Skrive rettigheder til drev!!!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Lektorvis
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. apr 2007, 21:55
Geografisk sted: Fyn

Skrive rettigheder til drev!!!

Indlægaf Lektorvis » 13. sep 2007, 16:36

Er der ikke en erfaren Linuxbruger, der vil skrive en vejledning i, hvordan man får skrive adgang til sine drev under Ubuntu. Jeg kan skrive til min HD, men ellers ingen andre drev.
Nautilus synes ikke at være løsningen på mine problemer, mine USB-drev vises ikke i Nautilus. Det gør mit CD-RW drev godt nok, men når jeg prøver at skrive/brænde får jeg besked på at sætte en brændbar skive ind: Uanset hvilken form for ny cd-disk jeg sætter ind, får jeg at vide at jeg skal "indsætte et tomt skrivemedie".
Min Eksterne USB-harddisk er NTFS-formateret. Jeg kan godt læse den, men kan ikke få lov til at skrive til den - Frustrerende.
Hvem har løsningen, for det må jo kunne lade sig gøre ikke?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Skrive rettigheder til drev!!!

Indlægaf eitreach » 13. sep 2007, 18:03

Bruger du K3B eller lignende? Jeg havde nemlig samme bøvl med det program for nogen tid siden. Jeg kan ikke huske præcist hvordan, men jeg prøvede at nå til skriveprocessen på en anden måde.

Jeg er så holdt op med at bruge K3B, og istedet begyndt bare at bruge Gnome's egen fikse software.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skrive rettigheder til drev!!!

Indlægaf Jimmyfj » 13. sep 2007, 20:46

Det lader til at du mangler et par tillægsprogrammer på din installation. Klikker du på dette link: http://cncs.dk/Linux/Dvd_Libs.tar.gz Vil dette sætte en download i gang. Downloaden består af en tar ball med to .deb-filer, som du skal have installeret på dit system. Uden disse to libs kan jeg heller ikke brænde skiver på mit system. eller afspille video på DVD.

Der ud over skal du gå ind i Programmer/Tilføj/Fjern/Systemværktøjer og installerer NTFS Configuration Tools. Sæt flueben i feltet ud for filen og klik Anvend. Efter installation starter du programmet og aktivere de punkter du kan.

Med hensyn til at skrive til din USB disk skal du sikre dig, at den bruger du logger ind som også er den bruger, der har læse/skrive-rettigheder til enheden. Dette gør du på følgende måde gennem en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo chown -R USERNAME:USERNAME /media/disk


For at kunne læse/skrive til NTFS skal du også have ntfs-3g installeret.

Denne procedure skulle give dig adgang til disken.

Omkring brændeprogrammer i Ubuntu kan jeg varmt anbefale Brasero eller GnomeBaker. X-Cd-Roast er heller ikke dårligt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Lektorvis
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. apr 2007, 21:55
Geografisk sted: Fyn

Tak til Jimmyfj

Indlægaf Lektorvis » 13. sep 2007, 23:45

Jeg har fulgt dine anvisning, men det er stadig ikke lykkedes for mig,at få lov til at skrive noget. Jeg analyserer videre på problemet og vender snart tilbage her i forum efter flere gode råd.

Lektorvis
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. apr 2007, 21:55
Geografisk sted: Fyn

Så virker USB-drevet.

Indlægaf Lektorvis » 15. sep 2007, 20:46

Efter at have brugt den rette chown procedure, og installeret NTFS configuration tool kunne jeg stadigvæk ikke skrive til mit USB-DREV. Problemet lå i at jeg ikke have afluttet/frakoblet drevet korrekt fra min Windows-PC.
Så efter at have flyttet drevet tilbage på Windows-maskinen og deaktiveret drevet der inden jeg frakoblede så kunne jeg få lov at skrive til drevet på Ubuntu maskinen - en af de små pudsigheder :wink:

Mit CD-drev spørger stadig efter en skrivbar disk - uanset hvormange gange jeg sætter et ren skive i. (jeg har også prøvet med forskellige mærker), Jeg kan fint læse fra drevet.

Det er et ACER cd-rw 12x8x32 - Har nogen oplevet noget tilsvarende?

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster