Grafiken "hænger" efter i VB ...

Forum for support til grafik og lydkort.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Grafiken "hænger" efter i VB ...

Indlægaf Dan Hansen » 5. jun 2014, 22:44

Har lige installeret Ubuntu 14.04 i VirtualBox, og var nødt til at installere Guest Addition to gange før jeg fik fuldskærm(!), og nu virker det som om grafiken er treg. Skal jeg f.ex flytte et vindue, så hakker det, og virker som om det hænger lidt efter. Hvad kan dette være?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Grafiken "hænger" efter i VB ...

Indlægaf lath » 6. jun 2014, 13:41

Dan Hansen skrev:Har lige installeret Ubuntu 14.04 i VirtualBox, og var nødt til at installere Guest Addition to gange før jeg fik fuldskærm(!), og nu virker det som om grafiken er treg. Skal jeg f.ex flytte et vindue, så hakker det, og virker som om det hænger lidt efter. Hvad kan dette være?


Software rendering!

Software rendering betyder at grafikken renderes(=tegnes) af en CPU i stedet for en GPU, hvilket giver en meget lavere antal fps.
fps betyder "frames per second", der kan oversættes til "billeder per sekund" på dansk.

Et andet tegn på software rendering er den latency (tidsforsinkelse) som du skriver om.

Bruger du Unity kan du bruge en anden mere letvægts-desktop, f.eks. installere XFCE desktoppen med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install xubuntu-desktop

Du skal logge ind igen før du kan skifte desktop - du skal huske at vælge en xubuntu eller XFCE som desktop.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafiken "hænger" efter i VB ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2014, 15:50

Hvilket grafikkort og driver har du på den rigtige maskine?

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Grafiken "hænger" efter i VB ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2014, 16:03

Det er den her fætter; http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/laptop/3426097/acer-aspire-v5-571p-touch-review/ så det er Intel HD 4000 grafik kort i den. Det underlige er at jeg har lige haft en tilsvarende installation af Ubuntu 14.04 på dansk på den, og den kørte helt fint. Jeg prøvede at bare skifte sprog, men det blev noget værre rod, og det hele endte op på engelsk(?) selv om sprogfilene var danske (jeg slettede de norske og de engelske).

Lige nu har jeg norsk Ubuntu som "hovedmaskin" og jeg havde som sagt en dansk udgave i VB. Så tænkte jeg at skifte om på det, så jeg fik dansk Ubuntu som "hovedmaskine", og norsk i VB. Dette fordi jeg laver en del arbejde på norsk, og da er det fint med norsk stavekontrol osv.

Jeg er klar over man kan skifte sprog ved at logge ind og ud, men det havde jeg tænkt at slippe for ... :D
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafiken "hænger" efter i VB ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2014, 16:14

Den burde have fungerende 3D acceleration, VirtualBox's hardware acceleration fungere dog ikke særlig godt sammenlignet med eks. VMWare.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Grafiken "hænger" efter i VB ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2014, 16:18

Jeg mærker ingen forskel på om jeg bruger 3D acceleration eller ikke. Men nu installerede jeg alle opdateringer før Guest Additionen, og jeg måtte installere den to gange før jeg fik fuldskærm. Måske jeg bare skal prøve en ny installation og se hvad der sker. Tager jo ikke al verden med tid :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster