Nøglefil til netbank

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 6. sep 2007, 15:44

Jeg er igang med at gå helt og aldeles over til Ubuntu, og pensionere Win.

Nu har jeg fået installeret det Java som jeg skal bruge, men har et problem med nøglefilen. Den har jeg kopieret over på en diskette fra Win. Når jeg vil hente nøglefilen fra Ubuntu kan jeg ikke hente den fra disketten. Jeg har prøvet at kopiere den ind i min home mappe men det virker heller ikke. Håber nogle har en god idé.
Venlig hilsen
Jan

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Nøglefil til netbank

Indlægaf tbresson » 6. sep 2007, 18:21

Lyder uheldigt hvis du har slettet windows.

Men hvis der er Danske eller BG bank så vil din gamle nøglefil ikke virke længere, da de kræver ActiveX. Så skal du vælge den anden løsning de har lavet.. kan ik huske hvad den hedder, men det er noget med at bestille som en "lommeregner" fætter ting.

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 6. sep 2007, 18:42

Nej heldigvis har jeg ikke det. Jeg kører begge systemer sideløbende indtil jeg har fået Ubuntu til at køre de opgaver jeg behøver. Straks jeg har opnået det er Win historie i mit univers.

Og mit pengeinstitut er sparekassen. Jeg VED at netbank kan køre der med Ubuntu. Aner bare ikke hvordan jeg henter nøglefilen.

Når jeg engang finder ud af det klager jeg til sparekassen over at de kun yder support til Win. Faktisk bruger jeg tre sparekasser, og de får alle ens enslydende mail.
Venlig hilsen

Jan

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Nøglefil til netbank

Indlægaf eitreach » 6. sep 2007, 19:18

Hovhov.. Vent nu lige lidt. Hvorfor henter du ikke bare filen fra din Windows-partition, mens du er i Ubuntu?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 6. sep 2007, 20:53

Jamen, jamen. Det vil jeg sandelig også gerne. Men jeg aner bare ikke hvordan jeg gør det. Husk på at jeg er en gammel knark. Da jeg var ung, var fjernsynet dårlig nok opfundet. Og telefoner var noget som kun de rige havde.
Alligevel hopper jeg på dette halløj. Det har vist noget at gøre med at oldinge går i barndom igen. Eller også kaldes det beskæftigelsesterapi!
Venlig hilsen

Jan

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Nøglefil til netbank

Indlægaf eitreach » 6. sep 2007, 20:59

Jeg kan kun beklage hvis jeg virker bedrevidende eller noget andet, det er altså ikke meningen. :)

Hvis du klikker på 'Steder', så skulle du gerne se "Hjemmemappe", samt nogle andre ting. En af dem skulle gerne være "hda" - det er din Windows-partition. Den kan du gå ind på (hvis du har den - ellers må vi have fundet ud af hvordan du monterer den) og så kan du kopiere og bruge filer direkte fra dit Windows-system, i Linux (Ubuntu, i dette tilfælde.)

Hvis det ikke giver mening, så prøver vi bare igen. :D
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Maze
Indlæg: 63
Tilmeldt: 12. apr 2007, 13:28

Nøglefil til netbank

Indlægaf Maze » 6. sep 2007, 21:17

En diskette er måske ikke det mest optimale mere til at gemme filer, hvis du har mulighed for det så prøv med en USB nøgle, den skal du ligge din nøgle ud på fra Windows, og derefter genstarte maskinen i Ubuntu og kopiere filen ind i dit home bibliotek.

Jeg har selv flyttet min nøgle til Nordea Netbank på den måde.

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 7. sep 2007, 06:12

Eitreach tak for svaret. Når jeg klikker på steder stå der ikke noget om "hda"

Maze også tak til dig. Jeg bruger faktisk aldrig disketter mere. Når jeg gjorde det denne gang var det fordi: Da jeg spurgte i sparekassen, fik jeg oplyyst at man ikke bare kunne kopiere nøglefilen. Den skulle eksporteres via netbank og eftefølgende importeres igen via netbank.
Jeg har prøvet at kopiere nøglefilen ind i min mappe. Når jeg så vil hente den fra netbank sker der bare ikke noget.
Venlig hilsen

Jan

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Nøglefil til netbank

Indlægaf Stra » 7. sep 2007, 15:24

Hej

Jeg klarede problemet ved at sende nøglen fra Windows til et USB stik. Og derefter ligge det i en mappe i Ubuntu.

Du finder det så, når du vil gå ind i netbank via gennemsøg og så kører det forhåbentlig

mvh
Strange :D
Senest rettet af Stra 9. sep 2007, 15:09, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 8. sep 2007, 13:52

Nu har jeg nøglen på en USB. Men jeg kan ikke få den frem når jeg starter netbank i ubuntu.

For god ordensskyld vil jeg lige nævne: Jeg kan sagtens få nøglefilen frem med USB når jeg bruges Win. Håber en eller anden kan hjælpe.
Venlig hilsen

Jan

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Nøglefil til netbank

Indlægaf Stra » 8. sep 2007, 21:24

Du skal oprette en mappe; kald den fx webbank, i din "hjemmemappe"
derefter ligger du nøglen over i mappen.

Derefter starter du netbanken og via knappen gennemse skulle du kunne finde og åbne nøglen

mvh
strange
Senest rettet af Stra 9. sep 2007, 15:12, rettet i alt 3 gange.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 9. sep 2007, 07:49

Nu har jeg lavet en mappe til nøglefilen. Når jeg kopierer filen over i mappen finder netbank den fint. Det virker bare ikke.

Banken har fortalt mig at i nøglefilen er der indbygget en sikkerhed som gør at filen bliver ødelagt når man kopierer den. Den skal importeres via netbank, og det er her det går galt for mig.
Venlig hilsen

Jan

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Nøglefil til netbank

Indlægaf Stra » 9. sep 2007, 11:09

Hej

Desværre er min hukommelse ikke hvad den burde være, for min nøgle-fil sendte jeg til USB stik (ikke eksporterede (det var adressebog fra e-post klient jeg gjorde det med)).

Og derefter lagde jeg den over i mappen (og ikke importerede den) og den virkede. Beklager den misvisende hjælp.


Hvordan du importerer den i din webbank ved jeg ikke.

Men alternativt må du kunne få en ny kode fra banken og så starte derfra.


MVH
Strange :( :(
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

Nøglefil til netbank

Indlægaf janss » 11. sep 2007, 09:27

Tak for rådet stra.

Nu har jeg fået nye koder og netbank fungerer på Ubuntu. Nu er problemet bare at jeg ikke kan gemme den på USB nøglen. Jeg får beskeden at filen på ikke gemmes det samme sted.
Venlig hilsen

Jan

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Nøglefil til netbank

Indlægaf Stra » 11. sep 2007, 09:40

Hvorfor vil du gemme den på USB nøglen?

Men du kan måske løse det ved at slette den gl nøgle du har liggende der.

mvh
Strange
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster