Ubuntu vs Kubuntu vs OpenSUSE?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
rasmusberg
Indlæg: 63
Tilmeldt: 11. okt 2008, 14:45
IRC nickname: rasmusberg

Ubuntu vs Kubuntu vs OpenSUSE?

Indlægaf rasmusberg » 29. nov 2008, 22:30

Jeg er ny i Linux verdenen. Jeg har netop installeret Ubuntu for en måneds tid siden og er egentlig ret godt tilfreds.
Jeg har set lidt af Kubuntu og synes det så flot ud, jeg overvejer at installere det eller OpenSUSE for at se hvad der ellers findes på "markedet". Det skulle være mærkeligt hvis det første jeg installere, er det bedste ;-)

Inden jeg gør det, vil jeg høre om nogle af jer med erfaringer med begge systemer, gider skrive "For" og "Imod" for begge systemer. Det vil hjælpe mig en del med mit valg. Håber i gider komme med nogle brugbare informationer.

Jeg har desuden en anden ting; Ubuntu installeres med en del (efter min mening) programmer, som jeg ikke synes er bedst til formålet. Er det muligt at hente en installationscd for Ubuntu såvel som Kubuntu, som ikke indeholder alle de programmer. Altså en version hvor der ligges op til at brugeres selv skal vælge de gendse programmer...?

På forhånd tak!
Rasmus Berg

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu vs Kubuntu vs OpenSUSE?

Indlægaf Artificial Intelligence » 30. nov 2008, 06:02

Det er vidst et smag og behag spøgsmål. Prøv dem alle og find ud af det ;)
Hvis du er ny i Linux verden vil jeg nok råde dig til at holde på Ubuntu et stykke tid, af den årsag at der er masser hjælp, guides, tweaks etc.
Og så bruger Ubuntu Gnome hvilket er meget stabilt i forhold til de distroer der er rykket til KDE4 (Jeg er selv KDE4 bruger). En gang i foråret når KDE er version 4.2.x så skulle den være der.

OpenSuse? Min erfaring - Bloated, langsom, har det med at overskrive xorg.conf med sine egne opsætninger, hvilket gør det svært at ændre noget uden at du hoser dit system - hvis du ændre xorg.conf - for stift til min smag.
Dog har OpenSuse et flot standard opsætning - men man kan ændre udseende på alle distroer efter smag og behag, så er det ikke den store plus (KDE versionerne).


Jeg har desuden en anden ting; Ubuntu installeres med en del (efter min mening) programmer, som jeg ikke synes er bedst til formålet. Er det muligt at hente en installationscd for Ubuntu såvel som Kubuntu, som ikke indeholder alle de programmer. Altså en version hvor der ligges op til at brugeres selv skal vælge de gendse programmer...?


Det nemmeste er bare at afinstallere de programmer du ikke bruger. Men hvis du henter Server installation af Ubuntu kan det lade sig gøre - Dog kræver det lidt viden omkring kommandoer og linux opsætning, da server installtionen installere kun det basisk og du vil være i CLI (command line interface).

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu vs Kubuntu vs OpenSUSE?

Indlægaf eitreach » 30. nov 2008, 16:48

Virtualbox vil være glimrende til formålet - jeg har afprøvet utallige distroer på den facon.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst