ud med windows :-), kan man det ??

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

ud med windows :-), kan man det ??

Indlægaf Volle » 31. jul 2007, 17:17

SÅ er det tiden at få smidt windåsen ud.

Jeg har pt. dualboot windows xp/Ubuntu, men nu vil jeg gerne af med windows og nøjes med ubuntu. Kan det på nogen måde lade sig gøre?
Eller kan jeg lave et image af min nuværende ubuntu incl. alle installationer og indstillinger og så formatere hele hardisken og lægge ubuntu på bagefter ?

Hvad har i evt. gjort, hvis I da har været i lignende situation.

:?:
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

ud med windows :-), kan man det ??

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 18:50

Gætter på at det nemmeste er at boote live-cd'en, åbne Gparted og dér slette Windows partitionen.

Bagefter kan Windows fjernes fra GRUB menuen i menu.lst filen.

Men det er kun et gæt. Har ikke selv udført øvelsen...
Mvh. - Balder

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

ud med windows :-), kan man det ??

Indlægaf tbresson » 1. aug 2007, 08:41

Enig med Balder. Det er vel nok et spørgsmål om at få fjernet Windows partitionen, og herefter udvide det nye frie diskområde via GParted.

Her dog heller ikke erfaring med det selv.

Mht. backup. Jeg ville nok vælge at lave en backup af de ting du vil gemme, og uploade dem til en ftp server, eller over på en usb stick e.lign. og så reinstall systemet. Men der kan selvfølgelig være en masse ting og sager man har installeret og sat op osv.

Der findes image programmer ala Ghost - jeg postede fornylig nogle links til en gut herinde - men jeg har ikke erfaring med dem heller.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ud med windows :-), kan man det ??

Indlægaf Jimmyfj » 1. aug 2007, 12:33

Mit råd til dig er, at du simpelthen tager en backup af dine data. I hvert fald dem du vil gemme, og derpå re-installerer Ubuntu.

Har du dual-boot, som er tilfældet på din boks, så sletter du henvisningen til GRUB fra spor 0 på din disk ved at re-partitionere gennem Gparted, og dermed kan GRUB ikke loade, af samme grund.

På spor 0 ligger der 446 bytes som er reserveret til program-kode. 64 byte som tilbydes til partitionstabel. Ved at re-partitionere vil disse informationer gå tabt, og kun en re-installation af GRUB, eller hele systemet kan få det til at køre igen. Men så meget ved jeg heller ikke om selve GRUB, men har jeg ikke ret, så ret mig, plz :D

En anden ting som er værd at overveje, er harddiskens opbygning. Systemet læser filer fra midten og ud til slut på skiven. Data lagres i én lang spiral, lidt efter samme princip som man afspiller en gammel grammofonplade. Bare omvende, fra midten og ud. Data lagres i blokke, sekventielt. På et dual-boot system, hvor man fjerner det første OS, men lader det andet ligge, vil man få data på begge sider af systemet, forudsat, naturligvis, at man har installeret på én disk. Forestil dig et arbejde læse/skrive hovederne på disken kommer på?

Langt det bedste vil, efter min mening være at installere hele systemet forfra. Linux skal jo ikke, som visse andre systemer, installeres igen blot man bøvser forkert foran monitoren.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster