Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 13. nov 2009, 21:36

Og tag så at drop det med at forsøge at redigere dig fra hvad du skriver, jeg har taget screenshot´s så det hjælper dig ikke :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:44

laoshi skrev:
Fra dit eget link:

Citat:
Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem


Bemærk: afspille


Ja, og som jeg siger, jeg køber IKKE en DVD for at se den på min PC, men på min DVD.

Ikke mit problem de kryptere det SÅ voldsomt at jeg ikke engang kan afspille den på en stand alone DVD maskine?!

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:45

christian.arvai skrev:Og tag så at drop det med at forsøge at redigere dig fra hvad du skriver, jeg har taget screenshot´s så det hjælper dig ikke :wink:


Endnu flere anklager?! Jeg har rettet stavefejl, ellers kom da med nogle screenshots der kan bevise anderledes.

Hader folk der anklager andre uden beviser, det er som politi med indicier, kom igen med beviserne.

Men som sagt før i tråden, slet den, jeg gider ikke bekrige nogen som helst, jeg er åbenbart top kriminel, så meld mig eller være medsammensvoren! :-D

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 13. nov 2009, 21:47

Jeg er sådan set ligeglad med om din DVD maskine ikke kan afspille en DRM DVD, det er ulovligt at bryde DRM med henblik på at lave en kopi :
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:51

christian.arvai skrev:Jeg er sådan set ligeglad med om din DVD maskine ikke kan afspille en DRM DVD, det er ulovligt at bryde DRM med henblik på at lave en kopi :
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.


Det er også ok! Men det er jeg ikke, jeg har brugt MANGE penge på min filmsamling, så jeg gider ikke bare smide mine film ud og købe nye fordi de ikke fatter deres regler KUN er lavet for at sælge endnu en kopi af filmen, fra deres side af, så de kan tjene styrtende med penge.

Glem det! :-)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 13. nov 2009, 21:58

Hvis man gennemlæser denne tråd, er formålet med at trådstarter vil bryde DRM, ikke at det er en nødvendighed for at afspille den via Ubuntu, men at hans DVD afspiller ikke kan afspille disse film.

Jeg vil citere kulturministeriet http://www.kum.dk/sw5386.asp
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.


Og jeg vil igen pænt bede folk om ikke at hjælpe med en løsning, da det efter min mening er direkte ulovligt, uanset om trådstarter så har købt og betalt disse film.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 23:55

Jeg vil også bede folk pænt om at lade være med at svare på noget mere før jeg kommer med mails fra APG som jeg ved kender til denne lovgivning omkring dette og har de mest opdaterede regler omkring lige dette med at bryde en kopisikring med henblik på en kopi til eget brug i form af en backup da der også tages medie afgift på de skiver man køber så det er dermed betalt.

EDIT: Min mail til dem:

Hej.

Jeg har et spørgsmål til jer.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det kan passe man IKKE må lave en
backup af sine EGNE indkøbte DVD film?

Jeg mener, hvis jeg giver 2-300kr for en DVD, så går den også under
Dansk købelov, og det giver en 2 års garanti på varen, dvs. hvis varen
går i stykker indenfor 2år, så skal man blot gå ned hvor man købte den,
og få en ny. Det er prøvet flere gange, og de nægter en at få en ny
film, de påstår slidtage ikke er dækket, men hvad skal man så bruge sine
dyrt indkøbte DVD film til når de "står af"?.

Er det mig der har misforstået noget, eller må man ikke godt lave kopier
så længe det er til en selv, det er kun til andre man ikke må lave
kopier, og det er forbudt at fremvise disse kopier, udleje, eller sælge dem?

I kan vel ikke gøre det ulovligt at bryde en kopisikring for at sikre
sin filmsamling er intakt efter selv flere år? Man køber jo ikke 1000
DVD film for at smide dem ud 2 år senere og købe 1000 mere. Det er trods
alt ca 200.000kr der er tale om.

Hvis dette passer, så kan jeg kun se i opfordre folk til at være
kriminelle, der er logik og så er der fact, og i kan jo ikke tillade jer
at blande jer før i har beviser for direkte kriminalitet?

Mvh Jakob Jørgensen.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 14. nov 2009, 00:00

Jeg skulle så ikke have skrevet 2 års garanti, fordi jeg mente 2 års reklamationsret.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Warhawk » 14. nov 2009, 11:32

Hej alle,

Jeg er godt klar over at jeg med dette indlæg smider mere benzin på bålet, men nu har vi alligevel gang i en diskussion. Naturligvis respekterer jeg forums regler for ikke at hjælpe med at bryde DRM - så det er blot min holdning, som jeg giver udtryk for.

Jeg forstår udmærket Spottens ønske om at kunne lave en kopi til EGET brug. I mine øjne er lovgivningen på området både forældet og hyklerisk. Vi taler ikke om piratkopiering med at dele ud til højre og venstre, men ganske enkelt at man som betalende bruger betaler store summer for DRM-befængt materiale, som i nogle tilfælde så ikke kan afspilles som man ønsker. Hvem helvede mister noget ved at man i sådan en situation bryder DRM og laver en kopi som fungerer? - ihvertfald ikke filmindustrien, da man jo allerede har købt lortet én gang.

Loven er kun til for at tilgodese film- og underholdningsindustrien - forbrugerne bliver taget som gisler med den ene restriktion efter den anden.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 14. nov 2009, 12:48

Jeg er i bund og grund enige med både spotten og Warhawk, i at det burde være lovligt at lave en kopi til eget brug, uanset om DVD´en er beskyttet med DRM, problemet er bare at vi har en gældende lovgivning på dette område, der helt klart forbyder at man bryder DRM for at lave en kopi af en DVD.

Så længe vi har den lov, er det direkte ulovligt at bryde DRM for at lave en kopi af en DVD, desuden vil det skade ubuntudanmark´s omdømme i offentligheden, hvis vi deltager i løsninger til at bryde DRM, og vi vil fra redaktørteam´s side, sørge for at den lov bliver overholdt her i forum.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Jimmyfj » 14. nov 2009, 13:16

Også jeg er enig med Spotten og Warhawk i at loven er både forældet og en klods om benet på forbrugeren, som er gidsel i denne sag. Men loven er gældende, og skal derfor overholdes.

Den lov vi taler om her har en direkte boomerang-effekt på de lovgivere, som har lavet den. Den tilgodeser, som det allerede er nævnt, en industri, som vil gøre ALT, for at få kontrol over forbrugerne, og helst knægte deres rettigheder en gang mere, end yde en service, der er til at leve med. Loven i sig selv er så dårligt sat sammen, at den, utilsigtet, opfordrer forbrugerne til at begå selvtægt, og at omgå den, hvor det er muligt. Men, heldigvis, er vi nogle i Danmark, som arbejder på at få dette lavet om.

Jeg hverken kan, eller vil sidde her og lave politisk propaganda, da jeg heller ikke mener forum er det rette sted at gøre dette. Men vi ér i gang med at skabe et reelt alternativ til de eksisterende partier på borgen, og vi har en pæn portion ideer med, som alle har rod i tankerne omkring FOSS.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 14. nov 2009, 15:00

Lad os nu se hvad APG skriver. de ved hvad reglerne er på nuværende tidspunkt, de er trods alt, stadig de eneste advokater der køre sagen i DK, sagen imod pirateri.

Jeg kan udemærket forstå i ikke vil bidrage med ting der ses som ulovligt, jeg finder det bare lige så forkasteligt som at MS kan sælge deres HÆLERVARE lovligt i butikkerne, bare fordi han har penge = magt.

Hvis nogen er kriminelle, burde MS være lukket for længe siden.

Dem som står for loven i DK (Taler af personlige oplevelser / erfaring) er ikke altid lige lovlige selv, deraf korruption.

Men forstår som sagt i ikke ønsker at bidrage med hjælp til løsningen af problemet på dette forum, men send mig en mail hvis i forstår og ønsker at hjælpe i stedet for, så lader vi den ligge herinde da som i siger, vil det gå udover Ubuntudanmark hvis nogen fik ondt i røveren, og jeg kan godt lide siden, så jeg synes det ville være ærgerligt! :-)

Mange tak for jeres forståelse, så kan jeg kun tilslutte mig jer og sige de burde få så meget styr på at man IKKE er i tvivl om det man laver er ulovligt, for som det er nu, så er det sgu svært at finde ud af hvad der er lovligt.

Hvad hvis jeg f.eks havde startede med at sige jeg ikke kunne afspille filmen krypteret og er tvunget til at ligge den ind som DVD 5 og som ISO/IMG?

Det skriver de jo faktisk er LOVLIGT, så længe det er for at AFSPILLE DVD`en, dér kunne man så undlade at fortælle man brænder den ud bagefter.
Senest rettet af Spotten 14. nov 2009, 16:31, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 14. nov 2009, 15:11

Jeg vil mene at det er unødvendigt at bryde DRM for at afspille i Ubuntu, nu har vi snakket om sagen i redaktørteam, samt kontaktet flere som vi kender, og ingen af os har nogensinde haft problemer med at afspille DVd´er med DRM i Ubuntu, så jeg mener ikke at man kan bruge undtagelsen med :
Du må gerne: • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

Fordi det ganske enkelt ikke er nødvendigt at bryde DRM, for at afspille DRM beskyttede DVD´er i Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 14. nov 2009, 15:24

christian.arvai skrev:Jeg vil mene at det er unødvendigt at bryde DRM for at afspille i Ubuntu, nu har vi snakket om sagen i redaktørteam, samt kontaktet flere som vi kender, og ingen af os har nogensinde haft problemer med at afspille DVd´er med DRM i Ubuntu, så jeg mener ikke at man kan bruge undtagelsen med :
Du må gerne: • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

Fordi det ganske enkelt ikke er nødvendigt at bryde DRM, for at afspille DRM beskyttede DVD´er i Ubuntu.


Der skal du passe på hvad du siger, for har i testet ALLE slags krypteringer?

Der er nogen der er direkte UMULIGE at afspille, selv i Windows, og selv med flere hundrede forskellige DVD afspillere, jeg har læst flere fortælle de måtte give film op efter flere forsøg gennem flere måneder med dvs systemer og programmer, der FINDES DVD's der er krypteret så voldsomt at de IKKE kan åbnes.

EDIT: Prøv filmen "Fanboys" som mit eksempel jeg IKKE kunne afspille/backe up.

EDIT2: Jeg vil også mene de bare laver nye og flere regler i takt med piraterne bryder skidtet, som er til STOR gene for dem som faktisk KØBER film, dem som støtter deres foretagende.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 14. nov 2009, 15:29

Jeg er ret træt af denne tråd nu, så med mindre at jeg modtager noget fra APG, om at man må bryde DRM for at lave en kopi af DVD´en som du gerne vil, slutter denne gang ordkløveri nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Brandwatch [Crawler] og 0 gæster