Lidt tuderi og råb om hjælp

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 30. okt 2007, 19:13

Hej forum-brugere,

Jeg har taget mig den frihed at tage lidt af jeres tid for at fortæller/tude lidt om mine erfaringer med at skifte fra det stavnsbånd der kaldes Windows til det nye, spændende i form af Linux.
Det er ikke min mening på nogen måde at lyde kritisk overfor Linux, men jeg har blot et personligt behov for kort at dele mine kvaler med andre, samt et håb om, at det kan afføde nogle forslag til hvad jeg videre kan gøre.

For at tage den helt fra starten…
Jeg har anskaffet mig følgende bærbar:
Zepto Znote 6024W
1.5 GHz Core 2 Duo (Santa Rosa)
2 GB Ram
120 GB SATA Harddisk
(et review af en maskine med nogenlunde de samme spec som denne kan læses her: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3954 )


Til at starte med installerede jeg Windows XP på en 30G partition, bare lige for at vende mig til maskinen, og for at hente noget Linux fra en maskine der var liidt hurtigere end min gamle Compaq. Jeg fandt dog ud af, at jeg havde brugt en ”forkert” af familiens XP jeg ikke kunne registrere, men tænkte at det fik jeg rettet når jeg havde fået Linux på plads. Så efter jeg havde fået installeret en driver til det trådløse netværkskort, og servicepack 2 for at kunne se WPN forbindelser, fik jeg hente min første distro.

Af en af mine venner havde jeg fået anbefalet at installere Mint 3.1, da det eftersigende skulle være en ganske brugervenlig distro, hvilket må siges at være et hit når man har så beskedne datalogiske egenskaber som jeg har – man kommer ikke særlig langt med gymnasiets Datalogi C-niveau.
Fuld af forventning proppede jeg min liveCD i maskinen og fik klikket på en installer funktion. Et lille ”tænke-ikon” dukkede op, skærmen gik i sort og det eneste jeg fik ud af maskinen var en: Can't access tty; job control turned off, samt lidt andet.
Pokkers tænkte jeg, og begyndte at søge rundt for at finde løsninger. På Mint-forummet fandt jeg, en person med et lignende problem, og til min store fornøjelse virkede løsningsforslaget perfekt og jeg fik installeret Mint.

På det her tidspunkt følte jeg mig allerede som en mini-programmør og havde fuld tillid til at jeg sagtens kunne løse yderligere problemer der måtte opstår – hvilket hurtigt skulle vise sig nødvendigt.

Først opserverede jeg, at mit trådløse netværk ikke rigtig virkede, Mint listede simpelthen ikke mit trådløse kort som en mulighed så det ud til. Det var nu ikke så overraskende, da XP trods alt også krævede en driver for at kunne det samme. Mere mærkværdigt var det, at mit CD drev øjensynligt ikke ville indgå i samarbejde med Mint, men blot gav følgende fejlbesked når man klikkede på CD-drev ikonet: special device /dev/hd0 dosent excits. Se, det vidste jeg jo var løgn da jeg jo kunne se mit CD-rom drev fysisk var der, og det virkede i XP. Som afslutning virkede min lyd heller ikke, men det havde også krævet en driver for XP, så det var nu ikke så overraskende.

Min første reaktion var, at klage min nød på Mint-forummet, hvor der dog øjensynligt ikke rigtig var nogen der kunne løse problemerne. Så med lidt google-arbejde fandt jeg frem til en hjemmebrygget løsning på CD-problemet, og en driver fra sourceforge til det trådløse kort. Så det så pludselig lyst ud. For at holde mit tuderi til et minimum vil jeg dog gøre det kort, og sige, at det heller ikke virkede – overhoved. Selv med hjælp fra en Debian programmør lykkedes det ikke at installere skidtet.

Jeg kom stille og roligt frem til, at det der Mint eventyr måske ikke helt var så fedt alligevel, men jeg ville ikke rigtig opgive tanken om Linux endnu, så jeg gav mig i kast med Ubuntu i stedet (hvilket så er grunden til jeg er havnet på det her forum).
Da jeg ikke rigtig ville give mig i kast med at opdatere fra 7.04 til 7.10 ventede jeg pænt til 7.10 udkom og brugte så tiden på at installere Dos-Box på min XP og gennemføre Lands of Lore 1 – men det er nok mindre relevant.

Til at starte med hentede jeg en desktop 64-bit version Ubuntu ned, verificerede MD5-summen, og brændte en skive med den. Jeg var godt nok ikke sikker på om min maskine ku køre 64-bit, men jeg havde hørt at der var en let måde at finde ud af det på: enten virker det, eller også gør det ikke.
Som forventet bootede min maskine CD´en fint da jeg fodrede den med den, men ligegyldigt hvad, ville den ikke gå videre fra opstartsmenuen. Umiddelbart virkede det som om min enter-tast var gået i strejke, da jeg ligegyldigt hvor meget jeg trykkede ikke kunne komme videre fra den første menu, men godt kunne trykke F1 for hjælp og de øvrige F-taster.

Mit første løsningsforslag hvad at brænde samme CD igen, bare med en lavere hastighed, da jeg var kommet frem til det kunne være en fejlkilde (stor tak til Artificial Intelligence for hans guide på Ubuntu-forummet).
Det virkede dog ikke – helt samme situation som før…

Mit næste forsøg var så, at hente 32-bit dekstop udgaven ned og forsøge mig med den, da jeg i mellemtiden var kommet frem til, at selvom min processor givetvis ku gøre 64-bit var det ikke nødvendigt at resten af indmaden kunne.
Men, igen, samme resultat.

Næste forsøg var så, at hente alternate 32-bit CD´en ned. Efter at ha prøvet at installere Ubuntu i nogle timer virkede det ikke så afskrækkende at miste den grafiske hjælp, og tage installationen mere manuelt. Og denne gang lykkedes det at komme til en installationsmenu! Stor jubel.
Det lykkedes mig dog ikke, at fjerne Mint under installationen, som jeg lidt havde håbet på, hvilket i sidste ende betød at jeg nu har en maskine med 5 partitioner (XP på #1, Mint på #2 og 5# og Ubuntu på #3 og #6), men det håbede jeg på kunne klares med et partitionsprogram senere.

Da jeg så startede maskinen op igen var min første undren, at jeg nu ”kun” havde valget mellem at starte i Ubuntu eller XP, men da jeg alligevel havde en plan om at få Mint væk, gjorde det ikke så meget igen.
Tilgengæld gav/giver Ubuntu mig en fejlmeddelelse efter jeg har logget på der lyder noget i stil med:
Din session varede kortere end 10 sekunder. Hvis du ikke selv har logget ud, kan dette betyde at der er nogle problemer med installationen eller at du er løbet tør for diskplads. Prøv at logge ind med en af de fejlsikrede sessioner og se om du kan løse problemet.

Hvilket er lidt svært da jeg er et meget grafisk orienteret menneske der ikke rigtig kan det der tekst noget – eller med andre ord: jeg aner ikke hvad jeg skulle skrive i terminalen for at ”løse problemet”. Altså kan jeg ikke rigtig komme ind på min Ubuntu.

For at gøre det hele virkelig problematisk, så er der i mellem tiden gået 31 dage fra jeg først fik maskinen og installerede XP, hvilket betyder, at den ikke rigtig vil startes længere. Jeg prøvede lige inden den stoppede at installere en anden XP jeg har registreringen til, men det ville den ikke da den ikke kunne skifte til en ældre version af XP – hvad det så end vil sige (jeg gætter på noget med SP2).

Den vil heller ikke installere XP fra booten pga. en eller anden kryptisk besked omkring min BIOS – jeg tænkte først, det var fordi jeg havde opdateret min BIOS, men selvom jeg gendannede BIOS indstillingerne kom samme fejlmeddelelse.

Videre har jeg også prøvet at installere en Windows 2000 pro, men maskinen vil ikke en gang boot CD´en.

Til sidst har jeg prøvet med en kbuntu 6.06 jeg havde fået fat i, men den stopper kort tid efter jeg har trykket installer i startmenu´en og gider ikke loade mere.

Så på nuværende tidspunkt har jeg en maskine der ikke kan starte op i noget styresystem jeg kan gøre noget ved, eller rigtig gidder installere flere. All in 30 days.

Så for at gøre det hele meget kort vil jeg til sidst spørge:

Nogen forslag?

Tak for tiden – håber I kan hjælpe
Hilsen
Anders

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Pihl » 30. okt 2007, 20:55

Hehe, lyder godt nok som om du har været en stor tur rundt om de forskellige styresystemer der ;)

Hvis jeg var dig, ville jeg gøre følgende:

1. Download og brænd Gparted LiveCD, som er et partioneringsværktøj. Formater hele skidtet til ext3.
2. Installér Ubuntu igen med Alternate CD'en.
3. Hvis den stadigvæk giver samme fejl ("din session varede mindre end 10 sekunder"), så vend endelig tilbage, for så er her sikkert nogen mennesker på forummet, som kan vride en mere detaljeret fejlbesked ud af maskinen, og ved hvad der så skal gøres.

Men prøv at installere Alternate igen. Det kan jo sagtens være den banale årsag, at en lille ting er gået galt under installationen. Det sker jo.. :)

Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 1. nov 2007, 14:19

Mange tak for dit svar, det lyder også lidt som det jeg regnede med var næste skridt.

Imellem tiden har en af mine venner, med mere end gennemsnitlig IT-kundskaber, haft fat i min maskine og prøvet at fikse den.

Sådan som jeg forstod det på ham, så har han (som Pihl også forslog) fjernet alt på hardisken. Videre har han så fået installeret en XP der ikke brokker sig over registrering, men har haft lidt problemenr med at installere Ubuntu. Bl.a. viser det sig, at maskinen slår keyboardet fra i visse af boot-sektionerne - hvilket er lidt besværligt, og højst besynderligt.

Well, han har stadig maskinen, så jeg håber på han ender op med at få det til at virke... Ellers må jeg jo prøve med nogle andre styresystemer...

Dér
Anders

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Artificial Intelligence » 1. nov 2007, 14:32

Der er mange forskellige distro derude. Så hvis Ubuntu ikke virker er der masser af andre distro du kan prøve.
Mandriva er også god for newbies.

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf John Doe » 2. nov 2007, 05:49

Fogh? er det dig???


Sorry... :oops: jeg skulle spørge...
- nu også uden signatur

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Jimmyfj » 2. nov 2007, 10:11

Hej Anders R

Jeg har forsket lidt i, hvad dit problem kan skyldes. Jeg har ikke selv oplevet fejlen, men via en google-søgning har jeg fundet frem til, at fejlen kan skyldes, at stien til din /home/<user name> ved en fejl kan være sat til root, altså at der i din UID står / som home folder. Hvis du kan logge ind som dig selv via fail safe mode, kan du rette stien til din /home mappe. Denne mappe skal være /home/dit_bruger_navn.

Når du har en command line prompt kan du logge ind via command line ved at skrive: login (efterfulgt at det brugernavn du har) + dit password.

Skriv så: sudo su for at skifte til root permissions

I terminalen skriver du nu nano /etc/passwd

Find så frem til linien:

USERNAME:x:1000:1000:FULL NAME,,,:/home/<USERNAME>:/bin/bash

Hvor <USERNAME> er det brugernavn du oprettede da du installerede Ubuntu.

Linien i min /etc/passwd ser sådan ud:

jimmy:x:1000:1000:Jimmy Frydkær Jensen,,,:/home/jimmy:/bin/bash

Hvor 1000:1000 står for gruppe nummeret USERNAME og FULL NAME tilhører, efterfulgt af stien til min home folder samt stien til default shell (bin/bash)

Ret INTET andet end tallene for USERNAME og FULL NAME til 1000. Sørg for at stien til din home folder er korrekt, altså sat til /home/user name. Og ret intet andet end det.

Gem filen med ctrl+o og afslut med ctrl+x
Skriv herefter

Kode: Vælg alt

reboot
for at genstarte systemet.

Nu skulle fejlen gerne være rettet, og systemet køre uden fejlmeldinger.[/b]
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 2. nov 2007, 15:43

Cool, tak Jimmy!

Nu blev løsningen nu at reinstallere hele skidtet igen, men jeg skal ikke helt kunne udelukke at problemet opstår igen, så tak for det!

Jeg melder lige tilbage hurtigt når jeg har fået min bærbar, så alle kan høre om jeg overlevede ;)

- og nej, jeg er ikke Fogh - selvom der er visse ligheder mellem mit held med computere og den omtaltes held med statsstyring...

Dér
Anders

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf John Doe » 2. nov 2007, 15:47

Undskyld Anders!!!

Jeg SKULLE bare spørge... Man ku jo aldrig vide...
- nu også uden signatur

Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 7. nov 2007, 15:27

Det er helt okay grontoft, det er også altid rart at vide hvor ens statsminister er...

Også en opdate:
Jeg har nu fået installeret Ubuntu 7.10 på min maskine, sammen med en XP partition.
Det fungerer rigtig fint - overordnet, men der er et par mindre ting.

Jeg har prøvet at følge manualen på ubuntu.linuxin.dk, men jeg kan ikke få Add/Remove applicationen til at virke: hver gang jeg prøver at klikke på en aplication kommer der en fejl besked der siger: "The list of applications is not availabe" hvor jeg så kan refreshe uden at det dog betyder noget. Jeg er på en trådløs forbindelse der ellers er helt stabil, så jeg kan ikke lige lure hvad der sku være galt.

Lyden er helt væk. Jeg har fundet en guide til at løse det her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3716979 , ved at gøre følgende:
sudo rm /lib/modules/`uname -r`/ubuntu/media/snd-hda-intel/snd-hda-intel.ko
sudo aptitude install build-essential linux-headers-$(uname -r) libncurses5-dev libncursesw5-dev
cd /usr/src
mkdir alsa
cd alsa
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/a ... 15.tar.bz2
tar -xf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
cd alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
./configure --with-cards=hda-intel
make
sudo make install

men det virker overhoved ikke for mig. Når jeg skriver "cd alsa-driver-1.0.15.tar.bz2", svare den bash: cd: alsa-driver-1.0.15.tar.bz2: Not a directory
... også er der jo ligesom ikke så meget at gøre...

Sidste ting jeg (ind til videre) er løbet ind i er, at når jeg prøver at skifte password og har fået accepteret mit gamle og skrevet det nye to gange, så begynder den bare at tænke i virkelig laaang tid - uden at der sker noget. Jeg kan godt leve med det nuværende password, men det undre mig lidt at den ikke kan skifte.

Lige som sidst, så er alle kommentarer mere end velkomne, jeg er virkelig entusiastisk omkring det her ubuntu noget, men det er ved at være lidt hårdt at skulle research'e problemer hele tiden..

Venlig hilsen
Anders

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. nov 2007, 08:54

Omkring add/remove - check om "universe/multiverse/mediabuntu er aktiveret.
Hvad siger:

Kode: Vælg alt

cat /etc/apt/sources.list



Lyden er helt væk. Jeg har fundet en guide til at løse det her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3716979 , ved at gøre følgende:
sudo rm /lib/modules/`uname -r`/ubuntu/media/snd-hda-intel/snd-hda-intel.ko
sudo aptitude install build-essential linux-headers-$(uname -r) libncurses5-dev libncursesw5-dev
cd /usr/src
mkdir alsa
cd alsa
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/a ... 15.tar.bz2
tar -xf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
cd alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
./configure --with-cards=hda-intel
make
sudo make install


Hver sikker på at du har rettigheder for at operer i /usr/src ...dvs hvis du laver en dir der (mkdir alsa) at du skriver sudo først. gælder også udpakning/edit etc.

Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 8. nov 2007, 18:24

Hej AI

Tak for dit svar, det hjælper rimelig meget at have en til bare lige at få en i de rigtige retninger - det er dog st.adig liiidt græsk for mig det hele.

Omkring add/remove - check om "universe/multiverse/mediabuntu er aktiveret.
Hvad siger:

Kode: Vælg alt

cat /etc/apt/sources.list


Kode: Vælg alt

anders@anders-laptop:~$ cat/etc/apt/sources.list
bash: cat/etc/apt/sources.list: No such file or directory


... jeg går lidt ud fra det ikke er det den skal sige?


Omkring lydproblemet.
Du havde helt ret i, at jeg ikke kunne gøre nogle af de ting der står uden at kalde sudo først. Det betød så, at jeg havde lavet alsa-mappen i min home folder i stedet for i /usr/src.
Jeg har nu hentet den samme fil ned i /usr/src, men det ser ikke ud til at gøre den store forskel.
Den siger stadig sådan:

Kode: Vælg alt

anders@anders-laptop:/usr/src/alsa$ cd alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
bash: cd: alsa-driver-1.0.15.tar.bz2: Not a directory


Jeg har prøvet istedet at køre samme kommandoer i den mappe der bliver hentet med, hvilket virker sådan:

Kode: Vælg alt

anders@anders-laptop:/usr/src/alsa$ cd /usr/src/alsa/alsa-driver-1.0.15
anders@anders-laptop:/usr/src/alsa/alsa-driver-1.0.15$ sudo ./configure --with-cards=hda-intel
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.


Så det var nok ikke vejen frem,,,

Min tar -xf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2 commando ser heller ikke ud til rigtig at gå igenne -. der sker ihvertfald ikke noget når jeg kalder den.

Så det er enten ved tar... osv eller ved cd alsa... osv at det går galt. Eller tager jeg helt fejl?

Det værste af det hele er, at jeg har på fornæmmelsen, at det er noget ganske banalt jeg gør helt forkert, hvilket ikke er den fedeste følelse overhoved.

Hilsen
Anders

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. nov 2007, 20:33

Der er mellemrum mellem cat og /etc


omkring driveren, tar.bz2 er en fil ligesom .zip. Den skal udpakkes først

Kode: Vælg alt

tar jxfv <navn>.tar.bz2

Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 8. nov 2007, 21:10

Ja okay, min fejl med mellemrummet.

Så kommer der et lidt længere svar:

Kode: Vælg alt

anders@anders-laptop:/usr/src/alsa/alsa-driver-1.0.15$ cat /etc/apt/sources.list
deb cdrom:[Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release i386 (20071016)]/ gutsy main restricted
# See http://help.ubuntu.com/community/UpgradeNotes for how to upgrade to
# newer versions of the distribution.

# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy main restricted

## Major bug fix updates produced after the final release of the
## distribution.
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates main restricted

## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
## team.
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates universe

## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## multiverse WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu
## security team.
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates multiverse

## Uncomment the following two lines to add software from the 'backports'
## repository.
## N.B. software from this repository may not have been tested as
## extensively as that contained in the main release, although it includes
## newer versions of some applications which may provide useful features.
## Also, please note that software in backports WILL NOT receive any review
## or updates from the Ubuntu security team.
# deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-backports main restricted universe multiverse
# deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-backports main restricted universe multiverse

## Uncomment the following two lines to add software from Canonical's
## 'partner' repository. This software is not part of Ubuntu, but is
## offered by Canonical and the respective vendors as a service to Ubuntu
## users.
# deb http://archive.canonical.com/ubuntu gutsy partner
# deb-src http://archive.canonical.com/ubuntu gutsy partner

# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security multiverse



Det ser heller ikke for godt ud... tror jeg


Mht. til lyden, så virkede din tar jxfv kommando (modsat tar -xf ), hvilket betyder, at jeg har fået udpakket filen.
Men jeg får stadig de samme fejlbeskeder som ovenfor:
- Enten er det ikke en directory (cd alsa-driver-1.0.15.tar.bz2)
- Eller den "C compiler cannot create executables" (sudo ./configure --with-cards=hda-intel)

Den første kan jeg godt følge, og jeg tror lidt det bare er en fejl i den guide jeg følger, men det andet får mig ikke meget længere.
Men jeg håber lidt, at debatten forsætter i den tråd hvor jeg først fandt guiden, for der er vidst en der har det helt samme problem.

Igen tak for hjælpen, selvom jeg efterhånden føler jeg har lært en del, så er det stadig lidt svært at overskue hvad der er hvad i den der terminal. Og hvad man gør når man giver en kommandol.

Dér
Anders

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. nov 2007, 21:41

Mærkeligt sourcelist du har alt er slået fra (der hvor der er én #)
Eksempel fra din sourcelist:

Kode: Vælg alt

#deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates multiverse


Fjern # i de linier, eller opbyg en ny sourcelist fra: http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/

For at edit din sourcelist manuelt:

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/apt/sources.list


[ctrl]+[o]=save
[ctrl]+[x]=exit

Det kan også anbefaldes at du putter ubuntumedia ind for at få non-GPL codecs (DVD afspilning etc. etc.)og andre non-GPL programmer: http://www.medibuntu.org/

Når du har ordnet din source list:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade

Nu kan du bruge add/remove og Synaptic Package Manager og/eller apt-get/aptitude (CLI).

Enten er det ikke en directory (cd alsa-driver-1.0.15.tar.bz2)


Føtst udpakker du den
sudo jxfv alsa-driver-1.0.15.tar.bz2

og så går du ind i den udpakket folder/directory
cd alsa-driver-1.0.15

Der efter kør din konfigure kommando.

Anders Rasmussen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. okt 2007, 19:47

Lidt tuderi og råb om hjælp

Indlægaf Anders Rasmussen » 9. nov 2007, 16:07

Jeg forstyrre lige en gang mere... Dennegang med en masse kode

Det der sudo nano /etc/apt/sources.list også slette alle enlige #'er, ser ud til at virke, ihvertfald så kan jeg bruge add/remove - og har lige fået en note om, at der er 25 opdateringer klar.

Stor tak for hjælpen - den havde jeg nok aldrig selv luret.

Nu ser det sådan ud:

Kode: Vælg alt

anders@anders-laptop:~$ cat /etc/apt/sources.list
deb cdrom:[Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release i386 (20071016)]/ gutsy main restricted
# See http://help.ubuntu.com/community/UpgradeNotes for how to upgrade to
# newer versions of the distribution.

# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy main restricted

## Major bug fix updates produced after the final release of the
## distribution.
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates main restricted

## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
## team.
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates universe

## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## multiverse WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu
## security team.
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-updates multiverse

## Uncomment the following two lines to add software from the 'backports'
## repository.
## N.B. software from this repository may not have been tested as
## extensively as that contained in the main release, although it includes
## newer versions of some applications which may provide useful features.
## Also, please note that software in backports WILL NOT receive any review
## or updates from the Ubuntu security team.
 deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-backports main restricted universe multiverse
 deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ gutsy-backports main restricted universe multiverse

## Uncomment the following two lines to add software from Canonical's
## 'partner' repository. This software is not part of Ubuntu, but is
## offered by Canonical and the respective vendors as a service to Ubuntu
## users.
 deb http://archive.canonical.com/ubuntu gutsy partner
 deb-src http://archive.canonical.com/ubuntu gutsy partner

# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security main restricted
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security universe
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security multiverse
# Line commented out by installer because it failed to verify:
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu gutsy-security multiverse
anders@anders-laptop:~$


I parantes bemærket er det så faktisk det første gang det er lykkeds for mig at gøre få det resultat jeg ville ved at skrive i terminalen :D


Mht. til alsa problemet, så er jeg efterhånden rimelig sikker på at problemet er med den der "sudo ./configure --with-cards=hda-intel" kommando.
Er der noget der kan se et umiddelbart problem i min config.log fil?
Ved godt det er lidt meget at kigge igennem, så det er mest hvis der er nogen der kender til problemet i forvejen.

Kode: Vælg alt

This file contains any messages produced by compilers while
running configure, to aid debugging if configure makes a mistake.

It was created by configure, which was
generated by GNU Autoconf 2.60.  Invocation command line was

  $ ./configure --with-cards=hda-intel

## --------- ##
## Platform. ##
## --------- ##

hostname = anders-laptop
uname -m = i686
uname -r = 2.6.22-14-generic
uname -s = Linux
uname -v = #1 SMP Sun Oct 14 23:05:12 GMT 2007

/usr/bin/uname -p = unknown
/bin/uname -X     = unknown

/bin/arch              = unknown
/usr/bin/arch -k       = unknown
/usr/convex/getsysinfo = unknown
/usr/bin/hostinfo      = unknown
/bin/machine           = unknown
/usr/bin/oslevel       = unknown
/bin/universe          = unknown

PATH: /usr/local/sbin
PATH: /usr/local/bin
PATH: /usr/sbin
PATH: /usr/bin
PATH: /sbin
PATH: /bin
PATH: /usr/X11R6/bin


## ----------- ##
## Core tests. ##
## ----------- ##

configure:2084: checking for gcc
configure:2100: found /usr/bin/gcc
configure:2111: result: gcc
configure:2349: checking for C compiler version
configure:2356: gcc --version >&5
gcc (GCC) 4.1.3 20070929 (prerelease) (Ubuntu 4.1.2-16ubuntu2)
Copyright (C) 2006 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

configure:2359: $? = 0
configure:2366: gcc -v >&5
Using built-in specs.
Target: i486-linux-gnu
Configured with: ../src/configure -v --enable-languages=c,c++,fortran,objc,obj-c++,treelang --prefix=/usr --enable-shared --with-system-zlib --libexecdir=/usr/lib --without-included-gettext --enable-threads=posix --enable-nls --with-gxx-include-dir=/usr/include/c++/4.1.3 --program-suffix=-4.1 --enable-__cxa_atexit --enable-clocale=gnu --enable-libstdcxx-debug --enable-mpfr --enable-checking=release i486-linux-gnu
Thread model: posix
gcc version 4.1.3 20070929 (prerelease) (Ubuntu 4.1.2-16ubuntu2)
configure:2369: $? = 0
configure:2376: gcc -V >&5
gcc: '-V' option must have argument
configure:2379: $? = 1
configure:2402: checking for C compiler default output file name
configure:2429: gcc    conftest.c  >&5
/usr/bin/ld: crt1.o: No such file: No such file or directory
collect2: ld returned 1 exit status
configure:2432: $? = 1
configure: failed program was:
| /* confdefs.h.  */
| #define PACKAGE_NAME ""
| #define PACKAGE_TARNAME ""
| #define PACKAGE_VERSION ""
| #define PACKAGE_STRING ""
| #define PACKAGE_BUGREPORT ""
| /* end confdefs.h.  */
|
| int
| main ()
| {
|
|   ;
|   return 0;
| }
configure:2471: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.

## ---------------- ##
## Cache variables. ##
## ---------------- ##

ac_cv_env_CC_set=
ac_cv_env_CC_value=
ac_cv_env_CFLAGS_set=
ac_cv_env_CFLAGS_value=
ac_cv_env_CPPFLAGS_set=
ac_cv_env_CPPFLAGS_value=
ac_cv_env_CPP_set=
ac_cv_env_CPP_value=
ac_cv_env_LDFLAGS_set=
ac_cv_env_LDFLAGS_value=
ac_cv_env_build_alias_set=
ac_cv_env_build_alias_value=
ac_cv_env_host_alias_set=
ac_cv_env_host_alias_value=
ac_cv_env_target_alias_set=
ac_cv_env_target_alias_value=
ac_cv_prog_ac_ct_CC=gcc

## ----------------- ##
## Output variables. ##
## ----------------- ##

AR=''
ARCH=''
AS=''
CC='gcc'
CFLAGS=''
CONFIG_AC97_BUS=''
CONFIG_ALPHA=''
CONFIG_ARCH_AT91=''
CONFIG_ARCH_PXA=''
CONFIG_ARCH_S3C2410=''
CONFIG_ARCH_SA1100=''
CONFIG_ARM=''
CONFIG_ARM_AMBA=''
CONFIG_ATMEL_SSC=''
CONFIG_BROKEN=''
CONFIG_CPU_SUBTYPE_SH7760=''
CONFIG_EXPERIMENTAL=''
CONFIG_FW_LOADER=''
CONFIG_GSC=''
CONFIG_HAS_DMA=''
CONFIG_HAS_IOMEM=''
CONFIG_HAS_IOPORT=''
CONFIG_HIGH_RES_TIMERS=''
CONFIG_HPET=''
CONFIG_I2C=''
CONFIG_I2C_POWERMAC=''
CONFIG_I2C_SENSOR=''
CONFIG_INPUT=''
CONFIG_ISA=''
CONFIG_ISAPNP=''
CONFIG_ISAPNP_KERNEL=''
CONFIG_ISA_DMA_API=''
CONFIG_L3=''
CONFIG_MACH_ETI_B1=''
CONFIG_MACH_ETI_C1=''
CONFIG_MACH_NEO1973_GTA01=''
CONFIG_MACH_POODLE=''
CONFIG_MACH_SMDK2443=''
CONFIG_MACH_TOSA=''
CONFIG_MIPS=''
CONFIG_PARISC=''
CONFIG_PARPORT=''
CONFIG_PCI=''
CONFIG_PCMCIA=''
CONFIG_PM=''
CONFIG_PNP=''
CONFIG_PNP_KERNEL=''
CONFIG_PPC32=''
CONFIG_PPC64=''
CONFIG_PPC=''
CONFIG_PPC_PMAC=''
CONFIG_PROC_FS=''
CONFIG_PS3_PS3AV=''
CONFIG_PXA_SHARP_C7XX=''
CONFIG_PXA_SHARP_CXX00=''
CONFIG_RTC=''
CONFIG_SBUS=''
CONFIG_SGI=''
CONFIG_SH_DMABRG=''
CONFIG_SH_DREAMCAST=''
CONFIG_SND=''
CONFIG_SND_AC97_CODEC=''
CONFIG_SND_AC97_POWER_SAVE=''
CONFIG_SND_AC97_POWER_SAVE_DEFAULT=''
CONFIG_SND_AD1816A=''
CONFIG_SND_AD1848=''
CONFIG_SND_AD1848_LIB=''
CONFIG_SND_AD1889=''
CONFIG_SND_ADLIB=''
CONFIG_SND_AICA=''
CONFIG_SND_ALI5451=''
CONFIG_SND_ALS100=''
CONFIG_SND_ALS300=''
CONFIG_SND_ALS4000=''
CONFIG_SND_AOA=''
CONFIG_SND_AOA_FABRIC_LAYOUT=''
CONFIG_SND_AOA_ONYX=''
CONFIG_SND_AOA_SOUNDBUS=''
CONFIG_SND_AOA_SOUNDBUS_I2S=''
CONFIG_SND_AOA_TAS=''
CONFIG_SND_AOA_TOONIE=''
CONFIG_SND_ARMAACI=''
CONFIG_SND_ASIHPI=''
CONFIG_SND_AT73C213=''
CONFIG_SND_AT73C213_TARGET_BITRATE=''
CONFIG_SND_AT91_SOC=''
CONFIG_SND_AT91_SOC_ETI_B1_WM8731=''
CONFIG_SND_AT91_SOC_ETI_SLAVE=''
CONFIG_SND_AT91_SOC_SSC=''
CONFIG_SND_ATIIXP=''
CONFIG_SND_ATIIXP_MODEM=''
CONFIG_SND_AU1X00=''
CONFIG_SND_AU8810=''
CONFIG_SND_AU8820=''
CONFIG_SND_AU8830=''
CONFIG_SND_AZT2320=''
CONFIG_SND_AZT3328=''
CONFIG_SND_BIT32_EMUL=''
CONFIG_SND_BT87X=''
CONFIG_SND_BT87X_OVERCLOCK=''
CONFIG_SND_CA0106=''
CONFIG_SND_CMI8330=''
CONFIG_SND_CMI8788=''
CONFIG_SND_CMIPCI=''
CONFIG_SND_CS4231=''
CONFIG_SND_CS4231_LIB=''
CONFIG_SND_CS4232=''
CONFIG_SND_CS4236=''
CONFIG_SND_CS4281=''
CONFIG_SND_CS46XX=''
CONFIG_SND_CS46XX_NEW_DSP=''
CONFIG_SND_CS5530=''
CONFIG_SND_CS5535AUDIO=''
CONFIG_SND_DARLA20=''
CONFIG_SND_DARLA24=''
CONFIG_SND_DATE=''
CONFIG_SND_DEBUG=''
CONFIG_SND_DEBUG_DETECT=''
CONFIG_SND_DEBUG_MEMORY=''
CONFIG_SND_DT019X=''
CONFIG_SND_DUMMY=''
CONFIG_SND_DYNAMIC_MINORS=''
CONFIG_SND_ECHO3G=''
CONFIG_SND_EMU10K1=''
CONFIG_SND_EMU10K1X=''
CONFIG_SND_ENS1370=''
CONFIG_SND_ENS1371=''
CONFIG_SND_ES1688=''
CONFIG_SND_ES18XX=''
CONFIG_SND_ES1938=''
CONFIG_SND_ES1968=''
CONFIG_SND_ES968=''
CONFIG_SND_FM801=''
CONFIG_SND_FM801_TEA575X=''
CONFIG_SND_FM801_TEA575X_BOOL=''
CONFIG_SND_GINA20=''
CONFIG_SND_GINA24=''
CONFIG_SND_GUSCLASSIC=''
CONFIG_SND_GUSEXTREME=''
CONFIG_SND_GUSMAX=''
CONFIG_SND_GUS_SYNTH=''
CONFIG_SND_HARMONY=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_ANALOG=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_ATIHDMI=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_CMEDIA=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_CONEXANT=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_REALTEK=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_SI3054=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_SIGMATEL=''
CONFIG_SND_HDA_CODEC_VIA=''
CONFIG_SND_HDA_GENERIC=''
CONFIG_SND_HDA_HWDEP=''
CONFIG_SND_HDA_INTEL=''
CONFIG_SND_HDA_POWER_SAVE=''
CONFIG_SND_HDA_POWER_SAVE_DEFAULT=''
CONFIG_SND_HDSP=''
CONFIG_SND_HDSPM=''
CONFIG_SND_HPET=''
CONFIG_SND_HWDEP=''
CONFIG_SND_ICE1712=''
CONFIG_SND_ICE1724=''
CONFIG_SND_INDIGO=''
CONFIG_SND_INDIGODJ=''
CONFIG_SND_INDIGOIO=''
CONFIG_SND_INTEL8X0=''
CONFIG_SND_INTEL8X0M=''
CONFIG_SND_INTERWAVE=''
CONFIG_SND_INTERWAVE_STB=''
CONFIG_SND_KERNELDIR=''
CONFIG_SND_KORG1212=''
CONFIG_SND_KORG1212_FIRMWARE_IN_KERNEL=''
CONFIG_SND_LAYLA20=''
CONFIG_SND_LAYLA24=''
CONFIG_SND_LOOPBACK=''
CONFIG_SND_MAESTRO3=''
CONFIG_SND_MAESTRO3_FIRMWARE_IN_KERNEL=''
CONFIG_SND_MIA=''
CONFIG_SND_MIRO=''
CONFIG_SND_MIXART=''
CONFIG_SND_MIXER_OSS=''
CONFIG_SND_MONA=''
CONFIG_SND_MPU401=''
CONFIG_SND_MPU401_UART=''
CONFIG_SND_MSND_PINNACLE=''
CONFIG_SND_MTPAV=''
CONFIG_SND_MTS64=''
CONFIG_SND_MVERSION=''
CONFIG_SND_NM256=''
CONFIG_SND_OPL3SA2=''
CONFIG_SND_OPL3_LIB=''
CONFIG_SND_OPL4_LIB=''
CONFIG_SND_OPTI92X_AD1848=''
CONFIG_SND_OPTI92X_CS4231=''
CONFIG_SND_OPTI93X=''
CONFIG_SND_OSSEMUL=''
CONFIG_SND_PC98_CS4232=''
CONFIG_SND_PCM=''
CONFIG_SND_PCM_OSS=''
CONFIG_SND_PCM_OSS_PLUGINS=''
CONFIG_SND_PCM_XRUN_DEBUG=''
CONFIG_SND_PCSP=''
CONFIG_SND_PCXHR=''
CONFIG_SND_PDAUDIOCF=''
CONFIG_SND_PDPLUS=''
CONFIG_SND_PORTMAN2X4=''
CONFIG_SND_POWERMAC=''
CONFIG_SND_POWERMAC_AUTO_DRC=''
CONFIG_SND_PS3=''
CONFIG_SND_PS3_DEFAULT_START_DELAY=''
CONFIG_SND_PXA2XX_AC97=''
CONFIG_SND_PXA2XX_I2SOUND=''
CONFIG_SND_PXA2XX_PCM=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC_AC97=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC_CORGI=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC_I2S=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC_POODLE=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC_SPITZ=''
CONFIG_SND_PXA2XX_SOC_TOSA=''
CONFIG_SND_RAWMIDI=''
CONFIG_SND_RIPTIDE=''
CONFIG_SND_RME32=''
CONFIG_SND_RME9652=''
CONFIG_SND_RME96=''
CONFIG_SND_RTCTIMER=''
CONFIG_SND_S3C2410=''
CONFIG_SND_S3C2443_SOC_AC97=''
CONFIG_SND_S3C24XX_SOC=''
CONFIG_SND_S3C24XX_SOC_I2S=''
CONFIG_SND_S3C24XX_SOC_NEO1973_WM8753=''
CONFIG_SND_S3C24XX_SOC_SMDK2443_WM9710=''
CONFIG_SND_SA11XX_UDA1341=''
CONFIG_SND_SB16=''
CONFIG_SND_SB16_CSP=''
CONFIG_SND_SB16_CSP_FIRMWARE_IN_KERNEL=''
CONFIG_SND_SB16_DSP=''
CONFIG_SND_SB8=''
CONFIG_SND_SB8_DSP=''
CONFIG_SND_SBAWE=''
CONFIG_SND_SB_COMMON=''
CONFIG_SND_SC6000=''
CONFIG_SND_SEQUENCER=''
CONFIG_SND_SEQUENCER_OSS=''
CONFIG_SND_SEQ_DUMMY=''
CONFIG_SND_SEQ_RTCTIMER_DEFAULT=''
CONFIG_SND_SERIALMIDI=''
CONFIG_SND_SERIAL_U16550=''
CONFIG_SND_SGALAXY=''
CONFIG_SND_SH7760_AC97=''
CONFIG_SND_SOC=''
CONFIG_SND_SOC_AC97_BUS=''
CONFIG_SND_SOC_AC97_CODEC=''
CONFIG_SND_SOC_CS4270=''
CONFIG_SND_SOC_CS4270_HWMUTE=''
CONFIG_SND_SOC_CS4270_VD33_ERRATA=''
CONFIG_SND_SOC_PCM_SH7760=''
CONFIG_SND_SOC_SH4_HAC=''
CONFIG_SND_SOC_SH4_SSI=''
CONFIG_SND_SOC_WM8731=''
CONFIG_SND_SOC_WM8750=''
CONFIG_SND_SOC_WM8753=''
CONFIG_SND_SOC_WM9712=''
CONFIG_SND_SONICVIBES=''
CONFIG_SND_SSCAPE=''
CONFIG_SND_SUN_AMD7930=''
CONFIG_SND_SUN_CS4231=''
CONFIG_SND_SUN_DBRI=''
CONFIG_SND_SUPPORT_OLD_API=''
CONFIG_SND_TIMER=''
CONFIG_SND_TRIDENT=''
CONFIG_SND_USB_AUDIO=''
CONFIG_SND_USB_CAIAQ=''
CONFIG_SND_USB_CAIAQ_INPUT=''
CONFIG_SND_USB_USX2Y=''
CONFIG_SND_VERBOSE_PRINTK=''
CONFIG_SND_VERBOSE_PROCFS=''
CONFIG_SND_VERSION='1.0.15'
CONFIG_SND_VIA82XX=''
CONFIG_SND_VIA82XX_MODEM=''
CONFIG_SND_VIRMIDI=''
CONFIG_SND_VX222=''
CONFIG_SND_VXPOCKET=''
CONFIG_SND_VX_LIB=''
CONFIG_SND_WAVEFRONT=''
CONFIG_SND_WAVEFRONT_FIRMWARE_IN_KERNEL=''
CONFIG_SND_YMFPCI=''
CONFIG_SND_YMFPCI_FIRMWARE_IN_KERNEL=''
CONFIG_SOC_AU1000=''
CONFIG_SOC_AU1100=''
CONFIG_SOC_AU1500=''
CONFIG_SOUND=''
CONFIG_SOUND_PRIME=''
CONFIG_SPARC32=''
CONFIG_SPARC64=''
CONFIG_SPARC=''
CONFIG_SUPERH64=''
CONFIG_SUPERH=''
CONFIG_USB=''
CONFIG_VIDEO_DEV=''
CONFIG_VIDEO_V4L1=''
CONFIG_X86=''
CONFIG_X86_32=''
CONFIG_X86_64=''
CONFIG_X86_PC9800=''
CONFIG_X86_PC=''
CPP=''
CPPFLAGS=''
CROSS_COMPILE=''
DEFS=''
ECHO_C=''
ECHO_N='-n'
ECHO_T=''
EGREP=''
EXEEXT=''
EXTRA_INCLUDES=''
GENKSYMS=''
GREP=''
INSTALL_DATA=''
INSTALL_PROGRAM=''
INSTALL_SCRIPT=''
KERNEL_INC=''
KLD=''
LDFLAGS=''
LIBOBJS=''
LIBS=''
LTLIBOBJS=''
MAKE_ADDS=''
NEW_KBUILD=''
OBJEXT=''
PACKAGE_BUGREPORT=''
PACKAGE_NAME=''
PACKAGE_STRING=''
PACKAGE_TARNAME=''
PACKAGE_VERSION=''
PATH_SEPARATOR=':'
RANLIB=''
SHELL='/bin/bash'
SRCDIR=''
ac_ct_CC='gcc'
bindir='${exec_prefix}/bin'
build_alias=''
c_opts=''
datadir='${datarootdir}'
datarootdir='${prefix}/share'
docdir='${datarootdir}/doc/${PACKAGE}'
dvidir='${docdir}'
exec_prefix='NONE'
host_alias=''
htmldir='${docdir}'
includedir='${prefix}/include'
infodir='${datarootdir}/info'
kaversion=''
kextraversion=''
kpatchlevel=''
ksublevel=''
kversion=''
libdir='${exec_prefix}/lib'
libexecdir='${exec_prefix}/libexec'
localedir='${datarootdir}/locale'
localstatedir='${prefix}/var'
m_opts=''
mandir='${datarootdir}/man'
moddir=''
moddir_tree=''
modsubdir=''
msmp=''
oldincludedir='/usr/include'
pdfdir='${docdir}'
prefix='NONE'
processor=''
program_transform_name='s,x,x,'
psdir='${docdir}'
sbindir='${exec_prefix}/sbin'
sharedstatedir='${prefix}/com'
sysconfdir='${prefix}/etc'
target_alias=''

## ----------- ##
## confdefs.h. ##
## ----------- ##

#define PACKAGE_NAME ""
#define PACKAGE_TARNAME ""
#define PACKAGE_VERSION ""
#define PACKAGE_STRING ""
#define PACKAGE_BUGREPORT ""

configure: exit 77


Hvis der er ikke er nogen der kan lure det her, vil jeg prøve at bumpe tråden her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3716979 - så håbe jeg på der er nogen der kender til problemet der.

Tak for hjælpen.
Anders

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster