usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 4. sep 2014, 16:40

Hvilke krav skal man se efter for at vide, at et 3g eller lte modem kan bruges? Kan et modem være locked? Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges?

Indlægaf AJenbo » 4. sep 2014, 18:06

Det skal have en fungerende driver. Ja et modem kan være låst, men det betyder kun noget for om du kan sætte et andet sim kort i

gtr

Re: usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges?

Indlægaf gtr » 5. sep 2014, 16:10

Tak for svar.
Jeg vil gerne vide det mere teknisk præcist. For at være sikker på, at jeg ikke køber et modem, der kun kan bruges i sydamerika, eller lignende.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges?

Indlægaf lath » 6. sep 2014, 13:13

gtr skrev:Tak for svar.
Jeg vil gerne vide det mere teknisk præcist. For at være sikker på, at jeg ikke køber et modem, der kun kan bruges i sydamerika, eller lignende.


LTE (4G) fra en teleudbyder er ikke det samme LTE (4G), som fra andre teleudbydere, da de har købt licens til forskellige frekvenser.
http://www.bredbaandsmatch.dk/teknik/betegnelser/frekvenser/ -> Læs "Hvilke frekvenser bliver brugt til 4G(LTE)?"

Du skal altså bruge det 4G modem som teleudbyderen siger du skal bruge. Det er nok en god ide at finde ud af om et modem virker i Ubuntu før du bruger det.

Bedre er det at bruge en 4G router i stedet.
4G routeren skal have en Ethernet LAN port (så du kan konfigurere routeren), og den skal også kunne tage et SIM kort - få det rigtige udstyr af teleudbyderen.
En 4G router der bruger et 4G USB modem er en mindre god løsning, da der så vil være et begrænset udvalg af 4G USB modems som 4G routeren ved hvordan den skal snakke med.

En 4G router med Ethernet LAN port vil virke knas-frit med hvilken som helst computer. I bonus har 4G routeren sikkert også WiFi/WLAN, så den samme forbindelse kan bruge af f.eks. også en tablet, en mobil osv.

Bemærk at det kan være en god ide at deaktivere PIN koden for et SIM kort. Det skal gøres med en mobiltelefon.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges?

Indlægaf gtr » 7. sep 2014, 18:30

Tak for svar.
Jeg ville købe et modem og have liggende til det tilfælde, jeg fik brug for et. Men det kan ikke lade sig gøre? Jeg kan ikke se på en modemannonce og på forhånd vide, at modemmet vil virke med alle telefirmaer i DK eller EU?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb 3g og lte modem, hvilke krav for det kan bruges?

Indlægaf AJenbo » 7. sep 2014, 23:00

Du kan se på modemmets specifikationer hvilket frekvenser det understøtter og der med hvilke netværk det ville fungere på, og sørg for at spørge om modemmet er SIM-låst.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster