opgardering fra 10.04 til 12.04 Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Stefh
Indlæg: 46
Tilmeldt: 21. nov 2009, 15:54

opgardering fra 10.04 til 12.04

Indlægaf Stefh » 1. sep 2012, 19:19

Hej
Efter opgardering til12.04 er mit trådløse netværk væk når jeg i grub vælger den nye kerne 3.2.Vælger jeg tidligerer linuxversioner og 2.6.32 fungerer alting fint.Under 3.2 er der flueben ud fra netværk men det trådløse er ikk at finde.
Nogen der kender et tricks???.Lang ledning til router er ikke en mulighed.
Mvh stefh

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: opgardering fra 10.04 til 12.04

Indlægaf laoshi » 2. sep 2012, 07:19

Flytter lige dit spørgsmål til netværksafdelingen.
Hvilket netkort bruger du? Der kan f.eks. være problemer med nogle udgaver af ralink - men de kan løses.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Stefh
Indlæg: 46
Tilmeldt: 21. nov 2009, 15:54

Re: opgardering fra 10.04 til 12.04

Indlægaf Stefh » 2. sep 2012, 11:47

Hej
Efter en del bøvl har jeg endelig fået et langt kabel monteret fra router til pc.
Der er stadig ikke forbindelse til netværk, når jeg starter den nye 3.2 kerne op efter opgardering.
Mit netkort er: Bus 002 Device 002: ID 13d3:3247 IMC Networks 802.11 n/g/b Wireless LAN Adapter
og det alm. er: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller.
Når jeg i grub under opstart vælger Tidligere fravalgte linuxversioner kommer 2.6.32-42 kernen frem og den kører fint +at den med det samme fandt netværket da kablet blev monteret.
Mvh Stefh

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: opgardering fra 10.04 til 12.04

Indlægaf lath » 3. sep 2012, 17:39

Stefh skrev:Hej
Efter en del bøvl har jeg endelig fået et langt kabel monteret fra router til pc.
Der er stadig ikke forbindelse til netværk, når jeg starter den nye 3.2 kerne op efter opgardering.
Mit netkort er: Bus 002 Device 002: ID 13d3:3247 IMC Networks 802.11 n/g/b Wireless LAN Adapter
og det alm. er: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller.
Når jeg i grub under opstart vælger Tidligere fravalgte linuxversioner kommer 2.6.32-42 kernen frem og den kører fint +at den med det samme fandt netværket da kablet blev monteret.
Mvh Stefh


Opgradering (dist-upgrade) imellem LTS versioner burde virke, men der er sikkert en del værktøjer tilbage fra de gamle Ubuntu version, som forventer en bunke sådan-plejer-linux-kernen-at-gøre detaljer, der alligevel gør at når kernen går fra at begynde at hedde noget med 2 til at begynde at hedde noget med 3, så knækker filmen.

Kort fortalt skriver jeg at du skal lave en total reinstallation, hvor din gamle Ubuntu slettets fuldstændigt ved samme lejlighed - det er det vi kalder clean install.

Husk at tage backup af de data du ikke kan tåle at miste/helst ikke vil miste.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stefh
Indlæg: 46
Tilmeldt: 21. nov 2009, 15:54

Re: opgardering fra 10.04 til 12.04  Emnet er løst

Indlægaf Stefh » 3. sep 2012, 22:46

Hej
Jeg lavede en en spritny 12.04.1 her i formiddag.Det gik overraskende godt men tager noget tid ,at få det hele på plads igen..Har denne gang ikke lavet en swap partion,4gb ram på maskinen,håber ikke jeg får problemer.
Mvh Stefh
Der er lidt knas med login på siden her?????

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: opgardering fra 10.04 til 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 3. sep 2012, 22:55

Stefh skrev:Der er lidt knas med login på siden her?????

Ja desværre. Den sidste opdatering driller lidt, men vi håber at det snart er løst :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: opgardering fra 10.04 til 12.04

Indlægaf lath » 4. sep 2012, 15:38

Stefh skrev:Jeg lavede en en spritny 12.04.1 her i formiddag.Det gik overraskende godt men tager noget tid ,at få det hele på plads igen.

Det lyder godt :)

Stefh skrev:Har denne gang ikke lavet en swap partion,4gb ram på maskinen,håber ikke jeg får problemer.

Det er normalt ikke en god ide at undlade at have en swap.
Der kan være programmer der har memory leaks. F.eks. engang leakede firefox RAM. Det betyder at den langsomt men sikkert brugte al RAM der var i maskinen. Med swap kan du nemt se at kernen smider den leakede hukommelse ud i SWAP. Dengang tog det ca 16 minutter før livet blev taget af Firefox af kernens OOM killer. På det tidspunkt havde Firefox bedt om 32 GB RAM!, hvilket til sidst triggede kernens OOM (out-of-memory) killer der tager livet af det program der bad om for meget RAM.

Du behøver dog ikke at reinstallere igen, man kan også have en swap fil, selv om det er normalt i Linux at bruge en partition til det blandt andet for at kunne sætte computeren i dvale.

Kig på den her side der også indeholder nogle tricks (swapiness, og et script til at få data i swap ind i RAM): https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

Oprettelse og tage en swap fil i brug som virtuel hukommelse er super nemt:
http://www.ivankristianto.com/os/ubuntu/howto-make-swap-file-in-ubuntu/1156/
Indsættelse af linien ...
/swap_file none swap sw 0 0

... i /etc/fstab filen gør brug af swap via swap filen permanent.

Du kan ikke sætte computeren i dvale med en swap fil i et filsystem - det kan du kun med en seperat swap partition der har en størrelse der er lidt større end den mængde RAM du har i maskinen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster