Kablet og trådløs netadgang driller hinanden Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Kablet og trådløs netadgang driller hinanden

Indlægaf mbjornbak » 27. sep 2012, 14:15

Trådløst & wifi driller hinanden og mig

Jeg har flere gange, oplevet at den kablede og den trådløse internet adgang driller hinanden med den virkning, at jeg ikke kan komme på nettet.

Hastigheden på den kablede adgang er ifølge network manageren 100 MB og på den trådløse mellem 1 og 5 MB. Og det selvom det reklamerede med at kunne klare op til 150 Mbps.

Første spørgsmål: bør jeg deaktivere den trådløse net adgang, når det er irrelevant at have den i brug----- og det er det i hovedparten af tiden.

Andet spørgsmål: Er det normalt, at de to metoder interfererer på en sådan destruktiv måde ?

Jeg skylder at sige, at PC én ikke er”født” med trådløs adgang. Jeg har efterfølgende erhvervet et Air:link Nano fra Jensen Scandinavia til at sætte i en USB port. Ved hjælp fra Launchpad- se Question 166736-- fik jeg det til at virke, selvom den medfølgende manual forklarede, at den kun kunne køre med windows som OS.
Jeg vedhæfter et screenshot, der fortæller lidt om de to forbindelser.
mbjornbak
Vedhæftede filer
Netoplysninger.png
Netoplysninger.png (159.1 KiB) Vist 120 gange

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Trådløst & wifi "driller" hinanden  Emnet er løst

Indlægaf lath » 27. sep 2012, 14:30

mbjornbak skrev:Trådløst & wifi driller hinanden og mig

Jeg har flere gange, oplevet at den kablede og den trådløse internet adgang driller hinanden med den virkning, at jeg ikke kan komme på nettet.

Hastigheden på den kablede adgang er ifølge network manageren 100 MB og på den trådløse mellem 1 og 5 MB. Og det selvom det reklamerede med at kunne klare op til 150 Mbps.

Første spørgsmål: bør jeg deaktivere den trådløse net adgang, når det er irrelevant at have den i brug----- og det er det i hovedparten af tiden.

Andet spørgsmål: Er det normalt, at de to metoder interfererer på en sådan destruktiv måde ?

Jeg skylder at sige, at PC én ikke er”født” med trådløs adgang. Jeg har efterfølgende erhvervet et Air:link Nano fra Jensen Scandinavia til at sætte i en USB port. Ved hjælp fra Launchpad- se Question 166736-- fik jeg det til at virke, selvom den medfølgende manual forklarede, at den kun kunne køre med windows som OS.
Jeg vedhæfter et screenshot, der fortæller lidt om de to forbindelser.
mbjornbak


Af hvad jeg ved er det NetworkManager der er for agressiv - ikke mit ord, men set i note om programmet fra Canonical.

Du kan naturligvis bruge et andet der helt erstatter NetworkManager.
Installer de her pakker: wicd wicd-gtk wicd-cli wicd-curses ,afinstaller NetworkManager når du har installeret wicd* pakkerne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Trådløst & wifi "driller" hinanden

Indlægaf mbjornbak » 27. sep 2012, 19:10

Mange tak.
Har gjort, som du anfører. Vedhæfter et screenshot fra synaptic, der viser, hvilke wicd pakker jeg nu har installeret. Prøver et stykke tid, om du funker. Hvis jeg ikke vender tilbage inden for en uges tid, så er problemet løst og jeg vil hakke emnet af. Indtil da vil jeg lade det komme på en prøve!
mvh
mbjornbak
Vedhæftede filer
Screenshot wicd.png
billede fra synaptic
Screenshot wicd.png (55.28 KiB) Vist 107 gange

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kablet og trådløs netadgang driller hinanden

Indlægaf Klaus Rasmussen » 24. okt 2012, 02:22

Hvordan gik det så?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kablet og trådløs netadgang driller hinanden

Indlægaf mbjornbak » 24. okt 2012, 09:28

Tak for reminderen og undskyld. Jeg har en anelse røde ører over ikke at have meldt tilbage her. Det sker så nu.
Probelemet blev løst med at afinstallere og installere den nye; MEN da jeg så forsøgte at sætte en såkaldt switch (Zone net 5-port 10/100Mbps Ethernet Switch) fik jeg atter problemer. I Switchens første hunstik satte jeg kablet fra routeren og forsøgte så at sætte kabler i andet og tredje hunstik for at videreføre kablerne til husets 2 øvrige PC'er, hvoraf den ene er fra 1998! og ikke kan arbejde trådløst. Dette fordi kabler typisk giver en mere stabil adgang og fordi afstanden mellem disse PC'er og routeren gør, at det tråløse signal svækkes signifikant. Det gik i kage for mig. Det var som om switchen og de yderligere kabler gjorde systemet rundtosset. Så jeg fjernede switchen igen og forbandt kablet fra routeren [ 20 m] med et yderligere på 10 m til PC 'en fra 1998. Det skete med en lille hvid dingenot forsynet med to hunstik men modsat switchen uden ekstra strømtilførsel. Så virkede forbindelsen fra router til PC 'en 30 m væk. Men der kan altså ikke arbejdes simultant på de to PC'er. Jeg ved ikke, om løsningen herpå kan være en form for simpelt T-stik uden supplerende strømtilførsel, hvis et sådan findes. Hvis ikke, så må jeg leve med husmandsmodellen.
Da jeg ikke havde forsøgt switch modellen, før jeg først bad om råd og dåd, så ville det forurene den initiale problemstilling.
Den nyere PC, står 20 m fra routeren, er i stand til at arbejde trådløst og med den alternative networkmanager driller den kablede og den trådløse ikke hinanden. Jeg behøver mao ikke at deaktivere den trådløse mulighed.
mvh
mbjornbak

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster