Overvågning af data-forbrug Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Overvågning af data-forbrug  Emnet er løst

Indlægaf Hedvig » 11. sep 2012, 12:13

Jeg har mobilt bredbånd med begrænset forbrug, og kunne derfor godt tænke mig at kunne følge med i hvormeget jeg bruger. Min udbyder (OiSTER) har ikke funktionen, så er der en måde jeg kan se det i Ubuntu, eller findes der et program der kan "holde øje" med det for mig? Evt. i stil med "3G Watchdog" jeg bruger på min telefon (android).
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Overvågning af data-forbrug

Indlægaf lath » 11. sep 2012, 16:51

Hedvig skrev:Jeg har mobilt bredbånd med begrænset forbrug, og kunne derfor godt tænke mig at kunne følge med i hvormeget jeg bruger. Min udbyder (OiSTER) har ikke funktionen, så er der en måde jeg kan se det i Ubuntu, eller findes der et program der kan "holde øje" med det for mig? Evt. i stil med "3G Watchdog" jeg bruger på min telefon (android).


Kernen (=Linux) holder statistik over hvor mage bytes der ryger ind og ud af hvert netværksinterface - det er det din 3G watchdog i android bruger. (ja, det er rigtigt, Android bruger Linux som kerne).

Så for dig er det bare at søge i pakkearkiverne og installere den eller de pakker der gør præcis det du gerne vil have.
Jeg kan anbefale at du aktiverer multiverse pakkearkivet.

Du kan søge og installere pakker med Synaptic.
Hint om hvilke pakker, Google er din ven :)
Brug den her søgeteskst:

Kode: Vælg alt

ubuntu network statistics


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overvågning af data-forbrug

Indlægaf Jimmyfj » 11. sep 2012, 18:06

Det skal lige siges at følgende repos er aktiveret default, og er derfor allerede en del af din installation:

main, universe, restricted and multiverse repositories er enabled by default.

Derfor skal du ikke først til at installere dem, men kan hoppe direkte til installation af de pakker, du har brug for.

Kilde: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Her er et par link du kan kigge på:

http://netgator.blogspot.dk/2012/05/network-traffic-monitor-ntm-for-ubuntu.html
http://www.webupd8.org/2012/07/monitor-network-usage-with-download.html

Ellers har du jo altid denne kommando:

Kode: Vælg alt

ifstats
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Overvågning af data-forbrug

Indlægaf lath » 11. sep 2012, 18:35

Jimmyfj skrev:Det skal lige siges at følgende repos er aktiveret default, og er derfor allerede en del af din installation:

main, universe, restricted and multiverse repositories er enabled by default.

Derfor skal du ikke først til at installere dem, men kan hoppe direkte til installation af de pakker, du har brug for.

Kilde: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Her er et par link du kan kigge på:

http://netgator.blogspot.dk/2012/05/network-traffic-monitor-ntm-for-ubuntu.html
http://www.webupd8.org/2012/07/monitor-network-usage-with-download.html

Ellers har du jo altid denne kommando:

Kode: Vælg alt

ifstats



Min personlige favorit er iptraf, hvor man kan aktivere logging.
Logging er interessant, da de mere simple netværks statistik værktøjer kun har statistik for netværkstrafik fra siden du startede maskinen.

Mere om iptraf
IPTraf is an ncurses-based IP LAN monitor that generates various network statistics including TCP info, UDP counts, ICMP and OSPF information, Ethernet load info, node stats, IP checksum errors, and others.



Du kan også lade dig inspirere ved at kigge på den her side: http://www.ubuntugeek.com/bandwidth-monitoring-tools-for-linux.html#more-142


Jeg kan tilføje at min løsning var at kaste flere penge efter problemet.

Jeg opgraderede til 5 GB/mdr, hvilket kun var 20 kr mere om måneden end 3 GB/mdr.
3 GB/mdr som mobilt bredbåndsabonnement findes ikke længere som produkt.
Mit 5 GB/mdr er det mindste abonnement til 99 kr/mdr og det næste i rækken=det største abonnement er 15 GB/mdr til 199 kr/mdr

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Overvågning af data-forbrug

Indlægaf Hedvig » 11. sep 2012, 19:05

Tak for gode input :) -Selvom der var lidt af det jeg ikke helt kunne følge ;)

Jeg har endnu ingen grund til at tro, at jeg bruger mere data end jeg har, men var nysgerrig, og lidt irriteret over ikke at kunne følge mit forbrug, så jeg kunne få en idé om hvormeget jeg egentlig udnytter det jeg har.

Jeg har nu installeret ntm (Network Traffic Monitor), ved at følge linket fra Jimmyfj - det dukker ikke op i Ubuntu Softwarecenter når man søger på det (?).

Det ser dejlig simpelt ud, og lader til at kunne det jeg søgte :P

Endnu engang tak!
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Overvågning af data-forbrug

Indlægaf Kurt Christensen » 12. sep 2012, 16:12

Hedvig skrev:Tak for gode input :) -Selvom der var lidt af det jeg ikke helt kunne følge ;)

Jeg har endnu ingen grund til at tro, at jeg bruger mere data end jeg har, men var nysgerrig, og lidt irriteret over ikke at kunne følge mit forbrug, så jeg kunne få en idé om hvormeget jeg egentlig udnytter det jeg har.

Jeg har nu installeret ntm (Network Traffic Monitor), ved at følge linket fra Jimmyfj - det dukker ikke op i Ubuntu Softwarecenter når man søger på det (?).

Det ser dejlig simpelt ud, og lader til at kunne det jeg søgte :P

Endnu engang tak!


valgte du deb-filen, for jeg får at vide jeg har en ældre version på min pc af softwarecenteret?
Når lejligheden byder sig.

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Overvågning af data-forbrug

Indlægaf Hedvig » 13. sep 2012, 19:32

How to be me skrev:
Hedvig skrev:Tak for gode input :) -Selvom der var lidt af det jeg ikke helt kunne følge ;)

Jeg har endnu ingen grund til at tro, at jeg bruger mere data end jeg har, men var nysgerrig, og lidt irriteret over ikke at kunne følge mit forbrug, så jeg kunne få en idé om hvormeget jeg egentlig udnytter det jeg har.

Jeg har nu installeret ntm (Network Traffic Monitor), ved at følge linket fra Jimmyfj - det dukker ikke op i Ubuntu Softwarecenter når man søger på det (?).

Det ser dejlig simpelt ud, og lader til at kunne det jeg søgte :P

Endnu engang tak!


valgte du deb-filen, for jeg får at vide jeg har en ældre version på min pc af softwarecenteret?


Ja, jeg fulgte guiden og valgte deb-filen. Jeg havde ingen problemer med installationen, og fik ingen meddelelser om noget usædvanligt eller uregelmæssigt.
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster