Java til homebanking?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 31. jul 2007, 18:54

Jeg skal bruge noget java for at kunne homebanke og hvor er det lige jeg finder og hvordan installerer jeg det? Hvordan kan jeg se min egen IP-adresse?
Venlig hilsen
Peter Jensen

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Java til homebanking?

Indlægaf Pihl » 31. jul 2007, 19:15

Du kan op i Programmer og vælge Tilføj/Fjern. I vinduet der åbner skal du øvre højre hjørne vælge Alle Tilgængelige Programmer. Søg efter Java, og sæt kryds ved "Sun Java 6 Web Start".
Det skulle gerne installere det java, som du har brug for.

Din (eksterne) IP-adresse kan du se ved at gå ind på http://myip.dk

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 31. jul 2007, 21:56

Tak for tippet, men det løste ikke problemet. Jeg mangler stadig noget Java Runtime Evironment i følge bankens webside?
Venlig hilsen

Peter Jensen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Java til homebanking?

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:05

Er sikker på at du kan finde Java i Automatix.

Men ellers ligger hele herligheden i Synaptic.
    sun-java6-plugin
    sun-java6-bin
    sun-java6-jre

Mener nu at jeg selv klarede mig med Tilføj/fjern sådan som Pihl også skriver...

Men måske har du ikke aktiveret alle dine softwarekilder og kommer derfor til at mangle nogle pakker:

System > Administration > Softwarekilder > Ubuntu Software > flueben i alt bortset fra Kildetekst > Hent fra: Main server > Luk.
Mvh. - Balder

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Java til homebanking?

Indlægaf Pihl » 31. jul 2007, 22:32

Balder, det *burde* være muligt at installere java nu via Add/Remove, så man ikke længere behøver Automatix. Den jeg angav ovenfor, var den eneste med kryds i hos mig, så jeg gik ud fra, at den ville virke. Det er faktisk ikke ret meget, man behøver Automatix til længere - i Ubuntu. :)

oz1bwd, ja prøv at installere sun-java6-plugin fra Synaptic, som Balder foreslår. Det er sikkert javaplugin til Firefox som mangler.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Java til homebanking?

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:39

Det ikke alene burde. Det er. Har lige kigget efter i Automatix, og det er ikke derfra jeg har installeret Java.

Det er kun Adobe Reader og VirtualBox jeg har fra Automatix, så du har ganske ret. Der er ikke meget at bruge Automatix til længere.
Mvh. - Balder

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Java til homebanking?

Indlægaf tbresson » 1. aug 2007, 08:53

Jeg har valgt at installere Java manuelt ved at download det fra Sun's site, http://www.java.com

Nu har jeg gjort det så mange gange, at det er lige ved at være for nemt, men husker godt første og anden gang.

Jeg har oplevet mange problemer med at bruge den java man kan installere via Add/Remove og vis Synaptec. Og da jeg ikke ved den præcise forskel i installationen kan jeg kun sige, at du bør overveje at installere fra java.com - så får du også den nyeste.

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 1. aug 2007, 17:01

Nu har jeg jre-6U2-linux-i586.bin og jre-6U2-linux-i586-rpm.bin liggede på desktoppen. Nu skal jeg bare finde ud af hvilken jeg skal bruge og hvordan jeg installerer.
Venlig hilsen

Peter Jensen

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Java til homebanking?

Indlægaf tbresson » 2. aug 2007, 09:26

Du skal bruge .bin filen.
Der er en vejledning på deres site:
http://www.java.com/en/download/help/50 ... extracting

Den er ikke helt til Ubuntu, men jeg kan da lige forsøge at hjælpe dig igennem.

Installering af java:

1) Download java (bin filen) til din desktop.
2) Start en Terminal og skriv:

cd $HOME/Desktop
sudo mkdir /usr/lib/java/
sudo mv jre-6u2-linux-i586.bin /usr/lib/java/
cd /usr/lib/java/
sudo chmod +x jre-6u2-linux-i586.bin
sudo ./jre-6u2-linux-i586.bin
cd /usr/lib/mozilla-firefox/plugins/
sudo ln -s /usr/lib/java/jre1.6.0_02/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

3) Genstart Firefox
4) Check du har fået installeret det korrekt ved at gå ind på følgende site:
http://www.java.com/en/download/installed.jsp

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 2. aug 2007, 19:00

Tak for hjælpen. Der skete en hel masse, men når jeg inde på den angivne side for at teste javainstallationen så får jeg at vide at jeg stadig mangler et plug-in for at kunne vise siden korrekt. Jeg kan klikke på Download plugin og bliver ledt netop til den fil jeg har downloadet og installeret efter din vejledning.
Venlig hilsen

Peter Jensen

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 2. aug 2007, 19:12

Jeg har under System > Indstillinger Sun java 6 plugin Control Panel og Sun Java 6 Policy Tool så noget java er der blevet installeret. Måske er det en opsætningesfejl i browseren der er tosset - jeg kan bare ikke få øje på den. Jeg kender heller ikke Firefox....
Venlig hilsen

Peter Jensen

Sv.Aage
Indlæg: 161
Tilmeldt: 16. jul 2007, 08:46
Geografisk sted: Strandby

Java til homebanking?

Indlægaf Sv.Aage » 2. aug 2007, 20:22

Pihl skrev:Du kan op i Programmer og vælge Tilføj/Fjern. I vinduet der åbner skal du øvre højre hjørne vælge Alle Tilgængelige Programmer. Søg efter Java, og sæt kryds ved "Sun Java 6 Web Start".
Det skulle gerne installere det java, som du har brug for.


Der kan du også finde Sun Java 5.0 runtime, med de to virker min bank fint.

Men måske er det din bank ???

oz1bwd
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. jul 2007, 09:32
Geografisk sted: Næstved

Java til homebanking?

Indlægaf oz1bwd » 2. aug 2007, 22:23

Jeg har installeret al den java jeg kan finde og når jeg prøver java.com's testside får jeg at vide at jeg mangler et java plug-in og bliver ledt til download af den fil som jeg har installeret i forvejen. Jeg har tidligere skrottet Firefox af samme grund og det var i et Windows miljø.
Venlig hilsen

Peter Jensen

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Java til homebanking?

Indlægaf tbresson » 3. aug 2007, 11:02

Det som gør at Firefox ved hvilken java den skal bruges er denne her linie:

sudo ln -s /usr/lib/java/jre1.6.0_02/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

Den laver et link mellem java plugin'et og plugin dir'et på din firefox.
I tidligere version af Firefox kunne man vist slå java fra og til, men da du bruger en standard Ubuntu installation går jeg ud fra du ikke har en tidl. version.

En ls -al i dit plugin dir (/usr/lib/mozilla-firefox/plugins/) skulle gerne vise, at den er linket (du kan se farven og stien).

Check at det er korrekt. Jeg har selv installeret og testet installationen samtidig med jeg skrev vejledningen...

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Java til homebanking?

Indlægaf tbresson » 3. aug 2007, 11:03

Hvad er linket til din netbank ? Kan man se fejlbeskeden selvom man ikke har en konto (at man mangler java) ?

Du kan evt. skrive til din bank om det er muligt at bruge linux i forbindelse med din netbank.

Jeg har selv danske bank, og der virker det ikke på linux (standard brugen af online delen) - her skal man bestille en Active Card tingest ...

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster