Daglig bruger med i sudo-gruppen --- risiko? Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Jørgen L Sørensen
Indlæg: 54
Tilmeldt: 24. aug 2009, 19:02
Geografisk sted: Sønderborg

Daglig bruger med i sudo-gruppen --- risiko?

Indlægaf Jørgen L Sørensen » 15. jan 2014, 20:37

Hej.

Er der væsentlige risici ved at lade den daglige brugerkonto (som er logget mest på computeren) blive medlem af sudo-gruppen, således jeg kan udføre systemkommandoer blot med en sudo?

Hidtil har jeg fulgt dette koncept:

Den bruger, som oprettes ved installationen, bliver automatisk "Adminstrator".

Ud over "administrator-kontoen" har jeg lavet en "Standard" konto til mig selv, og bruger den til daglig.

Det betyder at jeg skal skifte over til Administrator-kontoen hvis jeg skal bruge en sudo for at "pille i systemet". Det er ikke et problem, mere en ulempe - og den er begrænset når man bruger en terminal.

Det vil dog være lidt lettere at lade den daglige "standard" konto blive medlem af sudo-gruppen, hvorved jeg slipper for at skifte/su over til adminstratorkontoen og bruge "sudo" derfra.

En søgning på nettet for at finde ud af om det er sikkert har ikke rigtig gjort mig meget klogere.

Umiddelbart mener jeg det er forsvarligt. Eneste risiko jeg kan se: Den daglige konto bruges mest, og er dermed lidt mere eksponeret - og kan i givet fald misbruges til system-kommandoer med en sudo, hvis nogle får opsnust mit kodeord. De folk der færdes her i huset, betragter jeg ikke som en trussel.
mvh
Jørgen Linde Sørensen

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Daglig bruger med i sudo-gruppen --- risiko?

Indlægaf Stra » 15. jan 2014, 22:28

Hvorfor så ikke bruge din "administartions konto" som din "standard konto".
Det vil jeg tro 99,9 af bruger gør ;)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Daglig bruger med i sudo-gruppen --- risiko?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 16. jan 2014, 01:15

Det virker som overkill og noget der måske ville passe bedre på et systemet som Windows XP. sudo er nettop for at adskile din daglige bruger fra administrative handlinger.

Jørgen L Sørensen
Indlæg: 54
Tilmeldt: 24. aug 2009, 19:02
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Daglig bruger med i sudo-gruppen --- risiko?

Indlægaf Jørgen L Sørensen » 19. jan 2014, 10:30

Tak for svar - så vil jeg aflægge mine "windows-vaner" og bruge samme konto hele tiden :-)

EDIT - troede jeg kunne acceptere flere svar, men det kunne jeg ikke --- I må selv deles om fluebenet :0
mvh
Jørgen Linde Sørensen

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster