nemID og Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 28. nov 2013, 12:27

Hej, jeg er netop stødt ind i nemID-problematikken hvor jeg efter indtastning af logind-oplysninger ender i en "vent venligst", hvorefter der ikke sker mere. Håber der er en venlig sjæl som vil hjælpe!

Har forsøgt at afinstallere openjdk-* java-common icedtea* og installere igen, samt slette på må og få ~/.cache ~/.icedtea /tmp

Nu er brute-force metoderne sluppet op og det er måske tid for at engagere mig i lidt mere forfinet fejlfinding :-) Håber jeg kan fange lidt hjælp her :-) Mener at nemID gik i stå efter en nylig opdatering, men kan simpelthen ikke få liv i det igen - det plejer at virke efter følgende pakker er installeret:

Kode: Vælg alt

apt-get install openjdk-6-jre openjdk-7-jre icedtea-6-plugin icedtea-7-plugin ttf-dejavu-extra icedtea-6-jre-cacao icedtea-6-jre-jamvm icedtea-7-jre-jamvm default-jre equivs icedtea-plugin libnss-mdns


WM: XFCE4
Browser: Chrome 31.0.16...

java -version

Kode: Vælg alt

java version "1.6.0_27"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.12.6) (6b27-1.12.6-1ubuntu0.12.04.4)
OpenJDK Client VM (build 20.0-b12, mixed mode, sharing)


lsb_release -a

Kode: Vælg alt

No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 12.04.3 LTS
Release:   12.04
Codename:   precise


uname -a

Kode: Vælg alt

Linux kasse 3.8.0-33-generic #48~precise1-Ubuntu SMP Thu Oct 24 16:31:16 UTC 2013 i686 athlon i386 GNU/Linux

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 28. nov 2013, 12:34

Hej og velkommen til forum.

Vi har en guide med to metoder, som du måske kan bruge https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/29/java-og-flash-understottelse-mangler/#java_understottelse_mangler . Prøv løsning 1 først, og hvis at det ikke virker, kan du prøve med løsning nr 2.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 28. nov 2013, 12:36

Du laver i øvrigt en konflikt, med den kommando som du selv brugte:
apt-get install openjdk-6-jre openjdk-7-jre icedtea-6-plugin icedtea-7-plugin ttf-dejavu-extra icedtea-6-jre-cacao icedtea-6-jre-jamvm icedtea-7-jre-jamvm default-jre equivs icedtea-plugin libnss-mdns

Det retter begge forums kommandoer så helt af sig selv, så det er mere til orientering :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 28. nov 2013, 13:26

Tak for forslaget, der er dog ingen af metoderne der funker - begge ender med den uendelige "Vent venligst. Dine oplysninger behandles...".

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf buddig » 28. nov 2013, 22:52

Hej og velkommen her i forumet.
Jeg har også leget lidt med det siden i foråret.
Vores opsætning ligner vist hinanden, og her fungerer det fint både i Chrome og Firefox.

Derer dog en forskel i linie 3, hvor jeg har OpenJDK Server VM... og du har (eller havde) OpenJDK Client VM...
jeg ved ikke hvorfor, der er denne forskel, og hvad betydning det har.

Kode: Vælg alt

henning@henning-Lenovo-G550:~$ java -version
java version "1.6.0_27"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.12.6) (6b27-1.12.6-1ubuntu0.12.04.4)
OpenJDK Server VM (build 20.0-b12, mixed mode)
henning@henning-Lenovo-G550:~$ lsb_release -a
LSB Version:   core-2.0-ia32:core-2.0-noarch:core-3.0-ia32:core-3.0-noarch:core-3.1-ia32:core-3.1-noarch:core-3.2-ia32:core-3.2-noarch:core-4.0-ia32:core-4.0-noarch
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 12.04.3 LTS
Release:   12.04
Codename:   precise
henning@henning-Lenovo-G550:~$ uname -a
Linux henning-Lenovo-G550 3.2.0-56-generic-pae #86-Ubuntu SMP Wed Oct 23 17:51:27 UTC 2013 i686 i686 i386 GNU/Linux
henning@henning-Lenovo-G550:~$
Håber du får det til at fungere igen
// Henning

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 29. nov 2013, 10:53

Har uden held forsøgt at oprette en ny bruger for at udelukke at det var en eller anden program-opsætning, som satte nemID ud af spillet.

Måske det kan give mening at se på hvilke pakker der er installeret?

