ekstern hdd

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
iceman21dk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2009, 17:03

ekstern hdd

Indlægaf iceman21dk » 6. feb 2009, 10:37

hey jeg gar en ekstern hgg som jeg ikke kan få til at køre sammen med ubuntu. den skriver den ikke kan montere enheden.

kan i hjælpe mig med hvordan jeg får den til det. ?

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: ekstern hdd

Indlægaf ChrisBuchholz » 6. feb 2009, 10:41

Hvilket format er harddisken formateret i?

Du kan tjekke det ved at plugge harddisken til computeren og starte gParted op. Så vælger du så din eksterne harddisk og så kan du blandt andet se formatet på den.

tlk
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12. jan 2009, 21:36

Re: ekstern hdd

Indlægaf tlk » 6. feb 2009, 10:58

Har også oplevet at jeg ikke kan åbne min ekterne harddisk.
Men fandt ud af, at det var når den var tilsluttet i Windows, så skal jeg huske afmelde den i "Safely remove hardware" - For ellers lader windows nogle filer være på harddisken som viser sig at låse den for Ubuntu.

/Thomas

iceman21dk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2009, 17:03

Re: ekstern hdd

Indlægaf iceman21dk » 6. feb 2009, 11:20

jeg har nu installeret gParted igennem synoptic, men hvordan køre jeg så programmet.

jeg er ret ny i ubuntu har kun haft det i 3 dage

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: ekstern hdd

Indlægaf ChrisBuchholz » 6. feb 2009, 11:36

Du kan køre det ved at trykke Alt+F2, og skrive gparted efterfulgt af et tryk på enter. Men det skulle også gerne være at finde i System->Administration->Partition Editor.

Når programmet så er start op, er der oppe i højre hjørne sådan en dropdown ting hvor der f.eks. står ting som /dev/sda (250 GiB), der vælger du så din eksterne harddisk og så vil gParted vise dens data information.

iceman21dk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2009, 17:03

Re: ekstern hdd

Indlægaf iceman21dk » 6. feb 2009, 11:43

super. det er

filsystem ntfs
path /dev/sdd1

kunne nok godt bruge din hjælp til lidt mere vis du har tid. eller på andet tidspungt. kan du ikke add min msn iceman21dk@hotmail.com

på forhånd tak

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: ekstern hdd

Indlægaf ChrisBuchholz » 6. feb 2009, 12:06

Hmm det her er bare et skud i tågen, men prøv at installerer ntfsprogs og ntfs-3g.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install ntfsprogs ntfs-3g



...Jeg tror det er nemmere hvis du bare opretter en ny tråd til dine andre spørgsmål. Så er der også mulighed for at andre kan hjælpe til med at løse dem.

iceman21dk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2009, 17:03

Re: ekstern hdd

Indlægaf iceman21dk » 6. feb 2009, 12:10

så skulle det være i orden. skal jeg genstarte også se om jeg kan åbne den eller skal jeg gøre andet

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: ekstern hdd

Indlægaf ChrisBuchholz » 6. feb 2009, 12:19

Ohm, jeg tror det skulle være muligt uden at genstarte før. Det ville jeg ihvertfald gætte på, men ellers kan du prøve at genstarte.

iceman21dk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2009, 17:03

Re: ekstern hdd

Indlægaf iceman21dk » 6. feb 2009, 12:20

har lige gensterte. og går jeg ind og dobble klikker på den skriver den det samme som før

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: ekstern hdd

Indlægaf lopu » 6. feb 2009, 12:34

Har du set svaret fra tik
hvis din harddisk ikke er afmeldt fra winows kan ubuntu ikke få adgang til den
du er så nådt til at sætte den til en windows maskine igen, og så fjerne den via safe remove
Windows Socks Linux Rocks

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: ekstern hdd

Indlægaf ChrisBuchholz » 6. feb 2009, 12:36

Hmm det ved jeg ikke så.
Jeg ville gætte på at det var noget dumt noget windows har lavet.

Har du mulighed for at smide alt det der er på harddisken et andet sted hen?
For så ville en løsning være at gå ind og formatere den på ny med gparted, som ntfs som før, for så ville du nemlig være sikker på det var lavet ordenligt.

Gør det dog kun hvis du har mulighed for at opbevarer tingene på harddisken et andet sted, sådan så du ikke mister dem.

Jeg har også selv haft problemer med ntfs formaterede harddiske, men jeg har faktisk aldrig fundet en egentligt løsning. Jeg ved bare, at jeg aldrig har haft problemer med en ntfs harddisk formateret via gparted/ntfsprogs, men når de er lavet via windows er det en anden sag.

iceman21dk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. feb 2009, 17:03

Re: ekstern hdd

Indlægaf iceman21dk » 6. feb 2009, 12:39

den har tidliger været sat til windows xp. men der er ikke windows på min maskine mere. men i mener så stadig at der ligger noget på den hdd som skal væk også???

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: ekstern hdd

Indlægaf lopu » 6. feb 2009, 12:49

den skal bare afmeldes i windows så du må prøve at finde en der har en windowsmaskine koble den til
og derefter afmelde den via "Safely remove hardware"
Windows Socks Linux Rocks

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: ekstern hdd

Indlægaf ChrisBuchholz » 6. feb 2009, 12:51

Nej overhovedet ikke...

Det jeg mener er, at din eksterne harddisk - den du ikke kan mounte i ubuntu, den er blevet formatteret som ntfs af windows, og jeg har før oplevet at jeg ikke kunne mounte en sådan harddisk.
Så hvis du tager alle de ting du har på din eksterne harddisk og overføre dem til en windows maskine og så går ind i ubuntu og formattere din eksterne harddisk (den du lige har flyttet alle tingene væk fra så den nu er tom) via gparted som ntfs harddisk, så vil det virke. Så går du bagefter ind på den windows maskine hvor tingene der før lå på den eksterne nu er og føre dem tilbage til den eksterne nyformatterede ntfsharddisk og så virker det både i windows og ubuntu.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster