Ændre partitioner?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
fruitquam
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Danmark

Ændre partitioner?

Indlægaf fruitquam » 16. sep 2007, 16:03

Jeg har et problem. Har WinXP og Linux til at dual boote, XP til skole arbejde, og linux til download music mm.. Men problemet er bare at jeg kun har 25 gbs på linux disken og 120 på XP disken? Hvordan ændrer jeg partitionerne? Har prøvet med GNOME Partition Editor, men kan sgu ikke helt gennemskue det? Er det overhovedet i Linux jeg skal ændre partitionerne? Det skal også lige nævnes at Linux disken overhovedet ikke er synlig i XP?

Hjælp mig hurtigt :)

Quam
Ubuntu fever -.-

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Ændre partitioner?

Indlægaf Wrapper » 16. sep 2007, 16:38

Linux disken er ikke synlig i windows da ubuntu bruger filsystemet ext3 (eller ext2?) som default. Og dette er ikke umiddelbart undersøttet i windows.
Men med det her: http://blackcave.dk/tmp/Linux_Reader.exe , program skulle du gerne kunne se disken.
- Den sidste jeg sendte linket til sagde at programmet ikke kunne installeres. Men prøv og se om du kan. Ellers bare søg på "linux reader" eller noget i den stil...

Og til det andet, du vil gerne resize en NTFS-disk. Det tvivler jeg på at gnome partition editor kan. Men i windows kan du bruge programmet "partition magic". Og så bør du vælge et filsystem som linux understøtter, eks FAT32...
Billede

Billede

fruitquam
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Danmark

Ændre partitioner?

Indlægaf fruitquam » 16. sep 2007, 17:30

Ok tusind tak for det hurtige svar! Men ville det ikke være lettere og reinstall linux og så lave en helt ny partition? Eller hvad med gparted live cd?
Ubuntu fever -.-

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Ændre partitioner?

Indlægaf Wrapper » 16. sep 2007, 17:43

fruitquam skrev:Ok tusind tak for det hurtige svar! Men ville det ikke være lettere og reinstall linux og så lave en helt ny partition? Eller hvad med gparted live cd?


Tjo, hvis du mener du har lyst til en reinstall... En fordel ved det jeg nævnte før er at du så kan bruge den partition som storage, og dermed behøver du ikke at tage backup af den disk når du geninstallerer ubuntu. Derudover hvis du vælger Fat32 så kan den også læses i windows...

- Har aldrig prøvet den liveCd...
Billede



Billede

fruitquam
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Danmark

Ændre partitioner?

Indlægaf fruitquam » 16. sep 2007, 20:45

GParted live cd virker.. Dog tog det 2½ time for mig at lave linux partitionen større, mens windows tog 17 sekunder :s.. Men det virker sgu! Har nu 120 gb på linux og 30 på windows ! :D
Ubuntu fever -.-

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster