installering af printer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 17. sep 2007, 15:23

Jeg prøver at installere en Epson stylos color 880 printer på Ubuntu men er i tvilv om hvordan jeg bærer mig ad.Jeg har hentet en rpm driver.Håber der er nogen der kan hjælpe med det.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

installering af printer

Indlægaf Balder » 17. sep 2007, 17:52

Du skal først have lavet rpm filen om til en .deb fil.

Det gøres med alien som ligger i Synaptic. Når du har krydset alien af i Synaptic og har installeret programmet gøres følgende:

Smid rpm filen i Hjemmemappen.

Skriv i en terminal: sudo alien navn-på-rpm

Tryk på Enter, indtast password hvis nødvendigt og tryk igen på Enter.

Så skulle der gerne ligge en .deb fil i Hjemmemappen, der kan installeres med Gdebi, som findes ved at højreklikke på .deb filen.

Med lidt held ligger den installerede driver derefter i printerdriverdatabasen. Gør den ikke det må du lige flytte den dertil eller søge efter den når du installerer printeren.

Hvis du skal flytte driveren manuelt logges ind som root (sudo nautilus), hvorefter der klikkes frem til: usr > share > cups > model > og driveren trækkes ind i; custom.

Så bør den ligge i printerdriverdatabasen og være lige til at markere når printeren installeres.

Husk at genstarte maskinen bagefter (Ctrl+Alt+Backspace).
Mvh. - Balder

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 18. sep 2007, 11:27

Tak for dit svar.Nu er jeg ikke nogen nørd til linux,så jeg vil blive glad hvis du kunne uddybe det lidt nærmere.Hvor finder jeg synaptic? og du skriver at jeg skal lave driveren om til en deb fil kan du beskrive det lidt nærmere. Håber ikke at det afskrækker dig for at hjælpe.

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

installering af printer

Indlægaf Volle » 18. sep 2007, 13:45

Hej Jeg er heller ingen nørd i linux, men jeg prøvede lige at kigge i flg:
System/administration/udskrivning tryk tilføj ny printer, vælg epson stylus color 880 i menuen, så burde den vel virke ??
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

installering af printer

Indlægaf Balder » 18. sep 2007, 17:03

@ Leig:

Bildte mig ind at du havde set efter i printerdriverdatabasen først, men det havde du tilsyneladende ikke...

Bare gør som Volle skriver, så skal det nok lykkes (husk at genstarte pc'en).

Hvis du en anden gang får brug for Synaptic, så er det: System > Administration > Synaptic.
Mvh. - Balder

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 18. sep 2007, 17:17

så er det lykkes.mange tak for hjælpen til jer begge to.


M.V.H. Leig.

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 21. sep 2007, 16:23

Hej igen Balder.Efter jeg har fået printeren til at virke kunne jeg godt tænke mig at få installeret den rigtige driver driver fra Epson,den giver nogle flere mugligheder for at justere printeren.Jeg har fulgt dine anvisninger det hele er lykkedes indtil jeg skal manuelt flytte driveren over i custom mappen.Hvor ligger driveren når jeg skal trække den over i custom mappen.Håber du gider hjælpe mig med dette problem.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

installering af printer

Indlægaf Balder » 21. sep 2007, 17:26

Når du har fulgt installationsvejledningen burde driveren ligge ved siden af Custom mappen og være lige til at trække ind med musen (indrømmer at jeg ikke lige på stående fod kan huske om man skal være i root tilstand for at kunne udføre øvelsen).

Når den er klaret optræder driveren i printer databasen som du kommer frem til sådan her: System > Administration > Printing (log ind) > Printer > Tilføj printer (vent, - længe).

Herefter klikker du dig frem til printermærke og under model markerer du den nyinstallerede driver, trykker på Fremad osv.

Sådan foregår det i alle tilfælde med min Lexmark...
Mvh. - Balder

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 22. sep 2007, 14:42

Hej Balder.Jo man skal være i root tilstand for at udføre den komando du beskriver,og jeg skriver mit password,så langt så godt.Jeg kan stadigvæk ikke se driveren når jeg klikker mig frem til mappen custom,men den ligger i mappen share under doc,hvis jeg prøver at tage en kopi og lægger den i custom virker det heller ikke.hvis jeg i printerdatabasen prøver at installere driveren fra share-doc får jeg dene besked:Kun filer som ender på .ppd eller .ppd.gz vil blive installeret. siger det dig noget?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

installering af printer

Indlægaf Balder » 23. sep 2007, 00:55

Hvordan fik du driveren installeret? Blev den ændret fra rpm til .deb med Alien og derefter installeret med Gdebi via højrekliksmenuen..?

Når det gøres på den facon, og såfremt den pågældende driver i det hele taget kan anvendes i Ubuntu, bør den lægge sig ind på den rette placering.
Mvh. - Balder

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 23. sep 2007, 08:30

pips-sc880-2.1.2-3.i386.rpm det heder driveren,ja den blev installeret gennem Synaptic og blev lavet om til en Deb fil.Derefter lå der i min hjemmemappe en fil der hed:pips-sc880_2.1.2-4_i386.deb.jeg installerede så denne fil ved at højreklikke på den og vælge åben med Gdebi package installer og der efter bliver den så installeret,og så kan jeg ikke komme videre.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

installering af printer

Indlægaf Balder » 23. sep 2007, 10:09

@ Leig:

Er desværre bange for at min viden ikke rækker længere... - Sorry.
Mvh. - Balder

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

installering af printer

Indlægaf Leig » 23. sep 2007, 13:03

Du skal have mange tak for din hjælp.Ser ud til at jeg bliver nødt til at nøjes med den driver som Ubuntu kan tilbyde.

M.V.H. Leig.

thomas76
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29. apr 2007, 20:07
Geografisk sted: Randers

installering af printer

Indlægaf thomas76 » 23. sep 2007, 18:46

Leig skrev:Tak for dit svar.Nu er jeg ikke nogen nørd til linux,så jeg vil blive glad hvis du kunne uddybe det lidt nærmere.Hvor finder jeg synaptic? og du skriver at jeg skal lave driveren om til en deb fil kan du beskrive det lidt nærmere. Håber ikke at det afskrækker dig for at hjælpe.


hvad hedder de filer jeg evt. skal flytte?

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster