Lave egne ikoner?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Lave egne ikoner?

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 10:58

Jeg bruger noget der hedder VueScan til at scanne med, og for at få det til at virke i Ubuntu gjorde jeg dette;

Put the downloaded file in your home folder, then from the command line untar with

tar -xzf vuex6490.tgz

(your file name may be different)

Type

~/VueScan/vuescan

to run it. The command is case-sensitive.


Opskriften blev fundet på denne siden; http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1852053

Dette fungerer jo fint, men kan jeg lave mit eget ikon så jeg slipper for at gå hele vejen om terminalen for at starte programmet?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2014, 13:10

Gem følgende som VuScan.desktop

Kode: Vælg alt

[Desktop Entry]
Name=VuScan
Comment=Scan Documents
Exec=~/VueScan/vuescan
Icon=scanner
Terminal=false
Type=Application
StartupNotify=true
Categories=Graphics;Scanning;


Højer klik på den, vælg egenskaber og under Rettigheder sætter du hak ud for Udførsel. Under generelt kan du skifte billet og tilpasse genvejen yderligere.

Hvis du gemmer den i mappen /usr/share/applications/ vil den også kunne findes i program panelet og tilføjes til Unity opstarteren, men så vil jeg råde dig til at installere programmet et sted hvor alle brugere på maskinen kan få adgang til det.

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 13:32

Super! Tusind tak, det prøver jeg så :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. apr 2014, 19:05

Fint du blev hjulpet. Det er dog meningen du skal sætte "fluebenet" ud for det svar der hjalp dig og ikke ud for dit oprindelige indlæg.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 21:54

Jah - skal huske at sætte flueben, men det fungerede ikke. Husker ikke fejlmeldingen, men det var noget med at det ikke kunne køre. Kigger på det igen lidt senere ... :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2014, 22:47

Prøv at ændre ~ i kommandoen til stien til din hjemmemappe.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf lath » 26. apr 2014, 09:35

Det smarteste at lægge dit program i en undermappe til din hjemmemappe. Den skal hedde bin - og med små bogstaver.

Mappen kan laves med:

Kode: Vælg alt

mkdir $HOME/bin

og filen kopieres med:

Kode: Vælg alt

cp $HOME/VueScan/vuescan $HOME/bin/vuescan


Hvis du placerer dit program her og så sætter execute bit på brugeren til 1 med:

Kode: Vælg alt

chmod u+x $HOME/bin/vuescan

... så kan programmet køres ved at du bare skriver dets navn

Kode: Vælg alt

vuescan


For software uden argumenter så kan også lave et symbolsk link (med ln kommandoen og -s parameteren).

Kode: Vælg alt

ln -s -T $(xdg-user-dir DESKTOP)/vuescan $HOME/bin/vuescan

... men du burde i stedet lægge programmet ind i din session-opstart, så programmet startes automatisk, når din desktop session begynder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2014, 19:54

God ide med user bin

At cp programmet kan vel resultere i at det ikke kan finde sine afhængigheder.

Vidste ikke at et symbolsk link ikke kan håndtere parametre, dem må jeg lige prøve.

Forstår ikke ideen med at til føje det til opstarten, det er jo ikke altid han skal scanne et dokument når han tænder compteren

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf lath » 27. apr 2014, 09:30

AJenbo skrev:God ide med user bin

At cp programmet kan vel resultere i at det ikke kan finde sine afhængigheder.

Vidste ikke at et symbolsk link ikke kan håndtere parametre, dem må jeg lige prøve.

Forstår ikke ideen med at til føje det til opstarten, det er jo ikke altid han skal scanne et dokument når han tænder compteren

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke kender programmet.

Jeg gættede på at programmet havde sine afhængigheder fra systemet, og så er det lidt ligemeget hvor det bliver kørt fra. Er der lib*.so filer i mappen der kopieres fra - og som programmet er den eneste bruger af, så er det rigtigt nok at det ikke kan starte fra et symlink.

For at være præcis kan man egentligt godt kalde med parametre, det virker bare ikke altid på grund af andre ting er min erfaring., f.ek.s fordi at programfilen der symlinkes til er en shell-script wrapper der gør nogle ting før det egentlige program starter. Shell scriptet er oftest lavet sådan at det forventer er i samme mappe som sig selv, eller i en eller anden undermappe i forhold til shell script wrapperen.

Det med at føje programmet til opstarten - det er ikke en daemon (=service)? Dvs at når programmet er startet kan man bare vælge scan inde fra f.eks. GIMP/libreoffice etc.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave egne ikoner?

Indlægaf AJenbo » 27. apr 2014, 11:50

Som jeg forstår er det blot en frontend til sane

Ok så har symlink altså ikke noget at gøre med om man kan bruge parametre, det er blot om man linker til noget der kan eller ej, så vil jeg da forslå den løsning

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster