Problemer med tilslut. til Gmail

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Problemer med tilslut. til Gmail

Indlægaf Jørgensenvanløse » 21. okt 2012, 10:30

Jeg har problemer med at tilgå gmailserveren på mine Ubuntumaskiner, det gælder også en Xpmaskine, jeg får meddelelsen: ”Serveren mail.google.com er for lang tid om at svare.” Det gælder både WIFI og kabel. Jeg kan tilgå med min Galaxytab og min HTCsmartphone uden problemer.
Jeg har prøvet at skifte til WICD manager, med samme resultat. Så hentede jeg Torpark og prøvede herfra, og nu røg jeg på med det samme fra en server fra Madagaskar :-).
Jeg har Telmore til at måle forbindelsen, da vi har mange udfald på linjen, både kabel og WIFI, om det har noget med det at gøre ved jeg ikke, men jeg kan tilgå andre sider uden problemer. WIFI routeren er en ”noname” der blev leveret af Telmore.

Jeg får:
0: hci0: Bluetooth
Soft blocked: no
Hard blocked: no
1: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: no
steen@steen-Aspire-Z3770:~$

Og: http://paste.ubuntu.com/1294296/

MVH
Steen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problemer med tilslut. til Gmail

Indlægaf lath » 21. okt 2012, 13:10

Jørgensenvanløse skrev:Jeg har problemer med at tilgå gmailserveren på mine Ubuntumaskiner, det gælder også en Xpmaskine, jeg får meddelelsen: ”Serveren mail.google.com er for lang tid om at svare.” Det gælder både WIFI og kabel. Jeg kan tilgå med min Galaxytab og min HTCsmartphone uden problemer.
Jeg har prøvet at skifte til WICD manager, med samme resultat. Så hentede jeg Torpark og prøvede herfra, og nu røg jeg på med det samme fra en server fra Madagaskar :-).
Jeg har Telmore til at måle forbindelsen, da vi har mange udfald på linjen, både kabel og WIFI, om det har noget med det at gøre ved jeg ikke, men jeg kan tilgå andre sider uden problemer. WIFI routeren er en ”noname” der blev leveret af Telmore.

Jeg får:
0: hci0: Bluetooth
Soft blocked: no
Hard blocked: no
1: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: no
steen@steen-Aspire-Z3770:~$

Og: http://paste.ubuntu.com/1294296/

MVH
Steen


De mange udfald er et problem - du har sandsynligvis store problemer med noget der hedder interferens, og/eller krydstale.
Dit Ethernet kabel computer og router kan også være beskadiget, så prøv at sætte hastigheden ned til 10 Mbit/s på kabelet. Dermed kan du undgå alt for mange retransmissioner.
Jeg har ikke Unity som desktop, og kan derfor ikke lige fortælle dig hvilket værktøj du skal bruge til at gøre det.
Dit Ethernet kabel må max være 100 meter langt, er den længere skal du indskyde en Ethernet repeater for at forstærke og filtrere støj væk fra signalerne i Ethernet kabelet.

Vælg den WiFi kanal der har flest ubrugte kanaler til hver side, og/eller den WiFi kanal som andre sender på med det svageste signal.
Du skal foretage den ændring i dit access-point (WiFi routeren) via en kablet forbindelse (Ethernet).

Du skal have fat i en WiFi måle App til din HTC, så du kan måle på de WiFi kanaler der sendes på der hvor du bor.
Jeg antager at det er en Android, og så kan den her bruges: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=da

Når du måler så gå fra router til computeren i en lige linie (det er den vej radio signaler bevæger sig imellem sender og modtager) og læg mærke til signalstyken for de forskellige kanaler, læg mærke til om der er en ubrugt kanal med god plads til begge sider som du kan bruge.

Lidt om radiosignaler
sørg for at routeren står et stykke væk fra væggen og der ikke er noget af metal foran den.

Ligeså ved computeren, et stykke fra væggen og ikke noget metal immelm dens antenne og i retning mod WiFi routerens antenne.

Jernbeton dæmper signalet kraftigt, så nogen gange kan et noget længere tlf. kabel til routeren være en fordel.
Routeren kan så placeres mere centralt (kortere afstand imellem sender og modtager).

Bor du i et hus vil et access-point på hver etage være bedst, da signalet bliver sendt ud præcist 90 grader fra antennen: Altså peger antennen lige op (eller ned) sender den kun til siden, og kun meget lidt op og nedad, præcist modsat hvis antennen er vandret.

Har du mere end 1 access-point kan de konfigureres til at man ikke ikke falder af nettet, når man kommer uden for rækkevidden af 1. access-point, hvis man er indenfor rækkeviden af access-point nr 2.
Det der sker at det 2. access-point snakker med access-point 1. om at få overdraget ansvaret for en hosts (computer/smartphone) internetforbindelse, da det netop er sådan at acces-point 1 er ved at miste forbindelsen til den host.
I praksis overlapper de en smule WiFi mæssigt i areal. Meget vigttig så må de ikke sende på samme frekvens (WiFI kanal), da der ellers opstår interferens.
Et sådant skift kaldes et hand-over, og et hand-over sker over det kablede netværk imellem de 2 access-points.

Der må ikke være længere end 100 meter imellem din router og din computer. Er der jernbeton imellem, og flere vægge kan det blive reduceret til at router og computer skal være i samme rum, eller at rækkeviden er reduceret til omkring de 10 til 20 meter på grund af metal (jern armering) i jernbetonen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med tilslut. til Gmail

Indlægaf Jimmyfj » 21. okt 2012, 14:04

Se her er jeg så i tivvl, meget i tvivl faktisk, og vil gerne lige have en admin ind over, inden jeg giver den endelige løsning.

Det tyder på, at din Internet-udbyder blokerer for din Gmail, af en eller anden årsag. Min mistanke bliver vagt af, at du oplyser, at du godt kan komme ind via Tor-netværket, som i grunden blot er en anden DNS-server, du kobler op til.

Jeg mener, vi har en politik her på sitet, som siger, at vi ikke må lave indlæg om at skifte DNS-server, af hensyn til fogedrettens dom over Piratebay-blokeringen. Derfor vil jeg gerne lige høre admin-gruppen om her er tale om en undtagelse fra den regl, eller om det vil være i orden at fortælle hvordan du omgår en lovlig DNS.

Selv har jeg lidt svært ved at se, hvordan det skulle kunne gøres, da du med omgåelse af DNS-blokering jo åbner utilsigtet for adgang til blokerede sider.

I første omgang vil jeg nok bede dig tale med din udbyder om, hvorfor de, tilsyneladende, blokerer for Gmail? Der ligger, mig bekendt, ikke noget krav om DNS-blokering af Gmail.com.

PS.

Med hensyn til sænkning af hastigheden skal du gøre dette i selve routeren. Alle routere har denne funktion og alt du skal gøre er at logge ind på din router som admin. De fleste routere finder du på adressen http://192.168.0.1
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Problemer med tilslut. til Gmail

Indlægaf NickyThomassen » 21. okt 2012, 16:22

Jimmyfj skrev:Jeg mener, vi har en politik her på sitet, som siger, at vi ikke må lave indlæg om at skifte DNS-server, af hensyn til fogedrettens dom over Piratebay-blokeringen. Derfor vil jeg gerne lige høre admin-gruppen om her er tale om en undtagelse fra den regl, eller om det vil være i orden at fortælle hvordan du omgår en lovlig DNS.

Så længe formålet med at skifte DNS ikke er at opnå adgang til ulovligt indhold, så er det fint nok.

Det kan måske virke som en gråzone, men der er intet forkert eller ulovligt i at bruge en udenlandsk DNS-service, og grundende til at gøre det kan være mange. Bare det ikke er for at omgå fogedrettens afgørelse. Jeg kører fx en DNS-service på mit LAN, for det sparer mig nogen gange for de 250-500ms, det kan tage at få svar fra min udbyders DNS.

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Problemer med tilslut. til Gmail

Indlægaf Jørgensenvanløse » 21. okt 2012, 18:13

Tak for svarene, jeg sidder 1.5 m fra routeren, og det jeg ikke forstår er, at jeg ikke kan tilgå gmail fra mine ubuntu og XPmaskiner, men godt fra min Samsung galaxy som kun kører over Wifi! Jeg havde slet ikke tænkt over opendnsserver, Google anbefaler, at man bruger deres, da den angiveligt skulle være hurtigere, og mon ikke Google har spærret for det værste snavs. Blot en tanke, når man tænker på Googles censur på Yoytube feks....
Jeg skal have en samtale med Telmore i morgen

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster