Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 18. mar 2009, 13:49

Hejsa

Nu har jeg prøvet nogle timer efterhånden de sidste par dage, og prøvet mange forskellige ting, men lige meget hjælper det :?

Jeg har både prøvet blot vi netwærk manageren at opsætte den, vi VodaFone's fikse program, via wvdial med forskellige opsætninger, samt sidst at tilføje USB switcher pakken - ikke at jeg tror den har været nødvendig, for jeg har ikke noget kort isat...

Jeg havde på et tidspunkt konstant blå lys, men der var stadig intet der virkede...

Og det virker, dækningen er der heller ingen problemer med - det virker fint i min Windows arbejds bærbar...

Er der nogle der har nogle foreslag, evt. til noget oprydning, hvis der er noget der kan sidde på tværs i mit system, så er det meget velkomment ?? :)

Mange hilsner
Carsten

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf lath » 18. mar 2009, 21:27

Boblebad skrev:Hejsa

Nu har jeg prøvet nogle timer efterhånden de sidste par dage, og prøvet mange forskellige ting, men lige meget hjælper det :?

Jeg har både prøvet blot vi netwærk manageren at opsætte den, vi VodaFone's fikse program, via wvdial med forskellige opsætninger, samt sidst at tilføje USB switcher pakken - ikke at jeg tror den har været nødvendig, for jeg har ikke noget kort isat...

Jeg havde på et tidspunkt konstant blå lys, men der var stadig intet der virkede...

Og det virker, dækningen er der heller ingen problemer med - det virker fint i min Windows arbejds bærbar...

Er der nogle der har nogle foreslag, evt. til noget oprydning, hvis der er noget der kan sidde på tværs i mit system, så er det meget velkomment ?? :)

Mange hilsner
Carsten


1)
Hvad er det der ikke virker?

2)
Du nævner Network Manager og VodaFone, så kan man gætte på at det der ikke virker er UMTS - 3G/HSDPA - 3G, eller WiFi 802.11.a/b/g/n sammen med Network Manager?

3)
Svarer du ja til 2, så nævn hvilken teknologi der er knas med her.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 18. mar 2009, 22:31

Hej lath

Der er slet ikke forbindelse til nettet, den blinker blot, og så er der den ene gang hvor jeg har haft et konstant blåt lys, men hvor det heller ikke rigtig virkede alligevel...

Mang ehilsner
Carsten

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf utopia » 19. mar 2009, 02:01

Jeg har også Oister og Huawei E160. Og fik det til at virke med netværk manager + guide hentet på oisters hjemmeside.
netværk manager: ny mobil bredbånd connection, valgte TDC, derefter redigere navn "oister" og sætte APN til bredband.oister.dk ( jeg har prøvet en del forskellige apn, det lader til at de alle er uden virkning, også denne.). Men det giver blåt blink i modem og netværk manager melder "forbindelse afbrudt". Går derefter i terminal "sudo wvdial" og der er forbindelse.

wvdial har jeg fulgt oisters guide "Ubuntu 8.10 version 2"
Start Teminal

Skriv sudo gedit /etc/wvdial.conf

Erstat indholdet af /etc/wvdial.conf med følgende:

[Dialer Defaults]
Phone = *99#
Username = notNeeded
Password = notNeeded
Stupid Mode = 1
Modem = /dev/ttyUSB0
Baud = 460800,8,N,1, ctsfl=0, rtsctl=1
Init2 = ATZ
Init3 = AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
Init4 = AT+CGDCONT=1,"IP","bredband.oister.dk"

Derefter kan der blot skrives "sudo wvdial", og så forbinder den til vores netværk.

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 19. mar 2009, 08:09

Hej Utopia

Tak for dit svar :)

Beklageligvis hjælper det mig ikke, og har også haft den prøvet af tiligere, her er hvad min terminal spytter ud...

--> WvDial: Internet dialer version 1.60
--> Cannot get information for serial port.
--> Initializing modem.
--> Sending: ATZ
^BOOT:27539804,0,0,0,76
--> Sending: ATQ0
ATQ0
OK
--> Re-Sending: ATZ
ATZ
OK
--> Cannot get information for serial port.
--> Initializing modem.
--> Sending: ATZ
ATZ
OK
--> Sending: ATZ
ATZ
OK
--> Sending: AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
OK
--> Sending: AT+CGDCONT=1,"IP","bredband.oister.dk"
OK
--> Modem initialized.
--> Sending: ATDT*99#
--> Waiting for carrier.
CONNECT 3600000
--> Carrier detected. Starting PPP immediately.
--> Starting pppd at Thu Mar 19 08:00:28 2009
--> Pid of pppd: 10058
--> Using interface ppp0
--> Disconnecting at Thu Mar 19 08:00:58 2009
--> The PPP daemon has died: A modem hung up the phone (exit code = 16)
--> man pppd explains pppd error codes in more detail.
--> Try again and look into /var/log/messages and the wvdial and pppd man pages for more information.
--> Auto Reconnect will be attempted in 5 seconds
--> Cannot get information for serial port.
--> Initializing modem.
--> Sending: ATZ
OK
--> Sending: ATZ
ATZ
OK
--> Sending: AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
OK
--> Sending: AT+CGDCONT=1,"IP","bredband.oister.dk"
OK
--> Modem initialized.
--> Cannot get information for serial port.
--> Initializing modem.
--> Sending: ATZ
OK
--> Sending: ATZ
ATZ
OK
--> Sending: AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
OK
--> Sending: AT+CGDCONT=1,"IP","bredband.oister.dk"
OK
--> Modem initialized.
--> Sending: ATDT*99#
--> Waiting for carrier.
NO CARRIER
--> No Carrier! Trying again.
--> Sending: ATDT*99#
--> Waiting for carrier.
^BOOT:27539804,0,0,0,76
^RSSI:2
^RSSI:2
^BOOT:27539804,0,0,0,76
^BOOT:27539804,0,0,0,76


Derefter bliver den ved med at spytte ^RSSI:2 og ^BOOT:27539804,0,0,0,76 i tilfældige rækkefølger...

Og modemet kan sagtens connecte, det er blot at smide det i min arbejds bærbar med Vista,
så der er et eller andet der konflikter på en eller anden måde her...

Men jeg ved ikke om du(eller andre) får noget ud af det min terminal spytter ud ?

Mange hilsner
Carsten

ubernissen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. mar 2009, 13:04

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf ubernissen » 19. mar 2009, 13:29

Jeg roder selv med et E160G fra Oister og har fundet en mellem løsning der virker.
1. Opret /etc/wvdial.conf med: (Ret evt. ttyUSB0 )

Kode: Vælg alt

[Dialer Defaults]
Phone = *99#
Username = notNeeded
Password = notNeeded
Stupid Mode = 1
Modem = /dev/ttyUSB0
Baud = 460800,8,N,1, ctsfl=0, rtsctl=1
Init2 = ATZ
Init3 = AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0
Init4 = AT+CGDCONT=1,"IP","bredband.oister.dk"

[Dialer]

2. Slå alle andre netværk fra ellers blive default route ikke oprettet!
3. Sæt E160G i og lad NetworkManageren finde det og brug: (kan være du skal lade den oprette og bagefter rette under Connections)

Kode: Vælg alt

Connection name: Dialer
Number: *99#
Username: notNeeded
Password: notNeeded
APN: bredband.oister.dk

4. Bagefter skulle Dialer gerne stå på listen når du venstre klikker på NetworkManager ikonet.
5. Når du klikker på den, fejler den efter efter 3-4 sekunder. Men driveren bliver åbenbart loaded! Udfyld password hvis den sprøger efter det.
6. Åben en prompt og skriv

Kode: Vælg alt

sudo wvdial


Alt efter hvor god dækning der er, connecter den til Oister og der kommer bla et IP og DNS til sidst.
Efter du har fået IP og der bare står noget a la ppp0, er der forbindelse indtil du lukker prompten.

Hvis der ikke kommer forbindelse, skal du tage E160G ud, genstarte NetworkManageren, sætte E160G i start fra punkt 4.

Det er den eneste måde jeg kan få det til at virke med Ubuntu 8.10 og NetworkManager 0.7

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 22. mar 2009, 14:12

Hej ubernissen

Takker for dit svar :)

Nu efter at ha' rodet lidt frem og tilbage igen, er jeg sådan set lige vidt, jeg ender med at få en bad init string på "AT&FE0V1X1&D2&C1S0=0", hvilket jeg også fik før, så jeg har holdt mig til "ATE0V1&D2&C1S0=0+IFC=2,2", den ender nu også med at give en bad init string

Kan der være noget installeret som giver problemer, jeg føler mig lidt på bar bund her ?

Mange hilsner
Carsten

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 22. mar 2009, 14:16

lath skrev:
1)
Hvad er det der ikke virker?

2)
Du nævner Network Manager og VodaFone, så kan man gætte på at det der ikke virker er UMTS - 3G/HSDPA - 3G, eller WiFi 802.11.a/b/g/n sammen med Network Manager?

3)
Svarer du ja til 2, så nævn hvilken teknologi der er knas med her.

/Lars


Har først set din pm nu, sorry

Der er intet der virker, det er lige meget hvordan jeg gør det, hverken gennem network manageren, wvdial eller Vodafone, så det er slet ikke et spørgsmål om hvilke net der ikke virker, for jeg får slet ikke forbindelse...

Og det har intet med modemet at gøre, det virker fint under windows vista, og dermed er et dækningsproblem også udelukket...

Mange hilsner
Carsten

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf utopia » 22. mar 2009, 15:04

Har du prøvet at slå pin kode fra?
Ellers kan det være vodafone og wvdial der konflikter.
prøv at se i denne tråd . soundpartner indlæg 14 okt 2008 19:48
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=3999&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 22. mar 2009, 20:09

utopia skrev:Har du prøvet at slå pin kode fra?
Ellers kan det være vodafone og wvdial der konflikter.
prøv at se i denne tråd . soundpartner indlæg 14 okt 2008 19:48
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=3999&st=0&sk=t&sd=a&start=15


Hej utopia

Der er ikke nogen forskel på om der er pin slået til eller fra...

Jeg har fulgt guiden fra linket, så Vodafone og det hele røg sig en tur, nu har jeg blot lidt problemer med ppp

--> Carrier detected. Starting PPP immediately.
--> Starting pppd at Sun Mar 22 20:05:21 2009
--> Warning: Could not modify /etc/ppp/pap-secrets: Permission denied
--> --> PAP (Password Authentication Protocol) may be flaky.
--> Pid of pppd: 6565
--> Disconnecting at Sun Mar 22 20:05:22 2009
--> The PPP daemon has died: pppd options error (exit code = 2)
--> man pppd explains pppd error codes in more detail.
--> I guess that's it for now, exiting
--> The PPP daemon has died. (exit code = 2)


Jeg har fået ændret på permissions på de første problemer der opstod, men den her ved jeg ikke rigtig hvad jeg stiller op med, har prøvet lidt af hvert...

Mange hilsner
Carsten

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf utopia » 23. mar 2009, 09:46

Hvis jeg i terminal bruger kode "wvdial", får jeg også samme fejl som dig. Men med "sudo wvdial" og indtaster password, får jeg forbindelse. Ellers prøv med netværk manager. Ny mobilbredbånd forbindelse/ vælg tdc / navn "Dialer", uden at ændre andet. Derefter i terminal og sudo wvdialer. Virker hos med med den tidligere omtalte guide fra oister.

edit: jeg har slået pinkode fra i et andet styresystem

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 26. mar 2009, 11:50

utopia skrev:Hvis jeg i terminal bruger kode "wvdial", får jeg også samme fejl som dig. Men med "sudo wvdial" og indtaster password, får jeg forbindelse. Ellers prøv med netværk manager. Ny mobilbredbånd forbindelse/ vælg tdc / navn "Dialer", uden at ændre andet. Derefter i terminal og sudo wvdialer. Virker hos med med den tidligere omtalte guide fra oister.

edit: jeg har slået pinkode fra i et andet styresystem


Jeg aner simpelthen ikke hvad der er galt, lige meget hvad jeg gør, får jeg Bad init string

Men jeg har dl en ny Ubuntu og skal lie ha' den brændt ud, så installerer jeg den på en anden partition, så jeg får en ren installation at prøve på - for jeg tror der er noget der konflikter på min gamle...

Mange hilsner
Carsten

ubernissen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. mar 2009, 13:04

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf ubernissen » 26. mar 2009, 12:06

Så lad være med at installere den driver Oister anbefalder, men følge det jeg skrev den 22 mar 2009, 14:12.
Har brugt det på 2 forskellige Ubuntu 8.10 installationer, uden problemer.

Bad init string kommer fordi der ikke er loaded en brugbar driver. Det er derfor jeg først bruger NetworkManager, selvom den fejler, loader den stadig driveren.
Hvis du skriver

Kode: Vælg alt

lsusb
før og efter du har prøvet med NetworkManager, kan du se forskellen.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf soundpartner » 26. mar 2009, 18:54

jeg har ikke fulgt helt med her aaf flere årsager. Den største er at jeg pt arbejder på en stor guide, men jeg har selv en smule problemer med at få oister i tale.

jeg kan dog love dig at det ser ud til at det kommer til at virke out of the box i 9.04 der kommer om en måneds tid (der arbejdes på højtryk på det i hvert fald)

en ting kn jeg dig sige... De fleste drivers og dialers der er avet i 8.04 eller tidligere vil ikke virke i 8.10 og i hvisse tilfælde (heriblandt vodafone programmet som mange anbefaler) så vil dialeren direkte konflikte med networkmanageren og gøre at ingen af dem kan komme til at virke (jeg har måtte reinstallere ubuntu hver gang)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Boblebad
Indlæg: 27
Tilmeldt: 28. jan 2009, 09:24

Re: Oister/3 - Huawei E160G - Ubuntu 8.10 - virker ikke

Indlægaf Boblebad » 31. mar 2009, 10:46

soundpartner skrev:jeg har ikke fulgt helt med her aaf flere årsager. Den største er at jeg pt arbejder på en stor guide, men jeg har selv en smule problemer med at få oister i tale.

Lyder interessant :)

jeg kan dog love dig at det ser ud til at det kommer til at virke out of the box i 9.04 der kommer om en måneds tid (der arbejdes på højtryk på det i hvert fald)

Det vil jeg se frem til :)

en ting kn jeg dig sige... De fleste drivers og dialers der er avet i 8.04 eller tidligere vil ikke virke i 8.10 og i hvisse tilfælde (heriblandt vodafone programmet som mange anbefaler) så vil dialeren direkte konflikte med networkmanageren og gøre at ingen af dem kan komme til at virke (jeg har måtte reinstallere ubuntu hver gang)

Se, det er nemlig det jeg er bange for der er sket for mig, og selvom jeg har afinstalleret Vodafone igen, så har det ikke ændret noget som helst, der er intet der virker...

Også derfor jeg har klartgjort en partition, samt hentet en ny Ubuntu for at installere en helt ny fra bunden af - men er der slet ingen mulighed for at rense Ubuntu tilbage til standard på den front ?

Mange hilsner
Carsten

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster