Problem med Java "Failed to validate certificate. " Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
jaeger61
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2013, 15:00
IRC nickname: jaeger61

Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf jaeger61 » 2. jan 2014, 23:05

Jeg er løbet ind i et Java-relateret problem, der blandt andet hindrer brug af NEM-ID.
Problemet opstår også ved direkte check på java.com med funktionen "Verify java version".

Jeg er helt blank med hensyn til hvilket certifikat, fejlen henviser til, og jeg har også forsøgt geninstallation af java, uden at det har gjort nogen forskel.

Javafejl.png
Javafejl.png (11.72 KiB) Vist 429 gange


Problemet er der både med Firefox 26.0 og Google Chrome. Jeg bruger Ubuntu 12.04.

Jeg håber der er nogen, der kan pege på en løsning.

Jaeger61

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf lath » 3. jan 2014, 00:41

Jeg håber der er nogen, der kan pege på en løsning.


Det du skal bruge for at komme videre står såmænd lige foran dig.

Nu kender jeg ikke til dit niveau ud i engelsk, men der er nogen der er meget udfordret på det punkt, så jeg kan fortælle dig at More information betyder mere information på dansk.

Du skal altså kun trykke på knappen hvor der står More information ... for at få mere at vide.

Post lige teksten af den ekstra information du finder.
Hvis det er relevant, så kan du også vedlægge et billede af den ekstra information, men hvis det ikke giver mere information end at skrive teksten af, så udelad billede(r).

Det kan være at NemID certifikatet er udløbet (expired på engelsk)!

Det bliver rart når de skifter over til at bruge JavaScript, som ikke er det samme som Java (langt fra faktisk).
Læs mere her:

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

jaeger61
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2013, 15:00
IRC nickname: jaeger61

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf jaeger61 » 3. jan 2014, 08:37

Jeg har læst videre, men jeg kunne ikke se noget sted at sætte ind.

Det, der står i informationen er:

java.lang.ClassCastException: com.sun.deploy.security.X509CertificateWrapper cannot be cast to sun.security.x509.X509CertImpl
at sun.security.provider.certpath.OCSPResponse.verify(OCSPResponse.java:430)
at sun.security.provider.certpath.OCSP.check(OCSP.java:290)
at sun.security.provider.certpath.OCSP.check(OCSP.java:179)
at sun.security.provider.certpath.OCSP.check(OCSP.java:159)
at com.sun.deploy.security.RevocationChecker.checkOCSP(Unknown Source)
at com.sun.deploy.security.RevocationChecker.check(Unknown Source)
at com.sun.deploy.security.TrustDecider.checkRevocationStatus(Unknown Source)
at com.sun.deploy.security.TrustDecider.getValidationState(Unknown Source)
at com.sun.deploy.security.TrustDecider.validateChain(Unknown Source)
at com.sun.deploy.security.TrustDecider.isAllPermissionGranted(Unknown Source)
at com.sun.javaws.security.AppPolicy.grantUnrestrictedAccess(Unknown Source)
at com.sun.javaws.security.JNLPSignedResourcesHelper.checkSignedResourcesHelper(Unknown Source)
at com.sun.javaws.security.JNLPSignedResourcesHelper.checkSignedResources(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.JNLP2Manager.prepareLaunchFile(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.JNLP2Manager.loadJarFiles(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager$AppletExecutionRunnable.run(Unknown Source)
at java.lang.Thread.run(Thread.java:744)

Der er også mulighed for at se detaljer, "View Certificate details":
Certifikat.png
Certifikat.png (20.53 KiB) Vist 396 gange

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 3. jan 2014, 14:15

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf lath » 3. jan 2014, 15:49

jaeger61 skrev:Jeg har læst videre, men jeg kunne ikke se noget sted at sætte ind.

Jeg har ikke fortalt dig at du skulle sætte noget ind noget sted på din computer.

I stedet bad jeg dig om at poste noget tekst og også et billede hvis det var relevant.

Lige en smule terminologi om et internet forum:
  • Skriver man på et forum, så betyder "at poste" at man skriver et nyt indlæg med den information man bliver bedt om.
  • Der hvor indlægget postes kaldes en tråd, og en tråd besår af mange indlæg.
  • Et forum består af mange tråde.
  • https://ubuntudanmark.dk/forum har mange fora (fora=flertalsform af forum).
  • En tråd blev oprettet den gang du skrev dit første indlæg. Du er så det man kalder tråd-opretteren.

jaeger61 skrev:Det, der står i informationen er:

java.lang.ClassCastException: com.sun.deploy.security.X509CertificateWrapper cannot be cast to sun.security.x509.X509CertImpl

Det er det der kaldes for en exception i Java programmeringssproget.
NemID appletten er skrevet i Java programmeringssproget, og en exception er resultatet af en programmeringsfejl.

Programmeringsfejlen er en type-cast fejl - du kan ud fra teksten se at fejlen sker på et com.sun.deploy.security.X509CertificateWrapper objekt, og programmøren så troede at det var et sun.security.x509.X509CertImpl objekt.

Det der kommer efter exception teksten, er det der kaldes for et stack-trace.

Sådan en programmeringsfejl kan hverken du eller jeg kan rette.

Fejlen kan kun rettes af DanID, da det er dem der laver NemID appletten - mest fordi vi andre ikke har adgang til Java kildekoden bag NemID appletten.
Det er også DanID der sender dig kodekord og den slags.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

jaeger61
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2013, 15:00
IRC nickname: jaeger61

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf jaeger61 » 3. jan 2014, 16:09

I stedet bad jeg dig om at poste noget tekst og også et billede hvis det var relevant.

Lige en smule terminologi om et internet forum:

Skriver man på et forum, så betyder "at poste" at man skriver et nyt indlæg med den information man bliver bedt om.
Der hvor indlægget postes kaldes en tråd, og en tråd besår af mange indlæg.
Et forum består af mange tråde.
https://ubuntudanmark.dk/forum har mange fora (fora=flertalsform af forum).
En tråd blev oprettet den gang du skrev dit første indlæg. Du er så det man kalder tråd-opretteren.


jaeger61 skrev:Det, der står i informationen er:

java.lang.ClassCastException: com.sun.deploy.security.X509CertificateWrapper cannot be cast to sun.security.x509.X509CertImpl


Det er det der kaldes en exception, og den skyldes en programmeringsfejl i Java programmeringssproget som NemID appletten er skrevet i.
Det der kommer efter exception teksten, er det der kaldes for et stack-trace.

Sådan en programmeringsfejl kan hverken du eller jeg kan rette.

Fejlen kan kun rettes af DanID, da det er dem der laver NemID appletten - mest fordi vi andre ikke har adgang til java kildekoden bag NemID appletten.
Det er også DanID der sender dig kodekord og den slags.

/Lars


Jeg mener egentlig at jeg i anden omgang fik postet den information, jeg kunne få øje på.

Men selv om det påvirker NEMID, undrer det mig, hvis det er her, problemet ligger, da jeg får fejlen ved at trykke på "Verify Java version" på java.com - det burde vel være ret uafhængigt af hvad NEMID kan eller ikke kan???

jaeger61
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2013, 15:00
IRC nickname: jaeger61

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf jaeger61 » 3. jan 2014, 16:24



Tak.
Det var det, der skulle til. Jeg førsøgte mig med det, der er betegnet som "Løsning 1" - herefter er problemet afhjulpet :D

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med Java "Failed to validate certificate. "

Indlægaf lath » 3. jan 2014, 16:25

jaeger61 skrev:
I stedet bad jeg dig om at poste noget tekst og også et billede hvis det var relevant.

Lige en smule terminologi om et internet forum:

Skriver man på et forum, så betyder "at poste" at man skriver et nyt indlæg med den information man bliver bedt om.
Der hvor indlægget postes kaldes en tråd, og en tråd besår af mange indlæg.
Et forum består af mange tråde.
https://ubuntudanmark.dk/forum har mange fora (fora=flertalsform af forum).
En tråd blev oprettet den gang du skrev dit første indlæg. Du er så det man kalder tråd-opretteren.


jaeger61 skrev:Det, der står i informationen er:

java.lang.ClassCastException: com.sun.deploy.security.X509CertificateWrapper cannot be cast to sun.security.x509.X509CertImpl


Det er det der kaldes en exception, og den skyldes en programmeringsfejl i Java programmeringssproget som NemID appletten er skrevet i.
Det der kommer efter exception teksten, er det der kaldes for et stack-trace.

Sådan en programmeringsfejl kan hverken du eller jeg kan rette.

Fejlen kan kun rettes af DanID, da det er dem der laver NemID appletten - mest fordi vi andre ikke har adgang til java kildekoden bag NemID appletten.
Det er også DanID der sender dig kodekord og den slags.

/Lars


Jeg mener egentlig at jeg i anden omgang fik postet den information, jeg kunne få øje på.

Men selv om det påvirker NEMID, undrer det mig, hvis det er her, problemet ligger, da jeg får fejlen ved at trykke på "Verify Java version" på java.com - det burde vel være ret uafhængigt af hvad NEMID kan eller ikke kan???


Jeg troede at problemet var til stede imens du havde loaded NemID appletten.
Du skal vel så bare lade være med at "verify Java version", fordi du kan finde den samme information i apt (pakke systemet).
apt pakkesystemet har altid den nyeste Java version.

Bare opdater din Java installation sådan som Christian Arvai skriver.
Fik lige besked om dit indlæg, da jeg skulle til at poste svaret her.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Majestic-12 [Bot] og 0 gæster