sletning af filer i terminalen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
tola5
Indlæg: 84
Tilmeldt: 4. aug 2007, 21:45

sletning af filer i terminalen

Indlægaf tola5 » 6. aug 2007, 16:20

Hej nu har jeg fåget kigget lidt mere på mit ubuntu og har fåget lidt mere blod på tanen Wink . så vile læer lidt mere om de komandoer man kan bruge termianlen til og jeg har kunne læse at rm og så filnavnet skulle få filen til at blivet slette så før at prøve det oprate jeg en film og prøvet det men den kan ikke så tænker jeg det er vil ikke nok bare at skive navnet den skal vil også havde filtypen eller hvor den er plaseret ikk. er der nogle der kan forklare det lidt for sådan en udvinde en som mig :oops:

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

sletning af filer i terminalen

Indlægaf eitreach » 6. aug 2007, 16:28

Når du skal slette en fil i terminalen, cd'er du ganske enkelt til den mappe hvor filen er - og hvis du ikke kan huske filnavnet, så kan du altid lige skrive ls - så får du en liste over hvilke filer der er i mappen - derefter, bruger du rm-kommandoen.

Eksempelvis..

Kode: Vælg alt

rm vistafull.iso


så skulle filen gerne være væk. - Dog skal du være opmærksom på at filen er -helt væk-, hvilket vil sige at den ikke bare ender i din papirkurv - så pas på med at slette gøgl du ikke har helt styr på, medmindre du naturligvis lige tager en backup først.

edit2: Hvis du ender med at stå i en mappe som kun rod kan ændre på, skal du smide følgende foran, for at bruge rod-rettigheder:

Kode: Vælg alt

sudo rm filnavn

tola5
Indlæg: 84
Tilmeldt: 4. aug 2007, 21:45

sletning af filer i terminalen

Indlægaf tola5 » 6. aug 2007, 16:39

ok det skal så siges jeg er rimlig gørn til det her men en gang skal jo være den frøst kan se at i terminalen er jeg i /home/mit bruger nanv men jeg har lagt filen på skriveboret alser destopen hvordan skifter jeg til et andet sted på HDD ved godt det er sikert et dumt spøsmål :oops:
ps er der nolge der kan anbefale en god bog der forklaer komandoeren så man havde noget aftens læsning :wink:

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

sletning af filer i terminalen

Indlægaf Pihl » 6. aug 2007, 16:51

Du skfiter sti med kommandoen cd, som betyder Change Directory. Prøv at lave en tom fil på dit skrivebord, som du kalder Test. I terminalen skriver du:

Kode: Vælg alt

cd /home/dit_brugernavn/Desktop


Så er du på skrivebordet. Så skriver du:

Kode: Vælg alt

rm Test


Du kan finde lidt hjælp til Linux kommandoer på denne side: http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/cli.html

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

sletning af filer i terminalen

Indlægaf eitreach » 6. aug 2007, 16:53

Der er en rigtig god guide til terminalen under HowTo's, som du sikkert kunne få stor gavn af. Det kunne jeg egentlig også.. Må hellere få den kigget igennem.

Lidt basis-navigering, kan jeg nu godt finde ud af.. Tror jeg.

Kode: Vælg alt

cd..


Et niveau op.

Kode: Vælg alt

cd


Uden noget andet - vil bringe dig tilbage til din /home-mappe.

Kode: Vælg alt

cd /home/dinmappe/musik/


Vil bringe dig til /home/dinmappe/musik - hvorfra du end skriver kommandoen - sådan kan man komme steder hen via terminalen.

Håber det giver mening. :D

tola5
Indlæg: 84
Tilmeldt: 4. aug 2007, 21:45

sletning af filer i terminalen

Indlægaf tola5 » 6. aug 2007, 19:29

ok tak for hjælpen vil jeg lige prøve at kige på og tak for linket pihl, nu har jeg nok lige et dumt spøsmål men de komandoer i terminalen er de ens for alle linux udgaverne eller er de spicle til Ubuntu , eller vil man kunne bruge dem i alle og omvent ?

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster