4G modem i Ubuntu?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
simonwedege
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. mar 2012, 14:00

4G modem i Ubuntu?

Indlægaf simonwedege » 27. mar 2012, 14:04

Hej,

Jeg har lige installeret Ubuntu på min lidt ældre MacBook for at sparke lidt liv i den igen.

Jeg har et 4G USB modem fra Telia (ZTE MF280D), men virker den i Ubuntu 11.10? I så fald, hvordan?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 4G modem i Ubuntu?

Indlægaf lath » 28. mar 2012, 12:26

simonwedege skrev:Hej,

Jeg har lige installeret Ubuntu på min lidt ældre MacBook for at sparke lidt liv i den igen.

Jeg har et 4G USB modem fra Telia (ZTE MF280D), men virker den i Ubuntu 11.10? I så fald, hvordan?

Et 4G modem skulle ikke være mere specielt end et hvilket som helst andet modem, det er altså et modem. Punktum!

Det første du skal gøre er at putte SIM kortet i en ikke-SIM-låst mobiltelefon, indtaste PUK kode, og give det en PIN kode, som du selv bestemmer.
Derefter putter du SIM kortet i modemet, og nu kender du dets PIN kode

Nogle modems starter op som en CD-ROM i læs-kun 8read-only) tilstand, fordi det drev har en Windows driver, som windows kan installere.

I Linux bruger man usb modeswith til at mode switche modemet til modem funktionalitet, og herefter skulle PPP gerne virke ud af boksen, når du har hældt nogle parametre ind om Telenor i Networkmanager.

Svaret herover skulle være nok til at du kan klare dig på egen hånd da Networkmanager gør det meste af det hårde arbejde - men husk: Giver du ikke Netvorkmanager nogen parametre om Telenor, så virker det ikke.

Jeg kan iøvrigt ikke huske om du har brug for at installere ekstra pakker, hvilket ikke er så godt uden en internet forbindelse.
Du kan bruge nødløsningen en Android mobil til at hente ekstra pakker, som du tilslutter via USB kabel, hvilket er en virker-ud-af-boksen internet forbindelse. Telefonen virker ikke som modem, hvis USB masselager tilstand er aktiveret - for idet tilfælde vil du i stedet se telefonen som en ekstra harddisk/USB flash disk i Ubuntu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pascal_dher
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. apr 2012, 11:03

Re: 4G modem i Ubuntu?

Indlægaf pascal_dher » 3. apr 2012, 11:06

Telias 4G modem fungerer glimrende i Kubuntu 10.10 - hvilket er Ubuntu med KDE brugerflade.

http://pascalandreas.wordpress.com/2012/04/01/4g-telia-usb-modem-in-denmark-works-out-of-the-box-with-kubuntu-linux-11-10/

Tore
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. maj 2010, 10:00

Re: 4G modem i Ubuntu?

Indlægaf Tore » 15. nov 2012, 10:56

Hej
Jeg har igennem længere tid brugt Ubuntu 12.04 på min Dell Inspirion, for ca. 3 uger siden opgraderer jeg til 12.10 og dette gik realtivt smertefrit, det skal her nævnes at siden Ubuntu 10.04 har jeg udelukkende opgraderet og ikke installeret fra bunden.

Jeg har et Telia 4G modem og dette har virket upåklageligt siden jeg købte det og fungere bare man sætter det i USB stikket.

Nu til mit problem: Jeg købte forleden en ASUS A55V, og lavede en grundinstalltion af Ubuntu 12.10 på denne, dette virkede relativ upåklageligt, bortset fra enkelte udfordringen med boot disken efter installation (Den eksisterne Windows 7, blev fjernet og alle partioner slettet).

Med denne nye friske installtion af 12.10 kan jeg ikke længere bruge Telia 4G, den kommer simplethed ikke frem når jeg sætter USB modemet i.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt? og hvordan jeg kan få det til at virke.
Skal i denne forbindelse nævne at jeg er bruger af Ubuntu ikke nogen tech haj som kan udføre compileringer mm.

På forhånd Tak
Tore

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster