Problemer med at få Ubuntu og OSx til at tale sammen.

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
MWNetMan
Indlæg: 17
Tilmeldt: 1. jun 2011, 10:21

Problemer med at få Ubuntu og OSx til at tale sammen.

Indlægaf MWNetMan » 24. dec 2012, 16:19

Hej herinde!

Jeg håber at kunne få noget hjælp til korrekt opsætning af mine maskiner. Igennem det seneste års tid, har jeg leget med Ubuntu efter at have opgivet at få Windows til at køre stabilt. Det har fungeret ret godt, dog har det krævet en del google-søgninger for at tilfredsstille mine behov. Nu er jeg så for noget tid siden kommet i besiddelse af en MacBook, hvilket jeg er rigtig glad for. Den kører bare uden problemer, der er dog de begrænsninger som at Apple sætter op, dem kan jeg leve med, sålænge at jeg har en Ubuntu maskine ved siden af.

Jeg har igennem noget tid forsøgt mig på at få Ubuntu maskine sat op således at jeg kan tilgå den både via samba og afp, men det fungere ikke helt som at jeg vil have det til, da jeg støder ind i problemer med brugere og brugerrettigheder, hvilket har medført at jeg har geninstalleret Ubuntu alt for mange gange nu, for at kunne starte forfra og følge en ny af alle de guidelines jeg har kunne finde via google, men jeg kommer aldrig videre, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig!

Jeg kunne løse alle min problemer ved at købe dyre Apple produkter, men jeg har ikke råd og kan se via google-søgninger at jeg kan få min Ubuntu maskine til stort det samme, hvis at jeg bare kan få det til at virke :-)

Jeg har følgende hardware, som jeg ønsker at kombinere:

1 stk. MacBook 5.2 med OSx 10.6.8
1 stk. LG X110 med Ubuntu 12.04LTS + ekstern usb HD
1 stk. Squeezebox Classic
1 stk. Iphone 3GS

Nu og her ønsker jeg følgende:

- at kunne tilgå min Ubuntu maskines mediefiler på den eksterne usb HD fra min MacBook
- at kunne bruge min Ubuntu maskine som TimeMachine for min MacBook
- at min Ubuntu maskine har Logitech Media Server installeret til min Squeezebox
- at kunne styre min Ubuntu maskine via Teamviewer eller et bedre alternativ (hvis nogen har et forslag)
- at kunne skrive og læse på min Ubuntu maskine via min MacBook

På længere sigt ønsker (det er ikke fokus lige nu):

- at min datters snart indkøbte MacBook kan bruge Ubuntu maskinen som TimeMachine
- at min kærestes Ubuntu maskine (der senere bliver skiftet ud med en MacBook) kan tilgå mine mediefiler på min Ubuntu maskine.

Da alle min søgninger på google har resulteret i at jeg ikke har kunne få det til at fungere og ikke helt har forstået alt, hvad at jeg har siddet og rodet med, håber jeg at nogen vil kunne tage mig stille og roligt igennem processen og hjælpe med at tyde diverse log-filer osv henad vejen som problemerne opstår.

Jeg har forsøgt følgende:
http://www.fiz-ix.com/2012/12/apple-filing-protocol-afp-file-server-on-ubuntu-using-netatalk/ hvor at jeg har valgt først forslag og efterfølgende fulgt denne:
http://www.fiz-ix.com/2012/12/using-avahi-in-ubuntu-to-broadcast-services-to-macs-with-bonjour/

Efter at have fulgt dem slavisk åbner jeg Finder og finder intet netværksdrev andet end det jeg har sat op i samba, hvor jeg ikke kan få lov til at skrive til min eksterne USB. Hvis jeg derefter trykker cmd+k (på min MacBook for at tilslutte server) og taster afp://192.168.1.110 og indtaster min Ubuntu login-oplysninger får jeg en fejl der siger:
"Tilslutning mislykkes.

Der opstod en fejl under forsøg på at oprette forbindelse til serveren “192.168.1.110”. Kontroller servernavnet eller IP-adressen, og prøv derefter igen.

Hvis du ikke kan løse problemet, skal du kontakte systemadministratoren."

Hvad gør jeg galt?

Hvorfor kan jeg ikke få lov til at skrive til min eksterne via samba?

Da jeg er ret så newbee i begge verdener, håber jeg at der vil være tålmodighed med at hjælpe mig og en forståelse for manglende forståelse af opsætningen og "superbruger-sprog"! :-)

På forhånd tak!

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Problemer med at få Ubuntu og OSx til at tale sammen.

Indlægaf Claus Henriksen » 24. dec 2012, 17:11

Interessant projekt... hvis man er mac bruger :D
Mht. At styre ubuntu fra mac har jeg hørt x2go server/client skulle være glimrende.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problemer med at få Ubuntu og OSx til at tale sammen.

Indlægaf AJenbo » 25. dec 2012, 08:12

MWNetMan skrev:- at kunne tilgå min Ubuntu maskines mediefiler på den eksterne usb HD fra min MacBook

Det er der flere maader at goere, da mange af de andre ting du oensker ogsaa kraever fildeling vil det nok vaere mest praktisk at loese dem foerst og saa se om de kan bruges til ogsaa at dele mediefiler paa den maade du oensker.
MWNetMan skrev:- at kunne bruge min Ubuntu maskine som TimeMachine for min MacBook

Det skulle vaere lige til naar foerst du har faaet nettalk (AFP) til at fungere.
MWNetMan skrev:- at min Ubuntu maskine har Logitech Media Server installeret til min Squeezebox

Proev denne guide: http://www.havetheknowhow.com/Install-the-software/Install-Squeezebox-server.html
Det ser ogsaa ud til at itunes kan afspille indhold der deles via squeezebox protokolden saa dette kunne ogsaa vaere en loesning paa at faa dit media indhold delt med mac'en.
MWNetMan skrev:- at kunne styre min Ubuntu maskine via Teamviewer eller et bedre alternativ (hvis nogen har et forslag)

Aktiver VNC paa ubuntu, her efter burde du kunne se den fra din mac og vaelge "Del skaerm" eller noget i den stil.
MWNetMan skrev:- at kunne skrive og læse på min Ubuntu maskine via min MacBook

Jeg er ikke helt sikker paa jeg forstaar hvad du vil.

MWNetMan skrev:- at min datters snart indkøbte MacBook kan bruge Ubuntu maskinen som TimeMachine

Det burde vaere lige til naar foerst du har faaet TimeMachine til at virke foerste gange.
MWNetMan skrev:- at min kærestes Ubuntu maskine (der senere bliver skiftet ud med en MacBook) kan tilgå mine mediefiler på min Ubuntu maskine.

Den laetteste maade at installere ssh paa ubuntu servere og forbinde via det i Nautilus.

MWNetMan skrev:"Tilslutning mislykkes."
Hvad gør jeg galt?

AFP servicen koere aabentbart ikke paa din ubuntu maskine.

Proev eventuelt at teste om servicen svare hvis du koere foelgende kommando fra en terminal paa ubuntu maskinen:

Kode: Vælg alt

telnet 127.0.0.1 548


MWNetMan skrev:Hvorfor kan jeg ikke få lov til at skrive til min eksterne via samba?

Fordi du enten ikke har monteret disken korrekt eller ikke har sat samba korrekt op. Hvordan montere du disken? Hvilken fejl faar du og hvordan har du sat samaba op, hvor gaar du doed? Hvis ikke det er et problem ville det nok vaere laettes at montere den som et permanent drev. Vil du bruge den som TimeMachine bliver det dog noedvendigt at dele via AFP aligevel saa hvis ikke du har flere windows maskiner paa dit netvaerk er der ikke nogen grund til at rode med Samba mere.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster