hjælp til konfiguration af netværk

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

hjælp til konfiguration af netværk

Indlægaf Gneeew » 26. okt 2007, 14:28

Jeg har delt en række mapper på min PC, som kører Ubuntu 7.10, men jeg kan ikke connecte til maskinen fra min Mac, som kører OS X 10.4. Jeg har tidligere fået det til at virke, men nu VIL det bare ikke lykkes.

Jeg har fulgte disse guides:

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/i ... on-ubuntu/
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/s ... ing-samba/

Problemet er, at når jeg forsøger at connecte fra OS X ved hjælp "Go" : smb://pc/folder, så får jeg følgende fejl:
"Finder kan ikke udføre handlingen. fordi nogle data i "smb://......" ikke kan læses eller skrives. (Fejlkode - 36).

Jeg synes snart, jeg har googlet ALT om smb i Ubuntu og OS X, men jeg er ikke blevet meget klogere. Er der ikke en netværksnørd, der kan gennemskue, hvad jeg gør galt?

På forhånd tak!

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

hjælp til konfiguration af netværk

Indlægaf Gneeew » 31. okt 2007, 01:33

Er der virkelig ikke nogen, der kann hjælpe? Jeg har brugt lidt mere tid på det, og uanset hvad jeg ellers laver af krumspring, får jeg den samme fejlmeddelse. Kan jeg have overset et eller andet såre simpelt?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

hjælp til konfiguration af netværk

Indlægaf Jimmyfj » 31. okt 2007, 08:28

Som jeg forstår de guides, du har vedlagt forsøger du at oprette forbindelse til en Unix-based share via en Windows share? Samba er primært til at skabe forbindelse mellem Windows netværk og Unix/Linux clienter.

Når du deler mapperne på din Mac og Linux, Ubuntu maskine skal du vælge file share via NFS, Network File System.

Jeg har prøvet at skabe et share med en Windows og en Linux baseret maskine hjemme i mit eget LAN, men ikke med en Unix<->Linux share. Normalt, mellem to Linux maskiner bliver sharen fundet automatisk. Alt jeg gør gennem mine to Ubuntu maskiner er at dele mappen, så finder Ubuntu selv de maskiner som er på LAN'et. Prøv at lave din dele-mappe på Unix-maskinen som et share til NFS.

Under Steder/Netværk kan du også søge din Unix-maskines IP-adresse og på den måde "åbne" dit share.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

hjælp til konfiguration af netværk

Indlægaf tbresson » 5. nov 2007, 15:41

Husk du skal også oprette brugere i Samba:
smbpasswd [ -add ] [ username ]

http://www.tamos.net/guide/manpages/sam ... swd.8.html

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

hjælp til konfiguration af netværk

Indlægaf Gneeew » 5. nov 2007, 16:03

Jeg har fundet ud af, hvad der var galt ... Ikke hvorfor det var galt, men hvad :-D
Jeg har sat en airport til routeren, og jeg brugte dette netværk til at forsøge at connecte til min pc. Da jeg i stedet aktiverede routerens eget access point og loggede på dér, lykkedes det.
Jeg har dog stadig ikke gået nfs til at fungere, men så længe jeg kan connecte via smb, så gør det ikke det store. Selvom det burde være lettere at få til at virke den anden vej...

Tak for hjælpen alligevel!

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster