Java til homebanking?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 3. aug 2007, 13:52

Man skal skrive sit brugernavn inden man kommer til logonsiden hvor fejlen opstår. På http://www.java.com/en/download/installed.jsp får jeg også besked om der mangler et plugin. Jeg har fulgt din vejledning (to gg endda), men noget må jeg ha' gjort galt. Man skal måske afinstallere java (hvis man kan) og prøve igen?
Venlig hilsen
Peter Jensen

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

Java til homebanking?

Indlægaf sporado » 3. aug 2007, 16:37

Hvis du har Automatix, kunne du prøve at installere browseren Swiftfox (ligger under Web Browsers) og så lægge Java ind via Automatic (ligger under codec + plug-ins)

...bare 1 gæt
Sporado

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Java til homebanking?

Indlægaf Balder » 4. aug 2007, 10:59

Der skal hverken downloades rpm filer, bin filer, tar.gz filer, rodes rundt på Javas hjemmeside, installeres manuelt, installeres alternative browsere eller andre mærkelige krumspring for at få Java på Ubuntu.

Det der skal bruges ligger, som nævnt tidligere i tråden, i Synaptic eller i Tilføj/fjern og det er ikke noget problem at få netbanken til at virke. Øvelsen udføres på max. to minutter.

Er der alligevel kvaler, så må det være selve systemet den er gal med, grundet en fejl i Ubuntu ISO'en eller en fejl på Ubuntu cd'en.

Anbefalinger: Tjek ISO'ens MD5 sum og tjek cd'en for fejl. Sørg efter installation for at multiverse, universe m.m. er vinget af i Softwarekilder. :)
Mvh. - Balder

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Jeg forstår ikke..

Indlægaf oz1bwd » 6. aug 2007, 18:32

I sidste linie står jre1.6.0_02 - er det ikke navnet på den fil der bruges i Windows og hvorfor står der /i386/ som er et Windows katalog?

cd $HOME/Desktop
sudo mkdir /usr/lib/java/
sudo mv jre-6u2-linux-i586.bin /usr/lib/java/
cd /usr/lib/java/
sudo chmod +x jre-6u2-linux-i586.bin
sudo ./jre-6u2-linux-i586.bin
cd /usr/lib/mozilla-firefox/plugins/
sudo ln -s /usr/lib/java/jre1.6.0_02/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

Handler det hele om som ved en Windows installation at formatere disken og starte forfra?
Venlig hilsen

Peter Jensen

Rulfe
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. aug 2007, 16:17
Geografisk sted: Kolding

Java til homebanking?

Indlægaf Rulfe » 6. aug 2007, 22:05

Jeg har kigget på det engelske Ubuntu-forum, og der fandt jeg ud af at der kan være problemer med Java hvis man har en AMD64 processor. Det har jeg også jeg har desværre ikke kunnet løse mit problem med java og homebanking vha nogle af de gode bud der er kommet indtil videre.
Så jeg leder stadig efter en løsning ;-)
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 7. aug 2007, 08:03

Jeg bruger en P4 maskine og nu har jeg prøvet at hente Netscape da jeg også har prøvet Firefox under Windows og her oplevede jeg også javaproblemer. Når jeg klikker på Test din computer f.eks. på Danske Bansks side så får jeg at vide at der ikke findes java på min maskine.
Venlig hilsen

Peter Jensen

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Re: Jeg forstår ikke..

Indlægaf tbresson » 7. aug 2007, 13:52

oz1bwd skrev:I sidste linie står jre1.6.0_02 - er det ikke navnet på den fil der bruges i Windows og hvorfor står der /i386/ som er et Windows katalog?

"jre1.6.0_02" er navnet på mappen hvori Java ligger. Ja, de hedder det samme på linux og på windows.

oz1bwd skrev:Handler det hele om som ved en Windows installation at formatere disken og starte forfra?

Det kommer an på hvordan du fortolker det.
Det eneste de kommandoer gør er at installere den nyeste version af Java på din maskine. Når jeg har installeret en ny WinXP derhjemme har jeg heller ikke Sun's java på, og herefter installere jeg også den nyeste version fra java.com - men det er ikke noget du skal gøre ofte.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Java til homebanking?

Indlægaf tbresson » 7. aug 2007, 13:55

Jeg har selv fulgt min egen vejledning og nu har jeg været inde på Danske Banks hjemmeside og valgt "test din computer", og der står fint jeg har java installeret på min ubuntu.

Jeg ved ikke præcist hvad der er er galt, men installere du en clean ubuntu 7.04, følger min guide og tester via java.com eller danske bank burde der ikke være nogen problemer.

Men! som du siger, så kan det måske godt være relateret til AMD64 - kører du ubuntu 64 bit eller 32 bit version? Måske er der en forskel der.. Jeg bruger 32 bit.

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 7. aug 2007, 14:58

Jeg har talt med de unge mennesker i vores IT afdeling og de har jo lært Linux på skolen og siger at jeg skal smide Linux langt væk, men det vil jeg jo ikke. Jeg ved ikke om jeg kan ha' rodet javainstallationen til under alle mine forsøg. Der var også problemer med homebanking og Firefox under Windows så jeg har hentet Netscape.
Venlig hilsen

Peter Jensen

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 7. aug 2007, 22:25

Jeg kan med Java Monitoring & Management Console sidde og kikke på "levende" grafer med Heap Memory Usage, Threads, Classes, CPU Usage og meget andet.

Det må da tyde på at jeg har Java installeret??
Venlig hilsen

Peter Jensen

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Java til homebanking?

Indlægaf tbresson » 8. aug 2007, 10:34

Du kan sagtens have Java installeret og så virker det nogen steder, men ikke alle.

For at Java skal virke i en browser så skal browseren have et java-plugin installeret. Ligesom Flash, Silverlight, Quicktime osv. Hvis browseren ikke genkender plugin'et så kan den ikke bruge det selvom programmet måtte være installeret korrekt på maskinen.

Måske er det en sikkerheds indstilling, der er årsagen til det.

Gider du prøve at sætte din LIVE CD i, boot op på den og installere Java efter min guide, og teste via Java.com om det virker .. og så vende tilbage ?

PS: Prøv lige i din Firefox browser at trykke på EDIT -> PREFERENCES -> CONTENT, og se om der er hak i Enable Java.

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 8. aug 2007, 18:44

Nu har jeg fulgt din vejledning med cd'en i drevet og så virker java.
Venlig hilsen

Peter Jensen

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 8. aug 2007, 18:54

Er det så bedst at reinstallere og herefter følge din vejledning som noget af det første?
Venlig hilsen

Peter Jensen

Rulfe
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. aug 2007, 16:17
Geografisk sted: Kolding

Java til homebanking?

Indlægaf Rulfe » 8. aug 2007, 19:23

Jeg har også lige undersøgt LiveCD'en og den siger helt klart at den Java-version som vi har ikke understøtter AMD64. Lidt ærgeligt at der ikke er nogen alternativer.
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Java til homebanking?

Indlægaf eitreach » 8. aug 2007, 19:35

Det skal nok komme. Sådan er det altid med nyt hardware.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 4 gæster