Kode: Vælg alt

dpkg-query -l 'openjdk*'
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name                   Version                Description
+++-======================-======================-============================================================
un  openjdk-6-dbg          <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-demo         <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-doc          <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-jdk          <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-jre          <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-jre-headless <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-jre-lib      <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-jre-zero     <none>                 (no description available)
un  openjdk-6-source       <none>                 (no description available)
un  openjdk-7-jdk          <none>                 (no description available)
ii  openjdk-7-jre          7u25-2.3.10-1ubuntu0.1 OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT
ii  openjdk-7-jre-headless 7u25-2.3.10-1ubuntu0.1 OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT (headless)
ii  openjdk-7-jre-lib      7u25-2.3.10-1ubuntu0.1 OpenJDK Java runtime (architecture independent libraries)

dpkg-query -l 'icedtea*'
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name                   Version                Description
+++-======================-======================-============================================================
un  icedtea-6-jre-cacao    <none>                 (no description available)
un  icedtea-6-jre-jamvm    <none>                 (no description available)
un  icedtea-6-plugin       <none>                 (no description available)
un  icedtea-7-jre-jamvm    <none>                 (no description available)
ii  icedtea-7-plugin       1.2.3-0ubuntu0.12.04.3 web browser plugin based on OpenJDK and IcedTea to execute J
un  icedtea-gcjwebplugin   <none>                 (no description available)
ii  icedtea-netx           1.2.3-0ubuntu0.12.04.3 NetX - implementation of the Java Network Launching Protocol
ii  icedtea-netx-common    1.2.3-0ubuntu0.12.04.3 NetX - implementation of the Java Network Launching Protocol
un  icedtea-plugin         <none>                 (no description available)
un  icedtea6-jre-cacao     <none>                 (no description available)
un  icedtea6-plugin        <none>                 (no description available)


Har en anden ubuntu-installation (64bit) der virker med følgende pakker installeret:

Kode: Vælg alt

dpkg-query -l 'openjdk*'
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name                  Version               Description
+++-=====================-=====================-==========================================================
un  openjdk-6-dbg         <none>                (no description available)
un  openjdk-6-demo        <none>                (no description available)
un  openjdk-6-doc         <none>                (no description available)
un  openjdk-6-jdk         <none>                (no description available)
ii  openjdk-6-jre         6b27-1.12.6-1ubuntu0. OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT
ii  openjdk-6-jre-headles 6b27-1.12.6-1ubuntu0. OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT (headless)
ii  openjdk-6-jre-lib     6b27-1.12.6-1ubuntu0. OpenJDK Java runtime (architecture independent libraries)
un  openjdk-6-jre-zero    <none>                (no description available)
un  openjdk-6-source      <none>                (no description available)
ii  openjdk-7-jre         7u25-2.3.10-1ubuntu0. OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT
ii  openjdk-7-jre-headles 7u25-2.3.10-1ubuntu0. OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT (headless)
ii  openjdk-7-jre-lib     7u25-2.3.10-1ubuntu0. OpenJDK Java runtime (architecture independent libraries)

dpkg-query -l 'icedtea*'
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name                  Version               Description
+++-=====================-=====================-==========================================================
ii  icedtea-6-jre-cacao   6b27-1.12.6-1ubuntu0. Alternative JVM for OpenJDK, using Cacao
ii  icedtea-6-jre-jamvm   6b27-1.12.6-1ubuntu0. Alternative JVM for OpenJDK, using JamVM
ii  icedtea-6-plugin      1.2.3-0ubuntu0.12.04. web browser plugin based on OpenJDK and IcedTea to execute
ii  icedtea-7-jre-cacao   7u25-2.3.10-1ubuntu0. Transitional package for obsolete Cacao JVM for OpenJDK
ii  icedtea-7-jre-jamvm   7u25-2.3.10-1ubuntu0. Alternative JVM for OpenJDK, using JamVM
ii  icedtea-7-plugin      1.2.3-0ubuntu0.12.04. web browser plugin based on OpenJDK and IcedTea to execute
un  icedtea-gcjwebplugin  <none>                (no description available)
ii  icedtea-netx          1.2.3-0ubuntu0.12.04. NetX - implementation of the Java Network Launching Protoc
ii  icedtea-netx-common   1.2.3-0ubuntu0.12.04. NetX - implementation of the Java Network Launching Protoc
ii  icedtea-plugin        1.2.3-0ubuntu0.12.04. web browser plugin to execute Java applets (dependency pac
un  icedtea6-jre-cacao    <none>                (no description available)
un  icedtea6-plugin       <none>                (no description available)

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 29. nov 2013, 11:09

buddig skrev:Derer dog en forskel i linie 3, hvor jeg har OpenJDK Server VM... og du har (eller havde) OpenJDK Client VM...
jeg ved ikke hvorfor, der er denne forskel, og hvad betydning det har.


Kan se, at min fungerende 64bit's ubuntu installation også har OpenJDK Sever VM, så det vil jeg lige kigge lidt nærmere på.

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 1. dec 2013, 16:48

Gennem java konfigurationsfilen kan man ændre mellem server og klient udgave, den er for mig placeret her:
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-amd64/jre/lib/amd64/jvm.cfg

Det hjælper dog ikke at ændre, men tak for forslaget!

Filen kan findes med nedenstående og stjålet fra nedenstående link (jeg får proppet på når jeg kommer tilbage til min linuxboks :-)):

Kode: Vælg alt

find $(dirname $(dirname $(readlink -f $(which java)))) -name jvm.cfg

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 11:06

Jeg rende i går ind i et problem Ligende det du har, men på en Windows xp og 7 maskine. Begge gange var det med Chrome og da jeg prøvede en anden browser gik det fint.

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 3. dec 2013, 12:03

På min boks går både Chrome og Firefox i stå :-/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 13:16

Så ville jeg nok give den et forsøg med Oracel Java:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a ; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre ; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre-lib ; sudo apt-get purge -y openjdk-6-doc ; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre ; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre-lib ; sudo apt-get purge -y openjdk-7-doc ; sudo apt-get purge -y sun-java6-jdk ; sudo apt-get purge -y sun-java6-bin ; sudo apt-get purge -y sun-java6-fonts ; sudo apt-get purge -y sun-java6-jre ; sudo apt-get purge -y sun-java6-plugin ; sudo apt-get purge -y sun-java7-jdk ; sudo apt-get purge -y sun-java7-bin ; sudo apt-get purge -y sun-java7-fonts ; sudo apt-get purge -y sun-java7-jre ; sudo apt-get purge -y sun-java7-plugin ; sudo apt-get purge -y icedtea-plugin ; sudo apt-get purge -y icedtea-7-plugin ; sudo apt-get purge -y oracle-java7-installer ; sudo apt-get purge -y oracle-java8-installer ; sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y ; sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java ; sudo apt-get update ; sudo apt-get install oracle-java7-installer

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 3. dec 2013, 13:43

Ja det har jeg også prøvet, hvilket giver samme resultat (løsning 2, som henvist til ovenfor).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 13:49

Ok, det var da lidt fusterende, jeg har godt nok ændret lidt i kommandoen så det er Java 7 og ikke 8 der bliver installeret da den er mere produktions klar.

Hvilken side er det du oplever det på, har du prøvet at teste på:
https://www.nemid.nu/dk-da/support/tekniske_krav/test_din_computer/testApplet.html

tietze
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. nov 2013, 11:45

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf tietze » 13. jan 2014, 16:16

Tak for svar - det er frustrerende, da nemID har fungeret på denne installation.

På testsiden kommer nemID-loginboksen frem, men uanset hvad jeg indtaster i boksen, så ender det i "Vent venligst. Vi behandler...".

Er efterhånden parat til at forsøge med en geninstallation af Ubuntu.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: nemID og Ubuntu

Indlægaf lath » 14. jan 2014, 04:54

tietze skrev:Er efterhånden parat til at forsøge med en geninstallation af Ubuntu.


JVM - Java Virtuel Maskine er en del af det der hedder JRE (Java Runtime Enviroment) - og JVM/JRE har ikke noget med styresystemet at gøre.
Du får derfor ikke noget ud af at reinstallere Ubuntu.

  1. Jeg ville starte med at nuke Java 6 - lige meget hvor den kommer fra (Open JDK eller Oracle), da den er usikker.
  2. Sørg for kun at installere 64-bit versionen af en JRE på et 64 bit styresystem.
  3. Installer OpenJDK JRE 7.
  4. Installer browser plugin
  5. Du kører server versionen hvis du har "meget" RAM - hvad det så end er, og Client JREen, hvis du har "lidt" RAM. "meget" og "lidt" har sandsynligvis kun noget at gøre med mængden af virtuel RAM, da det kun er virtuel RAM som programmer kan bruge af. Fysisk RAM er kun tilgængeligt for kerne kode (Linux er navnet på kernen i Linux styresystemer).
  6. Husk at genstarte browseren! - så browseren ikke har et JRE plugin i hukommelsen, der kun kan bruges med en JRE, som ikke er installeret.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster