Ny Ubuntu CD med små ændringer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
kroning
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11. aug 2007, 13:40

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf kroning » 11. aug 2007, 13:44

Jeg vil gerne ændre et par småting i ubuntu som f.eks. et ikon på skrivebordet, anden skærm opløsning og derefter lave en ny Ubuntu bootbar CD hvor disse ændringer er med. Er det muligt?

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf Wikzo » 11. aug 2007, 14:37

Jeg ved det ikke, men tror, det er ret avanceret at kreere sin egen Ubuntu-version.

Kan du ikke bare rette det manuelt, når systemet er installeret? :)
Billede

kroning
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11. aug 2007, 13:40

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf kroning » 11. aug 2007, 14:55

Ubuntu skal bruges på en Internet PC som næsten alle har adgang til, folk har det jo med at rode så derfor skal Ubuntu starte fra CD´en hver gang for at sikre at der ikke går kage i installationen.
Problemet er at hvis jeg bruger CD´en som den er så starter den med en skærm opløsning på 1900x1200 hvilket er næsten ubrugeligt på den skærm der er sat til.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf Wikzo » 11. aug 2007, 14:57

Det lyder lidt mærkeligt. Hvilke fordele er der ved at køre systemet direkte fra cd'en i stedet for at installere det på harddisken?

Kan du ikke bare lave en bruger uden rettigheder, som folk frit kan benytte sig af, uden at der "går kage i det hele"? :)
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf eitreach » 11. aug 2007, 15:14

Her er Linux så herligt, at du selv kan bestemme hvad folk må rode med. Du kan gøre systemet så sikkert, at ingen vil kunne starte Firefox, eksempelvis.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

kroning
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11. aug 2007, 13:40

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf kroning » 11. aug 2007, 15:56

Problemet er at folk roder i systemet, jeg har indtil nu kørt med en WinXP som jeg har forsøgt at beskytte på alle mulige måder og alligevel lykkes det folk at rode i opsætningen. Men en boot CD er jeg helt ude af det problem da der jo ikke kan skrives til den.
Et andet problem er at jeg intet ved om Linux så det vil kræve en vældig masse tid hvis jeg skal til at sætte mig ind i det, med en boot CD er det jo bare at tænde for maskinen.

kroning
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11. aug 2007, 13:40

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf kroning » 11. aug 2007, 15:59

Og så syntes jeg i øvrigt også at det kunne være fint at undvære en harddisk i en maskine der ikke skal bruges til andet end internet. Jeg ville helst have brugt en 1GB usb pen, men igen er problemet så at jeg ikke ved nok om linux til at kunne lave sådan en.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf eitreach » 11. aug 2007, 16:24

Windows XP er ét stort sikkerhedshul. Linux har meget få, og dem der er, blivet lappet hurtigere end folk kan udnytte dem.

Brugere vil også opleve en stærkt reduceret ydeevne, hvis det skal køre via en cd-rom - hvilket jo ikke er optimalt hvis du skal have 'kunder'.

edit: Faktisk, er det jo på ingen måde sikkert at køre tingene fra en live-cd, da alle netop har rettigheder i sådan et system, og kan installere det de vil. Det vil give flere problemer end at bruge en normal installation, er jeg ret sikker på.
Senest rettet af eitreach 11. aug 2007, 16:28, rettet i alt 1 gang.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf Pihl » 11. aug 2007, 16:28

Hvis du installerer Ubuntu på dine computere (jeg ved godt, at det ikke er det du spørger til), kan du bruge PartImage, som laver et image af dine drev, som du følgende kan geninstallere, hvis der er gået ged i systemet, hvis nogen har pillet ved det, eller du vil installere samme opsætning flere gange. Hvis du er helt ny til Ubuntu/Linux, er nok lige nogen ting, som du skal sætte dig ind i, hvis du skal bruge programmet (som man altid skal, hvis man bruger systemkritiske programmer).

Jeg vil i øvrigt sige, at du har langt bedre muligheder for sikre dine systemer, når det er Ubuntu/Linux, end hvis det er Windows. Udover du kan tilrette systemet meget mere nøjagtigt, er der også den situation, at langt flere personer kender Windows' smuthuller end Ubuntu/Linux's smuthuller.
Først og fremmest kan du ret let forbyde brugere at installere noget som helst, og ret let forbyde dem at tilgå andet end home-mappen - dvs alle systemfilerne. Hvis nogen skal have installeret noget specielt, kan du give midlertid administrator rettighed fra fx en anden computer, som kun du har adgang til, og via den installere de programmerne på den ønskede computer.

Hvis du vil have en Ubuntu live-CD, som har indstillinger efter dit behov, så er vi, som wikzo siger, ude i noget mere avanceret, da du skal bygge din egen Ubuntu-distro. Så vil jeg anbefale dig at alliere dig med nogle skarpe linux-folk.

Men saltså, hvis den kun skal bruges til internet-surfing, er det nemmeste vel bare at tage alle rettigheder fra brugerne, og installere samme image på alle computere.

kroning
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11. aug 2007, 13:40

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf kroning » 11. aug 2007, 19:10

Det er måske meget let at forhindre adgang til andet end home mappen og forhindre enhver form for installation?
Kan man også forhindre at baggrundsbilledet på skrivebordet ændres?
Kan man forhindre at skærm opløsningen ændres?
Hvis ovenstående er let også for en der ikke (endnu) kender noget til linux jamen så vil jeg da prøve at install. en gang Ubuntu.
Lige en ting mere, folk roder også rundt i alt hvad de kan i internet browser opsætningen og installere hvad de kan af tilføjelser, kan dette også forhindres?
Mange spørgsmål, håber i vil svare på dem.

Takker.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf eitreach » 11. aug 2007, 19:44

Jeg vil lige prøve at lave en ekstra bruger, og så vender jeg tilbage med hvordan det er nemmest at sætte det op, så det er allerpokkers stramt. :D
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf Pihl » 13. aug 2007, 17:40

Ja, det er ret let, at forhindre adgang til andet en Home-mappen. Som udgangspunkt kan brugere godt se systemfilerne, men de kan ikke redigere i systemfilerne. Til det skal de have administrator-password. Jeg har dog ikke brugt det før at lukke fuldstændigt for adgang til systemfilerne, så det skal lige undersøges, hvordan det gøres.

Angående Firefox, så synes jeg næsten, at den nemmeste er at lade bruger ændre i opsætningen af Firefox alt det de vil. Brugeren logger så ud, og en anden logger ind. Der sættes et simpelt lille script op, som automatisk kopierer de originale opsætningsfiler fra en kopi og over i Firefox-mappen og overskriver den opsætning, som brugeren har lavet (inkl. udvidelser).
På denne måde får du restored Firefox, hver gang en bruger logger sig på.

Sådan kan du iøvrigt gøre med alle de opsætningsfiler, som du har lyst til. Fx xorg.conf som styrer skærmopløsningen...

Det er i hvert fald nemmere end at skulle kompilere sin egen Ubuntu-liveCD.

kroning
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11. aug 2007, 13:40

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf kroning » 13. aug 2007, 19:02

Nu er det jo en maskine der står så alle kan benytte den til internet og at folk skal til at logge ind og ud tror jeg ikke vil kunne fungere, en ting der er helt sikkert er at når en har logget sig ind så vil han da ikke logge ud igen men bare rejse sig og gå.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf eitreach » 13. aug 2007, 19:31

Arh.. Mon ikke de fleste lige kan finde tid til at trykke ctrl+alt+backspace. :)

Du kunne altid sætte et voldsomt stort og blinkende skilt op, hvor der stod et meget nemt brugernavn, og en meget nem adgangskode.. Og så at de altså gerne lige må trykke på de tre taster når de er færdige.

Det ville selv jeg kunne overholde, og jeg har tit voldsomme problemer med autoriteter der fandme ikke skal bestemme over hvordan jeg behandler en computer! :D
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ny Ubuntu CD med små ændringer

Indlægaf Pihl » 13. aug 2007, 19:34

Hmm..

I såfald kunne man (i stedet for at køre scriptet ved logon) sætte scriptet til at køre med et vis interval, altså sætte det op som en scheduled task, som også kendes fra Windows. Fx at alle opsætningsfiler bliver restored en gang i timen, en gang om dagen, eller en gang om ugen - hvor ofte du nu har lyst til helt ned til hvert minut.

I øvrigt er det meget nemt, hvis der kun er én bruger på systemet, at skjule den første bruger - altså din/admin bruger. Du højreklikker bare på din egen home-mappe sudo, vælger rettigheder og under Andre vælger du Ingen.
Systemfilerne mangler jeg stadigsvar på, og her kan du ikke bare sætte rettighederne til Ingen eller Lists Files Only, da brugeren jo skal kunne tilgåe mapperne via programmerne (fx Firefox).

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 8 gæster