Hvor meget RAM i VirtualBox?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 12. maj 2014, 13:42

Nej, det behøver jeg ikke.

Jeg har alle de licensene jeg trænger, det er bare lidt bøvlet at køre en clean install da man skal ind og redigere i regedit osv. Men nu har jeg valideret min Windows så mange gange, at jeg skal telefonaktivere den hver gang. Og det er rigtig sjovt, for så skal man indtaste fem og fem siffer i ni(!) omgange for at "bevise" jeg har en "rigtig" Windows, hvorefter jeg får opgivet seks og seks siffer i otte omgange, for at aktivere. Og det samme skal jeg med Office.

Så at installere VB + Windows tager rundt en halv time - at verifisere tager nesten en hel time, og at opdatere alt tager resten af dagen .... :D

aktivering.jpg
aktivering.jpg (75.71 KiB) Vist 153 gange
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf AJenbo » 12. maj 2014, 13:56

Sidst jeg tog tid på hvor lag tid det tog var det 5 timer før jeg var klar til at bruge maskinen. For Ubuntu var det 1 time.

Jeg var engang ude for at mit Vista låste mig ude (kunne kun åbne IE og kun til MS websiden) og jeg skulle snakke med support fra Microsoft for at få lov at bruge det igen. Jeg hade kun installeret det 1 gang på 1 maskine, hvilket de umiddelbart ikke kunne få til at passe. Mit bedste gæt er at der må være en cracker der har gættet sig frem til den samme licens kode som den jeg hade købt. Det var en rimelig træls dag for mig :(

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 12. maj 2014, 15:25

Det kan jeg godt forestille mig. Har selv haft en del omgange med Microsoft, og som regel går det godt, men en gang i mellem kan man virkelig undre sig hvad de laver der inde. Sidste nu, er at man kan opgradere gratis fra Windows 8.0 til 8.1, men det kan kun foregå online, og man skal laste ned installationen fra Microsofts hjemmesider. Hvilket er fint nok hvis man kun har en enkelt computer at opgradere, men her i huset har vi ikke mindre end fem computere der skal opgraderes, og i skolen har vi 12 eller 13. Og når så installationen der skal downloades er på 3,7GB, og man sidder på en 5MB linje så tager det jo lidt tid. Jeg ringede Microsoft og spurgte om ikke der var muligt at downloade en iso jeg kunne bruge på alle computerne over netværket eller noget, men nej, det kunne jeg ikke ...

Lidt OT nu, men håber det er ok :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf AJenbo » 12. maj 2014, 15:52

Jo, det er jo dit emne :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf thj01 » 14. maj 2014, 07:16

Vær opmærksom på, at hvis du opgraderer til 8.1 og det går ned (det sker.....) så kan du ikke bruge det restore drev din computer kommer med. Windows 8.1 kan ikke nedgradere til 8.0.

Har en bekendt som måtte sende sin maskine ind efter dette lille stunt, for at få "sat en ny harddisk i".

UEFI når det er bedst :|
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 14. maj 2014, 08:13

Ja, det er UEFI der er "problemet" her, og det hjælper ikke at sætte BIOS til Legacy, den (windows) tjekker det alligevel.

Der findes dog som sagt nogle workarounds der gør man kan installere Win8Pro (som opgradering fra Win8 Standard) uden at måtte gå forbi Win8Standard først, men opgraderingen videre til Win8.1Pro kan kun ske gennem Microsofts Appstore.

Jeg har ingen restore drev længer (for jeg mener det er spild af plads - men det er måske bare mig :D ) og jeg har heller ikke taget ud en kopi af imagene der lå på den originale installationen, fordi den var pakket med en masse bloatware jeg ikke har brug for. Nu bruger jeg Ubuntu, og eneste grunden til at have en Windows Partion i VirtualBox er fordi mit fakturasystem kan ikke køre i noget andet ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Kurt Christensen » 14. maj 2014, 10:03

Hvis det er meget vigtig at have windows kan man vel købe en W7-cd og installere i stedet for W8? en sådan kan købes for 700 kr nu.
Når lejligheden byder sig.

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 14. maj 2014, 10:15

Jeg har faktisk en Win7 licens liggende et sted (og Vista og XP), jeg tænkte bare jeg skulle holde mig "up-to-date" med Windows 8, men nu er jeg sgu ikke så sikker længer. For nu hænger den i opstart, og jeg må restarte hele computeren for at "komme løs" igen.

Pis - ud med Windows ... :(
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Kurt Christensen » 14. maj 2014, 11:13

Jeg kan godt følge dig, man vil så meget som muligt og det ender op med noget ubrugelig, man skal lære at begrænse sine projekter til det man grundliggende vil have af dem :twisted:
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf AJenbo » 14. maj 2014, 11:46

Windows 7 var ok og bliver den sidste jeg med min gode vilje kommer til at eje

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf thj01 » 14. maj 2014, 13:39

@Dan

MS har en historie med at hver anden windows version er skod. Tænk hvor mange der har brændt fingrene ved at gøre sig til eksperter i Windows ME og Vista - og jeg har på fornemmelsen at det bliver det samme med Windows 8.

Jeg har haft mine kampe med windows 8 og jeg kan godt se ideen... men den har Ubuntu altså løst noget bedre - og Windows 7 er meget nemmere at arbejde med generelt.

Men igen - det er dit valg ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 14. maj 2014, 15:37

Hehe, jeg har været i branchen siden vi rodede rundt i MS-DOS 5.0 og så småt begyndte at installere Windows 3.0 og efterhånden også Win 3.1 og 3.11. Derefter gik det slag i slag med Win95, Win98, WinME, XP, Vista, og nu også Win7 og 8/8.1.

Og det som slår mig gang på gang, er at for hver ny udgave, så bliver tingene mer og mer besværlig. Spesielt alle formaliteter rundt registrering og validering, og ens retigheder bliver mer og mer begrænset for hver gang. Eksempelvis - nu har jeg installeret min lovlig købte Windows 8 så mange gange (fire eller fem?) at jeg er nødt til at ringe til Microsoft hver gang, og hele prosessen tager nærmere en time (jeg må gøre det samme med Office).

Samtidig har jeg en masse bøvl fordi licensnummeret til den gamle Windows ligger i Bios, og da lader ikke den nye Windowsen sig installere. I min verden burde det ikke være på den måden, for faktum er jo at jeg ikke "ejer" programmet - jeg har bare "lånt" det. Og enhver form for validering er, efter mit syn, noget rigtig lort, for hvad sker den dagen leverandøren ikke gider mer, eller går konkurs, eller bare bestemmer sig for at jeg skal købe noget nyt og lukker ned det jeg allerede har?

Et godt eksempel på dette er den strategien som både Microsoft og Adobe (plus flere andre) nu har begyndt med, at man "lejer" programmer i skyen. Jeg har en licens på Photoshop 7.0, og skal jeg opgradere den, må jeg købe (leje) et program som valideres i skyen hos Adobe. Vil jeg have nyeste program derfra, kan jeg ikke længer købe og installere det, det SKAL lejes. Summen for dette er ikke al verden rigtignok, men det er principet, for i praksis er jeg så nødt til at betale Adobe i al evighed for at have tilgang til mine egne filer(!) Microsoft gør nu det samme, og man skal over i Office 365 hvis man vil "hænge med", og man binder sig (eller bliver holdt som gissel) fordi man simpelthen skal have et abonnement for at kunne åbne sine dokumenter.

Jeg vil have friheden til at flytte rundt på mine programmer som jeg ønsker, jeg vil betale (ja, jeg har ingenting i mod at betale) kun én gang, og så vil jeg selv bestemme hvor og hvornår jeg vil installere mine programmer. Jeg vil kunne give dem væk hvis jeg ønsker det, og jeg er pisse træt af at hele tiden skulle købe nyt og nyt, bare fordi der kommer nogle nye og fancy funktioner jeg ikke har bedt om og ikke kommer til at bruge. På begyndelsen af 90'erne var en Windowsinstallation på syv disketter, og Office på fem(!) Og jeg tør næsten garantere at 90% af alle dem der bruger Office i dag, kunne have klart sig med den versionen endnu. De aller fleste bruger Word til at skrive enkle brev i, og excel til helt enkle oversigter og udregninger, og det behøver man ikke en mastodont på flere GB til. Men det er nu min påstand da :)

Uf, dette blev langt, men håber det er ok ... :D

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf AJenbo » 14. maj 2014, 15:50

Mindes også at have oplevet Adobe CS2 hvor det ikke længere kunne bruges pga. Adobe lukkede licens serveren. Jeg har også en XP maskine som jeg bruger til at teste sider i IE, men nu vil den have at jeg skal ringe til MS for at godkende licens så man kan logge ind, men det regner jeg da ikke med at jeg kan nu hvor XP ikke længere har support?

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 14. maj 2014, 15:59

Sandsynligvis ikke - og det er en uting. Har man købt et program skal man også have muligheden til at bruge det så længe man selv vil. Ok, at Microsoft ikke længer vil supportere XP, men mange bruger den måske på en gammel maskine og er fornøjde med det - hvorfor skal man ikke kunne fortsætte med det? Godt nok er der en vis sikkerhedsrisiko med det, men er man fornuftig og bruger antivirus tror jeg ikke det er så farlig egentlig.
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvor meget RAM i VirtualBox?

Indlægaf Dan Hansen » 18. maj 2014, 15:24

En lille opdatering; jeg har nu gravet frem en Windows 7 Pro licens (32-bit), og det køre rigtig godt i VB på kun 2GB RAM. Plus jeg kan lave ting i Ubuntu uden at det mærkes på hastigheden. Det siges Win8 skal være mindre ressurskrevende, men det er tydeligvis ikke tilfælde i mit opset ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster