Hvorfor bruge Ubuntu - tænker jeg rigtig?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Hvorfor bruge Ubuntu - tænker jeg rigtig?

Indlægaf Dan Hansen » 1. dec 2013, 17:25

Ved ikke om dette er det rigtige stedet at skrive dette, og er det ikke det, beklager jeg.

Sagen er at jeg tidligere har prøvet ud nogle Linux-distributioner, og en af de første jeg blev forelsker i, var Mandriva. Mandriva havde alt jeg ønsket mig i en Linux-distro, jeg klarede enda at installere Cinelerra i den, noget jeg var afhængig af, da jeg på den tiden arbejdede en del med film og fotografering. Men pludselig en dag opgraderede de Mandriva, og vips, var mit skærmkort (ATI) ikke understøttet længer(?) Hvis jeg ikke husker helt fejl var det da de opgraderede fra 2009 til 2009.1 (Spring). Senere oplevede jeg noget av det samme med Fedora. Da "forsvandt" mit trådløse net.

Så har jeg været lidt tilbage i Windows nogle år (brugt lidt Ubuntu ved siden af), men på grund af nogle sære hobbyer har Windows været mit første valg (jeg er radioamatør, og selv om det findes alternativer til Linux er de på langt nær så gode som dem til Windows). Har også prøvet Linux Mint, men den blev jeg aldrig rigtig "venner" med.

Stort set har jeg altid kommet tilbage til Ubuntu, og jeg er måske den eneste i hele verden der fagtisk kan lide Unity :)

Mange af mine venner siger der findes mange andre distributioner også man kan prøve, men min filosofi er at det er bedst at holde sig til det man ved virker, og selv om mange andre sikkert også er mindst lige gode som (måske også bedre end) Ubuntu, ser jeg på den største fordelen hos Ubuntu at Canonical tænker langsigtet og har helt klart en plan for hvad de ønsker i fremtiden. F.eks "forsvandt" Mandriva over natten, og det er ikke den eneste distributionen der har gjort lige det. En anden ting er at mange distroer er præget af at de er lavet på frivillig basis, noget der gør understøttelsen usikker.

Nu andbefaler jeg en gang i mellem Ubuntu til venner og bekendte der trænger til et nyt OS, ikke fordi jeg tror det nødvendigvis er det der er enklest at komme i gang med, men simpelthen fordi jeg tror det er noget der ikke vil holde op med at eksistere i nærmeste fremtid.

Tænker jeg rigtig her, eller er det andre ting jeg burde tænke på også?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor bruge Ubuntu - tænker jeg rigtig?

Indlægaf Jimmyfj » 2. dec 2013, 01:31

Som du selv er inde på, så er det sikreste at holde sig til de "store" distributioner af GNU/Linux /Fedora, OpenSUSE, Debian og Ubuntu. For Ubuntus vedkommende vil du være bedst tjent med at installere en LTS-udgave af Ubuntu, da denne har support i fem år.

Udløbere af Debian/Ubuntu har det med at lide en stille død, fordi ingen udviklere bakker op om projektet.

Slackware og Debian er de to ældste Linux distroes. I Slackware skal du kunne mere end blot at installere systemet. Det er rettet mod hackere, nerds og folk med stor viden om deres hardware. Linus Torvalds brugte en overgang Sclakware som sin foretrukne distro, men droppede den efter en konflikt med udviklerne bag systemet.

Debian GNU/Linux er "The Grand Old Man", når vi taler distros. Debian er helt utroligt stabil, omend deres "Stable" er et par omgange fra det nyeste software. Men Debians filosofi er ikke at være en "bleeding edge"-udgivelse. I det mindste ikke under Debian 7.2.0 udgivelsen.

Noget, som nærmer sig "bleeding-edge" er Debian Sid, eller "Unstable"-udgivelsen.
At kalde Debian Sid, "Unstable" en udgivelse er lidt af et vådeskud. Du kan nemlig ikke så let finde en .iso-fil med Debian Sid. For at bruge Debian Sid skal du have enten Wheezy, eller Jessie installeret på din computer, og så opgradere "The-Debian-Way", hvilket vil sige, at du opgraderer ved at ændre i din /etc/apt/sources.list-fil. Hvordan du gør det vil være åbenlyst, når du har sources.list åbnet i en editor, f.eks. gedit.

Debian og Ubuntu har nogle fabelagtigt gode "probers" forbundet med deres installationssystem. Installeren finder snart sagt alt, du har af hardware i maskinen.

Nu er det jo så sådan, at alle drivere ligger i Linux-kernen. Så er en del af din hardware ikke understøttet er det ikke udviklerne af din distro, du skal have fat i, men kernel-hackerne. Det er kernel-folkene, som afgør hvad der er understøttet i kernen, og hvad der ikke er.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor bruge Ubuntu - tænker jeg rigtig?

Indlægaf AJenbo » 2. dec 2013, 11:45

På den anden side er det også distributionerne der vælger hvilken kerne de inkludere. Mht. Ati (og Nvidia) så er deres driver lukket og uden for kernen så der er det dem der styre hvad der er understøttet. Ati/AMD laver i dag dog også en åben drive til deres kort hvilket betyder at understøttelsen ikke bare forsvinder.
Mht. Netkort så er situationen også kraftigt forbedret siden 2009.
Noget andet der kan have stor betydelse for hvad en givent distribution understøtter er om de tillader binære drivere, det gør Ubuntu hvilket også er grunden til at Nvidia kort virker der.

Jeg ved også at der er ham entusiaster der sværger ved Linux, men jeg kender ikke selv til området.

p.s. du er ikke den eneste der godt kan lide Unity :)

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster