Hvorfor virker unblock-us.com?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf wolf » 16. jul 2011, 09:49

Jeg er gået i gang med at eksperimentere lidt med hulu.com og netflix. Her er der vejledninger, der fortæller, at jeg kan benytte mig af en DNS-service i USA, f.eks. unblock-us.com. Det virker - men jeg forstår ikke hvorfor!

Når jeg sætter unblock-us.com til at være DNS server, så virker det. Men hvis jeg sætter min router (eller tilsvarende) op til at bruge OpenDNS.org, så virker det ikke på trods af, at IP-adresserne for opendns.org i følge geoiplookup ligger i USA. I det hele taget forstår jeg ikke, at unblock-us.com virker, hvilket sikkert er fordi jeg åbenbart ikke helt forstår DNS. Jeg troede, at DNS blot var et opslag, der oversatte et domænenavn til en IP-adresse, hvorefter ens computer koblede sig på den pågældende IP-adresse, men det er det jo åbenbart ikke, når unblock-us.com virker med Hulu, mens en anden DNS-server i USA ikke virker med Hulu.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor unblock-us.com kan bruges til at omgå regionsbegrænsningerne?

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf wolf » 16. jul 2011, 10:28

Efter en kort stunds meditation(*) er jeg nået frem til, at jeg sikkert ved det om DNS, som er nødvendigt.

Jeg regner med, at løsningen er som følger: Unblock-us.com har konfigureret deres DNS til at pege på andre IP-adresser end hulu.com, netflix.com, m.v. I stedet peger adresserne på nogle USA-baserede transparente proxy-servere, som sørger for trafikken mellem hulu.com o.a. og brugernes computere. Hvis ikke det er sådan, unblock-us.com virker, så er det i hvert fald en løsning, der VIL virke.

(*) Det lyder væsentligt bedre end at sige, at man sad på WC.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf AJenbo » 16. jul 2011, 11:42

Det ville jeg også tro er måden det virker på.
Kan du ikke lavet et ping på hulu.com og se hvilken ip du får?

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf wolf » 16. jul 2011, 14:51

AJenbo skrev:Kan du ikke lavet et ping på hulu.com og se hvilken ip du får?

hulu.com har mange IP-adresser, så selv om der resolves til to forskellige IP-adresser, er det ikke ensbetydende med, at den ene er unblock-us.coms transparente proxy.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf AJenbo » 16. jul 2011, 14:56

Nej men det kan man jo slå op bagefter :)

KennyKenny
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. sep 2011, 09:39
IRC nickname: kennykenny

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf KennyKenny » 20. sep 2011, 09:47

Hey,

Jeg ville passe lidt på med at bruge dem.

For det første bruger de en transparent proxy (det er den eneste måde det kan fungere på) men de prøver faktisk at skjule at det er sådan det virker og at de selv er 'sikrere end vpn og proxyer'. Deres DNS peger på deres egen proxyserver som så proxier alt din data.

For det andet har de ingen fysisk adresse på sitet. Intet telefon nummer. Ingen navne på dem der står bag. Ingen email adresse. Ikke engang i deres 'Terms of use' (kun en email i deres privacy policy til privacy spørgsmål). Hmmm.....

For det tredie er alle de 3 'reviews' de refererer til på forsiden, løgn. Gå selv ind på thereviewcrew.com eller redflagdeals.com og søg på dem. De reviews findes ikke. Og sitet DSLForums.com findes slet ikke. Så 3 gange løgn her.

Ja, jeg stoler altså ikke nok på dem til at pipe alt min data gennem deres transparante proxy...

//KK

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2011, 12:24

KennyKenny skrev:For det tredie er alle de 3 'reviews' de refererer til på forsiden, løgn. Gå selv ind på thereviewcrew.com eller redflagdeals.com og søg på dem. De reviews findes ikke. Og sitet DSLForums.com findes slet ikke. Så 3 gange løgn her.


Jeg kunne heller ikke finde den første men de 2 andre ser ud til at være her fra:
http://www.thereviewcrew.com/news/how-to-get-american-netflix-in-canada-review-of-usvideo-ca/
http://www.dslreports.com/forum/remark,25642009

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf wolf » 20. sep 2011, 13:34

KennyKenny skrev:Ja, jeg stoler altså ikke nok på dem til at pipe alt min data gennem deres transparante proxy...

Jeg har af blandt andet denne grund også sat vores DNS server op til kun at sende opslag til Netflix og Hulu gennem den.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2011, 16:42

God ide

sbglasius
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. aug 2012, 09:22

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf sbglasius » 22. aug 2012, 09:25

wolf skrev:Jeg har af blandt andet denne grund også sat vores DNS server op til kun at sende opslag til Netflix og Hulu gennem den.

Det kunne være fedt, hvis du vil lave en beskrivelse, hvordan du har gjort dette - tak :)

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf wolf » 22. aug 2012, 11:25

Jeg kan umiddelbart komme i tanke om tre muligheder fra en server:

1. Via DHCP kan man sætte en bestemt klient til at benytte en bestemt DNS-server:

Kode: Vælg alt

host tv {
     hardware ethernet 00:24:15:53:7c:6b;
     option host-name "tv";
     # unblock-us.com
     option domain-name-servers 208.122.23.22 208.122.23.23;
}


2. Via DNS kan man sætte bestemte zoner op til at benytte særlige DNS-servere:

Kode: Vælg alt

zone "netflix.com" {
     type forward;
     forwarders {
     # Unblock-US.com:
         208.122.23.22;
         208.122.23.23;
     };
};


3. Via en proxy kan man sandsynligvis omdirigere trafik, men det har jeg ikke eksperimenteret med.

sbglasius
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. aug 2012, 09:22

Re: Hvorfor virker unblock-us.com?

Indlægaf sbglasius » 22. aug 2012, 13:59

Hej wolf

Mange tak for det hurtige svar

/Søren

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster