Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Indlægaf hgr » 9. jun 2007, 10:59

Hejsa.

Jeg har købt mig en VIA pc fordi jeg skal have en "server" stående med

ftp og sftp
Postgressql
Apache
TinyERP
2x (Terminal server software)

Og via laver nogle ret fede systemer der nærmest ingen strøm (14W) eller støj laver (Passivt kølede). De er også så små i specs (1GHZ) at man ikke kan køre andet end linux på dem.

Til dagligt arbejder jeg med windows platformen (desktop og servere)
Min linux erfarring går kort over Mandrake, Suse og SME Server

Jeg tænkte at jeg ville prøve ubuntu, og lagde en ubuntu server på.
Jeg valgte DNS og LAMP, da jeg jo bla. skulle have Apache på ( som er i Lamp) og DNS fordi jeg ikke var sikker på hvad det installerede og jeg tænkte at FTP måske var en del af DNS pakken.

Da ubuntu startede op fik jeg en tekst login. Og her falder jeg så til jorden. Jeg bruger linux så lidt at jeg har brug for en GUI. Jeg blev så rådet til at skrive sudo apt-get install ubuntu-dekstop, hvilket så installerde 1.5 GB ekstra.

Men den starter stadig op i tekstmode, og 1.5 gb er for meget til blot at være en gui.

Derfor er jeg ret sikker på at det ligesom de andre distrobutioner jeg har prøvet er mere end blot en gui, det er også en masse desktop bras.

Findes der virkelig ikke en linux distribution der lægger en GUI ind sammen med kun server serivces ? Det undrer mig meget hvorfor linux skal være enten eller.

Faktisk mener jeg det er Linux største svaghed for at komme ud og stå i flere server rum. Linux behøver ikke at være vanskeligt, men de fleste virksomheder har ikke administratoer der excellere i linux kommandoer, så hvorfor laver man ikke nogle ordentlige gui til at administrerer sine servere fra.

Jeg håber en af jer kan give mig et hint til hvordan jeg lettest får en ubuntu server op at stå med gui, uden alt desktop bras, eller også måske kender til en distro der nettop er som jeg ønsker.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Indlægaf Pihl » 9. jun 2007, 11:28

Det er heller ikke enten-eller med Linux. Men jeg gav dig et tip i din anden tråd om emnet, nemlig webmin. Med Webmin er der ikke længere nogen undskyldninger for, at Linux Server er svært, og at man skal kunne en hel masse kommandoer.

Når Linux starter op i text mode, kan du følge denneguide, til at få Webmin installeret via kommandoer, så du ikke behøver at hente en desktop.

Herefter logger du bare ind på GUI'en via http://lokalIP:10000 på en anden PC. Som administrator (root) i Webmin kan man sætte flere konti op på den, så miniadministratorer kan få begrænset adgang til serveren.

Det er faktisk ikke svære end på en Windows Server - tværtimod. Jeg arbejder med begge dele til daglig, og Webmin er klart at foretrække. Dejlig overskuelig når man lære den at kende.

Derfor er jeg absolut heller ikke enig med dig, når du siger, at manglen på en GUI er den største barriere på servermarkedet. Først og fremmest fordi en systemsadministrator skal kende sine kommandoer og sin scripting, uanset om det er i et Windows miljø eller om det er i et Linux miljø, for at sætte et sikkert og stabilt system op.
Nej, hovedårsagen er bl.a. efter min mening, at det kan være en kompliceret affære, at sørge for at Windows maskiner spiller ordentligt sammen med Linux servere. Microsoft har jo bevidst arbejdet for, at Windows Server er mindst mulig kompatibel med Linux (jf. et offentliggjort hemmeligt brev fra Bill Gates for et par måneder siden).

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Indlægaf spook » 13. jun 2007, 05:02

Bemærk tidspunktet for mit indlæg. Jeg står i et serverrum lige nu, og venter på at vores uduelige SMS-gateway (der kører win2K3 server) kommer til at spille igen.

Vi er ved at omlægge vores DNS og DHCP services til at køre på Linux systemer, da de er for kritiske til at køre på Windows servere. Ligeledes kører de fleste af vores overfaldsalarmer på Linux servere - Et af systemerne er faktisk lavet KUN til Ubuntu 6.06 LTS :)

Pjat at sige at Linux savner udbredelse i serverrum - Penguins run the world! Men at de sidste bastioner ikke er faldet, skyldes som Pihl siger at Microsoft er bevidst på tværs. Som det er blevet nævnt, så gå efter Webmin - Det er det letteste GUI du kan finde, og supernemt at arbejde med, så snart man vænner sig til at der ikke kommer en papirclips med forslag. Det kræver ca. 0 power at drive det, da det kører som et webinterface - Netop på en VIA server vil det jo være perfekt!

Nåja, hvis du betvivler mine påstande, så kig på http://www.g4s.dk - Find vores nummer, og spørg efter Søren Nielsen fra IT ;)
Billede

hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Indlægaf hgr » 13. jun 2007, 09:04

spook skrev:Bemærk tidspunktet for mit indlæg. Jeg står i et serverrum lige nu, og venter på at vores uduelige SMS-gateway (der kører win2K3 server) kommer til at spille igen.

Vi er ved at omlægge vores DNS og DHCP services til at køre på Linux systemer, da de er for kritiske til at køre på Windows servere. Ligeledes kører de fleste af vores overfaldsalarmer på Linux servere - Et af systemerne er faktisk lavet KUN til Ubuntu 6.06 LTS :)

Pjat at sige at Linux savner udbredelse i serverrum - Penguins run the world! Men at de sidste bastioner ikke er faldet, skyldes som Pihl siger at Microsoft er bevidst på tværs. Som det er blevet nævnt, så gå efter Webmin - Det er det letteste GUI du kan finde, og supernemt at arbejde med, så snart man vænner sig til at der ikke kommer en papirclips med forslag. Det kræver ca. 0 power at drive det, da det kører som et webinterface - Netop på en VIA server vil det jo være perfekt!

Nåja, hvis du betvivler mine påstande, så kig på http://www.g4s.dk - Find vores nummer, og spørg efter Søren Nielsen fra IT ;)


Det var ikke en religions diskussion jeg startede.
Jeg har fundet ud af at fedora 7 har en server mulighed uden alt muligt underligt software, men med gnome.

Så jeg bruger fedora nu.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Indlægaf Ormen » 13. jun 2007, 20:15

Du kunne vel også bare compile en selv? :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Det skulle være så godt og så det faktisk æv.

Indlægaf hgr » 13. jun 2007, 21:37

Ormen skrev:Du kunne vel også bare compile en selv? :)


Jeg indrømmer gerne at selv på fedora er det ikke klart ud af kassen.
Men at begynde at compiler sin egen distro. Nej det tror jeg ikke.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster