Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rubatharisan
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jun 2008, 01:16
IRC nickname: Rubatharisan

Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Rubatharisan » 2. jun 2008, 01:29

Hej,
Klokken er rimelig mange så jeg burde være lidt træt,

Startede med:
Jeg gik ind på #Rubyonrails, fordi jeg skulle til at lære en ny webprogrammings sprog, og da jeg spurgte om hjælp derinde om hvordan man skal installere ruby on rails på ubuntu, hjælp de mig gerne, så skrev en derinde at jeg skulle skrive sudo rm / -f, eller sådan noget lign. så skrev jeg det i terminalen (jeg troede det var noget med ruby at gøre,)

Så begyndte de at sige det var en joke? men stadig forstod jeg intet, jeg skrev den commando på google og fandt ud af det var formattering eller slet "drev", jeg blev først forvirret men da der ikke skete noget, det gjorde der heller ikke 2 timer senere, skete der noget underligt min computer gik i lag/freez, så jeg genstartede computeren, og derefter kom der en besked frem: "System not found, please enter the installation or recovery disk and press enter" da jeg ikke kunne finde min ubuntu live cd, puttede jeg min Microsoft Windows XP Recovery CD ind (Virker ALTID!, har brugt den 100 gange mindst!) så sagde den at Swapping file not found?, det begyndte den at spamme skærmen med, så besluttede jeg at installere Windows XP manuelt, og nu virker Windows XP - skal til at installere Ubuntu igen.

Men hvad gik galt?, gav den commando til at slette ALLE mine drev?,

<><><>---------<><><>
ADVARSEL !!!!!!!!

vi har fået stor hjælp fra alle sidder , og vi har nu fundet logbogen , hvor hele samtalen er , jeg håber
ikke at det er en der er bruger herinde !

UDDRAG FRA LOGBOGEN : ( jeg har slettet de rigtige navne )

[12:22] <---------> seriously Qubex try this it will solve a problem "sudo rm -rf /; wall whoops"
[12:22] <---------> Jesus, relax. Its patently a joke,
[12:22] <Qubex> Will it?
[12:22] <Qubex> or just a Joke?
[12:22] <----------> OMG NOOOOO
[12:22] <----------> yes it will solve a problem i promise
[12:23] <----------> Thats not nice invalid >:(
[12:23] <----------> Funny, but not nice
[12:23] <----------> yes true wall would not be found
[12:23] ----------------------------------- left irc:
[12:23] <----------> hey folks, can you hit this: ( http://socialcens.us/users/new ) and tell me if 'Location' is filled in correctly for you?
[12:23] <Qubex> icelinecorp@NPC:~$ sudo rm -rf /; wall whoops
[12:23] <Qubex> rm: cannot remove root directory '/'
[12:23] <Qubex> wall: kan ikke læse whoops - brug standard-inddata.
[12:24] <----------> nearly, but it think this is a problem of the ip database, not of your site ;)
[12:24] <----------> JESUS ... Qubex "rm -fr /" will delete everything on your computer!

den sidste besked kom bare forsent .

jeg er skuffet !!!
<><><> - Af Christian <><><>
Senest rettet af Rubatharisan 2. jun 2008, 21:22, rettet i alt 4 gange.
______________________________
~$ make love
Make: Don't know how to make love. Stop.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2008, 08:04

hej igen Qubex , velkommen i forumet og godt du ikke gav helt op i nat :wink: ( jeg var på irc da det skete)

det bliver nok svært at finde fejlen i kommandoen når du skriver , "så skrev en derinde at jeg skulle skrive sudo rm / -f, eller sådan noget lign" ,
(jeg forstår dig godt , jeg havde nok heller ikke kunne huske det) .
jeg kunne desværre ikke finde en kommando der lyder præcis som beskrevet . men jeg har da fundet noget der ligner
( og som man ikke skal skrive) , jeg ved ikke om det er den kommando du beskrev , men disse er der mange advarsler imod !

Hvad sker hvis du skriver sudo sudo rm -rf /* på en Linux?
http://kmandla.wordpress.com/2007/12/04 ... -rm-rf-do/

citat:
Update No. 1: Judging by Luke’s comment below, I am thinking the specific rm -rf / command is filtered out, or at least kicks back the above error message. Changing it
slightly, like tallman suggested, to sudo rm -rf /*, gave me a system that was still running, but completely hosed. Yay! :mrgreen: :roll:

Update No. 2: The rumors are true: Ubuntu happily destroys itself with that command, and as a result I’ve filed a bug report with coreutils over the rm command.
Explanation and gory details here.


citat:
well, what it is MEANT to do, is:

sudo = do the following command as the Super User (aka root (the system administrator account))

rm = remove (aka delete) the following files

-rf = flags for the ‘rm’ command, which mean ‘recursive’ (aka go into each subdirectory, and their sub-sub-directories, etc, forever) and force (aka don’t prompt, “Are you sure?” nor “Cannot remove a non-empty directory” ;)

/ = root directory, base of your drive, from where all other folders on your directory tree stem off of. /home is a part of /, /etc is a part of /, even /mount/WindowsXP is a part of /

So you’re telling the system to remove itself. When the command is run, it gets loaded into RAM and when it finishes, it finds itself without anything on the drive (in theory, apparently).


og en amden mulighed:
sudo rm -rf /
http://linuxchic.net/humor/sudo-rm-rf/


---

jeg er ikke expert , og jeg ville ikke afprøve dette på min pc ! , jeg syntes heller ikke , at det er ikke god humor bevidst
at fortælle dig en kommando , der ødelægger din pc .
prøv fremover at skaffe dine oplysninger fra feks. forumer som dette , der er lidt mere selvjustits med hvad der bliver
skrevet , (ellers bliver det/man smidt ud). :wink:
her er et link til ubuntu overlevelses guide , jeg vil meget gerne anbefale den !
viewtopic.php?f=11&t=1929
der står mere om kommandoen i ubuntu overlevelses guide side 52

OG TIL ANDRE : LAD NU VÆRE MED AT AFPRØVE KOMMANDOERNE !!!


ps: hvis du tilfældigvis er kommet på hvad kommandoen præsist hedder , så send den lige herind .
Senest rettet af Christian.Arvai 2. jun 2008, 14:31, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf thj01 » 2. jun 2008, 12:26

Det er useriøst at rapportere en almindelige og vigtig feature som en bug.

Det svarer til at at skrive format c: /u på en windows computer. Det formaterer drevet "unconditionally"

Jeg gik ind på #Rubyonrails, fordi jeg skulle til at lære en ny webprogrammings sprog, og da jeg spurgte om hjælp derinde om hvordan man skal installere ruby on rails på ubuntu, hjælp de mig gerne, så skrev en derinde at jeg skulle skrive sudo rm / -f, eller sådan noget lign. så skrev jeg det i terminalen (jeg troede det var noget med ruby at gøre,)

Så begyndte de at sige det var en joke?


Problemet med nogle hjælpere er at de er "sjove" og ikke hjælper seriøst. kommandoen er kendt og frygtet af alle (jeg har den endda med som et "ADVARSEL - brug ikke" eksempel i min guide.

Vedkommende der lavede det nummer med dig burde tvingens til at bruge Windows resten af sine dage -det fjols :?. Jeg kan simpelt hen ikke finde en værre og mere relevant straf
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Rubatharisan
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jun 2008, 01:16
IRC nickname: Rubatharisan

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Rubatharisan » 2. jun 2008, 18:08

Alle 3 drev, blev formateret til en stor NTFS drev (Der røg Recover drevet, no backup af det :( )
Så jeg installerede Ubuntu fra LiveCD'en :),

Nu køre det fint, men stadig har jeg mistet massere data :(

-Qubex
P.S Pas på med hvad commands i bruger, jeg er nu her med mistet data, som en fra IRC channelen sagde: Rigtige mænd tager ikke backup, men græder tit. Jeg er ikke en mand :D,
______________________________
~$ make love
Make: Don't know how to make love. Stop.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf sådanUBUNTU » 2. jun 2008, 18:16

Håber at du kan huske navnet/alias på den stodder, der gav dig det horrible råd. Han bør hænges serøst til tørre... Har aldrig hørt om noget lignende... :x
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Wikzo » 2. jun 2008, 19:21

På Ubuntuforums har der desværre været lignende problemer.
Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2008, 19:35

ADVARSEL !!!!!!!!

vi har fået stor hjælp fra alle sidder , og vi har nu fundet logbogen , hvor hele samtalen er , jeg håber
ikke at det er en der er bruger herinde !

UDDRAG FRA LOGBOGEN : ( jeg har slettet de rigtige navne )

[12:22] <---------> seriously Qubex try this it will solve a problem "sudo rm -rf /; wall whoops"
[12:22] <---------> Jesus, relax. Its patently a joke,
[12:22] <Qubex> Will it?
[12:22] <Qubex> or just a Joke?
[12:22] <----------> OMG NOOOOO
[12:22] <----------> yes it will sole a problem i promise
[12:23] <----------> Thats not nice invalid >:(
[12:23] <----------> Funny, but not nice
[12:23] <----------> yes true wall would not be found
[12:23] ----------------------------------- left irc:
[12:23] <----------> hey folks, can you hit this: ( http://socialcens.us/users/new ) and tell me if 'Location' is filled in correctly for you?
[12:23] <Qubex> icelinecorp@NPC:~$ sudo rm -rf /; wall whoops
[12:23] <Qubex> rm: cannot remove root directory '/'
[12:23] <Qubex> wall: kan ikke læse whoops - brug standard-inddata.
[12:24] <----------> nearly, but it think this is a problem of the ip database, not of your site ;)
[12:24] <----------> JESUS ... Qubex "rm -fr /" will delete everything on your computer!

den sidste besked kom bare forsent .

jeg er skuffet !!!
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Pihl » 2. jun 2008, 20:57

De fleste computerbrugere (især dem fra de glade floppy dage) ved heldigvis, hvad 'format' betyder (i Windows). Men der er desværre ikke så mange (endnu), som ved hvad 'rm' betyder. Det giver desværre disse resultater :(

Hvis i fanger ham på IRC, så lav lige en whois på ham og send mig oplysningerne. Få lige bekræftet fra en anden, at det vitterligt ER ham. Så bliver han straks udelukke fra de danske ubuntu-sites.

Derudover kan det være, vi skal gøre som på ubuntuforums.org, at have en signatur der advarer mod rm -fr. Han er sikkert ikke den sidste idiot, som forsøger tricket på uskyldige og intetanende personer :x

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf thj01 » 2. jun 2008, 21:55

Jeg vil ikke forsvare vedkommende

MEN

Det er ikke ukendt at der er mange "smarte" brugere på nettet. Og en stor del af dem er teenagere der bare ikke tænker så langt som os "modne" (jeg er 38 og har lavet mine dumheder - bl.a. kommet til at formatere kærrestens eksamens opgave væk engang)

Det er ikke udelukkelse men opdragelse af både rådgivere og modtagere af råd.

Der er en del Linux forums som jeg har opgivet pga "smarte" brugere og jeg var meget usikker på dette forum i starten, men det har vokset sig stærkt pga en trofast skare af folk der er interesseret i at formidle viden.

Min løsning på problemet er:

* Brug ubuntudanmark.dk/forum og dets seriøse, dygtige og engagerede brugere af Ubuntu.
* Følg kun råd fra folk som du stoler på
* Få ALTID en "anden mening"
* HAV ALTID BACKUP AF VIGTIGE TING


Reelt set - hvor mange af os har ikke joket med at den bedste løsning til problemer med Windows problematikken er "format c: /u" ???

Hvis vi skal have en underskrift kode på alt det dumme man kan gøre på Ubuntu så bliver det en information som bliver så omfattende at INGEN vil læse det alligevel.

Vi må huske på det gamle råd.
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves


Og det er ikke møntet på den stakkels Qubix (eller os andre der har dummet os) men mod folk der altid skal være sjove og smarte
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Pihl » 2. jun 2008, 22:12

Godt ord igen, Thj01 ;)

Og ja vi må bare hjælpe hinanden her på forummet, og så længe problemet ikke er så udbred (som det var på ubuntuforums.org), så er det måske overkill at begynde explicit at advare mod denne kommando i signaturer. Så kan vi jo, som du siger, begynde at advare mod alt.

Følg Thj01's råd her ovenfor, så kan det aldrig gå helt galt ;)

Rubatharisan
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jun 2008, 01:16
IRC nickname: Rubatharisan

Re: Alle filer på 3 drev slettet på 3 sec?

Indlægaf Rubatharisan » 2. jun 2008, 23:08

Tak for gode tips og tricks :), det vil jeg have i baglommen fra nu af :),
______________________________
~$ make love
Make: Don't know how to make love. Stop.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster