Ubuntu starter ikk efter "run out of space"

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rune
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. jul 2007, 16:36

Ubuntu starter ikk efter "run out of space"

Indlægaf Rune » 7. aug 2007, 17:53

"Splitte mine bramsejl" var de blideste gloser, der røg fra min mund, da jeg i aftes var ved at installere en mussedriver.

Da installationen var færdig, poppede et skilt op med "Out of Space", (som jeg husker det) og loggede af. Derefter kunne jeg ikke logge ind mere.

Nåh! tænkte jeg og gik ind i windows og flyttede nogle få filer fra en Fat32 partion og slettede denne. Den var oprette i forbindelse med installeringen af Ubuntu 7.04 for godt en måned siden og min plan var nu at udvide Ubuntu partionen og dernæst oprette en ny Fat32 på den resterende plads.

Det skulle jeg aldrig have gjort, for nu røj min GRUB og jeg kunne hverken logge på Ubuntu eller XP

Det lykkedes for mig at få XP tilbage ved hjælp af denne guide her Re-install GRUB with Live CD, men Ubuntu kan jeg ikke få kontakt med :(

Gparted LiveCD og Gparted på Ubuntu LiveCD ser begge hda som en stor ualokeret harddisk, modsat diskhåndtering i XP, som ser den korrekt, samt at jeg har adgang til både XP's, Ubuntu's og en E-partion via Ubuntu kørt som LiveCD.

Jeg har heldigvis fået kopieret de vigtigste data fra mit Home over på et andet drev ;)

Og så til sp:

Hvordan for jeg kontakt til min Ubuntu igen?

Hvordan får jeg udvidet min ext3 partion?

Jeg håber at nogle af jer garvede kan hjælpe en grøn nybegynder, så jeg kan arbejde videre på min ellers positive oplevelse af Ubuntu.

MVH

Rune

Rune
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. jul 2007, 16:36

Ubuntu starter ikk efter "run out of space"

Indlægaf Rune » 7. aug 2007, 18:07

Glemte lige disse data, som jeg ikke ved om det kan være til nogen hjælp.

Hvis jeg højreklikker på Ubuntu partionen og vælger "disk properties" står der flg.:

Basic fanan:
Content 166355 items, totalling 3,7 GB
(some contents unreadable)

Volume fanen:
Size 4,7 GB
Fil System: ext3 (1.0)
Mount Point: /media/disk
Mount options: rw nosuid nodev noexe data=ordered

For mig er det mærkeligt at indholdet er 3,7 GB, partionen er 4,7 GB og så får man en beskeden fra systemet "Out of space"

Rune

Rune
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. jul 2007, 16:36

Ubuntu starter ikk efter "run out of space"

Indlægaf Rune » 8. aug 2007, 18:45

Så røg XP også. :(

Efter valg af XP i GRUB starter Windows op men genstarter halvvej inde i opstarten.

Nogen forslag ?

Rune

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Ubuntu starter ikk efter "run out of space"

Indlægaf tbresson » 9. aug 2007, 10:12

Det lyder ikke særlig godt .. jeg ved desværre ikke hvad problemet er, men du bør nok checke din harddisk for evt. problemer; bad sectors osv.

Producenten af din harddisk har formentlig nogle værktøjer, jeg ved Maxtor og Hitachi har på deres hjemmesider. Måske det er varme relateret (der har været lidt varmt de sidste par dage), og det kan godt give nogle nasty fejl og ustabilitet.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 2 gæster