Hvis man kører Windows og Ubuntu på samme PC

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Hvis man kører Windows og Ubuntu på samme PC

Indlægaf planet-reptile » 18. nov 2007, 03:47

Er det så noget problem hvis man ikke anvender Antivirus program med firewall i Ubuntu 7.10?
Kan det ene smitte det andet når det nu er på samme pc?
Hilsen Kim.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvis man kører Windows og Ubuntu på samme PC

Indlægaf Jimmyfj » 18. nov 2007, 04:52

Hej Kim

Nej - Virus og anden form for malware kan ikke smitte mellem to systemer på samme Pc, eller på det, som normalt omtales som Dual Boot Pc.

Grunden til, at du ikke har noget at frygte med hensyn til Windows virus på en Linux computer, er at vira, skrevet til Windows ikke kan afvikle, eller udføre/starte sig selv på Linux, som er et system, som er meget forskelligt fra Windows. Lige som eventuelle vira til Linux heller ikke kan afvikles direkte på Windows.

Firewallen på Linux er en del af kernel, eller Linux kernen, hvilket er en klar fordel overfor Windows' systemet, hvor firewallen, i hvert fald i SP2 er en del som ligger i laget over kernen, populært i User-Land, og at der således er et lag under selve firewallen.

Som gammel Windows-bruger husker jeg godt problemerne med netop antivirus-programmer og firewall under Windows. Noget, som, i dén grad slugte system-ressourcer så det klodser. Men efter mit skifte til Linux har jeg aldrig oplevet mit system køre hurtigere og mere stabilt end nu. Jeg skal ikke, på noget tidspunkt tilbage til Windows. Den tid ér ovre.

Men kør blot uden anti-virus på Linux, det er der mange der gør. Og glem det med firewall. Har du ikke et netværk med specielle behov behøver du ikke tænke på firewall. Den ligger der, når du installerer Ubuntu, og den passer godt på dit system.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Hvis man kører Windows og Ubuntu på samme PC

Indlægaf planet-reptile » 18. nov 2007, 13:12

Hej.

Tak for dit svar.

Jeg synes det kan være lidt forvirrende om man egentlig behøver nogen firewall og antivirus til Ubuntu.
Jeg læste en guide et andet sted på forumet, hvor der ikke var nogen særlig tydelige svar på om man nu skulle eller om man skulle undlade at bruge Firewall og antivirus.
Hilsen Kim.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Hvis man kører Windows og Ubuntu på samme PC

Indlægaf Jimmyfj » 18. nov 2007, 14:05

Du behøver ikke køre med firewall og anti-virus på din Linux-boks. Ubuntu har ved installation alle porte lukkede, så det er ikke nødvendigt. Men AI har lagt en rigtig god guide om emnet:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=510812

Håber denne guide vil hjælpe dig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Hvis man kører Windows og Ubuntu på samme PC

Indlægaf planet-reptile » 18. nov 2007, 14:13

Jeg taker mange gange for hjælpen.
Jeg ser på guiden lidt senere. har gang i mange ting lige nu.
Den skide flash player er røv irriterende.
Hilsen Kim.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 2 gæster