Wifi problem: Kan ikke finde access point

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
fnielsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. apr 2012, 20:34
IRC nickname: fnielsen
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Wifi problem: Kan ikke finde access point

Indlægaf fnielsen » 1. sep 2012, 11:06

Jeg har igen problemer med mit Wifi.

Jeg har en Acer netbook med Broadcom BCM4313 på Ubuntu 11.10.

2.6.38-15-generic #65-Ubuntu SMP Thu Jul 26 20:16:13 UTC 2012 i686 i686 i386 GNU/Linux

Mit Telenor access point fra en Zyxel viser sig ikke i Wicd, NetworkManager eller iwlist scan. Mine naboers access points er tilfængelige og jeg kan få IP-adresse fra en af de åbne. Telenor routeren giver mig ingen mulighed for at ændre konfigurationen. Tænd og sluk af routeren hjælper ikke. Det er ikke pga svagt signal: jeg sidder ved siden af den.

Jeg har prøvet "sudo aptitude purge bcmwl-kernel-source" efterfulgt af "sudo aptitude install bcmwl-kernel-source"

Jeg startede med at have problemet med Ubuntu 11.04. Muligvis i forbindelse med den sidste opdatering. Jeg prøvede da at opdatere til 11.10.

Problemet ligner måske dette:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=12905

En anden Ubuntu computer (med et AR9285 Atheros Wifi-kort) kan i øjeblikket se access pointet og rapporter:

wlan0 IEEE 802.11bgn ESSID:"<Access pointets navn>"
Mode:Managed Frequency:2.472 GHz Access Point: <mac adressen>
Bit Rate=150 Mb/s Tx-Power=17 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Link Quality=62/70 Signal level=-48 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:23 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Jeg havde et ligende problem for en del måneder siden hvor ingen af mine computere kunne se access pointet og min nabo heller ikke kunne se det. Jeg fik da en ny router fra Telenor og den virkede et godt stykke tid, men der er nu en lignende fejl for en af mine computere.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Wifi problem: Kan ikke finde access point

Indlægaf momsemor » 1. sep 2012, 14:06

Hej...
Jeg ser desværre ofte den slags problemer med netop Broadcom og Zyxel. Det plejer, at kunne løses ved, at åbne Netværksforbindelser og indtaste SSID og Adgangskode manuelt :)
Vh. Jannie

fnielsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. apr 2012, 20:34
IRC nickname: fnielsen
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Re: Wifi problem: Kan ikke finde access point

Indlægaf fnielsen » 1. sep 2012, 14:25

Nu har jeg også sat et gammelt access point op. Det kan de nu heller ikke se, mens min anden computer kan se begge. Det er nok ikke et Telenor-problem denne gang.

Tak til "momsemor" for forslag. Jeg har dog indtastet SSID og adgangskode manuel og adgangskode ved Netværksforbindelser indtil flere gange. Også med det gammel access point. Stadig er naboernes access points tilgængelige, mens jeg ikke kan se nogle af mine. Jeg var på biblioteket og kan da bruge min computer med wireless.

Det er som om problemet er med de wireless access points jeg har brugt før i tiden.

Jeg har prøvet at "egrep -r "<access points navn>" min i /var og /etc for at finde problem.

Har aptitude purge wicd

Nu prøvet at disable i "additional drivers".

Da jeg kan konfigurere det gamle access point har jeg prøvet at sætte den til b g og n wireless og forskellige andre kombination.

Intet virker på mine access points

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Wifi problem: Kan ikke finde access point

Indlægaf momsemor » 1. sep 2012, 20:17

Hmm, kan du prøve, at køre en Ubuntu 12.04 Live CD, blot for, at se om dit netværk "dukker op" i denne Ubuntu udgave?
Selom du ikke kan se dit netværk, når du har indtastet navn/kode manuelt, går computeren så ikke på alligevel?
Vh. Jannie

fnielsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. apr 2012, 20:34
IRC nickname: fnielsen
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Re: Wifi problem: Kan ikke finde access point

Indlægaf fnielsen » 1. sep 2012, 22:04

Jeg prøvede at gå tilbage til en 10.04 live USB da jeg lige havde den ved hånden. Den version mangler dog helt driveren. jeg kan prøve den nyere 12.04 version når jeg får tid.

Det har ikke hjulpet at taste det ind manuelt. Jeg har kunnet logge ind på access pointet før og forbindelsesinformationen var gemt. Da access pointet forsvandt oplevede jeg at Internethastigheden blev mindre og mindre. Jeg kunne pinge, men tilsidst havde jeg ikke tilgang til access pointet. Jeg har prøvet at slettet access pointet i netværkshåndteringen og genoprettet det.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster