NFS shares

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

NFS shares

Indlægaf thj01 » 13. sep 2015, 19:14

Hvis man skal mounte NFS shares ved hjælp kommandollinien hvor alle har adgang kan man så sætte en create mask, så filerne bliver skabt med 777- hvad skal man så montere dem med?

Kode: Vælg alt

mount 10.0.2.10:/srv/nfs /mnt/nfs -o something something


Jeg kan se at man kan anvende umask, uid, gid osv i fstab - men kan man noget lignende på kommandolinien?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NFS shares

Indlægaf lath » 16. sep 2015, 16:06

thj01 skrev:Hvis man skal mounte NFS shares ved hjælp kommandollinien hvor alle har adgang kan man så sætte en create mask, så filerne bliver skabt med 777- hvad skal man så montere dem med?

Kode: Vælg alt

mount 10.0.2.10:/srv/nfs /mnt/nfs -o something something


Jeg kan se at man kan anvende umask, uid, gid osv i fstab - men kan man noget lignende på kommandolinien?

At alle har adgang til en terminal betyder ikke at de kan mounte noget som helst.

Du kan bruge pmount - husk at læse pmount man pagen for at læse hvordan du konfigurerer den.
Du kan sætte en umask - system wide, såvel som per bruger

Med udisks daemonen kan upriviligerede brugere mounte og unmounte block devices med hjælp af udev regler (AFAIK).

Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: NFS shares

Indlægaf thj01 » 16. sep 2015, 22:14

Tak for dit svar.

Jeg forsøgte at finde en "smart" løsning, men må erkende at jeg ikke har kunnet finde nogen smart løsning - og derfor også har slået mig til tåls med at systemarbejde kræver sudo/root rettigheder - og det er nok egentlig ikke så værst endda ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NFS shares

Indlægaf lath » 17. sep 2015, 16:22

thj01 skrev:Tak for dit svar.

Jeg forsøgte at finde en "smart" løsning, men må erkende at jeg ikke har kunnet finde nogen smart løsning - og derfor også har slået mig til tåls med at systemarbejde kræver sudo/root rettigheder - og det er nok egentlig ikke så værst endda ;)


I capabilities(7) finder du at et program med capabilityen CAP_SYS_ADMIN giver det ret til at mounte og unmounte filsystemer.
Med setcap(8) kan du sætte netop den capability på et program (=ikke et script).
Da det er mount kommando du bruger, så laver du et lille wrapper program i C.
Programmet kalder /bin/mount med de rigtige argumenter (specificeret af dig) ved hjælp af libc funktionen execlp(3) , se exec(3).

Når du har sat en capability på et program med setcap(8), så skal du efterfølgende ikke længere bruge sudo.
Dog er det sådan at hvis du overskriver programfilen med en ny, fordi du oversætter en rettet udgave fra C kildekode, så mister den alle sine capabilities.



Du sætter capabilityen CAP_SYS_ADMIN på et program, lad os sige at det har stien: /usr/local/bin/nfsmount således:

Kode: Vælg alt

sudo setcap -v CAP_SYS_ADMIN /usr/local/bin/nfsmount


Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster