Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
JesperMoeller
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. aug 2012, 16:26

Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf JesperMoeller » 26. aug 2012, 16:41

Vi er tæt på beslutningen om at omlægge alle computerne i skolevæsenet til Ubuntu. Hvad er fordelene og hvilke ulemper er der?
Computerne forventes i første omgang at være "stand alone", med adgang til print - kun indeholdende styresysstem Ubuntu og den medfølgende officepakke. Al mulig skolespecifik software vil fremover være/blive købt som/med onlineadgang fra udbyderen.
I anden runde forventer vi at implementere UNI-Login, så børnene igen får adgang til storage.
Tredje runde bliver (hvis vi kommer så langt), en adgang til desktop og dokumenter hjemmefra.
Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter :o
Tilbage til spørgsmålet. Hvad skal vi være opmærksomme på? Fordele ulemper?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf NickyThomassen » 26. aug 2012, 17:31

Hej Jesper og velkommen til forummet

"Guides og HowTo's" er normalt forbeholdt allerede skrevet guides og howtos, så jeg har lige rykket dit spørgsmål. Hvis I gennemfører ændringen, så må du på den anden side meget gerne skrive en guide om det, og ligge den i "Guides og HowTo's" :)

For dit egentlig spørgsmål, så må jeg indrømme at jeg, well, egentlig er kritisk. Tillad mig at uddybe.

* Har I undersøgt Linux generelt, eller kun Ubuntu, og i givet fald, hvorfor?

* Selvfølgelig ligger tredje runde langt ude i fremtiden, men ville det ikke kræve et decideret server-setup? Og hvis data ligger på nettet, hvad er så pointen i at kunne tilgå skolens computere hjemmefra?

* Virker Ubuntu overhovedet på jeres hardware?

* Kan den skole-specifikke software køre på Linux, eller hvis det er online, uden IE?

* Hvad er et kommunalt setup, og kan det køres fra Linux-klienter?

* Jeg syntes ikke at det lyder til at første og anden runde kan deles i to processer.

* ...

Som du kan høre, så er der nogle huller i dit indlæg, og hvis vi her på forummet skal have bare en minimal chance for at hjælpe til, så skal de fleste af dem nok lukkes.

For den anden del af dit spørgsmål, så er de umiddelbare ulemper større administrationsomkostninger, imens det på sigt bliver en fordel, når softwarelicenser kan udfases. På samme måde kræver Linux en vis mængde af viden at bruge, ligesom Windows, men modsat Windows, så har I ikke den viden endnu, og først når I får den bliver det en fordel.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf lath » 26. aug 2012, 18:56

Nogle bemærkninger:

I har brug for at lave en opgørelse over de systemer og services i skal have adgang til også virker på Ubuntu.

Nogle klienter er Windows-only, og nogle browser løsninger forventer at man har windows og bruger Internet Explorer (IE) (Microsofts browser).
Har man ikke Windows+IE, så enten virker det enten slet ikke, eller også er kun den mest skrabede/basale funktionalitet til rådighed, der gør selv en almindelig bruger utilfreds.
Formålet er selvfølgelig vendor lock-in - kom tilbage til Windows og IE og få alle fordelene igen.

Jeg bemærker også at det kan være en fordel at få professionelle Ubuntu partnere og direkte hjælp/support fra Canonical (dem der har lavet Ubuntu) - det koster naturligvis penge.

Før i beder dem - og også os - om hjælp må i altså lave en opgørelse over de services, og systemer - altså finde ud hvad jeres behov er.
Det er vigtigt, for ellers får i ikke de rigtige løsninger, og i får vrede brugere.

Vi skal have det med garantien på plads:
INGEN GARANTI!: Den service vi leverer her er som frivillig i en forening.
Foreningen har fået ret til at bruge Ubuntu logoet, da vi er det såkaldte ubuntu denmark loco team, kig venligst i øverste højre hjørne.

I skal vide at vores gratis servivce ydelser gives uden garanti af nogen som helst art.(I har ikke betalt for noget.)


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf lath » 26. aug 2012, 19:55

JesperMoeller skrev:Computerne forventes i første omgang at være "stand alone", med adgang til print - kun indeholdende styresysstem Ubuntu og den medfølgende officepakke. Al mulig skolespecifik software vil fremover være/blive købt som/med onlineadgang fra udbyderen.
I anden runde forventer vi at implementere UNI-Login, så børnene igen får adgang til storage.
Tredje runde bliver (hvis vi kommer så langt), en adgang til desktop og dokumenter hjemmefra.
Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter



Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter :o

Først er der dårlig brugeradfærd, hvor man bliver straffet ved kasse 1:

Årsag til lang login tid på det kommunale AD netværk er at hvis en bruger har mange dokumenter på skrivebordet i Windows, for så skal alle de filer overføres til computeren via netværk, hvilket godt kan tage op til 21 minutter med en samlet mængde filer på 1,5 GB eller derover.

Løsningen er bedre adfærd:
Læg filerne i en enkelt mappe på et netdrev, og læg en reference til den mappe (fylder et par Kbytes) på skrivebordet, så de kun er 1 klik væk.

Ubuntu burde også kunne AD login via det det hedder SAMBA.

Der kan stadig være problemer med lang svartid- også selv om der ikke er tale om det før omtale problem med dårlig brugeradfærd. Årsagen til det kan være en netforbindelse med lav båndbredde til AD serveren og/eller at AD serveren ikke kan svare hurtigt nok - altså er overbelastet.

Her vil en lokal AD server kunne hjælpe på problemet.
Evt. kan man overveje at skifte til login server løsninger baseret på Linux/BSD/UNIX teknologi, nu hvor klienterne bliver Ubuntu Linux.
Ligeledes bruge Linux/BSD/UNIX filservere (NFS?).

JesperMoeller skrev:Vi er tæt på beslutningen om at omlægge alle computerne i skolevæsenet til Ubuntu.
Hvad er fordelene og hvilke ulemper er der?
...
Hvad skal vi være opmærksomme på? Fordele ulemper?

Det er typiske bruger spørgsmål, som man ikke kan svare endeligt på før i har lavet det jeg har skrevet om før.
Kun på det tidspunkt ville man kan lave en liste med fordel og ulemper for hvert behov i har.

JesperMoeller skrev:Computerne forventes i første omgang at være "stand alone", med adgang til print - kun indeholdende styresysstem Ubuntu og den medfølgende officepakke. Al mulig skolespecifik software vil fremover være/blive købt som/med onlineadgang fra udbyderen.
I anden runde forventer vi at implementere UNI-Login, så børnene igen får adgang til storage.
Tredje runde bliver (hvis vi kommer så langt), en adgang til desktop og dokumenter hjemmefra.
Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter


I kan med fordel bruge den iterative udviklingsmetode som bruges i software.

Det går kort fortalt ud på at gøre således:
  • Opstil en kravspecifikation: Skriv i almindeligt sprog den funktionalitet i har brug for, også tidskrav: login skal være færdig indenfor N minutter.
    - Husk ikke noget a la: måske, muligvis og den slags: Det kan en computer ikke.
  • Iterativ del:
    • Find det vigtigste krav.
    • Analyse: hvordan får vi det her til at virke.
    • Design: Hvordan skal det så gøres?
    • Implementering: gør det så.
    • Test: test at kravet blev opfyldt, gå tilbage til analyse igen hvis det ikke virker som det skal.
  • find den næst-vigtige ting etc

Husk at gøre det bitte-små overskuelige trin.
Få alt til at virke på 1 computer først, og udvid så således:

Lade være at rulle hele løsningen ud på skolen på en gang - det hedder big-bang og er bevist at være en dårlig måde at gøre det på.
I stedet - når det virker på en test computer - kan man så udvide det til flere test computere - en håndfuld.
Kør så pilotforsøg for eksempelvis 1 klasse, dernæst 2 klasser.
Tag så løbende flere klasser ind. - Her, både ved 1,2 og flere klasser - er det vigtigt at lægge mærke til om der opstår flaskehals problemer for servere, eller netværksforbindelser., og så rette dem før der udvides.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf lath » 26. aug 2012, 20:17

LDAP kan hvad du har brug for til en single sign on løsning:
OpenLDAP og Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/OpenLDAPServer
Hvad angår filsystemer, så er SSHFS den mest sikre.


Mere her om SSO:
Ubuntu single sign on løsninger: https://help.ubuntu.com/community/SingleSignOn

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf Claus Henriksen » 26. aug 2012, 21:38

Lyder som en god idé. Here er mit input (min baggrund er Linux systemadmin på Oticon)

Fordele:
* det er nemt at genbruge halv-gammelt hardware med Ubuntu. Man skal bare vælge den desktop der passer til hardwaren. LXDE til gamle maskiner og Ubuntu til resten.
* netboot/pxeboot af maskiner uden harddisk's. En installation nemt kan deles ud via netværket, både tykke og tynde klienter. NoMachine/FreeNX er en meget stabil og billig Citrix erstatning til permanente desktop-sessioner på servere.
* anvendelse af eksisterende Active Directory login med Likewise Open virker ok
* du kan lave en eller flere install/livecd'er med jeres skolevæsens foretrukne programmer præinstalleret. Så kan ungerne installere skolens system på USB eller på egen maskine uden licensomkostninger
* ingen viruser
* gratis opgraderinger

Ulemper
* noget hardware vil ikke virke med Ubuntu. Det er ganske enkelt ikke lavet til Ubuntu. Regn ud hvor meget debugging I har råd til at lave, hvis gamle PC'ere ikke virker med det samme
* linux har et uretfærdigt nørd rygte og folk vil tro det er et skridt nedad bakke, fordi det også er gratis. Få ungerne og deres forældre til at forstå hvor stabilt og nemt det er at bruge, f.eks. ved omdeling af gratisk usbkeys og skolens livecd'er - læg rigeligt med spil på
* regn med at IT folk kan være de største skeptikere, hvis de ikke er skolet i andet end MS produkter. Det er dog hurtigt overstået med lidt videns-bearbejdning
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf thj01 » 26. aug 2012, 23:06

Bør man ikke bare bruge den tommefingerregel der siger, at når man ønsker at anvende en computer til andet end personlig brug og lokalt tilsluttet udstyr, så kræver det viden og udstyr?

Ubuntu er måske gratis, og nemt at bruge som almindelig bruger. Men når vi begynder at snakke netværk osv, så er det mindst lige så komplekst som Windows - hvis ikke mere pga. at man ikke er begrænset i anvendelsesmulighederne

Jeg forstår slet ikke at man som en skole bruger en løsning, hvor eleverne kan gemme på skrivebordet. Det er netværksdrev langt bedre til - og der kan man også afgrænse deres plads meget bedre. Og det er en uskik at gemme på sit skrivebord set fra en administrators synspunkt. netop pga den ekstra trafik det skaber i netværket.

Ubuntu er ikke en lykkepille, men kan gå hen og blive en sund beslutning - både økonomisk og ressourcemæssigt. Men det kræver at man ikke forestiller sig at det bare virker fra starten af. for os der var med til at indføre terminalservere/klienter, Win98 og fremefter ved at det også var bøvlet og umuligt at arbejde med i starten.

Hvis du regner med at det "bare er at installere" det,, så tager du fejl. Hvis du vil have det til at fungere i et komplekst system, så kræver det en tilsvarende tilgang til at løse opgaven.

Bare lige mine erfaringer fra at have været sysadmin på flere forskellige skoler og have haft fingrene i lorten.

PS.
XP var et HELVEDE de første 1-2 år - ikke fordi der var bøvl med netværket , men fordi det konstant blev ramt af Vira og dårlige opdateringer. Det er vi LYKKELIGT sparet for på Linuxplatformen.
Og geninstalleringer.....
Har lige geninstalleret min bærbare. Det tog 45 minutter med en langsom USB nøgle, en 20/20Mbit forbindelse, og med et installationsscript der næsten kørte som det skulle. Og det kunne man kun med et kloningsprogram på Windows. Kloner man en ubuntuinstallation med fsarchiever, så har man den frisk efter 5-10 minutter alt efter netværkets beskaffenhed.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

JesperMoeller
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. aug 2012, 16:26

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf JesperMoeller » 28. aug 2012, 20:46

Kære alle

Tillad mig den luxsus at jeg bare suger til mig, og ikke kommenterer på alle jeres guldkorn - og tak til jer alle for dem. Guderne skal vide, at vi har brug for dem. Min rolle er ikke i den tekniske ende men som beslutningstager, teknisk indsigt og viden har nu aldrig skadet i min ende :)

Kort fortalt, så har vi teknisk indsigt - bare ikke nok. Vi har en Canonical-partner i ryggen, og regner med at tage dem med i processen. Vores egen IT-afd. vil delvist supportere vores backbone, frem til AP. Landscape vil vi bruge til at distribuere med samt overvåge klienter. Klienter, hvor der SKAL være MS$ vil stadig køre Windows (typisk taler vi om få klienter, 10-12 stk, hvor der blandt andet skal være talesyntese og lign.) - disse holdes ude af Ubuntu/Edubuntu. Vi har et test-setup, vi har en mindre skole, der er kørende, og vi venter med at udrulle, indtil vi har egne erfaringer. Dette kort, bare for at give et billede af, hvor vi er.

Det der pusler mest, lige for tiden, er at finde en løsning på storage, når vi snakker 1.300 klienter og 3.000 brugere. Denne udfordring kan betyde, at vi måske går "sky-vejen"/distribuerede skærmbilleder - og reelt omdanner hele klientmassen til tynde klienter. Dette er noget af det vi arbejder med at finde vores vej i. Vi tror nu nok, at Ubuntu er det vi skyder efter, og at OO/LibreOffice er vores vigtigste arbejdsredskab fremover.

Stort og småt er hjertelig velkomment - og endnu engang tak til kommentarerne og bidragsyderne. Vi skal nok lande opgaven, bare vi får stillet tilpas mange spørgsmål, inden vi går "all in",

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2012, 23:03

Min er farig er at brugere sjældent har brug for alt sin data ved hver session og det der for giver mening at mounte /home som et netvæks drev så data bliver hentet når der er brug for den, frem for at hente alle filerne til den lokale makein ved login. Det kan betyde en lidt længere save/load af de enkelte filer, men sikre at systemet kan skalere uden at det blivere langsomer efter hvor meget indhold man har på sin bruger.

Kan det passe det er Struer komune hvor i arbejder på projektet? Jeg ved at vores egen laoshi har gået i skole der for efterhånden mange år siden :)

P.s. vi vil gerne have at folk tale pænt her inde hvilket inkludere ikke at skrive Microsoft med et nedladende $-tegn. Se mere her om: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=13193#p84046 Det er jo heller ikke pænt når de nu har giver dig en gratis email komto ;)

P.s.s. Hvis du skulle være interaseret i at få et hjælpe program der kan læse tekst højt (kunne være et spil eller et værktøj) så har jeg en del erfaring med at bruge stemmen fra http://www.adgangforalle.dk/. Deres normale Linux klient har en meget besværlig installations process og problemer med æøå hvilket var den oprindelige årsag til at jeg begynde at arbejde med deres api.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf NickyThomassen » 29. aug 2012, 00:08

JesperMoeller skrev:Det der pusler mest, lige for tiden, er at finde en løsning på storage, når vi snakker 1.300 klienter og 3.000 brugere. Denne udfordring kan betyde, at vi måske går "sky-vejen"/distribuerede skærmbilleder - og reelt omdanner hele klientmassen til tynde klienter.

Nu vil jeg jo nødig gå djævlens vej, men i forbindelse med "skyen" er der nogle krav fra Datatilsynet, som nok bør overvejes alt efter hvilken løsning der kigges på.

Lig især mærke til punkt nummer 4, som Datatilsynet sætter som krav til "skyer":
http://www.version2.dk/artikel/datatilsynet-forbyder-google-apps-i-kommuner-15352

Den oprindelige korrespondance imellem Odense og Datatilsynet:
http://www.odense.dk/Topmenu/Kommunen/Forvaltninger/Borgmesterforvaltningen/Oekonomi%20og%20Organisationsudvikling/Digitalisering/Google%20APPS%20og%20Datatilsynet.aspx

Og efter 4 afslag opgiver Odense så:
http://www.version2.dk/artikel/odense-dropper-google-apps-planer-i-denne-omgang-47022

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf Stra » 29. aug 2012, 09:21

For god ordens skyld http://www.version2.dk/artikel/kommune-flytter-5000-laerere-og-elever-op-i-googles-sky-47164

Og det har jeg så fornøjelsen af at arbejde i som underviser. Efter første 14 dage er min erfaring at det er et noget umodent system, så snart man begynder at dele filer med hinanden.

Men til backup/synkronisering af egne dokumenter, udlægning af undervisningsopgaver m.m. virker det fint.

PS Der mangler dog fortsat af blive udviklet en drive klient til Linux

http://productforums.google.com/forum/#!topic/drive/j_SmC6bMsEo

Men hvorfor ikke bare bruge UbuntuOne :D
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf NickyThomassen » 29. aug 2012, 11:20

Kenneth Petersen har fulgt Odense-sagen nøje fra sidelinjen og har derfor taget sig sine forholdsregler.

»Det er ikke personfølsomme data, vi nu lægger ud på Google Drev. Det har vi vores administrative systemer til, for eksempel SkoleIntra til vores elevplaner,« siger Kenneth Petersen.

Hvad er din vurdering af sagen med Odense, Google Apps og elevplanerne?

"Jeg mener, at Datatilsynet har et problem med at følge med tiden, og jeg er da ked af, at Odense ikke er kommet igennem med det."


Datatilsynet blander sig først når fx personnumre, eller tilsvarende, er iblandt de data der puttes i skyen. Personligt syntes jeg at det er ærgerligt, at kommunerne ser Datatilsynet som en modstander der skal overvindes, før at man kan forbedre forholdende for eleverne.

At loven er fra 1995 gør ikke nogen forskel i min mening, for jeg syntes da alt andet lige at det er rimeligt, at en folkeskole har styr på elevernes CPR-numre og sygedoms-historie.

Det er svært at tro at jeg voksede op i et skolesystem uden computere, når computere åbenbart er altafgørende for undervisningen nu. Sammen med christian.arvai går jeg i skole igen (ikke samme sted, men på hver vores lokale HF), og dem af mine lærer som ikke baserer deres undervisning på skolens IT, giver en bedre undervisning i min mening.

Det er ting som lyd der ikke virker, hvis læren vil vise video, elektroniske tavler der viser Windows' blå skærm, ulæselige lektier fordi skolen fællesportal ikke lige virker (som står i Norge udover det). Og den klassiske selvfølgelig: At nettet slet ikke virker (alt sammen set indenfor den sidste uge...)

Jeg troede at computere og IT skulle være en hjælp i dagligdagen, ikke en løsning, men det kan godt være at jeg misser noget, og er kørt fast?

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf Finn Bjerke » 29. aug 2012, 11:47

TIllad mig at indskyde at de tekniske kompetencer og den generelle hjælpsomhed herinde er langt over hvad man kunne forvente. Dygtige og hjælpsomme folk.
Kardemommeloven er en god ting.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf thj01 » 29. aug 2012, 13:31

@TitanusEramius

Så simpelt er det ikke.

For hvis f.eks. lærer hans skriver om elev tine, så er der samkørsel af data. Eleverne kan også komme til at skrive dumme ting, hvor de kæder flere elever end sig selv sammen med hændelser - og der har man igen problemet.

Hverken google eller Ubuntu one, dropbox ....... lever op til datatilsyntes krav om sikkerhed eller om kontrol. Kontrollen indebærer at den enkelte virksomhed/institution skal leve op til nogle krav om f.eks. at kunne føre logs over aktiviteten.

Den lovgivning er en "pain in the ass" at administrere og et langt større problem at implementere korrekt. Og der skal en kommune have styr på juraen, for det kan få konsekvenser for denne kommune.

Men igen

Der skal tænkes anderledes end "the windowsway" og the "coorporate way" når man laver en sådan løsning.

Eleverne kan klare sig fint med UbuntuOne/dropbox/USB , hvorimod lærerne har brug for nogle lokaler serverdrev.

Aflevering af opgaver og diverse andre administrative opgaver skal kunne gøres gennem f.eks. Skoleintra ( men som vist er ekstremt bundet op på MS's produkter)

Der skal en hel ny gennemtænkning af konceptet og måde lærer/elever arbejder på - for den opbygning jeg har oplevet med MS platformen har været så styret af, at det er kommunalt tænkende IT folk der har designet systemet, at det ikke passer til folkeskolens behov. Og så har økonomien også spillet ind, da MS har en økonomisk model der bygger på "antallet af brugere" x "antallet af services", hvilket har gjort at man har lavet en masse georg gearløs modeller.

Derudover har mange kommuner adskilte systemer, sådan at lærer ikke er på kommunens medarbejderportal/netværk, hvilket igen kræver en masse georg gearløs løsninger.


Hvis man bare forsøger at ændre styresystemet, men ikke kigger på opbygningen og strukturen, så ender man med en løsning ingen bliver tilfredse med, og så får man brugere der har mere travlt med at brokke sig over at platformen er ændret.

Jeg har været administrator på en skole og kender denne proces - og lærere skal ikke være forsøgskaniner for at et excel regneark skal stoppe med at give en rød bundlinie.

At jeg så samtidig er ved at tage en kandidatgrad i webkommunikation gør, at jeg idag bedre kan gennemskue de problemstillinger som ligger i at bruge Itsystemer gør bare at jeg ser endnu flere fælder, der i det lange forløb kan give øgede udgifter (økonomisk og tidsmæssigt) fordi systemet ikke er gennemtænkt.

Sørg i det mindste for, at lærere og elever mentalt er gjort klar til skiftet - for ellers bliver det ikke teknikken der bliver problemet.

Opensource er billigere i licenser, men der er ingen, om nogen overhovedet besparelser, i selve administrationen. Og i starten skal man påregne ekstra udgifter til bare at facilitere skiftet og at arbejde med de ansattes og elevernes mindset.

Men bare i licenser bør der være penge nok både til at føre over til et andet hul i budgettet og at bruge lidt mere energi på at understøtte brugerne.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

phaud
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14. feb 2010, 08:45
IRC nickname: phaud

Re: Ubuntu - helt skolevæsen, fordele og ulemper

Indlægaf phaud » 13. sep 2012, 16:40

På Hunderupskolen i Odense har jeg netop lagt hele vores system om til Edubuntu.
Vi har i længere tid kørt test med Linux Mint, men måtte opgive at få Mint til at køre på kommunens AD - et problem vi ikke har med Edubuntu
Alt fungerer perfekt, elever og lærere logger på med deres Uni-login
Vi installerer via en lokal Pxe-server. Det fungerer ok, men ikke helt uden problemer. Vi kører Pxe med det nu vist nok sovende "Fog-projekt" - det virker men ikke helt som jeg kunne tænke mig det.
Er der nogen, der har e forslag til et "ghost-program" - jeg ha tidligere testet "ghost4linux" men det var jeg ikke tilfreds med.
Jeg har også problemer med at tildele netværksdrev til alle brugere. På kommunens (Windows)netværk tildeles elever ikke et lokalt drev. Nogle, der har et forslag til løsning her?
Hilsen Phaud

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst