Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf Dan Hansen » 15. maj 2014, 14:25

Jeg trænger at liste antal filer, og deres samlede størrelse i en katalogstruktur, tilsvarende "DIR /S" i Windows.

Dette fordi jeg trænger at sammeligne indholdet på tre separate harddisker og en mappe på min egen computer.

Dreier sig om et halvt hundre tusinde filer, så at bladre gennem går ikke :D

Af en eller anden sjov årsag kan jeg ikke vælge højre museklik i Nautilus og bede om egenskaber heller, når mapperne er for store, så tælles det til 8-9GB, så begynder den forfra igen(?) ...

Nogle tip?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2014, 15:10

Har du ikke allerede haft et emne om dette?

Kode: Vælg alt

ls -lhR

(hvis du vil have størrelsen i præcise bytes så undlad h)

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf laoshi » 15. maj 2014, 15:16

Der er forskellige muligheder. Nu kender jeg ikke lige til hvad det er præcis Dir /S giver. Men i bash (terminalen) er den grundlæggende kommando til listning af filer

Kode: Vælg alt

ls

Til den er der en lang række optioner, som du kan kombinere til dit output.
Hvis du vil have en liste med mapper og filer listet op med én pr. linje og skrevet til filen 'filerfundet' i din hjemmemappe, så er en mulighed:

Kode: Vælg alt

ls -R1 > filerfundet

Du kan se flere af kommandoens optioner ved at bruge

Kode: Vælg alt

ls --help
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf laoshi » 15. maj 2014, 15:18

Og hvis Ajenbos kommando er den du har brug for, så kan du også få den til at skrive resultatet til en fil:

Kode: Vælg alt

ls -lhR > filerfundet
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf Dan Hansen » 15. maj 2014, 15:22

Takker for svarene - den tråden jeg havde tidligere var om at finde én fil i systemet ( https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=18793 ) :)

"Dir /s" viser alle filer i en mappe (og undermapper) og giver dig antal plus samlet størrelse.

I Windows bruges "Dir /s" normalt for at sammeligne to kataloger, at de indeholder lige mange filer, og er lige store.

Jeg har ellers fundet ud at "du -s" fortæller mig diskforbruget indenfor en katalog, men jeg mangler stadig at tælle filerne.

Kommandoerne her lister op filerne, men jeg får ikke vide hvor mange de er :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf Dan Hansen » 15. maj 2014, 15:24

Her kan man se et typisk resultat af en "Dir /s";

Billede

Antal filer + sammenlagt størrelse :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2014, 15:33

Ok, det ville nok have været bedre at spørge om hvordan man får samlet størrelse for en mappe og antal filer :) Jeg troede du hade tænkt dig at lave en diff mellem de 2 lister af filer.

Tæl antallet af filer:

Kode: Vælg alt

find -type f | wc -l


På Unix handler det ofte om at man har en masse små bygge kloders som kan stykkes sammen til de resultater man gerne vil have. På den måde er det mere fleksibelt end det man normalt får med CMD i Windows.

Du kan i øvrigt bruge rsync til at sørge for (ikke blot tjekke) at indholdet af 2 mapper er ens.

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf Dan Hansen » 15. maj 2014, 16:21

Fandt ellers noget der hedder FreeFileSync. Det ser ikke så ringe ud :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf zob » 15. maj 2014, 16:35

Jeg er også rigtig glad for tree. Det er ikke installeret som standard men fylder ikke noget. Så:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install tree


Derefter hedder det bare

Kode: Vælg alt

tree

Hvis man vil have skjulte filer med

Kode: Vælg alt

tree -a

Kun mapper:

Kode: Vælg alt

tree -d

Med størrelse på de enkelte mapper/filer

Kode: Vælg alt

tree -sh

Slå den op i 'man'. Den kan meget mere.

Den giver dog ikke samlet størrelse.

Dan Hansen skrev:Fandt ellers noget der hedder FreeFileSync. Det ser ikke så ringe ud :)

Hvad skal du bruge det til?

EDIT: Ok. Nu fik jeg lige læst hvorfor du ville se dette også. Mistænker du mapperne for at være identiske eller næsten identiske?
I det tilfælde ville jeg prøve med en dry-run af det fænomenale værktøj rsync som allerede er installeret.

Kode: Vælg alt

rsync -rvcn --delete /en/mappe/her /en/anden/mappe/her

Så længe du tilføjer option 'n', ændres ingen filer. Det er det der hedder et dry-run. 'r' er recursive, 'c' er checksum-baseret sammenligning og 'v' for verbose giver mere detaljeret output.
Hvis du så en dag skulle få lyst til at synkronisere de to mapper /original og /synkroniseretKopi, så er det sådan det kunne foregå.

Kode: Vælg alt

rsync -rvc --delete /original /synkroniseretKopi
Bemærk jeg fjernede bare 'n', så kører den. --delete betyder i øvrigt at hvis du sletter en fil i /original bliver den også slettet i /synkroniseretKopi
Der er meget mere at sige om rsync, men det var jo ikke det du spurgte om, så jeg stopper min talestrøm her.

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ekvivalent til "Dir /S i Ubuntu/Linux?

Indlægaf Dan Hansen » 15. maj 2014, 17:04

Vel, "problemet" er at jeg prøvde nogle programmer til arkivering af billeder, der i blandt Shotwell. Første gangen jeg installerte det, gik det veldig fint, og det fant alle billederne osv. Så prøvde jeg et andet, Digikam, men det ville ikke rigtig lade sig installere. Så fjernede jeg Shotwell i tilfælde der var nogle konfligter, men det hjalp ikke. Så rænsede jeg alle logfiler og cacher, og installerede Shotwell igen, men denne gangen fik jeg en fejlmelding om duplikater og korrupte filer(!)

Derfor ville jeg se om de eksterne diskene mine er ens med billedarkivet (jeg har backup på tre disker), og derfor tænkte jeg at bruge kommandoen tilsvarende "Dir /s" (hvilket jeg ville brugt i Windows).

Dog har jeg ikke fundet de helt store forskeller, og de korrupte filerne viser sig at være videofiler(?) som af en eller anden grund er blevet til *.jpg-filer da jeg kopierede dem fra Windows-disken. Det er den samme fejlen på alle tre diskene, og to af dem er ikke tilbageført til Linux-disken, så fejlen ligger i Windows 8 jeg brugte tidligere.

Nå blev jeg oprigtig glad for FreeFileSync og kommer nok til at bruge den fremover, men om ikke andet fik jeg da rodet lidt rundt i terminal og har da lært en hel masse. Jeg noterer det meste (og bogmærker) så det har ikke været helt spild af tid. I hvertfald ikke for mig. Tusind tak alle sammen :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster