Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf ostertor » 30. jul 2007, 23:56

Hej

jeg er løbet ind i en dual boot udfordring efter at jeg har installeret ubuntu 7.04 på min laptop.

Min 40gb harddisk var delt op i 2 partitioner, en med windows xp og en til andet data. Jeg synes at det var på tide at rode lidt med ubuntu og downloadede og brændte iso filen. Installationen på den anden partition gik sådan set ok, bort set fra at jeg ikke kan starte op i win xp nu.

Det er jeg lidt ked af da jeg har nogle porgrammer som jeg stadig gerne vil bruge i win.

Jeg har kigget en masse på diverse ubuntu sider, men jeg kan dæleme ikke løse problemet selv - er sikker på at der er nogle her som har nogle gode råd.

Kan åbenbart heller ikke finde ud af at insætte screenshots i dette indlæg for af vise min disk konfiguration. Så det skulle jeg måske lære først.....


Når jeg ser min disk og partitioner i geparted ser det sådan ud:
partition filesystem mountpoint flags
unallocated
/dev/sda1 extended iba
/dev/sda5 ntsf /media/sda5
/dev/sda2 ext2 / boot
/dev/sda3 linux-swap


og min menu.lst
This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title Microsoft Windows XP

root (hd0,4)
savedefault
makeactive
chainloader +1


hints modtages meget gerne.

MVH
T


:oops:

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 06:51

Når det kun er hints du er ude efter, så kan jeg vist godt være med... :)

Du skriver at du installerede på "den anden partition". Vil det sige at du installerede på en i forvejen eksisterende partition? Det bedste er, efter min mening, at lade systemet om selv at installere sig på et ikke-allokeret område, ved at vælge "den største sammenhængende fri plads" under installationen.

Men ellers ser det lidt rodet ud i både Gparted og menu.lst:

    NTFS (Windows) partitionen på sda5 plejer at ligge på sda1, når Ubuntu installeres i et dual-boot arrangement med Windows. Og i Flags plejer der at være sat flueben i boot.

    Filsystemet – ext2 – på sda2 ser også lidt mystisk ud, eftersom Ubuntu anvender ext3. Og her bør der ikke være noget i Flags.

    Der bør heller ikke være noget i Flags ved den udvidede (extended) partition på sda1

    I menu.lst optræder Windows pludselig på hda1 selvom Gparted siger at systemet befinder sig på sda1, og root (hd0,4) plejer at være root (hd0,0). Hvis ellers Windows befinder sig på hda1 (i dit tilfælde sda1).

Hvilken harddisk er der i øvrigt tale om siden den hedder sda og ikke hda, - En SATA..?
Mvh. - Balder

ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf ostertor » 31. jul 2007, 18:24

Hej Balder

Ja - jeg installerede på en eksisterende installation - lavet i windows, med partition matic :oops:

rod i menu.lst kan jeg tildels selv være skyld i pga min uvidenhed. Jeg har selv tilføget de nederste linjer vedr windows xp da der intet var i den da jeg først havde installeret ubuntu (så jeg har prøvet at få dual boot til at virke ved at læse andre svar som du bla har givet til andre her i forummet, men uden held)

installationen er på en standard ibm t41 laptop -så vist ikke en sata.

Det er vist temmelig rodet, tror du ikke den bedste løsning er at slette den "anden" partition og starte forfra med ubuntu?

mvh
T

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 19:00

ostertor skrev:... tror du ikke den bedste løsning er at slette den "anden" partition og starte forfra med ubuntu?


Jo, nu du selv nævner det... :wink:

Hvis du kører en fixmbr fra Windows cd'en kan du slette Ubuntu partitionen i Windows Diskhåndtering.

Men ellers kan programmet Gparted (Gnome Partition Editor) på Ubuntu live-cd'en bruges. Det ligger i: System > Administration.

(Af uforklarlige årsager virker Gparted bedst som selvstændigt program på sin egen live-cd, men Ubuntu skiven kan som regel klare opgaven).
Mvh. - Balder

ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf ostertor » 31. jul 2007, 22:25

tja, jeg prøvede at slette ubuntu partitionen og kører fixmbr fra win cd. Så ville skidtet (altso min laptop) slet ikke starte op så nu kører jeg forfra med win, derefter ubuntu....

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:33

Det var enten eller jeg mente. Ikke både og.

Det burde have været nok at slette Ubuntu med Gparted og derefter at geninstallere Ubuntu.

Vil det dermed sige at du nu geninstallerer begge systemer..?
Mvh. - Balder

ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf ostertor » 31. jul 2007, 22:36

Hej - den ville heller ikke starte op efter at jeg kun havde slettet ubuntu partitionen. JA, geninstallerer begge.

Som du nok nu har forstået her jeg ikke ubuntu haj, og jeg bruger en del programmer i win (trænings programmer kombineret med gps) som jeg ikke lige er sikker på om kan virke i ubuntu

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:43

MBR i Windows burde blive genetableret med en fixmbr, og det skulle ikke være nødvendigt at geninstallere Windows.

Er du sikker på at du har gjort det på den rigtige måde?
Mvh. - Balder

ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf ostertor » 31. jul 2007, 22:49

HA - nej det er jeg ikke sikker på, jeg kan da kort beskrive min fremgangsmåde:
start ubuntu fra live cd: start partition editor, slette den partition som ubuntu var installeret på.
genstart pc
fik en eller anden opstartsfejl (Gxxx lignede noget fra ubunto)

så prøvede jeg fixmbr - og efter en genstart "no operating system found"

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:57

Kan du heller ikke længere se Windows partitionen i Gparted?
Mvh. - Balder

ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf ostertor » 31. jul 2007, 23:02

too late now - win xp er installeret og er i gang med ubuntu installationen

ostertor
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jul 2007, 22:48
Geografisk sted: Køge

Hmmm

Indlægaf ostertor » 31. jul 2007, 23:06

Ubuntu installation, mener atlså stadig at min Win xp ligger på sda1? Ka det være rigtigt ?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 23:07

Ja, så skulle der vel være en chance for at det kommer til at fungere. Men det er jo lidt ærgerligt hvis du nu skal til at geninstallere 500 programmer i Windows.
Mvh. - Balder

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: Hmmm

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 23:10

ostertor skrev:Ubuntu installation, mener atlså stadig at min Win xp ligger på sda1? Ka det være rigtigt ?


Stadig..? Tidligere lå XP vist på sda5, så hvis XP nu ligger på sda1 ser det ud til at gå i den rigtige retning.
Mvh. - Balder

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke starte win xp efter ubuntu installation

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 23:14

Sådan her burde partitionerne fordele sig. Bortset fra at dine diske åbenbart hedder s i stedet for h.

(Partitionsstørrelserne kan selvfølgelig også være anderledes hos dig).
Mvh. - Balder

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst