forandre partitionstørrelserne Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

forandre partitionstørrelserne  Emnet er løst

Indlægaf Toddvarg » 27. jun 2007, 17:10

Jeg har 2 harddiske som er kaldt hda og hdb. jeg havde tænkt at gøre nogen forandringer i hda.
Hda er delt op i tre stykke, dev/hda1(ext2), dev/hda3(ext3) hvor boot ligger og så vidt jeg kan se styresystemet, dev/hda5(der er delt mellem fat 32 og swapfilerne).
Det jeg prøvede var at gøre om hda1 til Fat32, da det tilsyneladende ikke var noget på den uden om nogle filer der fylder ca. 1 Gib. Det ville systemet ikke og stoppet processen og fortalte mig sidenhen at den kunne ikke genkende filsytemet i hda1 og i Gparted blev hda1 låst og fik et sort mærke ved siden af med hængelås på. Den fik jeg væk igen ved at unmount hda1, så gik systemet tilbage til det oprindelige. Hvad kommer det sig af at jeg ikke kan forandre hda1 over til fat32, og kan jeg evt. resize hda1(ext2) og lave en fat32 del af den unallocated del.
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 15:25, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Balder » 28. jun 2007, 22:04

Har selv oplevet, at Gparted ikke vil formatere til et andet filsystem. Det jeg så gør er simpelthen at forsøge igen og så plejer det som regel at lykkes anden eller tredje gang.

Ellers kan partitionen slettes og en ny oprettes i det ønskede filsystem.

Der burde ikke være noget i vejen for at du kan resize din hda1 og så oprette en fat32 partition i det derved opståede ikke-allokerede område. Vær blot opmærksom på, at der ikke kan være mere end fire primærpartitioner på samme harddisk.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Toddvarg » 28. jun 2007, 22:25

Ok. Det vil jeg prøve. Først prøve at formatere ext2 til fat32 nogle flere gange. Hvis ikke det lykkes, resize og lave en ny primærpartition. men ud fra det du siger, er det sådan at hvis jeg har to fysiske harddisker på pc'en, kan jeg da lave 8 primærpartitioner i det hele?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Balder » 28. jun 2007, 22:32

Har ikke erfaring med to harddiske, men hvis systemet opfatter dem som henholdsvis hda og hdb, så skulle man vel kunne gå ud fra, at otte primærpartitioner er muligt.

Hvis du kun resizer ext2 i stedet for helt at slette den, vil den stadig blive opfattet som en primærpartition og hvis ikke du skal bruge partitionen optager den bare plads.
Mvh. - Balder

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf eyvind » 28. jun 2007, 23:33

Alle harddiske kan se sådan ud:
På en harddisk kan der være 4 primære partitioner.
eller 3 primære og en extented.
I en extented kan der være mange logiske partitioner.
Extented partition bør ligge sidst (til højre)
På hver harddisk må der kun være en activ (boot) partition.
Computeren vil boote på den første harddisk i systemet

Det er bedst at ændre partitioner fra en live CD eller diskette.
ububtu 7.04 CD og Gparted live CD
http://gparted.sourceforge.net/download.php
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Toddvarg » 29. jun 2007, 15:59

Nå har jeg prøvet at formater fra ext2 til fat32 uden held. Kan problemet være at i /dev/hda1 (som jeg vil formatere) ligger det en mappe som kaldes Lost+Found, det virker som om det er en type af systemfil, da det ikke er muligt at komme af med den eller forandre på den.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Balder » 29. jun 2007, 16:12

Lost+found er en mappe som ødelagte systemfiler bliver placeret i når de bliver fundet ved et systemtjek. Den behøver du ikke at spekulere på.

Kan du ikke slette partitionen med Gparted og så oprette en ny i f32 format?
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Toddvarg » 29. jun 2007, 19:17

Endelig løste jeg problemet. Gparted fungerede upåklagelig, men det jeg havde glemt var at afmontere hda1 under >steder>maskine>disk. Efter at den var afmonteret, tog det gparted ca. 1 minut at formatere til Fat32. Tak for tålmodig hjælp, og jeg lærer mer og mer om linux systemer, windows er desværre sådan at man helst ikke skal tænke for meget, men at alt bliver gjort for en.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Balder » 29. jun 2007, 19:53

Godt du fik klaret det, men du burde da kunne afmontere i selve Gparted. Vil Gparted ikke i det installerede Ubuntu, så skal det under alle omstændigheder kunne lade sig gøre fra live-CD'en.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Toddvarg » 29. jun 2007, 23:36

Jeg forstår ikke gparted helt, men det så ud for mig at i gparted kunne jeg låse hda1 op. Da hda1 var låst op, virket det som om jeg havde muligheden til at formatere hda1 til fat32, men hver gang jeg prøvede, fik jeg fejl. Og hda1 gik hver gang tilbage til ext2. Jeg fik slettet den en gang, men da jeg siden prøvede at lave en ny partition, fik jeg fejl og derefter aktiverede den sigtilbage til ext2. Jeg prøvede også at låse op hda1 i gparted og gik derefter ind i terminal og skrev, sudo mkdosfs -F32 -v /dev/hda1, men fik besked om at det ikke var muligt pga. mounted file system. Men da jeg afmonterede den i >steder>maskine>disk, virket det som om hda1 slap taget i systemet, og jeg kunne gå ind i gparted og formatere til fat32 uden problemer. Jeg kom aldrig så langt at jeg fik prøvet ubuntus liveCD, men jeg prøvede Gparteds liveCD, men der var så mange valgmuligheder at jeg opgav ret hurtigt. Jeg havde ikke lyst til at lave noget jeg ville angre på sidenhen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Balder » 29. jun 2007, 23:40

Så vidt jeg husker kan Gparted på det installerede Ubuntu ikke ændre på partitioner, der er i brug. Det kan Gparted på Ubuntu live-CD'en til gengæld.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf Toddvarg » 30. jun 2007, 03:20

Ok, det vil jeg huske til næste gang, men pt. fungerer alt som det skal, så jeg er meget glad. Igen, tak for all hjælp så langt, men jeg kommer igen, da det helt sikkert dukker op nogle nye muligheder.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

forandre partitionstørrelserne

Indlægaf eyvind » 30. jun 2007, 15:05

Man kan ikke ændre den aktive partition med styresystemet på.
(det er som at trække det tæppe væk, man står på)
Nogle programmer "kan", men i virkeligheden genstartes der i en DOS lignende tilstand.

Gparted live CD arbejder "udefra" og der er så ikke noget aktivt styresystem.

Men ja - tungen skal holdes lige i munden.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster