Manglende partiion?!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
JuniordeLux
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. jul 2007, 16:15
Geografisk sted: Vestjylland

Manglende partiion?!

Indlægaf JuniordeLux » 24. jul 2007, 20:07

Hei folkens!

Lige et "dumt" spørgsmål fra en nybegynder i Ubuntu 7.04. Jeg havde først installeret XP Home på min HDD med en partition på i alt 60GB. Da jeg så valgte at installere Ubuntu 7.04 lavede jeg en ny partition på 15GB til at installere denne på. Og en partition på det samme til at bibeholde Windows på.

Men nu synes jeg så jeg mangler en partition på de sidste 30GB som jeg hverken kan finde i XP eller U 7.04. I XP kan jeg kun finde den ene partition som rigtigt nok er gået fra 60GB til 15GB men de to andre er ikke synlige - er dette normalt at de er skjult for XP..?

Men hvor er mine sidste 30GB - kan jeg finde dem et sted og få dem formateret så, den gerne skulle blive synlig.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Manglende partiion?!

Indlægaf Balder » 24. jul 2007, 21:12

I XP's Diskhåndtering skulle Ubuntus systempartition samt swappen gerne optræde som: I orden (Ukendt).

XP registrerer altså partitionerne, men ved ikke hvad de hedder eller indeholder.

Den manglende partition på 30 GB findes måske slet ikke. Er du sikker på at du har oprettet en sådan partition? Det kan være at det bare er et ikke-allokeret område.
Mvh. - Balder

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Et lidt sent svar

Indlægaf sådanUBUNTU » 19. nov 2007, 12:34

Prøv at installere "Gnome Partition Editor" og tjek om de sidste 30Gb er allokeret til en partition (dvs. udnyttet). Pas på hvad du laver og ændr ikke noget ved din ubuntu og windows partition.

Vedr. ext3-filsystemet. Det er usynligt/utilgængeligt i Windows. Både root og home partitioner er normalt ext3.

Ved at installere ext2 IFS For Windows http://www.fs-driver.org/download.html
kan man få adgang til dine linuxpartitioner gennem Windows (husk: på eget ansvar! Jeg har dog selv brugt programmet uden problemer)

Husk at give dine linuxpartitioner "høje" drevbogstaver (feks M:\ og N:\. Hvis du kalder dem E:\ eller F:\ kan de pludselig rode rundt sammen med usb-drev osv. Det er bare min erfaring :).

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 5 gæster