Sonofon og trådløs

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf Christian.Arvai » 2. mar 2009, 18:01

Den forskel soundpartner nævner, er fordi der er forskelligt java til 32 og 64 bit udgaven og at den der er til 64 bit, ikke virker på forumets irc klient.

Men jeg har lige haft startet en anden ubuntu install op (også 64 bit), den er fra i eftermiddags og der var ikke ændret på andet en open office 3.0, jeg installerede xchat på den og det virkede perfekt fra starten.

Ingen af dem jeg har snakket med, fatter hvad det er der sker i det tilfælde, hvor du har problemet i xchat, jeg må lige i tænkebox over det.





PS: bruger du messenger, skype eller lign. som i kan bruge til at kontakte hinanden ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf SteenK » 2. mar 2009, 18:15

Jeg bruger MSN: mail@steen-knudsen.dk er det du skal søge...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf Christian.Arvai » 2. mar 2009, 18:35

Olé .... endeligt noget der virker :D

Soundpartner der virker fint over msn, så kan du hjælpe ham den vej - i stedet for på irc.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf soundpartner » 2. mar 2009, 19:33

christian.arvai skrev:Olé .... endeligt noget der virker :D

Soundpartner der virker fint over msn, så kan du hjælpe ham den vej - i stedet for på irc.


msn.... det der microsoft pjat!!! nej det bruger jeg sgu ikk.... Aj ok gu gør jeg da så.
msn@soundpartner.dk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf SteenK » 2. mar 2009, 19:59

Ja, og jeg er så godt som klar!!!

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf soundpartner » 2. mar 2009, 22:12

ok så langt så godt. nu har vi modemet til at virke. det viste sig at jeg havde lavet et par små fejl i mit script, men de er rettet nu.
nu mangler vi bare at få sat networkmanageren rigtigt op, men nu snakker jeg med sonofon i morgen og hører om de vil med i min store mobilt bredbånd på linux guide.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf SteenK » 2. mar 2009, 22:30

Jep!!!

Sov rigtig godt, og tak for hjælpen så langt....

xenocrates
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. apr 2009, 21:40
IRC nickname: Xenocrates
Geografisk sted: Odense

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf xenocrates » 16. apr 2009, 21:47

Hejsa alle sammen.

Jeg har læst den her tråd meget grundigt igennem i dag fordi jeg har siddet med nøjagtigt samme problem.
Skulle hjælpe en ven med at installere ubuntu og opsætte internet på den, men hun har kun mobilt bredbånd via sonofons Icon 225 modem.
Jeg har forsøgt at downloade de enkelte elementer fra det script som ligger tidligere i tråden, men det er lettere sagt end gjort. Mit spørgsmål er så: Hvordan i al verden får jeg hendes net til at køre når der vitterligt ikke er andet net i nærheden end det hun får via sit icon modem?

Er det muligt for mig at lave en cd hvor alle de nødvendige data ligger på, som jeg kan tage med hjem til hende og så fixe det på den måde?
Og i så fald, hvilke ting skal jeg bruge?
Det skal siges at jeg er ikke selv linux-bruger, så jeg er ikke så fandens skarp i linux-kommandor og syntaksen for kommandoerne, så hvis det ikke er for meget besvær, så må det gerne være en "udførlig" vejledning :)

xenocrates
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. apr 2009, 21:40
IRC nickname: Xenocrates
Geografisk sted: Odense

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf xenocrates » 19. apr 2009, 07:24

Det er i øvrigt en ren installation, så har kun de ting der er præinstallerede med ubuntu.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf Warhawk » 19. apr 2009, 12:50

Hej og velkommen i forum :)

Jeg er på vej ud af døren, men synes lige at du fortjener et svar.

Det kan godt lade sig gøre at hente de forskellige ting ned på f.eks. din maskine, og så kopiere det på en CD-ROM eller USB-nøgle. Du skal dog være klar over at du skal arbejde i terminalen for at få din venindes maskine til at virke.

Har ikke tid lige nu - måske svarer soundpartner eller en anden, ellers bliver det først i aften.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

xenocrates
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. apr 2009, 21:40
IRC nickname: Xenocrates
Geografisk sted: Odense

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf xenocrates » 19. apr 2009, 19:15

Hej, tak for svaret og velkomsten :)
Jeg er klar på at skulle ind i terminalen, hvis det er nødvendigt. Jeg har bare aldrig selv brugt linux før, så ved meget lidt om diverse kommandoer. Har brugt et par timer på at læse lidt tutorials omkring linux kommandoer, så er ikke fuldstændig tabt (men det er tæt på :D )

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf ChrisBuchholz » 19. apr 2009, 20:50

xenocrates skrev:Hej, tak for svaret og velkomsten :)
Jeg er klar på at skulle ind i terminalen, hvis det er nødvendigt. Jeg har bare aldrig selv brugt linux før, så ved meget lidt om diverse kommandoer. Har brugt et par timer på at læse lidt tutorials omkring linux kommandoer, så er ikke fuldstændig tabt (men det er tæt på :D )


Det du gør er at downloade følgende fil og ligge den på hendes computer i hendes hjemmemappe. Så åbner du en terminal og så skriver du følgende:

Kode: Vælg alt

sudo chmod 777 BETAopticon.sh && ./BETAopticon.sh

Det er påkrævet at du er i samme mappe i terminalen, som den mappe filen ligger i, så derfor _skal_ du ligge filen i hendes hjemmemappe, og sørge for at du i terminalen også er i hendes hjemmemappe. Dette er terminalen dog som standard når du åbner den.

Her er filen der skal downloades på forhånd: http://soundpartner.linux.dk/scripts/BETAopticon.sh

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf Warhawk » 19. apr 2009, 22:23

Hejsa,

ChrisBuchholz har skrevet en fin vejledning, men der mangler lidt. Download disse 2 filer:
http://soundpartner.linux.dk/scripts/BETAopticon.sh
http://soundpartner.linux.dk/3g/usb_mod ... sp.tar.bz2

gem dem f.eks. på en USB-nøgle. På din venindes maskine gør vi følgende:
- sæt USB-nøglen i maskinen
- når Nautilus starter op, markerer du Skrivebord under Steder
- opret en ny mappe med <Skift>+<Ctrl>+<N> og kald den 3g
- kopier BETAopticon.sh fra USB til Skrivebord
- kopier usb_modeswitch-sp.tar.bz2 fra USB til 3g
- åbn terminalen Programmer | Tilbehør | Terminal
- skriv følgende:

Kode: Vælg alt

cd Skrivebord

Kode: Vælg alt

sudo gedit BETAopticon.sh
indtast her dit password
- nu åbner du for BETAopticon.sh, som du skal redigere
- find denne linie og slet den:
wget http://soundpartner.linux.dk/3g/usb_mod ... sp.tar.bz2
- gem ændringen og luk
- så fortsætter du i terminalen

Kode: Vælg alt

sudo chmod 777 BETAopticon.sh && ./BETAopticon.sh
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

xenocrates
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. apr 2009, 21:40
IRC nickname: Xenocrates
Geografisk sted: Odense

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf xenocrates » 20. apr 2009, 06:43

mange tak for svarene, men er I sikre på at det er nok?

Jeg havde nemlig allerede prøvet at hente den fil der hedder usb_modeswitch og ændret i BETAopticon.sh så den ikke ville gå på nettet efter den, men det virkede stadig ikke.
ubuntu stoppede ganske vist med at se usb-donglen som et drev derefter (hvilket jeg egentlig troede var en fejl i starten) men network manager opdagede aldrig at der sad et modem koblet til.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sonofon og trådløs

Indlægaf Warhawk » 20. apr 2009, 08:34

Du har scriptet mobilt_bredbaand.sh som du kan køre - det skulle aktivere modemet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster