problemer med driver i 7,4

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med driver i 7,4

Indlægaf eeemil » 24. jul 2007, 15:19

jeg har et problem med installation af 7,4, kan ikke få lov at starte op efter indstallation og den springer ud i kommando prompt efter at have skrevet fejl på x-server, har så fundet ud af det er mit ati graffik kort der driller.
Har fået hentet driveren ned og installeret den, men problemet er at jeg ikke kan aktivere den, nogen der kan hjælpe med det?
jeg har fået afvide jeg skulle skrive "sudo aticonfig --initial" efter installation af driveren, men når jeg gør det skriver den "could not find configuration file, please copy configuration file template to /etc/X11"

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med driver i 7,4

Indlægaf Balder » 24. jul 2007, 15:31

Hvis ikke du kan starte i fejlsikret tilstand, så kan du rette driveren i xorg.conf gennem live-cd'en.

Når live-cd'en kører logger du ind i en terminal med: sudo nautilus

... og finder derefter frem til etc/X11/xorg.conf på det installerede Ubuntu-system (ikke på live-systemet!).

Dér kan du rette driveren under: Section "Device". Enten til ATI-driveren eller til standarddriveren Vesa.

Du kan også kopiere xorg.conf filen fra live-systemet til det installerede system. Så burde Ubuntu starte med Vesa-driveren.
Mvh. - Balder

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med driver i 7,4

Indlægaf eeemil » 24. jul 2007, 15:49

Det har jeg desværre ikke mulighed for.
for at fortælle historien bedre, så kan jeg ikke engang starte 7,4 fra cd'en, måden jeg har installeret det på er ved at ligge en version 6,10 ind og derefter opdatere den til 7,4, lige gyldig hvordan jeg forsøger at starte 7,4 (cd'en, normalt, og fejlsikret) så kommer den med x-server er deaktiveret og hopper ud i prompten, så skal finde en måde jeg kan aktivere den driver fra prompten på.
har prøvet at køre sudo nautilus fra prompten, men så skriver den "can not open display"
skal siges at jeg kører med dualboot, har en 6,10 der virker fint og så et andet boot med den 7,4 der kun kan køre prompt, så ved ikke om man måske har mulighed for at lave noget via min 6,10?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med driver i 7,4

Indlægaf Balder » 24. jul 2007, 16:18

Nu kan jeg ikke lige huske hvordan 6.10 har det med andre drev, men du kan prøve at se efter i: Steder > Maskine, eller mappen /media. Måske er 7.04 til at få øje på et af stederne.

Hvis ikke må drevet kunne mountes. Evt. efter en vejledning et sted i denne guide. Og derefter bør xorg.conf filen kunne redigeres.
Mvh. - Balder

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med driver i 7,4

Indlægaf eeemil » 24. jul 2007, 18:05

har kigget det link igennem du sendte men kan ikke finde noget om hvordan man mounter et andet boot...
og det er ikke synligt i hverken "maskine" eller "media" så enten end guide til hvordan jeg mounter det andet boot eller hvordan jeg for aktiveret filen fra prompten ville være guld værd :D
undskyld jeg ikke er så skarp til det, men har aldrig rodet med linux før...

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med driver i 7,4

Indlægaf Balder » 24. jul 2007, 18:36

eeemil skrev:... så enten end guide til hvordan jeg mounter det andet boot eller hvordan jeg for aktiveret filen fra prompten ville være guld værd.


Faktisk har jeg aldrig prøvet at mounte et andet Linux drev, men det kan vel lade sig gøre. Googler lige lidt efter det.

De vejledninger, der står i linket er sikkert kun til at mounte Windows partitioner og det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget.

Til gengæld er der måske alligevel en mulighed for at køre 7.04 live-cd'en. Huggede nedenstående fra noget jeg skrev i en anden tråd:

En mulighed for at få Ubuntu på skærmen skulle være:

Når CD'en starter og begynder nedtællingen, at trykke på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Herefter trykkes på Enter.

Ovenstående skulle på én eller anden måde "tvinge" systemet i gang. Metoden fungerer i alle tilfælde på min computer (har lige prøvet), men på den anden side set har jeg heller aldrig haft problemer med at køre en live-CD, så maskinen ville jo have startet under alle omstændigheder...


Det har virket for andre... :)
Mvh. - Balder

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med driver i 7,4

Indlægaf eeemil » 31. jul 2007, 21:37

nu har jeg prøvet med det "noapic" triks, det virker ikke....
har så fundet ud af at jeg kan boote op på min 6,10 cd og derfra komme ind at ændre driveren i "device", men der står driveren allerede til vesa som skulle kunne starte ati kort op, dog aner jeg ikke hvad jeg skal skrive for at aktivere den driver jeg har hentet ned.....
og jeg kan stadig ikke starte i 7,4... pænt belastende, tror snart jeg dropper det og bare bruger 6,10...

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med driver i 7,4

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 21:42

Når du har installeret 6.10 kan du jo opgradere til 7.04.
Mvh. - Balder

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med driver i 7,4

Indlægaf eeemil » 31. jul 2007, 21:48

he he tro mig er prøvet, den eneste måde jeg har fået installeret den version af 7,4 der ikke kan starte op er ved at opgradere min 6,10.... men den kommer stadig med x-server fejlen og hopper ud i prompten, lige som om den slet ikke tager de nye driver indstillinger med fra den 6,10 jeg opdatere den fra...

hvis jeg prøver at installere 7,4 fra live cd'en kan den slet ikke starte op og kommer med x server fejl med det samme..

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med driver i 7,4

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:11

Du skal smede mens jernet er varmt, hvilket det var for en uge siden. Jeg har lidt svært ved at "komme ind i tråden" igen...

Hvis nu ATI-driveren ligger i systemet må den vel kunne aktiveres i xorg.conf gennem 6.10 live-cd'en. Forestiller man sig at den slet og ret hedder ati, kan man vel udskifte vesa med ati. - Det er et skud i tågen, men som antydet har jeg "tabt tråden".
Mvh. - Balder

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med driver i 7,4

Indlægaf eeemil » 31. jul 2007, 22:54

he he ja ved det godt, er 100% min egen fejl, der kom lige en sommerferie i mellem......

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med driver i 7,4

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:58

Ja, det skal jo også passes. :)
Mvh. - Balder

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

problemer med driver i 7,4

Indlægaf tbresson » 1. aug 2007, 08:55

Prøv at hent alternative installations CD'en til 7.04 - den brugte jeg, da jeg havde problemer (ATI).

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster