Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
runesvend
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. feb 2008, 08:46

Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Indlægaf runesvend » 25. mar 2009, 11:35

Hej alle

Jeg er blevet opmærksom på at jeg er nødt til at have en digital signatur for at komme ind på diverse offentlige tjenester. Jeg har allerede en digital signatur fra TDC som blev lavet for nogle år siden efterhånden. Jeg har nogle sprøgsmål til dette som jeg håber i kan svare på:

  • Så vidt jeg har forstået vil DanID opbevare min private nøgle hvis jeg bestiller en ny digital signatur hos dem, og det vil jeg helst undgå hvis jeg kan. Jeg har forstået det sådan at hvis jeg bruger min gamle digitale signatur fra TDC har jeg selv, og ikke DanID, min private nøgle, er dette korrekt? Jeg har en .pkcs12-fil på min computer, er det den private nøgle?
  • Koden til denne digitale signatur er jeg ikke helt sikker på, jeg har omkring 10-20 bud på hvilken kode jeg kunne have valgt dengang jeg fik denne. Én af disse er jeg sikker på er rigtig, men jeg ved ikke helt hvilken en. Er der en måde jeg kan 'teste' mine bud på for at finde ud af hvilken kode der er korrekt?

Håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål, på forhånd tak :)

-Rune

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Indlægaf laoshi » 25. mar 2009, 14:21

Hvis det efterhånden er nogle år siden at du fik din digitale signatur fra TDC, så er den sandsynligvis udløbet. Du kan checke det ved at åbne Firefox > Præferencer > Avanceret > Kryptering > Vis certifikater og se udløbsdatoen.

Hvis den stadig gælder, så kan du få den fornyet hos DanId, som nu er det firma som bestyrer de digitale certifikater. Det kræver selvfølgelig at du finder den rigtige adgangskode, men jeg mener nu ikke at der er noget maks. antal forsøg.

Hvis certifikatet er udløbet, så kan du bestille et nyt hos DanId og installere det. Det er de muligheder du har, hvis du vil brugeden digitale signatur.

Hvis du gemmer certifikatet i den skjulte mappe .oces som ligger i din /home/ så kan Firefox finde det automatisk, når du bliver bedt om at bruge den digitale signatur. Du kan finde mappen ved at taste ctrl+h når du har et filhåndteringsvindue åbent.

Du skal være opmærksom på, at du skal sætte Firefox til i Præferencer > Privatliv > Cookies at acceptere cookies, også tredjepartscookies, for at kunne bruge det nye NemLogin system som bl.a. skat bruger.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

runesvend
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. feb 2008, 08:46

Re: Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Indlægaf runesvend » 25. mar 2009, 16:18

Cool. Mange tak for dit svar! Det vil jeg prøve når jeg får tid.

Men kan man bare bestille en ny privat nøgle hos DanID og så få den selv? Hvis jeg gør det har jeg forstået det sådan at det er dem der vil opbevare min private nøgle, hvilket jeg gerne vil undgå.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Indlægaf laoshi » 25. mar 2009, 18:09

Du kan læse meget mere på DanIds hjemmeside. Men det korte af det lange er at det der er ændret ved den digitale signatur er, at det nu er DanId som forvalter den i stedet for TDC, og at den gælder til langt flere offentlige services end tidligere. Du skal bestille og installere selv, ligesom du har skullet før.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Indlægaf Warhawk » 26. mar 2009, 18:11

runesvend skrev:Cool. Mange tak for dit svar! Det vil jeg prøve når jeg får tid.

Men kan man bare bestille en ny privat nøgle hos DanID og så få den selv? Hvis jeg gør det har jeg forstået det sådan at det er dem der vil opbevare min private nøgle, hvilket jeg gerne vil undgå.

Du kan uden problemer bestille en ny digital signatur. I øjeblikket køres efter den gamle model - blot med den forskel at DanID administrerer signaturen i stedet for TDC. Men når den nye Digital Signatur 2.0 rulles ud senere på året, så vil det være DanID som opbevarer den private nøgle, og du vil dermed ikke have nogen form for kontrol over signaturen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

runesvend
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. feb 2008, 08:46

Re: Digital signatur fra TDC, har jeg selv den private nøgle?

Indlægaf runesvend » 29. mar 2009, 13:30

Warhawk skrev:
runesvend skrev:Cool. Mange tak for dit svar! Det vil jeg prøve når jeg får tid.

Men kan man bare bestille en ny privat nøgle hos DanID og så få den selv? Hvis jeg gør det har jeg forstået det sådan at det er dem der vil opbevare min private nøgle, hvilket jeg gerne vil undgå.

Du kan uden problemer bestille en ny digital signatur. I øjeblikket køres efter den gamle model - blot med den forskel at DanID administrerer signaturen i stedet for TDC. Men når den nye Digital Signatur 2.0 rulles ud senere på året, så vil det være DanID som opbevarer den private nøgle, og du vil dermed ikke have nogen form for kontrol over signaturen.

Mange tak for den information! :) Det var lige det jeg ledte efter. Så bestiller jeg bare en ny signatur mens tid er.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster