jeg brugt windows i 15+ år, og jeg har løbende lært en masse om windows, men ved skiftet til ubuntu måtte jeg da meget tæt på starte forfra og lære en masse nye ting. noget er nemmere og andet er mere besværligt men den store fællesnævner er at det er anderledes.

hvis du vil spise god mad af danske råvarer så kan du f.eks vælge mellem noma og jensens bøfhus. du får mad begge steder, men der ud over så er det ikke rigtigt muligt at sammenligne for de 2 er så forskellige.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Pro
Indlæg: 12
Tilmeldt: 22. maj 2010, 22:31

Re: Linux skal være som windows?

Indlægaf Pro » 24. maj 2010, 21:16

Min familie er også typen der smider sin 500 GB computer ud når den bliver langsom, istedet for at formater den.


I deres verden er en formatering åbenbart lig med defragmentering :shock:


og de gider selvfølgelig ik lade mig ordne det, da jeg er deres afkom og derfor automatisk dummere..



Windows Sejre over Linux Fordi
-Netbank
Man skal være langhåret for at benytte det simpelt på linux.

-Arbejdsprogrammer
Kræver tid at installere erstatningsprogrammer på Linuxsiden

-Design
Stressende for ældre mennesker at lære noget nyt, mht opsætning.

= simplicitet =

men hey, hvad ved jeg? blot en MAC fanatiker, der er overbevist om at MAC vil havde købt sig overlegen den dag linux får gjordt noget ved brugervenligheden til senile.

Kan ikke desto mindre godt lide at bruge linux som et sekundært styresystem, hvor windows får tredjeprioritet.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster