Redigere .ogv i Lightworks? Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf Martin Jørgensen » 9. feb 2014, 14:55

Jeg er ikke nogen haj til film redigering, jeg er faktisk helt ny :)

Jeg arbejder på og lave disse små youtube film til begynder af Ubuntu så for det skal være lidt mere professionelt
er jeg begyndt og kigge lidt på Lightworks til at klippe lidt i filmene.

Men jeg er stødt på et problem, Recordmydesktop som jeg bruger til at optage med gemmer i .ogv og der er ikke andre muligheder.

Dette format kan ikke importeres ind i Lightworks.

Jeg har så med mencoder konverteret dem til .avi men disse fejler når jeg importere dem i Lightworks.

Hvad bruger i andre af redskaber? eller har i en ide om hvad jeg kan gøre?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2014, 15:42

AVI er blot en kasse og har ikke nogne betydning hvordan video og lyd er enkodet.

Uden at vide hvad Lightworks faktisk undersøtter bliver det lidt et skud i tågen, men jeg vil tro den undersøtter Mpeg4 (h264) i mp4 format, den nemmeste måde at konvatere din ogv til det er med avconv:

start med at installere acvonc og x264 kodekset:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install libav-tools libavcodec-extra-53


Her efter kan du konvatere din video med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

avconv -i orginale-video.ogv konvateret-video.mp4

avconv gætter selv lyd (aac) og video (h264) format og kvalitet ud fra .mp4 endelsen og den oprindelige fil, men der er rig mulighed for at fin justere disse indstillinger

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf Martin Jørgensen » 9. feb 2014, 16:46

Super AJenbo det virker, kvalitet blev dog en del ringere men som du skriver det kan man justere :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2014, 00:43

For højere kvalitet:

Kode: Vælg alt

avconv -i orginale-video.ogv  -b 4000k konvateret-video.mp4

gaffa

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf gaffa » 10. feb 2014, 03:46

Hej, jeg synes at du skal optage din skærm direkte i det format du nu skal bruge. Heldigvis så er det rimelig simpelt med videoguden ffmpeg.

Så hvis du ikke allerede har værktøjet installeret og leger med video, så er det bare med at komme i gang :)

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ffmpeg


Det eneste du skal vide for at gå igang er opløsningen på din skærm og hvis du ikke har en almindelig opsætning af displays, skal du også lige have fat i hvilket X display du bruger.

Du kan lave en lossless optagelse til mp4 med ffmpeg således, hvor du erstatter opløsningen (1366x768) med din egen. Du kan finde din egen opløsning ved at skrive xrandr og trykke enter i terminalen.

Kode: Vælg alt

ffmpeg -f x11grab -framerate 25 -s 1366x768 -i :0.0 -pix_fmt yuv420p -preset ultrafast -qp 0 -s hd720 ~/skaermdump.mp4


Du kan evt. prøve at sætte -qp værdien op for at øge komprimeringen på filen.

Hvis det ikke virker åbenlyst, så trykker du bare q for at stoppe optagelsen.

Lyden bliver ikke optaget, men hvis du har brug for det så siger du bare til :)

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf Martin Jørgensen » 10. feb 2014, 18:04

Har også brug for at optage lyden kom gerne mere super info :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Redigere .ogv i Lightworks?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2014, 19:31

ffmpeg er blevet erstattet af avconv i Ubuntu, næsten alle kommandoer er i øvrigt ens.

gaffa

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf gaffa » 11. feb 2014, 02:08

Okay, så håber jeg ikke at det forvirrer for meget hvis jeg bliver ved med at bruge ffmpeg som eksempel.

Jeg har ikke så godt styr på pulseaudio, personligt bruger jeg ren alsa, så jeg har sådan ca. nul erfaring. Tricket her er at du skal ramme det rigtige pulseaudio input, så du må lige teste om default fungerer.

Hvis du kan optage lyden med denne kommando så fungerer det.

Kode: Vælg alt

ffmpeg -f pulse -i default ~/optagelse.ogg

Jeg tror at du kan finde pulseaudio enheder med kommandoen pactl list sources og indsætte den rigtige i stedet for default, hvis det er nødvendigt.

Hvis det virker med default så er den endelige kommando denne:

Kode: Vælg alt

ffmpeg -f pulse -i default -f x11grab -i :0.0 -framerate 25 -s 1366x768 -pix_fmt yuv420p -preset ultrafast -qp 0 -s hd720 ~/skaermdump.mp4


I det her tilfælde overlades det 100% til ffmpeg at vælge bitrate og frekvens til lyden.

Efter min smag burde du også bruge et frit program til at redigere videoerne og udgive dem i webm formatet, så de er lige til at afspille i html5 uden flash, men det er jo 100% op til dig :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2014, 10:35

gaffa skrev:Jeg tror at du kan finde pulseaudio enheder med kommandoen pactl list sources og indsætte den rigtige i stedet for default, hvis det er nødvendigt.

Ved at vælge default kan du vælge lydkilden i Ubuntus lydindstillinger

gaffa skrev:Efter min smag burde du også ... udgive dem i webm formatet, så de er lige til at afspille i html5 uden flash

Så vidt jeg ved har alle borwsere i dag understøttelse af h264, lægger han dem på youtube omkoder de jo også video inden den bliver tilgængelig så der er det dem der styre den.

gaffa

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf gaffa » 11. feb 2014, 14:47

Jeg er enig i at i den snævre praktiske situation, hvor man laver en video tutorial og kun uploader den til youtube, så er der ikke den store grund til at gå for meget op i codecs. Snakker vi i stedet for om at lave en video blog og være tro mod FOSS og brugernes privatliv, så er WebM i et video tag at foretrække.

For mig er det et spørgsmål om hvilken retning jeg synes at samfundet skal bevæge sig, og jeg kan kun sige at det var en behagelig oplevelse da jeg første gang komprimerede en video med WebM. Det er et lækkert format :)

Jeg synes at der er grund til bekymring omkring vores fælles frihed når vi benytter h264. Endnu mere fordi vi måske bliver mere berørte af den slags patenter når vi i maj har stemt om at afgive dansk suverænitet til en EU patentdomstol. Ved WebM er der selvfølgelig også spørgsmål (fra Microsoft) omkring eventuelle patenter, men det er i det mindste yderst tvivlsomt. Det kan man ikke sige om den aggresive historie MPEG LA gruppen har. Et relevant eksempel er deres mislykkedes forsøg på at dræbe WebM formatet med sagsanlæg.

Kode: Vælg alt

ffmpeg -i allyourvideo.mp4 arebelongtous.webm

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Redigere .ogv i Lightworks?

Indlægaf buddig » 13. feb 2014, 20:47

Martin Jørgensen skrev:Har også brug for at optage lyden kom gerne mere super info :)
RecordMyDesktop .ogv filen kan let konverteres med VLC Media player,
formodentlig også til et format som Lightworks kan bruge.
Jeg kender ikke Lightworks og kunne heller ikke finde det i softwarecenteret.
Jeg bruger mest Avidemux til videoredigering, og der fungerer det fint efter
konvertering.
// Henning

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster